کد خبر : 1838756 | 26 مرداد 1401 ساعت 11:27 | 24.2K بازدید | 3 دیدگاه

برای عدم موفقیت مربی دیگر دعا نمی‌کنم

عنایتی: به این دلیل دستیاری در استقلال را قبول نکردم

رضا عنایتی از مذاکراتش با استقلال برای سرمربیگری این تیم و رد پیشنهاد دستیاری آبی‌ها صحبت کرد‌.

عنایتی: به این دلیل دستیاری در استقلال را قبول نکردم

به گزارش "ورزش سه"، رضا عنایتی در دو فصل گذشته در فوتبال ایران خوب کار کرد و علاوه بر صعود با هوادار از لیگ یک، در سطح اول فوتبال کشور نیز موفق شد سهمیه این باشگاه را حفظ کند و با رتبه یازدهمی به کار خود پایان داد.

عنایتی درحالی پس از شروع لیگ برتر هدایت هیچ تیمی را برعهده ندارد که در ابتدای تابستان به تیم‌های مختلفی لینک می‌شد و حتی مذاکراتی با آجورلو، مدیرعامل استقلال برای سرمربیگری آبی‌ها داشت که موجب حواشی گوناگونی شد. عنایتی در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار ورزش سه از اتفاقات جنجالی فصل گذشته و مذاکراتش با استقلال می‌گوید. در ادامه مشروح صحبت‌های او را می‌خوانید:

*درباره اتفاقات فصل گذشته صحبت کنید. فصل پرفراز و نشیب اما خوبی داشتید. هوادار را ساختید، مالکش بودید و آن را تحویل دادید. 
عنایتی: جا دارد از بازیکنان پرتلاش‌مان و مدیریت تشکر کنم که تمام توان‌شان را به کار گرفتند تا ما بتوانیم کارمان را انجام بدهیم. من هوادار را تحویل ندادم و هنوز دلم با این تیم است. آقای میری هم از این علاقه خبر دارد و آرزوی موفقیت برای تیم می‌کنم. در فصل گذشته به هدفی که به دوستان، مخصوصا آقای میری و آقای اسماعیلی قول داده بودم، رسیدیم و با تلاش و پشتکار بچه‌ها توانستیم سهمیه را حفظ کنیم. اگر اتفاق بازی آخر برای ما رقم نمی‌خورد، مطمئنا شرایط بهتری در جدول داشتیم و می‌توانستیم تا رده هفتم بالا بیاییم، اتفاقی که می‌توانست بزرگ و تاریخی باشد. فکر می‌کنم هوادار به عنوان سال اول حضورش در لیگ برتر توانست شرایط بسیار خوبی داشته باشد. این عملکرد به جز با همدلی کادر فنی، مدیریت و بازیکنان اتفاق نمی‌افتاد. هر چند اوایل فصل کمی استرس داشتیم اما یک فصل خوب را پشت سر گذاشتیم.

* در بازی آخر تا آبادان رفتید اما به مسجد سلیمان نرفتید و بازی سه-هیچ شد. می‌گفتند اگر این تیم نتیجه می‌گرفت و رتبه تک رقمی می‌شد، آپشن‌های بازیکنان هم فعال می‌شد؛ آیا نرفتن به مسجد سلیمان به این موضوع ربط داشت؟
عنایتی: اصلا چنین موضوعاتی نبود و ما به چنین مسائلی فکر نمی‌کردیم. من با مدیریت صحبت کردم و آنها هم ناراحت بودند. اتفاقاتی افتاد که ما به مسجد سلیمان نرفتیم. بحث موفقیت یک تیم است. ما چهار رده در جدول بالا می‌آمدیم و یک اتفاق بسیار بزرگی می‌افتاد. یک اتفاق خوب برای بازیکنان، کادر فنی، مدیریت و باشگاه‌داری هوادار بود و برای شخص آقای میری این موضوع بسیار اهمیت داشت. آن بازی شرایط بسیار خاص بود، نمی‌خواهم به عقب برگردم و درباره آن صحبت کنم. به هر حال تصمیمی در یک شرایطی گرفتیم، به آنجا نرفتیم و نمی‌دانم در کمیته انضباطی چه اتفاقی افتاد که بازی سه هیچ شد چون ما واقعا به تمام تعهدات‌مان در آن بازی عمل کردیم. آن بازی تمام شده و رای‌ آن آمده است ولی از نظر من تیم‌ ما هفتم جدول بود و تمام کسانی که با آنها صحبت‌ می‌کنم به این موضوع اعتراف می‌کنند. واقعا تیم ما شایسته بود و می‌توانست رتبه بسیار بهتری داشته باشد اما از نظر دلی رتبه ما همان هفتم جدول است.

