کد خبر : 1814503 | 18 اسفند 1400 ساعت 16:55 | 7.8K بازدید | 3 دیدگاه

حاشیه‌نگاری از مجمع عمومی کمیته ملی المپیک؛

دبیر می‌خواست همکاران صالحی امیری را خاک کند

پس از پایان جلسه طولانی مدت اعضای حاضر در مجمع کمیته ملی المپیک، همه خبرنگارانی که در طبقه همکف و از طریق تلویزیون جزئیات آن را پیگیری می‌کردند، به دنبال مصاحبه با علیرضا دبیر بودند.

دبیر می‌خواست همکاران صالحی امیری را خاک کند

به گزارش "ورزش سه"، ارائه گزارش مالی چهار سال گذشته، بحث و بررسی در رابطه با بودجه سال آینده فدراسیون‌های مختلف و تعیین زمانی برای برگزاری انتخابات چهار سال آینده کمیته ملی المپیک، مهم‌ترین موضوعات جلسه‌ای بودند که پس از توضیحات صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در رابطه با عملکرد این کمیته طی چهار سال اخیر، خیلی هم دوستانه پیش نرفت.
صالحی امیری حرف‌هایش را با تقدیر از روسای فدراسیون‌های ورزشی مختلف طی چهار سال اخیر که به او در اداره امور ورزش کمک کرده‌اند، آغاز کرد. او در ادامه از داشتن برنامه‌ریزی استراتژیک، انعطاف‌پذیر بودن، خارج نشدن از مدار عدالت، ایجاد موزه ورزش، افزایش بودجه 44 میلیاردی سال 1396به بودجه 200 میلیاردی در سال1400، تلاش برای رساندن بودجه کمیته ملی المپیک به مرز 500 میلیارد در سال‌های آتی، شفاف‌سازی در مسائل مالی و قانون‌مداری، اتخاذ تصمیمات با نظر جمعی و ارتباط موثر با رسانه‌ها به‌عنوان فاکتورهای اصلی کمیته ملی المپیک طی چهار سال گذشته تحت مدیریت خودش یاد کرد.
تا اینجا جلسه آرام بود. مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در طبقه اول و سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک با حضور وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و نوابش، اعضای هیئت‌ اجرایی و روسای فدراسیون‌های ورزشی در حال برگزاری بود. در طبقه همکف هم خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های ورزشی مختلف از طریق چند گیرنده تلویزیونی در حال تماشای زنده اتفاقاتی بودند که بالای سرشان در حال رخ دادن بود.
پس از صحبت‌های صالحی امیری اما علیرضا دبیر، قهرمان اسبق المپیک و رئیس فعلی فدراسیون کشتی جرقه آغاز درگیری‌ها را زد و بلافاصله آرامشی که در میان اعضای حاضر در جلسه و همینطور اتاق خبرنگاران و عکاسان بود؛ به‌طور کامل از بین برد. حالا دیگر تمام حواس‌ها جمع شده بود تا مشخص شود اعتراض‌های کشتی‌گیر قهار دیروز و مدیر امروز، به چه مسائلی است.
