کد خبر : 1816093 | 28 اسفند 1400 ساعت 19:33 | 205.6K بازدید | 87 دیدگاه

نتیجه کارشناسی صحنه تعویض در فوتبال برتر

داور دربی مقصر نبود، دعوا بی‌دلیل بود!

جنجالی‌ترین صحنه دربی 98 در برنامه فوتبال برتر مورد کارشناسی کامل قرار گرفت.

داور دربی مقصر نبود، دعوا بی‌دلیل بود!

به گزارش "ورزش سه"، جنجال بزرگ دربی 98 بعد از گل مساوی استقلال رقم خورد؛ جایی که یحیی گل‌محمدی خشمگین از داور به سمت او رفته و اعتراضات شدیدی به او انجام داد. تنش در این لحظات به اوج خود رسیده بود و پرسپولیسی‌ها به انجام نشدن تعویض‌هایشان پیش از گل استقلال معترض بودند. گروه داوری معتقد بود که پروسه تعویض کامل انجام نشده و دلیل تاخیر همین بوده ولی پرسپولیسی‌ها می‌گفتند که همه کارها را کرده بودند و گلی که دریافت کردند به دلیل سهل انگاری تیم داوری بوده است.

بخش قابل توجهی از کارشناسی داوری دربی 98 در برنامه امروز فوتبال برتر به همین صحنه اختصاص داشت. ‌ابتدا نظر کارشناسان این برنامه را بخوانید:

- سعید مظفری زاده: پروسه تعویض به‌درستی در حال انجام بود و داور نمی‌توانست بازی را متوقف کند و باید تعویض در زمان توقف انجام می‌شد؛ اخرج سرمربی و اخطار به کمک مربی درست بود.
- علی خسروی: تشریفات تعویض کامل نشده بود و بازی در جریان بود. رفتارهای یحیی اخراج داشت.
- حسین زرگر: زمانی پروسه تعویض تکمیل شد که بازی در جریان بود و طبق قوانین فقط در قطع بازی امکان تعویض وجود دارد که این اتفاق با به ثمر رسیدن گل شکل گرفت و مشکل خاصی وجود نداشت.

1699769

خسروی در ادامه این نکات را هم اضافه کرد که با واکنش باشگاه پرسپولیس همراه بود: "گروه داوری بازی طبق اطلاعاتی که ما داریم و صحبت‌هایی که انجام شد گفتند که تشریفات کامل در این مورد انجام نشده بود و چون بازی در جریان بود نمی‌توانستیم برای تعویض آن را قطع کنیم. جریان بازی هم که بعد از اینکه پرسپولیس گل خورد قطع شد. برای من سوال است که باید به سینه سید‌علی به‌خاطر این اتفاق ضربه می‌خورد؟ "
میثاقی پیام باشگاه پرسپولیس در خصوص این موضوع را هم خواند که در نوع خود جالب بود. این باشگاه مدعی شد ما پروسه تعویض را کامل انجام دادیم. داور چهارم و مسئول هیئت فوتبال دنبال تابلو بودند و ما داشتیم به آنها اعتراض می‌کردیم که سریع‌تر آماده کنید تا دو نفر ما وارد زمین شوند.
خسروی در پاسخ به این سوال میثاقی که با در نظر گرفتن همه شرایط آیا پروسه تعویض کامل صورت گرفته یا نه گفت: "انجام نشده است. در غیر این‌صورت اگر آقای سید‌علی هم می‌خواست اجازه تعویض بدهد که این‌ها از گوشی می‌گفتند. زمانی که پروسه تعویض تکمیل شود؛ در کنار زمین آماده هستند که به داور اطلاع بدهند. اگر بازی قطع باشد که داور اجازه تعویض می‌دهد اگر هم که در جریان باشد که باید منتظر ماند."
 

1699779

سعید آقایی از چند دقیقه قبل به کادرشان می گوید که مصدومم و تعویضم کنید. کادر فنی پرسپولیس می گویند چند دقیقه صبر کن تا سید جلال آماده شود. میثاقی این گونه ماجرا را شروع کرده و با اشاره به فرصت محدود انجام 5 تعویض در هر بازی ادامه داد: پرسپولیس می خواست دو تعویض همزمان انجام دهد که یکی از فرصت های تعویضش نسوزد. یعنی اگر قرار بود حامد پاکدل وارد زمین شود، منتظر بماند تا با سید جلال باهم وارد زمین شوند. پرسپولیسی ها به این معترض بودند که چرا در مدت زمان چند دقیقه ای و خروج بازیکن مصدوم که همه چیز آماده بود تعویض شان انجام نشد.

1699768

علی خسروی بعد از پخش نظر کارشناسان برنامه، به‌عنوان کارشناس حضوری فوتبال برتر در خصوص صحنه یاد شده گفت: من برای ورود به برنامه باید مجوز داشته باشم. زمانی عملیات تعویض کامل می‌شود که کارت به داور چهارم تحویل داده شود و او آن را ثبت کرده باشد. همان لحظه اگر کارت را می‌دادند که ثبت شود یا کارت دست آقای جلال مرادی نمانده بود و به داور چهارم می‌داد؛ این اتفاق می‌توانست بیافتد. من به آقای سیدعلی گفتم که نمی‌توانستی زمانی که کارت را می‌گیری بازیکنان داخل شوند و بعد ثبت کنی که گفت این اتفاق زمانی افتاد که بازی دیگر شروع شده بود. چون بازی در جریان بود دیگر نمی‌شد آن را قطع کرد.
 

1699765

در این لحظه ویدیوی صحنه به ثمر رسیدن گل استقلال در کنار واکنش پرسپولیسی‌ها لحظاتی پیش از این گل پخش شد. در ویدیوی مربوط به واکنش پرسپولیسی‌ها مشخص است که یحیی گل محمدی هم به داور چهارم و هم نیمکت تیمش در خصوص تاخیر در تعویض معترض است.

1699767

لحظه‌ای که سعید آقایی بیرون می‌آید، بازی سریع شروع می‌شود و خسروی در شرح اتفاقات اضافه می‌کند که لحظه‌ای که داور چهارم تابلو را می‌برد؛ بازی در جریان است و فایده‌ای ندارد. فرصت نکردند که در آن لحظه این تعویض را انجام دهند.

1699780

در آخرین پرده از بررسی این صحنه، عکس العمل یحیی گل محمدی به کادر فنی و داوران به‌صورت همزمان مورد بررسی قرار گرفت. میثاقی در شرح ماجرا اضافه کرد: آقای خسروی کلید ماجرا همین‌جاست! تا سعید آقایی بیرون می‌آید بازی سریع شروع می‌شود. برای تعویض چه پنج ثانیه چه پنج دقیقه باید صبر کرد تا بازی متوقف شود. اولین توقف بازی هم گل بود! یحیی گل محمدی اصلا انگار فهمیده بود! انگار فهمیده بود که این توپ یک جوری است و از اول داشت شالش را روی زمین می‌کوبید که این‌ها سریع‌تر بروند. آخر سر هم که منفجر شد.
 

(عکس: علی شریف‌زاده)

دیدگاه‌ها