*تابستان پرخبری را پشت سر گذاشتید و پيشنهادات مختلفی داشتید. از نساجی تا تیم‌های دیگر مثل استقلال. حتی با آقای آجورلو نشست داشتید اما در نهایت بیرون نشستید.
عنایتی: فوتبال حرفه‌ای یعنی همین! فوتبال حرفه‌ای یعنی شما پیشنهاد داشته باشید و پای میز مذاکره بنشینید، حال ممکن است توافق کنید و یا توافق نکنید. اول از همه از تمام دوستانی که به من اعتماد کردند، مخصوصا سردار آجورلو تشکر می‌کنم؛ در نشستی که با سردار داشتم چیزهای بسیاری از ایشان یاد گرفتم. ایشان یک مدیر به تمام معنا هستند و در حال حاضر با بازیکنانی که استقلال جذب کرده، شایسته قهرمانی است. مطمئن هستم ساپینتو از نظر مهره‌ای دستش بسیار باز است. امیدوارم هر چه سریع‌تر با بچه‌ها آشنا شود و بتواند اَرنج خوبی بچیند که مطمئنا همین اتفاق هم خواهد افتاد. ما هم به عنوان یک هوادار حمایت می‌کنیم. هواداران مطمئنا پشت سرمربی‌شان هستند تا هر چه زودتر نتایج خوب از راه برسد. استقلال تیمی است که وقتی به هر مهره آن نگاه می‌کنید می‌توانند تاثیرگذار باشند. دو یا سه پیشنهاد دیگر هم بود که من اصلا در مورد آنها صحبت‌ نکردم چون می‌خواستم فضایی داشته باشم که بتوانم ایده‌هایی را که در ذهنم وجود دارند، پرورش دهم. در آخر، اتفاق بزرگ و خوبی افتاد، شاید از لحاظ من که مربی هستم اتفاق خوبی نباشد اما آن را به فال نیک می‌گیرم که حدود ۱۱ یا ۱۲ تیم با مربیان سال قبل‌شان تمدید کردند.
اعتماد کردن به سرمربی سال قبل اتقاق خوبی است. با من در هوادار هم ۲ یا ۳ بار جلسه برگزار کردند اما خودم مایل به ادامه‌ی همکاری نبودم چون می‌خواستم فضای جدیدی را تجربه کنم.

1692316

* شنیده می‌شد دستیاری استقلال یا حتی دستیاری تیم ملی به شما پیشنهاد شده است.
عنایتی: در مورد تیم ملی اصلا صحبت نکنیم اما خودم را می‌شناسم؛ بحث عقب‌گرد نبود اما در هر جایی که برای تیم بزرگ استقلال یا پرسپولیس بتوانی کارایی داشته باشی و خدمت کنی، باعث افتخار است. من می‌دانستم آقای ساپینتو ۳ یا ۴ دستیار با خودش می‌آورد و با شناختی که از خودم داشتم صلاح ندانستم چنین اتفاقی بیفتد چون مربی‌ای که از فضای دیگری به فضای ایران می‌آید، مطمئنا دستیاران اول، دوم و سوم را با خودش می‌آورد و شما نفر چهارم می‌شوی. من نمی‌خواستم چنین فضایی را تجربه کنم، ضمن اینکه تمام کسانی که دستیار و کمک هستند و تلاش می‌کنند تا روزی سرمربی شوند. اینکه روزی از سرمربی‌گری دوباره برگردی و دستیار شوی فکر می‌کنم در شأن من و باشگاه استقلال نبود اما باز هم از دوستانی که به من پیشنهاد دادند، تشکر می‌کنم. انشالله استقلال هم بتواند موفق شود. ما هم بازی‌ها را نگاه می‌کنیم و اگر فرصتی باشد در یک فضای خوب کار می‌کنیم و اگر نباشد برای تمام مربیان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

