کد خبر : 1830036 | 31 خرداد 1401 ساعت 13:39 | 45.4K بازدید | 5 دیدگاه

بدنم نکشید و گفتند بی‌غیرتی؛

مدافع سپاهان دلیل جدایی محرم را فاش کرد

محمدنژادمهدی مدافع میانی سپاهان می‌گوید از استقلال پیشنهاد دارد ولی برای تصمیم‌گیری در انتظار معرفی سرمربی فصل آینده آبی‌پوشان است.

مدافع سپاهان دلیل جدایی محرم را فاش کرد

به گزارش "ورزش سه"، محمد نژادمهدی یکی از بازیکنان ثابت سپاهان در فصلی که گذشت بود. او در کنار گئورگی گولسیانی در بیشتر مواقع قلب خط دفاعی سپاهان را تشکیل می‌داد ولی در فصلی که با سومی طلایی‌پوشان اصفهانی تمام شد انتقادات زیادی نسبت به خط دفاعی سپاهان به ویژه در بازی‌های آسیایی مطرح شد. با این حال نژادمهدی یکی از مدافعان مورد توجه لیگ برتر به شمار می‌رود که با توجه به توانایی‌هایش پس از اتمام قرارداد مورد توجه چند تیم قرار گرفته که یکی از آن تیم‌ها استقلال است.
با این بازیکن مازنی درباره موضوعات مختلفی صحبت‌کرده‌ایم؛ از رتبه سپاهان گرفته تا پیشنهاد استقلال و واکنشی که او به این پیشنهاد داد.

این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

*سپاهان می‌توانست قهرمان شود
شروع صحبت‌هایمان با نژادمهدی درباره کسب مقام سومی توسط سپاهان بود و او در واکنش به این موضوع اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد:« واقعیت این است که فوتبالی که سپاهان بازی می‌کرد، می‌توانست حتی قهرمانی را به دست بیاورد. متاسفانه ولی در لیگ ایران باید فقط نتیجه بگیری و در مقطعی از فصل ما اصلا نتیجه نگرفتیم. موضوع مهم دیگر در لیگ ایران نباختن است که ما متاسفانه چند باخت بد داشتیم و از کورس عقب افتادیم. در مجموع تیم خوبی داشتیم و فوتبال خوبی بازی می‌کردیم ولی متاسفانه به نتیجه‌ای که می‌خواستیم نرسیدیم و شرمنده باشگاه و هواداران شدیم.»

*در خط دفاعی ثبات نداشتیم
مدافع مازنی 29 ساله دو فصل گذشته سپاهان درباره اینکه چرا خط دفاعی سپاهان نتوانست عملکردش در نیمه دوم لیگ بیستم را تکرار کند، توضیح داد:« یکی از دلایلی که نتیجه نگرفتیم این بود که ثبات لازم در خط دفاعی را نداشتیم. بخواهیم یا نخواهیم در جامعه فوتبالی همه نگاه‌شان در خط دفاعی به دروازه‌بان و مدافعان است ولی باید ساختار تیمی بهتری می‌داشتیم. متاسفانه باز هم می‌گویم نگاه فوتبالی جامعه ایران همه شمشیر به سمت نفرات دارند. تیم را در نظر نمی‌گیرند و فکر می‌کنند دفاع مخصوص دروازه‌بان و مدافعین است و فردی به آن نگاه می‌کنند. خودم قبول دارم که نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم. جایی که نباید گل می‌خوردیم و عملکرد خوبی نداشتیم. باید انتقادات را پذیرفت ولی فوتبال همین است و نتوانستیم در بخش دفاعی موفق باشیم. باید به آینده امیدوار باشیم.»

*اختلاف درونی در سپاهان اگر بوده هم حل شد
سوال بعدی از محمد نژادمهدی درباره این بود که آیا در سپاهان اختلافات درونی وجود داشته، که با رد کردن ضمنی این سوال اینطور پاسخ داد:« اختلاف درونی نبوده است و اگر هم باشد در کادر مربیگری حل می‌شود. این‌ها چیزی نیست که بخواهد تیم را از مسیرش خارج و مشکلی ایجاد کند.»

