کد خبر : 1837043 | 16 مرداد 1401 ساعت 12:07 | 58.6K بازدید | 32 دیدگاه

وحید طالب‌لو پاسخ می‌دهد:

چه کسی گلر اول ایران در جام جهانی است؟

وحید طالب‌لو دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی در جدیدترین گفتگو با ورزش سه صحبت‌های جالبی در خصوص فوتبال ایران مطرح کرده است.

چه کسی گلر اول ایران در جام جهانی است؟

به گزارش "ورزش سه"، یکی از دروازه‌بانان تیم ملی در جام جهانی 2006، وحید طالب‌لو بود. گلری که به واسطه سه فصل درخشش پیاپی در استقلال و در نهایت قهرمانی، به پیراهن تیم ملی رسیده بود. گلر محبوب آبی‌های تهران که به واسطه رفتار محجوبانه‌ای که همیشه داشته، مورد احترام تمامی اهالی فوتبال ایران است. طالب‌لو که این روزها در امریکا مشغول پشت سر گذاشتن کلاس‌های مربیگری است، در گفتگویی با ورزش سه از برنامه‌های خودش برای بازگشت به فوتبال ایران، تحلیلش از شرایط تیم ملی و استقلال صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید؛

* ساعت سه بعد از ظهر به وقت ایران در آمریکا ۶ صبح است، این ساعت برای بیدار شدن یک فوتبالیست کمی زود به نظر می رسد؟
- اتفاقا من در ایران هم ساعت ۶ بیدار می شدم و می رفتم سالن وزنه تمرین می کردم زندگی من خیلی تغییر نکرده است ولی شاید با زندگی این طرفی ها هماهنگی بیشتری دارد.
* در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستید؟
- در حال حاضر علاوه برمربیگری در حال تکمیل دوره مربیگری B هستم که معادل همان B آسیا می شود. من در ایران B آسیا را پشت سر گذاشتم، ولی بعد از مهاجرت فکر کردم بهتر است که مجدد این دوره B در  US SOCCER را پشت سر بگذارم چون به نظرم آمد که روش‌ها متفاوت است.
* شما از آماده سازی تیم ملی آمریکا همگروه ایران اطلاعی دارید؟
- آمریکا در فیفا دی اخیر چند بازی تدارکاتی داشت. آنها برنامه ریزی خوبی هم داشتند یک نکته مهم در مورد تیم ملی آمریکا وجود دارد که آنها از چند سال گذشته هدف گذاریشان را گذاشتند برای جام جهانی آینده که قرار است به میزبانی آمریکا برگزار شود. روی جوانها و کارهای آکادمیک سرمایه گذاری کردند. بسیاری از کسانی هم که در حال حاضر در تیم ملی هستند همان کسانی هستند که از سالها پیش روی آنها سرمایه گذاری شده و الان رسیدند به تیم ملی بزرگسالان.
* بازیکن شاخصی هم دارند؟
ـ لژیونرهای خوبی دارند که در تیمهای اروپایی توپ می زنند. مثل دروازه‌بانشان که درمنچسترسیتی بازی می کند، ولی من اعتقاد دارم ما اگر شرایط خوب داشته باشیم، آنها برتری خاصی ندارند و در  زمین مسابقه نتیجه رقم می خورد. اگر هم شرایط آماده سازی به این شکل باشد شاید باید اتفاقاتی مثل بازی ملبورن رخ دهد تا ما بتوانیم در جام جهانی، موفق باشیم. در مورد سایر حریفان ما هم همین شرایط هست انگلیس خیلی تیم خوبی است، ولی ما در مقابل آنها دست و پا بسته نخواهیم بود. دوره‌های گذشته هم دیدید که پرتغال و آرژانتین در گروه ما بودند و به سادگی نتوانستند ایران را شکست دهند.

