کد خبر : 1816564 | 04 فروردين 1401 ساعت 10:22 | 2.2K بازدید | 0 دیدگاه

شنای ایران در انتظار طلسم شکنی

فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سالی که گذشت بعد از یک وقفه بخشی از برنامه‌های خود را از سر گرفت.

 شنای ایران در انتظار طلسم شکنی

به گزارش "ورزش سه" به نقل از ایسنا، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سال ۱۴۰۰ به دنبال کسب سهمیه مستقیم المپیک توکیو در رشته شنا بود. هر چند که سهمیه B جهانی توسط مهرشاد افقری به دست آمد اما این سهمیه با توجه به‌ آنچه که فدراسیون اعلام کرد به دلیل‌ برخی قوانین فینا از دست رفت و متین بالسینی تنها نماینده ایران در المپیک توکیو بود که با سهمیه وایلد کارت عازم توکیو شد.

دیگر اتفاق مهم این فدراسیون در سال ۱۴۰۰ عقد قرارداد سرمربی خارجی واترپلو با یک تیم آتنی بود. اکنون چیریچ از راه دور به عملکرد تیم ملی نظارت دارد و البته قرار است در بازی‌های آسیایی در کنار تیم ملی قرار بگیرد.

فدراسیون شنا در سال ۱۴۰۱ به دنبال ارتقاء یا تکرار برنز واترپلو آسیا است. از طرفی باید شرایط حضور ستاره های نوظهور در بازی‌های آسیایی را فراهم کند تا طلسم شکنی در رشته شنا هم پدید آید.

 

*مسابقات شنا انتخابی المپیک صربستان و بلغارستان

تیم‌های ملی شنا با دو ترکیب متفاوت در مسابقات انتخابی المپیک صربستان و بلغارستان شرکت کردند. نمایندگان ایران در مسابقات صربستان متین بالسینی، مهدی انصاری، سینا غلامپور، بنیامین قره حسنلو بودند که موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو نشدند. متین بالسینی در ۲۰۰ متر پروانه دو بار رکورد ملی را شکست.

 

مهرشاد افقری اما در مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان در ماده ۱۰۰ متر پروانه توانست سهمیه B المپیک ۲۰۲۰ را کسب کند و مدال طلا بگیرد. در این مسابقات علیرضا یاوری در ۲۰۰ متر آزاد و مهرشاد افقری در ۵۰ متر پروانه رکوردشکنی کردند.

 

* سهمیه مستقیم المپیک از دست رفت؛ حضور یک شناگر در المپیک توکیو

در حالی که مهرشاد افقری حد نصاب رکورد B را برای ورود به المپیک کسب کرده بود اما متین بالسینی مسافر توکیو شد. فدراسیون شنا اعلام کرد که چون بالسینی در موعد مقرر بالاترین فیناپوینت را جهت اخذ سهمیه جهانی کسب کرده از سوی فینا به عنوان نماینده ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو معرفی شده است. با این شرایط افقری المپیک توکیو را از دست داد.

 

*رکوردشکنی نماینده ایران در المپیک 

متین بالسینی تنها نماینده ایران در المپیک بود که با سهمیه وایلد کارت وارد رقابت‌های المپیک توکیو شد. او در توکیو در ماده ۲۰۰ متر پروانه رکوردشکنی کرد و در رده ۳۳ قرار گرفت.

 

* کسب یک سهمیه جهانی ابوظبی در جام جهانی قطر

فدراسیون با هدف حضور در مسابقات شنا جام جهانی قطر رقابت‌های انتخابی مسافت کوتاه را برگزار کرد که در مجموع این رقابت‌ها ۹ بار رکورد ملی جابه‌جا شد. در مسابقات جام جهانی شنا هم چهار رکورد ملی شکسته شد و یک ورودی مسابقات مسافت کوتاه قهرمانی جهان - ابوظبی توسط سینا غلامپور به دست آمد. علاوه بر غلامپور بالسینی و افقری هم سهمیه جهانی ابوظبی را داشتند. رکوردهای هر سه شناگر ایران در مسابقات ابوظبی در حدود نصاب حضور فینال بازی های آسیایی بود.

