کد خبر : 1829665 | 28 خرداد 1401 ساعت 20:44 | 29.5K بازدید | 5 دیدگاه

مقابل ۶ تیم ملی بزرگ جهان بازی کردم؛

حق‌وردی: فعلا نمی‌خواهم به ایران برگردم

مدافع ایرانی سومقایت تاکید کرد فصل آینده نیز در لیگ آذربایجان می‌ماند.

حق‌وردی: فعلا نمی‌خواهم به ایران برگردم

به گزارش "ورزش سه"، حجت حق‌وردی که پس از دوران حضورش در تیم‌های ذوب‌آهن و پیکان در نقل و انتقالات زمستانی لیگ بیستم راهی سومقایت شد، معتقد است شرایط لیگ برتر آذربایجان بهتر از ایران است و امکانات بیشتری دارد.

* شرایط سومقایت چطور است؟

فصل قبل ما ششم شدیم. هشت تیم در لیگ برتر آذربایجان هستند و طبیعتا نتیجه خوبی نگرفتیم. یک‌سال قبل تیم سوم جدول شدیم که سهمیه لیگ کنفرانس گرفتیم ولی فصل گذشته باشگاه در بحث جذب بازیکن خیلی خوب عمل نکرد و به نظرم فصل خوبی نبود. من هم با این تیم قرارداد دارم، اما می‌خواهم جدا شوم.

* سطح کیفی لیگ آذربایجان را چطور دیدی؟

قبل از اینکه به اینجا بیایم، اطلاعات زیادی نداشتم و همین الان هم خیلی‌ها به آن صورت نمی‌دانند به چه شکل است، اما به نظرم ۵۰ در صد بازیکنان تیم‌های  لیگ آذربایجان خارجی و از کشورهای مختلف هستند؛ آنها به بازیکنان خارجی بی‌کیفیت مثل بعضی از بازیکنانی که به ایران می‌آیند و خوب نیستند، شباهتی ندارند و ۷۰درصد آنها در لیگ‌های اروپایی بازی کردند و همین موضوع سطح فوتبال آذربایجان را بالا برده است. تفاوت‌ها زیادی بین آذربایجان و ایران است چون لیگ ایران ۱۶ تیمه است و به نظر من آذربایجان لیگ فیزیکی‌تری نسبت به ایران دارد. کسانی که بازی‌های آذربایجان را پیگیری می‌کنند، می‌دانند شباهت بیشتری به لیگ‌های اروپایی دارد. تیم‌ها روی زمین فوتبال بازی می‌کنند و سعی دارند سطح‌شان را به تیم‌های اروپایی نزدیک کنند. لیگ آذربایجان چهار سهمیه اروپایی دارد که تیم قهرمان به چمپیونزلیگ، تیم دوم به لیگ اروپا و تیم‌های سوم و چهارم هم به لیگ کنفرانس می‌روند. فصل قبل قره‌باغ از گروهش صعود کرد و به مارسی باخت و نفتچی هم معمولا در مرحله گروهی لیگ اروپا بالا می‌رود و در حذفی حذف می‌شود. کیفیت تیم ما نسبت به آن دو تیم پایین‌تر بود و در همان مرحله اول حذف شدیم چون حریفمان تیم خیلی خوبی بود.

* بعضی از بازیکنان ما در آذربایجان، هند و ارمنستان هستند؛ در مقایسه با لیگ ما شرایط این کشورها چطور است؟ 

اصلا نمی‌توان مقایسه کرد؛ برای مثال فکر نمی‌کنم لیگ ارمنستان تیم خیلی خوبی در اروپا داشته باشد. آذربایجان از لحاظ امکاناتی و زیر ساختی نسبت به ایران خیلی بالاتر است، هر باشگاهی در آذربایجان یک کمپ و حداقل دو ورزشگاه اختصاصی با بالاترین کیفیت دارد ولی در ایران ما چنین چیزی نداریم. بازیکنانی که جذب می‌کنند، خارجی و باکیفیت هستند؛ به همین دلیل اینجا سطحش بالاتر است ولی کیفیت بازیکنان ایرانی نسبت به بازیکنان آذربایجانی بالاتر است.

