کد خبر : 1823860 | 21 اردیبهشت 1401 ساعت 16:32 | 16.5K بازدید | 6 دیدگاه

مدیر ورزشی استقلال، پستی که کلا حذف شد

پاشازاده و دفاع از مددی؛ می‌خواستیم به فرهاد کمک کنیم

مهدی پاشازاده از آن دست چهره‌هایی است که وقتی فرصت صحبت‌کردن با او را به‌دست می‌آورید ترجیح می‌دهید به‌خاطر صراحت لهجه و منطقی که دارد از موضوعات مختلفی با او گپ بزنید.

پاشازاده و دفاع از مددی؛ می‌خواستیم به فرهاد کمک کنیم

به گزارش "ورزش سه" سابقه‌ی درخشان و بی‌حرف‌و‌حدیثش در استقلال و تیم ملی این جایگاه را به او می‌دهد تا در خصوص مسائلی که اطلاع دارد صحبت کند و البته برای شخصیت خودش به اندازه‌ای ارزش قائل است که نخواهد در حوزه مسائلی که ارتباط چندانی با او ندارند وارد نشود. کمااینکه هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن در مورد جدایی الهامی از نساجی نداشت و معتقد بود وقتی از این موضوع بی‌اطلاع است و چرایی‌اش را نمی‌داند دلیلی ندارد درموردش حرفی بزند.
گفتگوی نیم‌ساعته ما با مهدی‌پاشای استقلالی‌ها پیرامون شباهت‌های استقلال این فصل با دوره اول لیگ برتر، چالش‌های پیش روی اسکوچیچ برای خط دفاع تیم ملی در جام جهانی و آینده روشن سردار در لورکوزن بود. اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های پاشازاده در خصوص جدایی‌اش از استقلال در ابتدای فصل است. جایی که خبرنگار ما فکر می‌کند این جایگاه این پیشکسوت خوشنام آبی‌ها توسط مدیریت وقت استقلال به بازی گرفته شد اما او نظرات دیگری هم داشت. به شما پیشنهاد می‌کنیم این گفتگو را از دست ندهید.

- وضعیت استقلال در این فصل لیگ برتر خیلی شبیه به دوره‌ی اول است که شما به عنوان کاپیتان در استقلال آقای پورحیدری بودید. چند امتیاز از رقیب سنتی جلو بودید اما در نهایت جام از دست رفت. هفته‌های آخر را برای استقلال مجیدی چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
دقیقا یادم نیست چند امتیاز جلوتر بودیم ولی خب اتفاقاتی که در هفته‌های پایانی رخ می‌دهد غیرقابل پیش‌بینی است. ما با یک تساوی هم قهرمان می‌شدیم ولی خب نشد. اتفاقی است که برای همه تیم‌های بزرگ ممکن است رخ بدهد، همانطور که یادم هست لورکوزن هم دو فصل پیاپی قهرمانی را در هفته‌های آخر از دست داد. مهم این است که این فشار را تحمل کنند و رو به جلو حرکت کنند.
- آن سال هم یک بازی با پرسپولیس کردید و مساوی شد و بعد از آن دیگر پرسپولیس فاصله را کم می‌کرد تقریبا مثل امسال. خود شما هم آن سال یک ضربه سر زدید که میلیمتری به بیرون رفت. از آن بازی خاطره‌ای دارید؟
بازی حساسی بود و اگر می‌بردیم دیگر همه‌چیز تمام می‌شد. بازی جذابی نبود و مساوی بدردبخوری شد. مهدی هاشمی‌نسب فوروارد بازی می‌کرد و هادی طباطبایی هم درخشش خوبی داشت.

