کد خبر : 1814770 | 20 اسفند 1400 ساعت 15:05 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

دبیر: کشتی لوکوموتیو ورزش ایران است

رئیس فدراسیون کشتی گفت: کشتی لوکوموتیو ورزش ایران است و اگر حرکت کند همه رشته ها را با خود می‌کشد.

دبیر: کشتی لوکوموتیو ورزش ایران است

به گزارش "ورزش سه" به نقل از فارس، علیرضا دبیر در مورد موفقیت های کشتی اظهار داشت: این موفقیت برای یک تیم چند ساله است و روسای سابق هم زحمات زیادی کشیدند و ما هم ادامه می دهیم. البته سال ۱۴۰۰ از نظر من موفقیت محسوب نمی‌شود، چون ۳۰ درصد ظرفیت مان را نشان دادیم. کشتی ورزشی است که همه پیر و جوان و زن و مرد از آن خاطره دارند و ورزش بومی و دینی و سنتی ماست. فوتبال ورزشی است که از انگلیس و بسکتبال از آمریکا و تکواندو از کره آمده، اما کشتی برای ما است. وقتی کشتی می بازد، همه می گویند این مسخره بازی ها چیست چیست همه انتظار برد دارند.

وی ادامه داد: من وقتی به مازندران رفتم به  بچه ها گفتم کُشتی دریای خزر است و باید از آن محافظت کنید، کشتی مانند خاویار و نفت ما است. شما ببینید در عروسی‌ها  کسی فوتبال بازی نمی‌کند اما همه کشتی می گیرند. در المپیک و جهانی ها بیشترین مدال را کشتی دارد، از تختی و موحد و سوریان تا یزدانی گرفته، ما حدود ۱۱۰ قهرمان جهان و المپیک داریم. حالا آیا حقش را داده اند؟  من آمدم که جایگاه کشتی را ترسیم کنم و حداقل نصف حقش را بدهند.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: برای موفقیت یک قابلیت فردی داریم ‌و یک محیط. هرکدام نباشند، نمی توان نتیجه گرفت.در این دو سال تمام زورم را زدم که محیط را آماده کنم. محیط یعنی زیرساخت و امکانات و بودجه. ببینید نماینده‌های مجلس،  وزیر ورزش، معاون رئیس جمهوری و رئیس مجلس که می آید همه کمک می کنند و لطف دارند، اما نمی دانم در لایه های بعدی چه اتفاقی می‌افتد.

دبیر با اشاره به اینکه درخت تناوری است که کود و آب خوبی به آن نداده اند، گفت: کشتی رقیب هیچ رشته ای نیست و باید به همه رشته ها هم بدهند، اما حرف این است که اینی که داریم را هم تضعیف نکنیم. کشتی لوکوموتیو ورزش است و اگر خوب باشد، بقیه رشته ها را هم می‌کِشد. متاسفانه می‌گویند کشتی همه بودجه را می برد، اما از بودجه ۲۵۰۰ میلیاردی ورزش حدود ۴۵ میلیارد به کشتی رسیده است، این زیاد است؟ ما مثل فوتبال نیستیم که برای بازی تدارکاتی دو تیم دعوت کنیم، بلکه باید به مسابقات تدارکاتی برویم تا از دل این رقابت‌ها امثال حسن یزدانی ساخته شود.

وی عنوان کرد: معاون وزیر که تازه آمده و توجه نیست می‌گوید چرا ۵۶ نفر به مسابقات می روید، این در حالی است که آمریکا ۱۱۰ نفر و روسیه ۸۱ نفر می آوردند. والیبال و بسکتبال یک رشته هستند، اما کشتی به اندازه دو فدراسیون است.

وی در مورد اینکه شما سند راهبردی را نشان دادید، اما برخی می گویند شما کشتی را سنتی اداره می‌کنید و مسائل مالی شفاف نیست، گفت: روز اول که آمدم ۵۸ میلیارد بدهی داشتیم اما الان بدهی ها صفر است و هفته بعد هم مجتمع فرهنگی رفاهی را راه اندازی می‌کنیم. آرزوی ما بودجه ۲۰۰ میلیاردی است، اما ۱۴۰ میلیارد هم بدهند، خوب است چون کمتر از آن  باعث افت کشتی می‌شود و ما باید در این اداره و آن سازمان گدایی کنیم. با این شرایط دو سوم وقت من برای جلسات جذب منابع مالی است. کشتی به اندازه آورده هایش هیچ وقت برداشت نکرده و حالا من تمام قد از کشتی دفاع می‌کنم. من به بچه های خودمان هم سخت می گیرم و باید سلبریتی بسازیم که از ناموس و وطن دفاع کنند، مسائل اخلاقی هم برای ما مهم است.

دبیر در مورد اینکه صالحی امیری موفق بوده است یا خیر، گفت: صالحی امیری را موفق می‌دانم اما هیات اجرایی را نه. من برای خدا حرف می‌زنم و نیامده ام که با کسی معامله کنم.

وی که برنامه ورزش و مردم صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که می‌گویند وضع  مالی زندگی اش خوب است، گفت: لزومی ندارد هرچه داریم را بگوییم. همین قدر که محتاج کسی نیستیم، کافی است. من از ۱۸ سالگی کاسبی کردم و ساخت و ساز داشتم، اما از روزی که وارد انتخابات شدم و رای آوردم، دیگر هیچ کاسبی نکردم‌‌ جز خدا و اهل بیت به کسی احتیاج ندارم و هیچ وقت مادی زندگی نکردم و روزی فقط دست خداست.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد لغو سفر تیم ملی کشتی آزاد  به آمریکا عنوان کرد: در مسابقات جهانی نروژ که بودیم رئیس فدراسیون کشتی گفت می خواهیم یک مسابقه دوستانه داشته باشیم. من گقتم که دوستانه؟ گفت بله. واقعیت این است که ما در آزاد  از روسیه و آمریکا عقب هستیم و به خاطر همین قبول کردم، اما گفتند شما عشق آمریکا هستید.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که افتاد گفتند شما نمی خواهید تیم را ببرید، اما ما ۴۵ روز اردو گذاشتیم و برای گرفتن ویزا به دبی رفتیم. قبل از همه چیز گفتم باید به تمام نفرات تیم باید ویزا بدهید، اما چیزی که ما دیدیم دوستانه نبود‌. سرپرست تیم ما را ۵ ساعت بازجویی کردند و به دو سه نفر دیگر ویزا ندادند. ما نمی توانستیم از تیم ۱۰ نفره سه نفر را نبریم چون بعد از آن همه ایراد می گرفتند، اما توقع نداشته باشید عزت یک بچه مسلمان و کشور را از بین ببرم، حتما از حیثیت کشتی و ایران دفاع می‌کنم و هرچه می خواهند بگویند، مهم نیست. تهمت های زیادی به ما زدند که اشکالی ندارد و ذخیره قبرمان باشد.

دبیر در مورد اتفاقات منطقه و محرومیت روس ها چه قدر در کشتی جهان تاثیر می‌گذارد، عنوان کرد: ابتدا اینکه می‌گویند ورزش سیاسی نیست، اما آیا کشورهای دیگری که هجوم بردند را محروم کردند؟ بحث بعدی اینکه همه روسیه و آمریکا که رقیبان‌ما در کشتی آزاد هستند، قوی باشند، به نفع ما است. من آرزویم این است که این سه کشور همیشه با هم رقابت کنند.

دیدگاه‌ها