کد خبر : 1822053 | 10 اردیبهشت 1401 ساعت 01:05 | 230.5K بازدید | 20 دیدگاه

هواداران باید منتظر بمانند

اینیستا: دوست دارم به بارسلونا بازگردم اما ژاوی...

لحظه‌‌ای که گل می‌زنید، همه چیز را فراموش می‌کنید. فقط شروع به دویدن می‌کنید، فریاد می‌زنید، سپس هم‌تیمی‌هایتان می‌آیند. دیوانگی محض.

اینیستا: دوست دارم به بارسلونا بازگردم اما ژاوی...

به گزارش ورزش سه ، دوراني بود، وقتي كه در پشت چراغ قرمزها و ترافيك‌هاي طولاني، در رقابتي فشرده و براي گذران وقت، با برادران و دوستان، سعي مي‌كرديم حدس بزنيم، راننده اتوموبيل كناري چه كاره است؟ و روزگار را از چه راهي مي‌گذراند. طرفدار فوتبال هست يا نه؟، اگر هست، كدام تيم؟, فيلم و هنرپيشه و سريال مورد علاقه او چيست؟
اين عادت به شكل ديگري در من باقي ماند. عكسي را نشان مي‌دهم و اصرار مي‌كنم حدس بزنيد هنر اين فرد يا شغل او چيست؟ بارها عكس او را مقابل افرادي كه سر و كاري با فوتبال و ورزش نداشته‌اند، نشان اين و آن داده‌ام. هيچ كس حدس مناسبي نداشته است. بهترين جواب ممكنه؛ با توجه به علائقم، موزيسين و هنرپيشه هم شنيده‌ام. از همه معركه‌تر "فوتباليست كه نيست" بوده.
آندرس اينيستا به چشم من هرگز شكل و شمايل يك فوتباليست حرفه‌اي را نداشت. با اندام جمع و جور، چشمان ريز و چهره‌اي بچه‌گانه و دوست داشتني. از دست پرورده‌هاي نازنين آكادمي بارسلونا، لاماسيا. متعلق به نسلي كه سبك آوانگارد و تازه خود را در قاب سبز بزرگ استاديوم‌ها خلق كردند. با پا و توپ، صدها شاهكار در آن پهنه سبز و خرامان به شيفتگان فوتبال هديه دادند. كه در تاريخ براي هميشه ثبت خواهد شد.
آنچه پيكاسو سال‌ها پيش از اين با قلم مو و بوم، مكتب كوبيسم را به عاشقان هنر ارزاني داشت.
"آندره اينيستا" نيازي به تعريف و تمجيد ندارد. دوستداران اين نسل فوتبال به ارزش‌هاي والاي او واقف هستند. از خدايان خط مياني، چون زيدان، جرارد، پيرلو، اسكولز. مودريچ و لوتار ماتيوس. همين كافي است كه بگوييم؛ هر آنچه كه هست و نيست را به تسخير خود در آورده است. حتي همه آن چيزهايي كه ليونل مسي نابغه در گنجينه خود دارد. در جعبه خارق العاده زيبا و زرين او نيز هست. و اگر اين براي رضايت بد دلان كافي نيست، حلقه و گردبند سحر آميز جام جهاني و گل پيروزي در آن را هم اضافه كنيد. حلقه و گردبند جادويي كه در ميان گوهر و جواهرات و معادن طلاي نوابغي چون ليونل و كريستيانو هم نيست.
متن پيش رو فرازها و ترجمه فشرده‌اي از مصاحبه مجله "دنياي فوتبال/World Soccer” در شماره اخير خود May 2022 با اينيستا است. از زندگی در ژاپن، هم‌تیمی قدیمی خود ژاوی در نوكمپ، گل در فينال جام جهاني و… صحبت مي‌كند.
و تعريف معركه‌اي از هافبك و اهميت بازيكن وسط ميدان مي‌دهد. "دنياي فوتبال" اين مصاحبه را تحت‌عنوان؛ "دوست دارم به بارسلونا بازگردم" چاپ كرده است. به‌طور حتم خواندني براي طرفداران ايراني، به‌ويژه بارسلونایي‌هایی كه خاطرات بي شماري را براي يكايك آنها رقم زده است، براي ما، همه ما، فاميل فوتبالي.