1712659

- بازی استقلال با فولاد در اهواز درپیش است. نکونام و تیمش حسابی از آسیا به این سمت نتیجه گرفتند و استقلال به نظر کار سختی در پیش دارد؟
قطعا بازی سختی برای هر دو تیم است. هر دو تیم و کادرهایشان باانگیزه هستند. بازی خوبی خواهد بود اما فکر نمی‌کنم با توجه به سبک دو تیم پرگل از آب در بیاید.
- کمی از فضای لیگ دور شویم. در فضای هواداری و رسانه‌ای فوتبال ایران توجه زیادی به دستیارها می‌شود. معمولا یا مربیان دستیاران درجه یک نمی‌آورند یا وقتی هم می‌آورند چالش‌هایی را تجربه می‌کنند. یادم است خود شما قبل از لیگ چهاردهم قرار بود همکار قلعه‌نویی شوید که بعد از یک جلسه گفتید فضای همکاری را مناسب نمی‌بینید. در کل چه توقعاتی بین سرمربی و مربی در ایران وجود دارد که اغلب همکاری‌ها کوتاه‌مدت می‌شوند؟
این زیرخاکی‌ها را از کجا می‌آوری؟ (می‌خندد) در کل در فوتبال ایران نفرات دوم خیلی خوب زیاد نداریم. این‌نظر شخصی من است. نمی‌دانم به‌خاطر فرهنگ ماست یا چیز دیگر اما معمولا سرمربی‌ها دستیارانی را اضافه می‌کنند که در سطح خودشان نباشند. وقتی هم دستیار خوب می‌آورند دور زدن‌ها اتفاق می‌افتد که خیلی شاهدش بودیم. آن سال هم من تشخیص دادم که نباشم بهتر است.

1712660

- یادم است می‌خواستید خط دفاع را خودتان تمرین دهید؟
وارد جزئیات نشویم. آن سال نفرات زیادی بودند. زرینچه، فکری، همدانی، آقای بیانی بودند. در اروپا هم که ببینید معمولا یک یا نهایتا دونفر هستند که مشورت می‌دهند و کارها را جلو می‌برند. آن سال ما زیاد بودیم و تشخیصم این بود که نمی‌توانم کمکی کنم و به همین خاطر رفتم و سرمربی شهرداری تبریز شدم.
- شما اولین ایرانی تیم لورکوزن بودید و اگر بدشانسی مصدومیت گریبان‌گیرتان نمی‌شد چندین سال در بوندسلیگا می‌ماندید. فکر می‌کنید سردار آزمون مسیر و انتخاب درستی با لورکوزن دارد؟
به نظرم مسیر خوبی انتخاب کرده است. لورکوزن یکی از باشگاه‌های خوب اروپا است و همیشه سطح بالایی داشته است. می‌تواند پیشرفت کند. در آلمان اجازه نمی‌دهند یک بازیکن خیلی سریع ستاره شود و بازیکنان بزرگی بودند که به مرور آمدند بالا و جا افتادند. بعد از یک نیم‌فصل دقیقا جواب می‌دهند. شاید بازیکنان در لیگ‌های دیگر بلافاصله بدرخشند ولی در آلمان همه‌چیز پله‌پله است. صبر می‌کنند و تمام شرایط را مهیا می‌کنند. مطمئنم سردار در آنجا و بعد هم تیم ملی موفق می‌شود.
- صحبت از تیم ملی شد. شما مدافع ایران در جام جهانی بودید. ما الان با چالش دفاع راست مواجهیم. دوره کی‌روش از پژمان در این پست استفاده شد و جواب داد. الان حردانی یک در میان بازی می‌کند، محرمی اصلا در لیست تیمش نیست و اسماعیلی‌فر هم مورد انتقاد بوده در روزهای اخیر. فکر می‌کنید اسکوچیچ باید چه‌کار کند برای حل بحران این پست؟
این بستگی به سبک بازی تیم دارد. سبک کی‌روش مشخص بود و جواب می‌داد. پژمان رو به جلو داشت ولی در بخش دفاعی باهوش، منظم و حواس‌جمع بود و جواب می‌داد. به نظر من در خط دفاعی کلا مشکل داریم مخصوصا در راست و چپ. ما در پست چپ هم چند بازیکن داشتیم. نورافکن، حاج‌صفی، محمدی و سلمانی بازی کردند، این دو پست جای بحث دارند.  ما با چهار دفاع و مخصوصا این مدافعین در جام جهانی به مشکل می‌خوریم. باید برویم روی استفاده از دفاع سه‌نفره. شما به حریفان ایران در جام جهانی نگاه کنید. مهار آنها با خط دفاع چهارنفره واقعا دشوار است. من در این سطح بازی کردم و می‌دانم که حریفان فوق‌العاده باانگیزه هستند. تایمینگ و هماهنگی مدافعان مرکزی ما در همین مسابقات مقدماتی هم مشکل داشت و به حریفان زیاد موقعیت می‌دادیم.
نظر نظر کادر فنی است اما با این سیستم در هنگام عقب‌نشینی پنج بازیکن داریم و برای تیم ما مناسب‌تر است.