1706577
* بسیاری بر این باور بودند که تفکر تاکتیکی کی‌روش باعث شد تا ما مقابل تیم‌های بزرگی مثل پرتغال و آرژانتین عملکرد قابل قبولی داشته باشیم، شما اینطور فکر نمی کنید؟
- نه، علاوه بر تفکر مربی، باید به امکانات تیم و شرایطی آماده سازی آنها هم توجه کنیم. درحال حاضر ما تیم خوب و لژیونرهای زیادی داریم که خارج از کشور و در لیگهای معتبر توپ می زنند، ولی باید شرایط خوبی هم برای آماده سازی تیم باشد.
* سال 2006 شما در جام جهانی آلمان حضور داشتید، فکر می کنید که آن زمان تیم برای جام جهانی آماده سازی مناسبی داشت؟
- در سال 2006 در تیم ملی کسانی حضور داشتند که همگی بازیکنان حرفه ای بودند مثل علی دایی، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان. آنها در لیگهای خارجی بازی می کردند و مکمل های آنها هم کسانی مثل آندو،مسعود شجاعی، آرش برهانی و رضا عنایتی بودند کسانی که در لیگ شرایط خوبی داشتند. یک مجموعه ای داشتیم از با تجربه ها و جوان ها که کنار هم ترکیب خوبی داشتیم. تنها ایرادش این بود که ما با صد در صد آمادگی در جام حاضر نشدیم. اگر یادتان باشد علی کریمی یک جراحی روی مچ  پایش داشت. وحید هاشمیان و مهدوی کیا هم کمردرد شدید داشتند و علی دایی هم آسیب دیدگی داشت.
* بسیاری این دوره جام جهانی را بخاطر مشکلات مدیریتی در فدراسیون و اختلافات داخلی با تیم ملی 2006 مقایسه می کنند.
- در آن زمان اتفاقا آقای دادکان حضور داشت و هر چیزی کادرفنی و بازیکنان می خواستند، دراختیار قرار می داد. در شرایطی که هیچ کس فکر نمی کرد، مشکل حل شود. آقای دادکان با استفاده از روابطی که داشت، مسایل را حل می کرد. ما مجموعه خوبی بودیم، ولی نتوانستیم با تمام توان در جام جهانی حاضر شویم. دو فاکتوربرای موفقیت یک تیم مهم است، اول برنامه ریزی و دوم آرامش. الان نه تنها برنامه ریزی نداریم از آرامش هم خبری نیست. اگر بازی دوستانه نداریم بقیه مسائل سر جایش است؟

* در حال حاضر اگر از نبود مدیر در فدراسیون فوتبال چشم پوشی کنیم، بازیکنان دچار دو دستگی شدند و این مساله باعث شد تا اسکوچیچ هم در یک رفت و برگشت دوباره به نیمکت تیم برگردد.
- من نمی خواهم از بازیکنان دفاع کنم ولی باید بگویم که این مشکلات هم به متولی فوتبال یعنی فدراسیون برمی گردد. باید خبری اطلاع رسانی شود که صد درصد درست هست، مثل برکناری اسکوچیچ! اگراطمینان نداشتند چرا اطلاع رسانی کردند؟ آنها باعث شدند تا شخصیت و اعتبار مربی از بین برود. به خصوص در مورد آقای اسکوچیچ که حضورش روی نیمکت تیم ملی با مخالفت‌هایی هم همراه بود!
* در همه ادوار تیم ملی در جام جهانی ما عقیده داریم که ایران می تواند از مرحله اول صعود کند، در این دوره هم شما فکر می کنید ما با توجه به همگروهی با انگلیس و ولز و آمریکا می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
- اگر ما از صعود تیم ملی حرف می زنیم با توجه به پتانسلی است که در بازیکنان ایرانی وجود دارد. حالا من از شما سوال می کنم که آیا تا به حال ما از تمام ظرفیت  استفاده کرده ایم؟ ما الان می گوییم نسبت به بازیکنان هایی که داریم مهدی طارمی و جهانبخش و.. حرف از صعود می زنیم و این دور از انتظار نیست اگر شریط آماده سازی هم مهیا شود.
* با توجه به اینکه پست شما دروازه‌بانی بود به نظر شما از بین علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی و امیرعابدزاده کدام یک شانس بیشتری برای حضور در دروازه تیم ملی دارند؟
-  هر سه نفر که نام بردید، شایسته و آماده هستند. آقای بیرانوند با برگشتن به پرسپولیس شرایط بازی کردن برایش مهیا شده است. ما هنوز یک نیم فصل تا رقابتهای جام جهانی پیش روداریم.  اگر مثل جام های قبل بود و در خرداد برگزار می شد و بر اساس عملکرد لیگ گذشته حرف می زدیم. خب به طور حتم سید حسین حسینی شایسته ترین فرد برای حضور در دروازه تیم ملی بود. البته یادمان باشد که نمی شود به راحتی ازتجربه بیرانوند بگذریم او در دوره قبل جام جهانی در دروازه تیم ملی حضور داشت و در نهایت باید تصمیم گیری را برعهده سرمربی بگذاریم که آماده ترین فرد را در تمرینات، انتخاب کند.

