کد خبر : 1812804 | 09 اسفند 1400 ساعت 00:35 | 123.3K بازدید | 29 دیدگاه

جراحی استقلال با دندان‌پزشکِ بی‌رحم؛

اول پرسپولیس مقابل استقلال "چهار" نشان داد! (عکس)

در یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین دربی‌های تاریخ، پرسپولیس به‌راحتی موفق شد 0-2 رقیب دیرینه را مغلوب کند.

اول پرسپولیس مقابل استقلال "چهار" نشان داد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، 22 سال پیش پرسپولیس ساعت پنج بعد از ظهر در استادیوم آزادی برابر استقلال به میدان رفته و با دو گل مهدی هاشمی نسب و پایان رافت به برتری دست یافت. شرایط پیش از شروع دربی نیز در اردوی رقیب چندان مساعد نبود و هواداران استقلال امید چندانی به کسب پیروزی در این دیدار نداشتند. تنها چند روز قبل از شروع این مسابقه بود که سکوموروخوف، سرمربی استقلال بعد از تساوی بدون گل مقابل فولاد در تهران از سوی علی فتح الله زاده برکنار شده و تغییر و تحولات عجیبی روی نیمکت این تیم حاصل شد. علی‌رغم شروع خوب استقلال در آن فصل، تساوی در دربی رفت و در ادامه جنجال حافظیه و محرومیت فرهاد مجیدی، تیم گاسپادین را از ریل خارج کرد.

منصور پورحیدری در شرایطی که تیم ملی ایران را آماده شرکت در جام ملت های آسیا 2000 می کرد، در اقدامی عجیب نیمکت تیم ملی را رها کرده و تنها چهار روز قبل از دربی هدایت آبی پوشان را به عهده گرفت. این اتقاق در حالی رخ داد که شرایط تیم ملی زیر نظر پورحیدری بسیار خوب بود و به نظر ایران از بخت های نخست فتح آسیا بعد از 25 سال به شمار می آمد.

1694940

به قول خودش اینقدر گلزنی به استقلال برایش آسان شده بود که دیگر دقیقه اش را نیز خودش تعیین می کرد؛ چهارمین و آخرین گل هاشمی نسب با لباس پرسپولیس در دربی

قبول هدایت استقلال پیش از دربی آنهم در شرایطی که به نظر باخت این تیم قطعی بود، کاری بود که فقط شاید از مرحوم پورحیدری برمی آمد. اما در اردوی رقیب شرایط کاملا متفاوت بود. پرسپولیس با پیروزی های متوالی قهرمانی خود را در لیگ نهایی کرده و چند هفته قبل در ریاض صعود خود به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا را قطعی ساخته بود.

با بازگشت علی کریمی بعد از یک سال محرومیت، تیم علی پروین توانی مضاعف گرفته و بخت اول پیروزی در دربی محسوب می شد. بازی مطابق انتظار با برتری پرسپولیس آغاز شد و اتفاق تکراری دربی آن فصول یعنی گلزنی مهدی هاشمی نسب فرا رسید. ارسال دقیق حمید استیلی از روی یک ضربه ایستگاهی از سمت چپ با ضربه سر مهدی هاشمی نسب همراه شده و تیم علی پروین با یک گل از استقلال پیش افتاد.

1694936

در آن دو سال حضور هاشمی نسب در محوطه جریمه استقلال مصادف با گلزنی بود؛ سرطلایی برای باز کردن دروازه رقیب از کوچک‌ترین فرصتی نمی‌گذشت

در ادامه تکل خشن ستار همدانی در میانه میدان روی پای پایان رافت کارت قرمز مستقیم از سوی مارکوس مرک، داور مشهور آلمانی را برای او در پی داشت. حملات پرسپولیس ادامه یافت و این تیم تا پایان نیمه اول یک بار با ضربه سر پایان رافت توپ را به دیرک زد و یک بار ادموند بزیک در دوقدمی دروازه موقعیت بسیار خوبی را از دست داد.

دیدار رفت با قضاوت عمر المهنا، داور عربستانی بسیار جنجالی و پرحاشیه پیش رفت و اخراج دو بازیکن از پرسپولیس باعث شد یکی از عجیب ترین دربی های تایخ رقم بخورد. به همین دلیل در مسابقه برگشت شاهد حضور مارکوس مرک، داور سرشناس و البته دندانپزشک آلمانی برای قضاوت این دیدار بودیم.