*نتوانستیم ثبات پایدار برای قهرمانی داشته باشیم
او در ادامه در ارتباط با دلیل عدم موفقیت سپاهان بار دیگر به ثبات اشاره کرد و اضافه کرد:« به نظرم ثبات تیمی ما کم بود. یک وقت‌هایی از فصل خیلی خوب بودیم و یک زمان‌هایی هم خیلی بد. به نظرم مهم‌ترین مسئله در لیگ این است که تیم ثبات داشته باشد. کل نفرات باید با ثبات باشند و اگر نوسان کم باشد، تیم نتایج خوبی خواهد گرفت. در انتهای فصل نسبتا خوب بودیم ولی در مجموع نتوانستیم ثبات پایدار برای قهرمانی داشته باشیم.»

1722504

*جامعه ما فقط نتیجه را می‌بینند
موضوع دیگر مورد بحث با مدافع میانی فصل گذشته سپاهان درباره عملکرد این تیم در رقابت‌های آسیایی بود و او در واکنش به این سوال ضمن تمجید از نمایش تیمش به فشاری که روی محرم نویدکیا ایجاد شده پرداخت و بیان کرد:« در گروهی که قرار داشتیم و فوتبالی که بازی کردیم، برای سپاهان بد نبود. ولی متاسفانه جامعه ما فقط نتیجه را می‌بیند. به نظرم یکی از دلایلی که آقای نویدکیا امسال نماند این است که فوتبال ایران نتیجه‌گرا است تا اینکه دنبال اهداف بلندمدت باشد. همچنین لازم است که هواداران به مربی جوانی مثل محرم نویدکیا ایمان داشته باشند و به او فرصت بدهند. در آسیا می‌توانستیم از گروهمان بالا برویم. اما باید قبول کنیم که آنها بازیکنان حرفه‌ای دارند و به نظرم الدحیل با بازیکنان حرفه‌ای که داشت، توانست ما را ببرد. با این حال می‌شد سازماندهی بهتری داشته باشیم. البته در آسیا خیلی بدشانس بودیم. انتظار داشتیم از گروه بالا برویم. تیم‌مان هم خوب بازی کرد و اگرتوپ‌هایمان گل می‌شد الان شرایط فرق می‌کرد. در مجموع باز هم می‌گویم که روند، روند خوبی برای سپاهان بود، ولی چیزی که استحقاقش را داشتیم به دست نیاوردیم.»

*می‌گفتند چرا بی‌غیرت بازی کردی؟
سوال بعدی از نژادمهدی درباره صحنه جنجال برانگیز دیدار برابر الدحیل بود. جایی که ادمیلسون ستاره الدحیل در مصاف با نژادمهدی در دقایق پایانی مسابقه این بازیکن را به راحتی جا گذاشت و مدافع سپاهان هم ایستاد و او را تعقیب نکرد تا این بازیکن دروازه رشید مظاهری را برای پنجمین مرتبه باز کند. نژادمهدی درباره این صحنه و اینکه چرا مهاجم الدحیل را تعقیب نکرده اینطور توضیح می‌دهد:« آنها فوتبالیست‌هایی قوی هستند. همین ادمیلسون سه بار با من نفر به نفر شد که یکی را به تیر زد؛ یکی را گرفتم و یکی را هم گل کرد. متاسفانه چون سه روز سه روز بازی می‌کردیم فشار زیادی روی ما بود. دقیقه 70 به بعد بدن‌مان نمی‌کشید. تیم ما هم دو تکه شده بود. یعنی 5 تا جلو و 5 تا عقب. آن صحنه همه چیز روی سر من خراب شد. همه می‌گفتند شما ضعیفی. خیلی تبعات بدی برای من داشت. انتقادات خیلی زیاد بود. می‌گفتند چرا بی‌غیرت بازی کردی و گذاشتی برود، ولی هیچ وقت درک نکردند تا دقیقه 80 داشتیم برایشان می دویدیم. زحمت می‌کشیدیم ولی متاسفانه همه فقط همان صحنه را دیدند. البته طبیعتا دفاع همین است و اگر یک اشتباه کنی زیر سوال می‌روی و هیچ وقت کارهای خوبت را نمی‌بینند. باز هم می‌گویم اینقدر خسته بودم و بدنم لاکتیک رفته بود، توانی برای تعقیب نداشتم. هر چند کارم را توجیه نمی‌کنم. کار اشتباهی بود. باید دنبالش می‌رفتم ولی نرفتم. .واقعا بدنم جواب نمی‌داد. خودم را مقصر می‌دانم و باید تعقیبش می‌کردم. متاسفانه همه چیز سر من خراب شد ولی فوتبال همین است و باید با همه چیز آن سازگار شد.»