1706578
* شما لیگ برتر ایران را دنبال می کنید؟
- من همه بازیهای لیگ را دنبال می کنم. بازیهای استقلال را همیشه کامل می بینم و بقیه بازیها را هم در حد لحظات حساس دنبال می کنم. اول بخاطر اینکه دوست دارم و دوم برای آنکه نمی خواهم از شرایط لیگ خیلی فاصله بگیرم. شما هر چه بیشتر فوتبال ببینی چیزهای بیشتری هم یاد می گیرید اگر به یوروی فوتبال بانوان دقت کرده باشی، نحوه بازیها نکات آموزشی زیادی داشت. ما در کلاس های مربیگری هم چند تا از این بازی‌ها را آنالیز کردیم.
* شما که در آمریکا هستید به تماشای بازهای دوستانه رئال و بارسا و یونتوس رفتید؟
- نه متاسفانه من درگیر کلاسهای مربیگری بودم ولی احتمالا بازیهای تیم ملی فوتبال زنان آمریکا و نیجریه را که در شهر ما واشنگتن در شهریور برگزار می شود بتوانم از نزدیک ببینم و خود باشگاه برای ما بلیط گرفته است.
* یک فیلمی جدیدا در فضای مجازی وایرال شده که شما و داریوش یزدانی و تعدادی از بازیکنان به کانادا رفتید و از مهرداد میناوند صحبت می شد، داستان این فیلم چیست؟
- نه این فیلم برای دوره قبلی جام جهانی بود ما همگی دعوت شده بودیم تا بازیهای تیم ملی را به اتفاق هم وطن های خوب در کانادا تماشا کنیم. آقای میناوند آن زمان در قید حیات بودند، ولی تا آن زمان به جمع ما اضافه نشده بود و ما آن فیلم و گرفتیم وبرایش فرستادیم.
* نظر شما در مورد ورود مربیانی مثل ساپینتو، بردیف و مورایس در لیگ و بازگشت لژیونرها و بازیکنان خارجی در این فصل،  چیست؟
- لیگ های قبل از جام جهانی همیشه خوب است همانطور که می بینید تعداد زیادی لژیونرهم به ایران برگشتند تا دیده شوند و شانس حضور در تیم ملی را داشته باشند. آنها بازیکنان با کیفیتی بودند که لژیونر شدند و حضورشان سطح لیگ را بالا می برد و این انگیزه دوچندان به همه می دهد تا در لیست نهایی ایران برای جام جهانی باشند. البته امیدوارم که لیست از قبل برای جام جهانی آماده نشده باشد که انگیزه را در بازیکنان از بین ببرد.
* به نظر می رسد به نحوه قرارداد بازیکنان پرسپولیس انتقاد دارید که گفته می شد در صورت عقد قرارداد با این تیم، شانس حضور در تیم ملی در جام جهانی را پیدا می کنند؟
- نه بحث من اصلا استقلال و پرسپولیس نیست. من در کل گفتم که اجازه بدهند که این رقابت انجام شود و همه احساس کند که شانس حضور در تیم ملی را دارند، نه اینکه یک عده همیشه باشند و بقیه هم انگیزه ای برای حضور در تیم ملی نداشته باشند.