1712663

- در کل به نظر می‌آید فوتبال ایران با یک بحران و فقر عجیب در پست دفاع وسط مواجه می‌شود. شما چنین نظری دارید؟
خیلی زیاد. با احترام به تمام مدافعان، ما الان دفاع وسط شش‌دانگ در لیگ نداریم. من از سپاهان بازی نود دقیقه‌ای ندیده بودم تا این بازی با استقلال. اصلا یک چیز عجیبی بودند. هرچهارنفر. اسماعیلی‌فر که به صورت تخصصی می‌گویم دفاع کردن بلد نیست. شرایط جایگیری و اینکه چگونه بایستد که شوک‌ نخورد را ندارد اصلا، ولی رو به جلو استثنایی است.
- شما هربار که از باشگاه استقلال جدا شدید انقلابی در این باشگاه از نظر مالی به‌وجود آمد. از پول رفتن شما حقوق بازیکنان را دادند و ساختمان باشگاه را خریدند. از نظر فردی و تیمی هم کم دستاورد و عنوان نداشتید. کاپیتان استقلال بودید و فقط در این باشگاه بازی کردید. حالا تیم ملی را زیاد کار نداریم اما در خود استقلال به نظر می‌رسد قدرشناسی‌ای که باید از شما صورت نگرفته و اصطلاحا به اندازه لیاقت‌تان قدر ندیدید. دلخور نیستید از این موضوع مخصوصا موضوع پیش از فصل؟
دلخوری که خب باید بگویم چرا. به هرحال انسانیم. فکر می‌کنیم، صحبت می‌کنیم و...آره! دلخورم. من هیچ‌وقت شومن نبودم. هرکاری کردم از ته قلبم بوده چه آن زمان چه الان. می‌توانستم چندماه صبر کنم و به عنوان بازیکن آزاد بروم و یک ریال به استقلال نرسد. کل قرارداد فصل آخرم را پس دادم! دوازده میلیون آن فصل گرفته بودم و روزی که می‌خواستم بروم دوازده میلیون تومان را نقد به صورت دلار دادم به فتح‌اله‌زاده. یعنی شما فکر کنید الان یک بازیکن بعد از اتمام قراردادش ترانسفر شود اما کل قرارداد سال آخرش را برگرداند.
- خواستند این کار را بکنید؟
نه، خودم اینکار را کردم. به غیر از پولی که حق ترانسفرم بود برگرداندم. دو سال بعد هم که به فورتونا کلن رفتم ۴۰۰ هزارمارک قسط اول ما بود. ۲۰۰ هزارتا من ۲۰۰ هزارتا سهم باشگاه. فقط با یک خواهش آقای فتح‌اله‌زاده ۲۰۰ هزارمارک سهم خودم را بخشیدم به باشگاه. فکر نمی‌کنم کسی این کار را کرده باشد یا بکند. دوره زمانه همین است به هرحال. هرکسی که بیشتر شومن باشد و در بوق و کرنا کند جلوی چشم‌تر و عزیزتر است. صحبت همان مثل معروف است که می‌گویند مومنی با خدا درد و دل می‌کرد و می‌گفت چرا هرکسی بیشتر دروغ می‌گوید و بیشتر کلاه برداری می‌کند و ناخلف تر است عزیز تر است؟ که خدا به او گفت پیش چه کسی؟ پیش شما یا پیش من؟ جریان من است. من هم دلی کار کردم و دلی هم ادامه خواهم داد. بعد از جدایی ابتدای فصل هم می‌توانستم مصاحبه کنم و تمرکز باشگاه و همه را بهم بریزم ولی اخلاق من این نیست. همانطور که در زمان آقای مایلی کهن هم مصاحبه نکردم. صبر کردم و حقم را گرفتم. باز هم همین صبر را ادامه می‌دهم. 