اميرحسين صدر

زندگي در ژاپن:
می‌توانم بگویم که دلمان برای خانه خیلی تنگ شده. خصوصا به دلیل وضعیت اخیر، عدم امکان برگشت و عدم امکان ملاقات خانواده. برای همه ما خیلی سخت بوده، تغییرات همیشه کمی استرس و نگراني ايجاد می‌کند، اما از اولین روزی كه به ژاپن آمديم احساس خوبی داشتیم و این حس هم در ورزش و هم درخانواده روزبه‌روز افزایش یافت. ما اینجا خیلی احساس خوبی داریم.

1709866

هم‌تیمی‌های سابق بارسا، دیوید ویا، سرجی سامپر و اینیستا با جام امپراتور ۲۰۱۹

ليگ فوتبال ژاپن:
استانداردها در سطوح مختلف، متفاوت هستند يا هر اسم ديگری كه مي‌خواهید روی آن بگذارید، اما این چیزی نیست که من آن را منفی بدانم. بايد بگویم از زمان حضورم در اينجا در ليگ پيشرفت زيادي به‌وجود آمده. رشد كرده و مهم‌تر از همه، در ليگ رقابت‌هاي سختي وجود دارد. این رقابت چیزی است که من دوست دارم و از زمان ترك بارسلونا به دنبال آن بودم. صادقانه بگویم، در اینجا احساس خوشحالی می‌کنم. هنوز مانند قبل از خودم مراقبت می‌کنم تا در بهترين فرم باشم.

بازنشستگي:
صادقانه بگویم، من هنوز همان احساسی را دارم که ما فوتبالیست‌ها هنگام تمرین، بازی و مسابقه داریم. روزی فرا می‌رسد که همه چیز مثل قبل نیست، اما در حال حاضر احساس خوبی دارم، خوشحالم و برای یکي دو سال دیگر ادامه خواهم داد. در ابتدای هر فصل همیشه مدتی طول می‌کشد تا دوباره به ریتم معمول برگردي. یک سال پیش مصدومیت جدی داشتم که به‌خوبی پيش رفت. هنوز هم هیجان زده و با انگیزه‌ام.

آینده:
می‌دانم که زمان به نفع ما سوت نمی‌زند، در حال حاضر فقط لذت بردن از فوتبال اهمیت دارد. روزی نقشه‌ای می‌کشم و روز بعد از آن چیز دیگری در ذهنم می‌آید، دقیقاً نمی‌دانم چه چیزی، کجا یا چگونه؟
اما از یک چیز مطمئنم، دوست دارم به فوتبال مرتبط باشد، زندگی و علاقه من در فوتبال خلاصه شده، چیزی که بیشتر از هرچیزی از آن لذت می‌برم، از این‌رو هرچه هست، سعی می‌کنم آن را به فوتبال مرتبط کنم و از آنجا به بعد خواهیم دید.

مربیگری:
در مورد آن فکر کرده‌ام. درست است که من دوست دارم مدرک مربیگری خود را بگیرم. این کاری است که انجام خواهم داد، اگرچه نمی‌دانم از آن استفاده خواهم کرد یا نه. بگذار ببینیم چه می‌شود. همان‌طور که گفتم هنوز هیچ برنامه روشنی در ذهن ندارم.

1709867

"فينال اينيستا" كوپا دل ري ٢٠١٨

بازگشت به بارسلونا:
آن دسته از هواداران بارسلونا که آرزوی دیدن من را در کنار ژاوی در نیوکمپ دارند، باید منتظر بمانند. ژاوی سال‌هاست خود را برای مربی‌گری آماده می‌کند، سخت است، و بدیهی است که او کادر خود را دارد. صحبت در مورد چنین چیزی منطقی نیست. همان‌طور که همیشه گفته‌ام، دوست دارم به هر شکلی که می‌توانم به بارسلونا بازگردم.