* فصل گذشته بعد از ۱۰ سال در شرایطی قهرمان شد که رکوردهای زیادی را پشت سر گذاشت یک فصل بدون باخت، شکستن رکوردهای برانکو، قلعه نویی، پروین، حجازی و اینکار را برای ساپینتو دشوار می کند.
- فصل قبل هم گفتم که دو تا اتفاق خوب پیش از شروع لیگ افتاد یکی حضور آقای آجرلو بود که فوتبال را می شناخت و ظرفیت بالایی داشت در حدی که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال بود. مساله دوم ثبات فرهاد مجیدی درهدایت تیم بود واینکه موفق شد بعد از سه سال خودش تیم را ببندد. از طرفی فرهاد مجیدی و همکارانش زحمت زیادی کشیدند، شاید هدفشان از ابتدای فصل این نبوده که تیم بدون باخت قهرمان شود، ولی اینکه مربی بتواند یک چنین انگیزه ای به بازیکنانش بدهد، خیلی مهم است که تیم در بدترین روزش هم نبازد! این یک رکورد است شاید اگر همان تیم قبل هم حفظ می شد، نمی توانست آن را تکرار کند. من هوادار هم باید خودم را برای هر چیزی آماده کنم. هوادار باید از آن جام بدون باخت لذت ببرد که الحمدلله هم نگذاشتند مردم هیچ شادی بکنند. من قبل از اینکه لیگ تمام شود هم گفتم خدا کند بگذارند که هوادار لذت این قهرمانی را ببرد. من به عنوان یک هوادار در فصل گذشته با اینکه تیمم نباخت، نتوانستم  شادی کنم. وقتی من از خواب بیدار می شوم همین ساعت ۳ و ۴ بعد از ظهر است و در حقیقت همه خبرهای بد بیرون آمده مثل اینکه سه تا بازیکن رفتند، الان زمین نیست هوا خرابه. شما به من بگویید ما  برای چی فوتبال بازی می کنیم یک فصل زحمت می کشیم تا از مدیر و مربی و هوادار و رسانه در نهایت از نتیجه کار لذت ببرند. اگر قرار باشد شما سختی بکشی و به هدفت برسی و باز هم لذتی نبرده باشی.  پس این همه دوندگی برای چیست؟! 
* بسیاری از کارشناسان معتقدند که رقابت این فصل لیگ بیشتر بین تیم‌های استقلال، پرسپولیس، گلگهر، سپاهان، فولاد و تراکتور است، شما فکر می کنید که کدام تیمها شانس بیشتری برای قهرمانی دارند؟
- به نظر من همه تیم‌هایی که اسم بردید، شانس قهرمانی دارند. همه این تیم‌ها در چند سال کار گذشته کار کردند. درمورد پرسپولیس هم باید بگویم که البته تغییرات زیادی رخ داده باید ببنیم که روند به چه صورت پیش می‌رود.تیم های بزرگ نباید وابسته به یک بازیکن باشند. سالهای گذشته استقلال از این مساله خیلی ضربه خورد. مثلا در فصلی که تیام از استقلال رفت ما یک لیگ کامل را بخاطر نبود او، از دست دادیم. امیدوارم که در نهایت تیم بتواند به نتیجه لازم برسد.

گفتگو: شقایق آسیایی

دیدگاه‌ها