اعتراضات دبیر که تا پایان جلسه و گلایه نسبت به افزایش تعداد کارکنان کمیته ملی المپیک و حقوق‌شان و استفاده از کلمه "حقیقی" به جای "حقوقی" در اساسنامه برای اعضای هیئت اجرایی ادامه داشت، با انتقاد نسبت به رقم "بودجه متفرقه" کمیته ملی المپیک آغاز شد و اعتقاد داشت نسبت به عدد "بودجه قهرمانی" که باید بخش اعظمی از بودجه را شامل می‌شد، قابل توجه و غیرمنصفانه است. این اعتراض برای اعضای هیئت اجرایی چالش برانگیز شد و دو سه نفر از آنها تلاش کردند با مقایسه اعداد و ارقامی که طی سال 1396 تا 1400 به بند قهرمانی و متفرقه در بودجه کمیته ملی المپیک اختصاص شده به آن پاسخ دهند. در حالی که نظم جلسه در حال برهم خوردن بود، صالحی امیری وارد شد و اینطور صحبت کرد:« میزان متوسط تخصیص ما از منابع دریافتی به فدراسیون‌ها حدود 60درصد است. عدد واقعی 139 میلیارد تومان است که 50 میلیارد تومان مربوط به المپیک توکیو می‌شود. اجازه بدهید ذی‌حساب جواب بدهد و من هر سوالی داشته باشید، در خدمت هستم.»
بار دیگر دبیر وارد بحث شد و ضمن تمجید و تعریف از عملکرد صالحی امیری، اضافه شدن بودجه متفرقه را هنر او توصیف کرد. با این حال دوباره ضمن زیر سوال بردن عملکرد اعضای هیات اجرایی کمیته، از رقم بودجه متفرقه ایراد گرفت و تاکید داشت که این بودجه به‌صورت مستقیم به ورزش قهرمانی تزریق نمی‌شود.
موضع علیرضا دبیر کاملا مشخص بود. او به بودجه تخصیص داده شده برای فدراسیون کشتی که مبلغ چهار میلیارد تومان است نقد شدیدی داشت و می‌گفت فقط برای یک سفر تیم ملی کشتی هفت میلیارد تومان هزینه شده است. رئیس فدراسیون کشتی در این مسیر سعی داشت با حرف‌های خود روسای سایر فدراسیون‌ها نیز همراه کند. با این حال قدیمی رئیس فدراسیون هاکی تنها فردی بود که برای اعتراض به بودجه فدراسیون تحت هدایتش اعتراض کرد؛ اعتراضی که البته برخلاف اعتراض رئیس فدراسیون کشتی چندان خریدار هم نداشت و صالحی امیری با شوخی و خنده و ذکر کردن این نکته که هر روز نامه‌ای از سوی فدراسیون هاکی برای کمک مالی دریافت می‌کند، به آن خاتمه داد. در ادامه رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به علیرضا دبیر با اشاره به موضوع برجام و آغاز موج جدید تحریم‌ها در هنگام روی کار آمدنش، به ماموریت دشواری که برای اداره ورزش کشور با توجه به محدودیت‌های مالی داشته، پرداخت.

