کد خبر : 1837292 | 17 مرداد 1401 ساعت 18:39 | 31.9K بازدید | 5 دیدگاه

دونده‌هاى سرعت ايران پیست قونیه را به تسخیر خود در آوردند

سرعت باد، مانع ثبت ركورد خارق العاده تفتيان

در جریان مرحله مقدماتی دوی 100 متر بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، حسن تفتیان و فرزانه فصیحی موفق شدند ركوردهاى فوق العاده‌اى از خود به‌جا بگذارند.

سرعت باد، مانع ثبت ركورد خارق العاده تفتيان

به گزارش "ورزش سه"، سال های سال بود که بشر به دنبال دویدن 100 متر در زیر 10 ثانیه بود و بالاخره در المپیک 1968 مکزیکو سیتی این جیمز هاینس آمریکایی بود که توانست با ثبت زمان 9 ثانیه و 95 صدم ثانیه تبدیل به نخستین انسانی شود که به این حد نصاب می رسد. حالا و 54 سال پس از آن اتفاق تاریخی، یک ایرانی آن هم در قونیه ترکیه موفق شد که 100 متر را زیر 10 ثانیه بدود: حسن تفتیان با 88 .9 ثانیه.
29 سال پیش که پسری به نام حسن تفتیان در تربت حیدریه چشم به جهان گشود، دویدن 100 متر در زیر 10 ثانیه برای سفید پوستان جهان رویایی بیش نبود. پسر بادپای ایران اما قدم به قدم مراحل پیشرفت را طی کرد و از طلای جوانان آسیا و نهمی جوانان جهان شروع کرد و تا قهرمانی 100 متر آسیا و رسیدن به نیمه نهایی المپیک ریو پیش رفت. او که سالهاست رکورد دار سرعت ایران است، ابتدا با 10. 10، سپس با 04 .10 و بعد از آن با 03. 10 به این آرزوی دیرینه نزدیک شد اما سرنوشت برای او این گونه رقم زده بود که زمانی به این رکورد تاریخی برسد که زیر بار شدید ترین انتقادها باشد. تفتیان که پس از سال 2018 و پنجمی دوی 60 متر جهان، درخشش چندانی نداشت، حالا نه یک یا دو صدم ثانیه بلکه دوازدهم صدم ثانیه زیر 10 ثانیه دوید تا تمامی علاقه مندان به دو و میدانی را انگشت به دهان بگذارد. اما یک مشکل، مانع از ثبت این رکورد تاریخی شد و آن هم سرعت زیاد باد بود. سرعتی که از حد مجاز آن یعنی 2 متر بر ثانیه بیشتر بود تا حسرت بزرگی بر دل تفتیان باقی بگذارد.

1733442
اگر سرعت زیاد باد جلوی ثبت این رکورد 9 ثانیه و 88 صدم ثانیه ای که حسن تفتیان امروز بعد از ظهر در مرحله مقدماتی بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه ترکیه بر جا گذاشت را نمی گرفت، یکی از بهترین رکورد های تاریخ آُسیا به ثبت می رسید که تنها با 5 صدم ثانیه با رکورد آسیا که سو بینگ تیان چینی یک سال پیش در نیمه نهایی المپیک توکیو به ثبت رساند، فاصله داشت. رکوردی که اگرچه فاصله 30 صدم ثانیه ای با حد نصاب 9 ثانیه و 58 ثانیه ای یوسین بولت داشت اما او را در بین بهترین های تاریخ این ماده قرار می دهد. حال باید منتظر ماند و دید که پسر اهل تربیت حیدریه، در نیمه نهایی و فینال این رقابت ها می تواند باز هم زیر 10 ثانیه بدود و رقبای سر سخت خود را پشت سر بگذارد یا خیر؟

1733443
اما این تنها اتفاق مهمی نبود که آسمان قونیه امروز شاهد آن بود؛ دیگر دونده 29 ساله ایران یعنی فرزانه فصیحی نیز در خط استارت مرحله مقدماتی دوی 100 متر زنان قرار گرفت. دونده اصفهانی که با شرکت در المپیک توکیو، تبدیل به نخستین بانوی ایرانی شد که بعد از انقلاب در دوی 100 متر المپیک حضور پیدا می کند، حد نصاب فوق العاده 11 ثانیه و 24 صدم ثانیه را به ثبت رساند.
او که کمتر از دو ماه پیش در یک تورنمنت بین المللی در بورسای ترکیه توانسته بود پس از 8 سال رکورد مریم طوسی را یک صدم ثانیه ارتقا داده و به 44. 11 برساند، این بار نیز در ترکیه زمانی را از خود بر جای گذاشت که 20 صدم ثانیه سریع تر از رکورد قبلی خودش بود اما سرعت زیاد باد مانع از این شد که رکورد ملی ایران در بخش زنان نیز جا به جا شود.

دیدگاه‌ها