تماشای بارسلونا و ژاوی:
آیا هنوز به‌طور مرتب بارسلونا را تماشا می‌کنید؟ نظر شما از کار ژاوی تا اینجا چیست؟
خلاصه بازي‌ها را مي‌بينم، تقریبا همیشه بازي‌ها به ساعت ژاپن، نصف شب است و اين کار را سخت می‌كند. به هر حال همیشه به‌روز هستم. همه چيز با حضور ژاوي مثبت‌تر شده است. همیشه در ابتدا مشکل است ولي ماه‌های اوليه خوب و خوشايند پيش رفت. بايد به او زمان داد تا شیوه بازی خود را پیاده کند و بازیکنان آن را در زمین اجرا كنند. از آن به بعد پیشرفت آغاز مي‌شود. شک ندارم در اين مسير حركت مي‌كنند و اين ادامه خواهد داشت. به اين كاملا معتقدم.

1709865

زوجي فراموش ناشدني و تاریخی، ژاوي و اينيستا

لاماسیا:
چیزی که یاد می‌گیرید فوتبال است و درک آن، با دیگران زندگی کردن، رشد و بزرگ شدن همراه با شور و اشتیاق، با فوتبال، با توپ.  
و همان‌طور که در گروه‌های سنی بالا می‌آیید، شروع به یافتن راه و مسیر خود می‌کنید.

آکادمی اینیستا:
شما آكادمي اینیستا را در سال ۲۰۱۳ در اسپانیا تشکیل دادید و از آن زمان آن را در ژاپن نیز برگزار کرده‌اید. ممکن است کمی در مورد دلیل تشکیل آکادمی فوتبال و روش‌های آن به ما بگویید؟
برای بچه‌هایی که می‌خواهند وارد فوتبال شوند، داشتن یک پایه خوب برای رشد، کلیدی است. آنچه ما سعی در انتقال و آموزش آن داریم راهی برای درک فوتبال و «زندگی» به‌طور کلی است. چگونه تمرین کنیم و چگونه «رفتار» کنیم.
فراتر از جنبه‌های فنی و تاکتیکی، این راهی برای «درک» عمیق ورزش است. زمانی که به ژاپن آمدم، یکی از اولویت‌ها ایجاد این آکادمی‌ها بود، تلاش برای نشان دادن آنچه در طول دوران حرفه‌ای‌ام آموخته‌ام و فکر می‌کنم برای رشد من به‌عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای اهمیت زیادی داشته است.

سوال دائمي:
آيا بازسازي بارسلونا ٢٠٠٩ تحت هدایت پپ گواردیولا با حضور ژاوي امكان پذير است؟
هیچ تیمی مثل هم نیست، اول اينكه بازیکنان متفاوتند. نسل و دوران تغيير كرده است، و رقبايي كه تغيير شكل داده‌اند. همه چیز دائما تغيير می‌کند. فکر می‌کنم مهم‌ترین نكته این است؛ بارسا به بارسا بودن ادامه دهد، بارسا، بارسا می‌ماند. هويت هميشگي، سبک و شیوه هميشگي. به وضوح می‌بینیم هنوز بازیکنان بسیار خوبی دارند. این نشان از رشد، بهبود و تبدیل شدن به یک تیم قابل اعتماد دارد که می‌تواند برای عناوین چالش داشته باشد.

1709869

دراماتیک؛ آن گل معروف در آخرین لحظه، مقابل چلسی در استنفورد بریج در لیگ قهرمانان اروپا

مقايسه نسل جديد و قديم:
ژاوی قبلاً گفته نیکو، گاوی و پدری می‌توانند سرخیو بوسکتس، ژاوی و اینیستا بعدی باشند. نظر شما در مورد این مقایسه چیست؟
امیدوارم! زمان نشان خواهد داد. من خودم شخصا مقایسه نمي‌كنم. بازیکنان بسیار جوانی كه در ابتدای کار خود هستند. راه درازی در پیش دارند. همگي بازیکنان با استعدادی هستند که در حال حاضر بازیکنان مهمی برای بارسلونا به‌حساب مي‌آیند. سال‌های زیادی را در پیش رو دارند و می‌توانند به قطب‌هاي واقعی باشگاه تبدیل بشوند و يک مجموعه مركزي تماشایی را تشکیل بدهند. به شرطي كه به رشد ادامه بدهند و اطراف خود را با افراد خوب و درست پر کنند.