1697356

حمید سجادی وزیر ورزش در میانه جلسه بنا به آنچه دلایل کاری اعلام شد، سالن را ترک کرد.

1697357

 

1697358

حرف‌های درگوشی علیرضا دبیر و طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته. دبیر در طول جلسه چندین مرتبه رفتارهای مشابهی داشت که با تذکر مدیر جلسه هم همراه بود.

 

1697359
1697369

علیرضا دبیر در پایان جلسه طولانی مدت مجمع در حال پاسخگویی به سوالات خبرنگاران و تکرار دوباره دغدغه‌هایش.

اما علیرضا دبیر که بی خیال ماجرا نمی‌شد و سعی داشت به هر ترتیبی که شده بودجه فدراسیون کشتی را افزایش بدهد، با علیپور و باقری دو عضو هیئت اجرایی در حالی که طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته و صالحی امیری را هم به شدت کلافه کرده بود، وارد درگیری لفظی جدی شد؛ تا جایی که علیپور با اشاره به دوران حضور دبیر در کمیته ملی المپیک با گفتن این جمله که او هیچ‌‎گاه با درخواست رسول خادم برای اضافه شدن بودجه کشتی موافقت نمی‌کرده، او را مقابل یکی از بزرگان کشتی قرار داد. در ادامه این بحث تا جایی بالا گرفت که دبیر خطاب به علیپور عضو سابق هیئت مدیره پرسپولیس، جایگاه‌هایی که در ورزش دارد را به لابی با وزیر ورزش نسبت داد؛ لحظاتی که نظم جلسه در آن کاملا به هم خورده و حاضران و اداره کنندگان جلسه سعی می‌کردند به هر ترتیبی که شده، آرامش را دوباره حکم‌فرما کنند.
تمام این بحث و جدل‌ها اما بدون اینکه نتیجه خاصی در برداشته باشد، به پایان رسید و حتی علیرضا دبیر هم به گزارش مالی حسابرس را مورد تایید قرار داد. رئیس فدراسیون در حرف‌هایش بارها از صالحی امیری و مدیریت او تمجید کرد ولی عملکرد اعضای هیئت اجرایی را زیر سوال برد. البته در بخشی از جلسه دبیر در واکنش به درخواست تیشه‌گران، که از حضار خواست به جهت عملکرد خوب رئیس کمیته ملی المپیک طی چهار سال اخیر از جا برخیزند و برایش دست بزنند، دیرتر از همه بلند شد و زودتر از همه نشست! 
موضوع مهم بعدی که در چهل و نهمین مجمع کمیته ملی المپیک مورد بحث قرار گرفت، زمان برگزاری انتخابات بود که در این بخش عده‌ای از روسای فدراسیون‌ها بهار 1400 را زمان مناسبی برای ایجاد تغییرات و برگزاری انتخابات می‌‍دانستند و برخی‌ هم با استناد به در پیش بودن بازی‌های آسیایی، مهرماه 1400 را زمان مناسبی ارزیابی کردند. سرانجام پس از رای گیری‌ هفده نفر به برگزاری انتخابات در بهار رای دادند و 22 نفر به برگزاری آن در مهرماه تا شاهد برگزاری دوباره مجمع در مهرماه و پس از بازی‌های آسیای باشیم.

1697363

مهم‌ترین موضوعی که اعضای مجمع باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌کردند، زمان برگزاری انتخابات بود که با 22 رای به مهرماه و پس از برگزاری بازی‌های آسیایی موکول شد.

 

1697364

در جلسه مجمع میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال یکی از غایبان مورد توجه جلسه بود و خبرنگاران تلاش زیادی برای پیدا کردن او داشتند ولی موفق نشدند.

 

1697365

خبرنگاران در طبقه همکف در حال تماشای اتفاقات مجمع عمومی کمیته ملی المپیک از طریق گیرنده‌ها.

جلسه که تمام شد همه خبرنگاران و عکاسانی که با هیجان و حرارت خاصی اخبار را دنبال می‌‍کردند و به رسانه‌هایشان انتقال می‌دادند، در انتظار مصاحبه با دبیر بودند و رئیس فدراسیون کشتی هم پس از پایین آمدن از پله‌ها، با روی خوش پشت تریبون رفت و به تمام سوالات آنها پاسخ داد. او در این مصاحبه هم هدف اصلی خود را در جلسه مجمع دنبال کرد و با اشاره به اینکه باید تیم سوم کشتی را به مسابقات بفرستد، بار دیگر به مشکلات مالی فدراسیون تحت حمایتش اشاره کرد.
در این بین وقتی با علیپور و باقری به‌عنوان دو عضو هیئت اجرایی که در نقطه مقابل دبیر بودند صحبت کردیم، آنها تنش پیش آمده را نشان از پویا بودن جلسه عنوان کردند. در صحبت‌ با روسای فدراسیون‌های دیگر اما یک نکته کاملا مشترک بود و همه آنها به بودجه فدراسیون‌ تحت مدیریت‌شان اعتراض داشتند، ولی دبیر تقریبا تنها عضو مجمع بود که از ابتدا تا پایان جلسه برای بیشتر کردن سهم کشتی از بودجه قهرمانی جنگید و حتی اگر لازم بود، حاضر بود تمام اعضای هیئت اجرایی به جز صالحی امیری را با همان زیرهای معروفی که در دوران قهرمانی می‌گرفت، خاک هم بکند.

دیدگاه‌ها