1712662

- حتی یادم است لیگ شانزدهم بین خرمگاه و رحمتی اختلاف به وجود آمد، با اینکه اصلا در باشگاه نبودید این دو نفر را به منزلتان دعوت کردید و اختلاف‌شان را حل کردید، شاید اگر کس دیگری بود با یک مصاحبه طرف یک نفر را می‌گرفت و بیشتر در این آسیاب آب می‌ریخت؟
بله وظیفه خودم دانستم به عنوان بزرگتر و دوست و رفیق اینکار را انجام دهم تا به باشگاه و استقلال و تیم ضربه نخورد. الان هم اگر خدایی نکرده مشکلی پیش بیاید و کاری از دستم بربیاید بدون شوآف و فیلم اینکار را می‌کنم.
- به اول فصل هم یک گریز کوتاه داشته باشیم. فکر نمی‌کنید آقای مددی که خودش هم می‌دانست از استقلال رفتنی است، فقط خواست از اسم مهدی پاشازاده جلوی مجیدی خرج کرده باشد؟
خرج موضوع نیست. اگر واضح بگویم چه خرجی؟ من آمدم کمک کنم و می‌توانستم هم کمک کنم. رفتن یا نرفتن مددی خیلی مشخص نبود. موضوع جایگاه بود و نیتی که وجود داشت.  استقلال یک نفر را احتیاج داشت که هم ورزشی باشد هم اعتبار و مقبولیت در بین هواداران و جامعه فوتبال داشته باشد. اتفاق خوبی بود. این که بعدا چرا ادامه پیدا نکرد را من نباید جواب بدهم. باید از کسانی بپرسید که ادامه ندادند. ببینید وقتی من، مهدی پاشازاده در آن‌جایگاه باشم باید پاسخگوی مردم و رسانه باشم. پنج شش سال پیش مدیرعامل استقلال چه کسی بود؟ اصلا کسی می‌داند کجا هستند؟ بازخواستی شدند؟ رفتند پی کارشان. اما پاشازاده که می‌خواهد سالیان سال در ورزش بماند و آبرویش از ورزش بدست آمده اگر بخواهد بماند درست کار می‌کند و پاسخگو هم هست.

1712661

بله الان هم الیور کان در بایرن یا ندود در یووه مدیر ورزشی هستند و امر رایجی است. موضوع فوق‌العاده‌ای است که یک نفر از بدنه فوتبال زمام امور را بگیرد. اما این که من گفتم خرج کردن، شخصا فکر می‌کنم سابقه شما و دوستی‌تان با فرهاد به اندازه‌ای بود که او نخواهد به شما حرفی بزند و انتقادی کند. ولی می‌توانست خیلی راحت به مددی بابت عملکردش اعتراض کند.مددی هم در یک حرکت منفعت‌طلبانه با علم به رفتنش شما را عمدا در این پست قرار داد که فقط فشار از روی خودش برداشته شود.
شاید هم این طور باشد اما آیا اصل ماجرا نیت بدی است؟ یک رویه‌ای است که باید به‌وجود بیاید. این دیگر هنر من بود که بخواهم مدیریت را در مسیر درست قرار دهم و به فرهاد هم کمک کنم مشکلاتش با باشگاه حل شود. دعوا و یارکشی نبود. اتفاق خوبی بود و هنوز هم نظرم نسبت به کلیت این ماجرا مساعد است و فکر می‌کنم امری است که باید باشد. ولی در ایران مدیرعامل سالاری شده است. درحالی که مدیریت وظیفه دیگری دارد. الان مدیر همه کار را خودش می‌خواهد بکند و بعضا دلش می‌خواهد ارنج هم کند! قرارداد بستن، نظر فنی دادن و مشورت دادن کار مدیر ورزشی است.
- اصلا رویه رایج هم این است که باشگاه بر اساس سبکی که مدیر ورزشی و کمیته فنی روی آن اتفاق نظر دارند، مربی جذب می‌کند و برایش ابزار مورد نیاز را فراهم می‌کند. در ایران اما انگار کلا برعکس است. به نظر شما این رویه در ایران پیاده می‌شود؟
فکر نکنم عمر من کفاف دهد (می‌خندد) خیلی چیزها باید درست شود، فرهنگ فوتبال ما به این اصلاحات احتیاج دارد که امیدوارم یک روز رخ بدهد.

دیدگاه‌ها