*حضور در جام جهانی شیرجه بدون کسب سهمیه المپیک

مجتبی ولی‌پور و حمید کریمی دو نماینده ایران در مسابقات جام جهانی شیرجه در توکیو بودند. این مسابقات حکم انتخابی المپیک ۲۰۲۰ را داشت که آنها موفق به کسب سهمیه نشدند.

 

 *برگزاری لیگ برتر بعد از یکسال وقفه

رقابت‌های لیگ برتر شنا، شیرجه و واترپلو بعد از شیوع کرونا در سال ۹۸ متوقف شد. امسال با بهتر شدن شرایط و کسب مجوزهای لازم از ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش لیگ‌های هر سه رشته بعد از یک وقفه انجام شد.

 

*اردوی تدارکاتی واترپلو در ترکیه

اردوهای تیم ملی واترپلو از فروردین ۱۴۰۰ استارت خورد تا ملی‌پوشان خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آماده کنند که البته این مسابقات لغو شد. البته اردوی تیم ملی همچنان پیگیری شد و در شهریور تیم ملی با ۱۵ بازیکن عازم اردوی تدارکاتی ترکیه شد. 

 

*قرارداد چیریچ با یک تیم خارجی

الکساندر چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلو مردان ایران در دی ۱۴۰۰ با یک تیم باشگاهی قرارداد بست تا در کنار هدایت تیم ایران هدایت تیم بانوان المپیاکوس آتن را نیز برای چند ماهی برعهده بگیرد. البته چیریچ اعلام کرد که ایران را ترک نکرده است و تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هدایت تیم ایران را به عهده خواهد داشت و تنها برای مدتی به دلیل مسائل شخصی قرار است در آتن زندگی کند. محسن رضوانی رئیس فدراسیون نیز اجازه فعالیت این سرمربی در آتن را صادر کرد.

*رضوانی بدون رقیب رئیس ماند

زمان ریاست رضوانی در فدراسیون شنا ۹ دی ۱۴۰۰ به پایان رسید و وزارت ورزش برای تنها چند روز تا زمان برگزاری انتخابات کاوه احمدی را به عنوان‌ سرپرست انتخاب کرد. ثبت نام از کاندیداها در زمان معین انجام شد و ۶ نفر ثبت نام کردند که تنها ۳ کاندیدا تایید صلاحیت شدند و در نهایت محسن رضوانی بدون هیچ رقیبی و البته با اکثریت آرا برای دوره سوم به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد.

 

*دستور مرمت سقفِ سوراخ استخر آزادی

استخر آزادی تنها استخر استاندارد ایران است و از عمر این سازه بیش از ۴۵ سال می‌گذرد اما هیچ‌گاه تعمیرات اصولی بر روی آن انجام نشده و چند سالی است که تمرینات و مسابقات در این مجموعه با بارش باران دچار مشکلات می‌شود و از سقف استخر آب به داخل نفوذ می‌کند. کاوه احمدی در زمان سرپرستی‌اش برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داد. او با بازدید از استخر قهرمانی آزادی و بررسی و نیازسنجی از اولویت تعمیرات، دستور مرمت و بازسازی بخش آسیب دیده سقف استخر آزادی را صادر و طی رایزنی و مکاتبه با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، هماهنگی های لازم را برای آغاز این پروژه انجام داد.

*مسابقات پیش روی در سال ۱۴۰۱

تیم‌ها ملی شنا شیرجه و واترپلو در سال ۱۴۰۱ در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت خواهند کرد. همچنین شنا در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی نیز حضور خواهد داشت. این سه رشته برای حضور موفق در مسابقات پیش رو قرار است در مسابقات تدارکاتی دیگری نیز شرکت کنند.

دیدگاه‌ها