نقش هافبك مياني:
بستگی به این دارد مربي از آنها چه مي‌خواهد. فکر نمی‌کنم کمال وجود داشتد باشد، اما یک هافبک باید بداند که چگونه خود را در موقعیت مناسب قرار دهد، توپ را کنترل کند، بداند توپ را به كدام سمت حرکت دهد، چگونه بازی را کنترل کند و كاملا بفهمد که در زمین چه مي‌گذرد. هافبک دليل بازي تيم و چرخش آن است. اساساً سبک تیم را مشخص و معين می‌کند.
یک هافبک باید دقیق و بسیار پویا باشد، باید بفهمد مربی از او چه می‌خواهد. به‌عنوان مثال، من همیشه پپ گواردیولا را تحسین می‌کردم، او خودش از بازیکنانی بود که توجه مرا جلب كرد، و سعي مي‌كردم مانند او بازی کنم.

فينال ٢٠١٠ جام جهاني:
آيا گل پيروزي در فينال جام جهاني ٢٠١٠ اوج كار شما بود؟
براي معنای آن و برای همه چيزهايي که به‌همراه آورد، آن لحظه همیشه تاریخی خواهد بود. وقتی دیگر در اين اطراف نباشیم، همه همچنان آن را به‌ خاطر خواهند داشت. این لحظه‌ای در تاریخ است و زندگی كردن با آن باورنکردنی است. حتی امروز، بعد از این همه سال، هنوز فکر کردن به آن گل و آن زمان من را هیجان زده می‌کند.
جادویی بود، لحظه‌ای که گل می‌زنید، همه چیز را فراموش می‌کنید. فقط شروع به دویدن می‌کنید، فریاد می‌زنید، سپس هم‌تیمی‌هایتان می‌آیند. دیوانگی محض.

1709868

گلی برای یک عمر. مقابل هلند در فينال جام جهاني ٢٠١٠

جام جهاني را چگونه بايد برد:
بستگی به خيلي چيزها دارد، لحظات خاصی مثل اینکه پنالتی گل مي‌شود یا مهار، کارت‌هاي زرد و قرمز. خیلی چیزها باید هماهنگ و جفت و جور بشوند تا یک تیم تمام مسافت را طی کند، به همین دلیل بردن جام جهانی یا سایر تورنمنت‌های مهم، بسيار سخت و دشوار است.

لوئیز انریکه به‌عنوان سرمربی بارسلونا و اسپانيا:
لوئيز را دوست دارم. فکر می‌کنم تصمیم برای انتصاب او موفقيت آميز بود، زیرا می‌دانم او چگونه است و چگونه کار می کند.
اسپانيا در یورو ٢٠٢١ تابستان گذشته بسیار به موفقیت نزدیک شد. تنها جزئیات کوچک بايد راست و ريست بشود، اما او در حال ساخت یک گروه بسیار خوب از بازیکنان است و امیدوارم بتوانند برای قهرماني جام جهانی امسال بجنگند.
مطمئنم تیمی است که رقابت خواهد کرد. من خیلی اميد و ايمان زيادي به تيم دارم. بدیهی است که برنده شدن در این نوع تورنمنت‌ها همیشه به چیزهای زیادی بستگی دارد که باید در مسیر شما پیش برود یا موقعیت‌هایی که ممکن است باعث حذف شما شود. اما فکر می‌کنم باید روي تیم ملی اسپانیا حساب زیادی باز كنيم.
یورو ٢٠٠٨ ذهنیت تیم ملی اسپانیا را به‌طور تمام و كمال تغيير داد. ما فهميديم که می‌توانیم با بازیکنان مستعد جام‌های مهمی را کسب کنیم.

دیدگاه‌ها