1694935

ستار همدانی در همان دقایق ابتدایی با یک تکل خشن روی پای پایان رافت استقلال را 10 نفره و کار این تیم را تقریبا تمام کرد. مارکوس مرک، داور و دندانپزشک آلمانی اصلا در چنین صحنه‌هایی مماشات نمی‌کرد

اگرچه مارکوس مرک نیز دست کمی از عمر المهنا نداشت و در همان دقایق ابتدایی ستار همدانی را اخراج کرد، اما جذبه و شهرت این داور مشهور باعث شد مدافع استقلال با لبخندی تلخ و بدون جار و جنجال زمین را ترک کند و هواداران و کادر فنی این تیم نیز تصمیم مارکوس مرک را بپذیرند.

اما هر چه گذشت به نظر عطش پرسپولیس فروکش کرده و این تیم تمایلی به ادامه روند توفانی دقایق ابتدایی خود نداشت. در سوی دیگر استقلال مستاصل از تغییر و تحولات اخیر حتی قادر به خلق یک موقعیت گلزنی هم روی دروازه احمدرضا عابدزاده نبود. شاید دربین 13 دربی بدون شکست احمدرضا، این آسان ترین دیدار در کنار دربی 15 اسفند 70 برای او بود.

1694938

دو دهه قبل از خلق عدد چهار توسط فرهاد مجیدی، مهدی هاشمی نسب با چهار بار گلزنی در پنج دربی تبدیل به محبوب‌ترین ستاره وقت پرسپولیس شده بود

پرسپولیس در اواخر نیمه دوم باز هم از سمت چپ صاحب یک ضربه ایستگاهی شد و این بار پایان رافت ارسال دقیق حمید استیلی را تبدیل به گل کرد. اختلاف دو تیم به قدری در آن مقطع زیاد بود که در نهایت شکست 0-2 هم برای استقلال نتیجه خیلی بدی محسوب نمی شد. اما آن روزها استارت اختلافات علی پروین و مهدی هاشمی نسب زده شد و به قول خود سرطلایی، سرمربی پرسپولیس طاقت محبوبیت بیش از اندازه او بعد از این همه درخشش در دربی را نداشت. سریال پرسپولیس رویایی دهه 70 شاید در همین دربی به اتمام رسید و قرمزپوشان در ادامه و با انتقال مهدی هاشمی نسب به استقلال، قافیه را به رقیب دیرینه واگذار کردند.

1694937

استقلال در آن دربی شاید حتی یک فرصت مسلم گلزنی نداشته و معدود حضور بازیکنان این تیم در محوطه جریمه پرسپولیس نیز اثربخش نبود

هاشمی نسب بعدها مدعی شد علی پروین بعد از اتفاقات جنجالی ریاض و درگیری فیزیکی او با وحید قلیچ قصد بازی دادن به این بازیکن را نداشته و او با وساطت عابدینی در ترکیب قرار گرفته است. مدیر عامل پرسپولیس بعد از درخشش هاشمی نسب در این دیدار به او یک سیم‌کارت که در آن مقطع کادویی ارزشمند بود هدیه داد، اما چند ماه بعد و در خلال انتقال هاشمی نسب به استقلال این هدیه را از او پس گرفتند. 

1694957

نشریه پرسپولیس هم عکس یک خود را به مهدی هاشمی نسب اختصاص داد؛ مدافعی که در کمتر از یک سال و نیم چهار بار دروازه رقیب را باز کرد.

علی‌رغم گلزنی دوباره در دربی، هاشمی نسب در ادامه فصل باز هم در بسیاری از مسابقات نیمکت نشین بود و علی‌رغم از دست دادن بخش زیادی از فصل، بعد از مهند مهدی، فوروارد عراقی نفت آبادان در رده دوم جدول گلزنان فصل قرار گرفت که این نشان از شم گلزنی فوق العاده این مدافع سرزن داشت.

1694939

یکی از آسان‌ترین دربی‌های تاریخ دوران ورزشی احمدرضا عابدزاده؛ احمدرضا در روزی که باز هم بر اساس عقیده احتمالا خرافاتی خود پیش از دربی صورتش را اصلاح نکرده بود، موفق به ثبت کلین شیت شد.

کوچ هاشمی نسب به اردوی استقلال باعث تغییر موازنه قدرت در پایتخت شد و قرمزپوشان تا هفت سال بعد و آبان 85، فقط یک بار و در خرداد 82 در دیداری تقریبا تشریفاتی موفق به پیروزی در دربی و شکست رقیب دیرینه شدند. محبوبیت بیش از اندازه هاشمی نسب به علت گلزنی های متوالی در دربی کار دست او داد و تنها چند ماه بعد، تصویر غیرقابل باور این بازیکن با لباس استقلال منتشر شد.

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها