کد خبر : 1830677 | 04 تیر 1401 ساعت 18:34 | 23.4K بازدید | 10 دیدگاه

از بازسازی خط دفاعی تا فرار از سایه نویدکیا؛

چالش‌های جدی مورایس در سپاهان

ژوزه مورایس پرتغالی باید هر چه سریع‌تر به ایران بیاید و سپاهان را برای حضور پرقدرت در لیگ بیست و دوم آماده کند.

چالش‌های جدی مورایس در سپاهان

به گزارش "ورزش سه"، هنوز برنامه دقیق شروع مسابقات لیگ برتر در دوره بیست و دوم به‌طور دقیق اعلام نشده، ولی طبق پیش‌بینی سهیل مهدی مسئول کمیته برگزاری مسابقات قرار است این رقابت‌ها از نیمه دوم مردادماه آغاز شود و این یعنی سپاهان و سایر تیم‌های لیگ برتری چیزی حدود 40 ، 45 روز برای آماده‌سازی زمان دارند.
به‌زودی تمرینات برخی تیم‌ها نظیر گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان، پرسپولیس و ... آغاز می‌شود و در این بین کار تیم‌هایی نظیر سپاهان و استقلال که بخشی از فرصت نقل و انتقالات را برای انتخاب سرمربی از دست داده‌اند و به ناچار با تغییری اساسی هم در ساختار تیم‌شان مواجه شده‌اند، بسیار سخت‌تر از تیم‌های دیگر خواهد بود.
در این بین ژوزه مورایس یکی از مربیان جذاب لیگ برتر فوتبال ایران خواهد بود که طی روزهای آینده برای دومین مرتبه به ایران و اصفهان سفر خواهد کرد و اینبار برخلاف هفته گذشته که تنها به مشاهده امکانات و زیرساخت‎‌های سپاهان پرداخت، حالا باید برای آماده‌سازی تیمی تلاش کند که هوادارانش با چیزی جز قهرمانی راضی نمی‌شوند.
مورایس 58 ساله در این مسیر و ساختن تیمی که بتواند به مقام قهرمانی دست پیدا کند، با چالش‌هایی مواجه است که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

*به دست‌آوردن محبوبیت روی سکوها

اگرچه رزومه قوی ژوزه مورایس باعث شده هواداران سپاهان به موفقیت تیمشان با این سرمربی مشهور پرتغالی امیدوار باشند اما برکسی پوشیده نیست حضور روی نیمکت سپاهان آن هم به جای چهره‌ای چون محرم نویدکیا به خودی خود سختی‌هایی دارد. البته که هواداران سپاهان در سالیان گذشته نشان داده‌اند برای فرصت دادن به سرمربیان خارجی حوصله به خرج می‌دهند و برای موفقیت آنها صبر زیادی دارند اما دوری چندین ساله این تیم از قهرمانی ممکن است در روزهای دشوار، کاسه صبر آنها را لبریز کند.

* شناخت بازیکنان تیم

مورایس فرصت کمی دارد تا هرچه سریع‌تر با اسکواد فعلی تیمش آشنا شود. دیدن فیلم بازی‌های فصل گذشته و البته مرور بازی‌های بازیکنان مدنظر باشگاه برای جذب شدن در این پنجره تابستانی موضوعاتی است که تمام وقت مورایس در روزهای آینده را به خودش اختصاص خواهد داد و البته دستیارانش هم باید برای این موضوع به او کمک کنند تا آنها هم به شناخت کافی از بازیکنان دست پیدا کنند.

* جذب بازیکنان خارجی باکیفیت

با قطعی‌شدن جدایی گولسیانی و کنت از تیم سپاهان، حالا فرصت خرید ۴ بازیکن خارجی برای طلایی‌پوشان فراهم شده. آنها می‌توانند سه بازیکن بدون محدودیت و یک بازیکن آسیایی به‌خدمت بگیرند تا جای خالی بازیکنان جداشده را این‌چنین پر کنند. در سال‌های گذشته بازیکنانی چون کی‌روش استنلی و گولسیانی از تیم هم‌شهری جذب شدند اما امسال به نظر، مسئولان سپاهان باید نگاهشان را برای جذب مهره‌های خارجی معطوف به لیگ‌های دیگر کنند. انتخاب درست از بین گزینه‌های موجود قطعا یکی از چالش‌های دیگر بر سر راه موفقیت مورایس در اصفهان است.

*بازسازی خط دفاعی

با از دست دادن بازیکنان محوری‌ای چون گولسیانی و دانیال اسماعیلی‌فر در خط دفاعی و همچنین وجود زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی نژادمهدی از جمع طلایی‌پوشان، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پیش‌روی مورایس ترمیم خط دفاعی سپاهان چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ مهره‌ای خواهد بود. سال گذشته سپاهان به همان اندازه‌ای که روی دروازه حریفان راحت موقعیت ایجاد می‌کرد، به همان اندازه در تک‌موقعیت‌های حریفان آسیب‌پذیر بود و همین نقطه‌ضعف به یکی از دلایل اصلی ناکامی سپاهان تبدیل شد.

* خرید داخلی حداقلی با بازدهی حداکثری

با توجه به اینکه سپاهان هم به مانند استقلال زمان زیادی را برای جذب سرمربی گذاشت و تمرکزش روی خرید بازیکنان جدید نبود، بیشتر بازیکنان باکیفیت داخلی راهی تیم‌های رقیب شدند و اکنون باید با حداکثر وسواس نسبت به خرید بازیکنان داخلی اقدام کنند تا جای خالی بازیکنانی چون رفیعی، اسماعیلی‌فر، گولسیانی و شهباززاده پر شود. آنها زکی‌پور را به‌عنوان یک مدافع چپ باکیفیت جذب کرده‌اند تا بتواند ذخیره‌ای مطمئن برای نورافکن باشد. اما هنوز در پست‌های مهاجم، مدافع راست، وینگر چپ و البته گلر دوم به خریدهایی مطمئن نیاز دارند که قطعا زیر نظر مورایس صورت خواهد گرفت.

احمد خلیلی

دیدگاه‌ها