*برای چهارتا فیلم و عکس فقط دنبال اشتباهات هستیم
او سپس در توضیح بیشتر تبعاتی که دریبل ادمیلسون در مصاف با الدحیل برایش ایجاد کرده، حرف‌هایش را از سر گرفت و گفت:« معمولا در فوتبال ایران فقط چیزهای بد دیده می‌شوند. مثلا در فوتبال انگلیس شما یک پاس ساده هم می‌دهید همه برای شما دست می‌زنند ولی در فوتبال ایران اینطور نیست. ما بیشتر دنبال اشتباهات هستیم. چهار تا فیلم وعکس و صدا بگذارند و بگویند تو فلان هستی. همه‌اش ما جنبه‌های بد را می‌بینیم و جنبه‌های خوب را نمی‌بینیم. یکی از دلایلی که به نظرم هنوز نتوانستیم در فوتبال‌مان پیشرفت کنیم، همین موضوع است. به هم کمک نمی‌کنیم. خیلی دنبال منافع خودمان هستیم. این‌ها مشکلات فوتبال ایران هستند.»

*هوادار حق دارد به من بگوید بی‌غیرت
مدافع میانی سپاهان در پاسخ به سوال بعدی که این فشارها بیشتر از چه کانالی به او وارد می‌شده، توضیح داد:« به هر حال هر جایی که من را می‌دیدند. فضای مجازی هم که ... ( خنده و قطع کلام) مشکلی نیست. آدمیزاد است و می‌خواهد خودش را خالی کند و روی سر من خالی کردند. باز هم می‌گویم که من اشتباه کردم و همه جوره می‌پذیرم. ولی فوتبال و دفاع کردن همین است. با یک اشتباه اینطور می‌شوی و هواداران سپاهان هم ما را از خجالت خودشان در آوردند (باخنده). البته هوادار است و حق دارد به من بگوید بی‌غیرت. چون واقعا من باید تا دقیقه 90 غیرت خودم را نشان می‌دادم و تلاش می‌کردم ولی دیگر بدنم جواب نمی‌داد. شاید یک عده بگویند نژادمهدی چه چیزی می‌گوید ولی واقعا فشار بازی‌ها خیلی زیاد بود. فوتبال همین است. یک روز بالا هستی و یک روز پایین و باید با تمام روزهایش بسازی. اتفاقی است که رخ داده. تجربه خوبی برایم شد که دیگر از این اشتباهات نکنم.»

*نتیجه‌گرا نبودیم نویدکیا حالا حالا می‌ماند
سوال بعدی از مدافع میانی سپاهان درباره جدایی محرم نویدکیا بود و اینکه آیا قبول دارد که این مربی زودتر از انتظار وارد عرصه مربیگری شده است. نژادمهدی در واکنش به این سوال گفت:« اینکه می‌گویند زود آمده یا زود رفته، تصمیم شخصی است. به هر حال چیزهایی در خودش دیده و نمی‌خواسته جای دیگر باشد و می‌خواسته از سپاهان شروع کند، اما حرف اصلی من این است که اگر فوتبال ما از حالت نتیجه گرایی بیرون بیاید و به فوتبال قشنگ‌تر و شناورتری روی بیاوریم، شرایط خیلی بهتر می‌شود. صبر و تحمل هواداران و جامعه فوتبال هم باید بالا برود. البته نتیجه هم خیلی مهم است و خیلی تاثیر دارد و اگر اینطور بود آقای نویدکیا حالا حالاها می‌ماند. واقعا فشار در تیم‌های بزرگ بسیار زیاد است و کار کردن را سخت می‌کند.»

*باید از نتیجه‌گرایی صرف بیرون بیاییم
او سپس با اشاره به روحیات اخلاقی نویدکیا بیان کرد:« آقای نویدکیا از نظر شخصیتی بسیار مورد اعتماد همه بود. هم به عنوان برادر و هم مربی او را قبول داشتند ولی عدم نتیجه‌گیری سبب شد تا نماند. واقعا سخت است. باید قبول کنیم که باید در لیگ برتر به مربیان جوان فرصت بدهیم تا بتوانند ایده‌های خودشان را اجرا کنند. نه اینکه با یکی دو باخت و حتی یکی دو سال نتیجه بد و باخت، این‌ها را تحت فشار بگذاریم تا فراری شوند. باید فرهنگ فوتبالی را بالا ببریم و از نتیجه‌گرایی صرف بیرون بیاییم.»