* تیم شما به جز خودت و علی قربانی بازیکن خارجی دیگری هم دارد؟

من و علی قربانی که ایرانی بودیم. ۶ بازیکن برای روسیه هستند چون از شرق اروپا بازیکنان زیادی به آذربایجان می‌آیند و چهار بازیکن اوکراینی داشتیم. تیم ما برای جذب بازیکن محدودیت داشت و می‌توانست از کشورهای اطراف بازیکن بگیرد؛ آن هم به‌خاطر بودجه‌ای است که دارند؛ منتهی برای تیم‌های دیگر جذب بازیکن آزاد است؛ به سومقایت هم برای فصل آینده مجوز داده‌اند از همه کشورها بازیکن بگیرد؛ شاخص‌ترین بازیکنان ما روسی هستند که در زسکا مسکو بازی کردند؛ دو بازیکن اوکراینی ما در شاختار بودند، اما قره باغ و نفتچی بازیکنان بسیار با کیفیتی می‌گیرند.

* پیشنهادی برای بازگشت به ایران داری؟

با دو، سه تیم از طریق ایجنت‌ها و مربیان مختلف صحبت شده، اما زمانی که به آذربایجان آمدم هدفم این بود چند سال خارج از ایران بازی کنم. من هفت سال در لیگ ایران بازی کردم. سه سال ذوب‌آهن و چهار سال در پیکان بودم و البته قبلش یک‌سال در لیگ یک در ابومسلم بازی کردم و به نظرم با توجه به سنم موقعش بود که تجربیات جدیدی کسب و در دیگر کشورها بازی کنم. خدا را شکر از وقتی به آذربایجان آمدم، شرایطم خوب بود. شاید تیم باشگاهی ما امسال نتیجه خوبی نگرفت ولی فصل قبلی نتایج خوبی گرفتیم و در لیگ اروپا بازی کردم. پاسپورت به من دادند و ۱۴ بازی ملی در بالاترین سطح در آذربایجان دارم و روبه‌روی ۶ تیم بزرگ بازی کردم و به تجربیاتم اضافه شد. از شرایطم راضی هستم ولی نمی‌دانم فصل بعد کجا بروم چون درگیر بازی‌های ملی بودیم و تقریبا آخرین بازی پنج روز پیش تمام شد. تازه به ایران برگشتم و هنوز تصمیمی برای فصل بعد نگرفتم. فکر نمی‌کنم به ایران برگردم و اینکه در آذربایجان باشم یا کشور دیگری هنوز مشخص نیست چون زمان استراحت است.

* بازی برای تیم ملی آذربایجان چطور است؟
متاسفانه در مرحله گروهی جام جهانی بالا نرفتیم؛ گروه‌مان خیلی سخت بود‌. با صربستان، پرتغال، لوکزامبورگ و ایرلند هم‌گروه بودیم که البته قطر هم در گروه ما بود ولی بازی با آن تیم حالت تدارکاتی داشت. صربستان به‌عنوان تیم اول بالا رفت. ما با اختلاف سه امتیازی نسبت به لوکزامبورگ پنجم شدیم که به‌نظرم بد هم نتیجه نگرفتیم. چند مساوی داشتیم ولی نتوانستیم برنده شویم. در تیم ملی ما هم هشت بازیکن برای دیگر کشورها هستند که بازهم اختلاف نسبت به تیم‌های اروپایی زیاد است و نشد تیم به جام جهانی برود. در حال حاضر لیگ ملت‌ها اروپا شروع شده و در گروه‌مان قزاقستان، اسلواکی و بلاروس هستند. ۴ بازی کردیم و در گروهمان سوم هستیم. دو بازی مانده و شانس داریم به مرحله بعد برویم.

دیدگاه‌ها