1722506

*در سطح ملی هم فشار زیادی روی کادر فنی وجود دارد
نژادمهدی سپس برای توضیح بیشتر منظور خود به شرایط تیم ملی پرداخت و در این مورد عنوان کرد:« الان در سطح ملی ما همینطور است. الان همه چیز شده نتیجه. یک بازی را که باخت می‌دهیم فشار زیادی روی کادر فنی تیم ملی ایجاد می‌شود. واقعا در این شرایط نمی‌توان کاری کرد. باید طوری شود که در چند سال آینده فوتبال ما اینقدر به سمت نتیجه‌گرایی نرود. یک مقدار فوتبال بهتر. باید همان کاری را انجام بدهیم که عربستان انجام داده است. بازیکن خارجی گرفته‌اند ولی زیرساخت‌ها را هم درست کرده‌اند. ما زیرساخت درستی نداریم. امکانات مناسبی نداریم تا انتظار خروجی خوب داشته باشیم. باید قبول کنیم که عقب هستیم. باید از نتیجه‌گرایی دربیاییم و به سمت فوتبال شناور نظیر کره‌جنوبی و ژاپن برویم. اگر اینکار را انجام دهیم در چند سال آینده شرایط برای ما خیلی بهتر خواهد شد، ولی چون فشار زیاد است و همه دنبال نتیجه هستند، آدم‌ها ترسو می‌شوند و می‌روند دنبال کارهایی که فقط نتیجه بگیرند.»

*نویدکیا به نظرم فقط به خاطر نتیجه نگرفتن رفت 
یعنی فکر می‌کنید اگر این فشار وجود نداشت محرم نویدکیا همچنان در راس کادر فنی سپاهان باقی می‌ماند؟ نژادمهدی در واکنش به این سوال اینطور پاسخ داد:« اگر فوتبال ما از نتیجه‌گرایی کمی به سمت فوتبال آینده‌نگر شناور می‌آمد که آقای نویدکیا بازی می‌کرد، ایشان می‌ماند. دلیلی نداشت برود. باشگاه سپاهان بهترین باشگاه ایران؛ بهترین هوادار را دارد و بهترین امکانات. آقای نویدکیا چه کم و کسری‌ای داشت که رفت؟ در اصفهان اسطوره است. به نظرم تنها دلیلش نتیجه نگرفتن بود. دو سال بود و قهرمانی نگرفت و در این شرایط فشار وارد می شود که خیلی سخت است.» 

*باید خودشان را جای نویدکیا می‌گذاشتند
او سپس در واکنش به این سوال که آیا در جریان حمله به محرم نویدکیا در برنامه شب‌های فوتبالی قرار دارد یا خیر عنوان کرد:« من خیلی تلویزیون نمی‌بینم ولی کسی که این حرف را زد باید خودش را جای نویدکیا می‌گذاشت و بعد قضاوت می‌کرد. نباید به هر کسی اینطور انگ بزنیم. قضاوت کردن اصلا کار خوبی نیست و کار قشنگی نبود.»

*طی روزهای آینده تصمیم می‌گیرم 
سوال بعدی از نژادمهدی درباره جدایی چهار بازیکن کلیدی سپاهان بود و او در واکنش به این سوال گفت:« آقای نویدکیا رفتند و بعد هم چهار بازیکن خوب تیم جدا شدند. البته این رفتن‌ و آمدن‌ها در هر باشگاهی هست. من هم فعلا قرارداد ندارم. هم با باشگاه سپاهان و هم با چند باشگاه دیگر صحبت کرده‌ام و طی روزهای آینده تصمیم می‌گیرم.»

*برای انتخاب استقلال منتظر انتخاب سرمربی هستم 
بازیکن سابق ذوب‌آهن سپس در رابطه با پیشنهاد استقلال توضیح داد:« بله از استقلال پیشنهاد دارم و صحبت‌هایی هم شده است ولی فعلا منتظر سرمربی استقلال هستم تا ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود تا تصمیم بگیرم. به جز استقلال چند پیشنهاد دیگر دارم. از سپاهان هم تماس گرفته‌اند و مایلند بمانم.»

حرف پایانی؟ 
جا دارد بگویم که دو سالی که با آقای نویدکیا کار کردم بسیار خوب بود. انسان بسیار خوبی است. ای کاش در این فوتبال از این دست آدم‌ها زیاد بشوند. ادم هایی که کار کردن با آنها لذت بخش است. امیدوارم هر جا هستند موفق باشند.

دیدگاه‌ها