*هفته اول دو تیم سابق شما یعنی استقلال و سپاهان مقابل یکدیگر قرار گرفتند و آقای مورایس در جنگ پرتغالی‌ها موفق بود.
عنایتی: اگر بخواهیم کارشناسانه در مورد بازی استقلال و سپاهان صحبت کنیم، این بازی‌ای نبود که چنگی به دل بزند ولی این اتفاق طبیعی بود. تیم‌ها در یک دوره‌ی چند هفته‌ای بدنسازی و فشار مقابل هم قرار گرفتند و تا شرایط مسابقه برای بازیکنان ایجاد شود مقداری زمان‌بر است. فکر می‌کنم دو نیمه متفاوت داشتیم که یک نیمه برای استقلال و دیگری برای سپاهان بود. سپاهان تیمی فوق‌العاده باشخصیت است، یک مدیریت بسیار خوب دارد و یک باشگاه کاملا حرفه‌ای است. در مورد استقلال، با توجه به مربی که جدیدا اضافه شده بود، شناخت کمی وجود داشت و همچنين ۴ یا ۵ بازیکنی که به این بازی نرسیدند، تاثیر گذار بودند. نمی‌توانیم در مورد مسائل فنی روی این بازی بسیار صحبت کنیم و حداقل زمان ۴ یا ۵ هفته‌ای نیاز است که بعد از آن درباره این بازی قضاوت کنیم. در کل بازی‌های اول لیگ چنگی به دل نمی‌زنند و واقعا بار فنی زیادی ندارند. تمام تیم‌‌ها با یک شرایط سنگین بدنی مواجه بودند اما مطمئنا هفته به هفته با توجه به تراکم بازیکنان خارجی و مربیان خارجی‌ که گرفتیم انتظار داریم فوتبال ما شرایط بسیار بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

1692272

* هوادارن پرسپولیس می‌گفتند آقای عنایتی قهرمانی را از پرسپولیس گرفت و به استقلال داد‌! مقابل پرسپوليس شما دو مساوی گرفتید که چهار امتیاز از پرسپوليس گرفته شد اما استقلال شما را  رفت و برگشت شکست داد.
عنایتی: در مورد این موضوع نمی‌توانم صحبت کنم. به هر حال بحث احساسات در جو هواداری دو تیم بزرگ ممکن است این اتفاقات بیفتد اما من خدا را گواه می‌گیرم که نه در مقابل استقلال و نه در مقابل پرسپوليس به غیر از پیروزی به چیز دیگری فکر نکردم و آنهایی که مرا می‌شناسند، می‌دانند تمام توانم را برای موفقیت تیمی که در آن هستم می‌گذارم. هواداران از روی احساسات حرف‌هایی می‌زنند و شاید توهین‌هایی هم از سمت دوستان من، طرفداران پرسپولیس شد و من آنها را هم به فال نیک می‌گیرم و دوست‌شان دارم. این احساسات وجود دارند و چقدر خوب است که در تمام شرایط حامی تیم‌مان باشیم و آن را تشویق کنیم. من فقط به موفقیت‌ تیمم نه تنها مقابل استقلال و پرسپولیس بلکه برابر تمام تیم‌ها فکر کردم و همه‌ی توانم را به کار گرفتم تا بتوانم موفق شوم اما قرعه به این صورت بود که در یک بازی موفق می‌شوی اما در بازی دیگری موفق نمی‌شوی.

*در نیم فصل دوم تیم بهتری از هوادار دیدیم و امتیازات خوبی کسب کردید.
عنایتی: در نیم فصل دوم تیم‌مان واقعا به یک انسجام بسیار خوبی رسید. بحث ساختار دفاعی تیمی را داشتیم که توانستیم مقداری شکل و شمایل به آن بدهیم و بزرگان تیم‌مان خیلی به ما کمک کردند به خصوص معین عباسیان که بسیار از او تشکر می‌کنم؛ یک بازیکن بزرگ و فوق‌العاده خوب بود که تیم را بسیار خوب جمع کرد و فکر می‌کنم بهترین سال فوتبال او سال گذشته در هوادار بود، علی‌رغم اینکه مسئولیت هم به او داده بودیم اما بسیار خوب عمل کرد. همه دست به دست هم داده بودیم تا یک کار بزرگ انجام دهیم.
متاسفانه در نیم فصل اول امتیازاتی را به راحتی از دست دادیم که روی کم‌تجربگی تیم بود و با اضافه کردن چند بازیکن که با تجربه‌تر بودند در نیم فصل دوم، شرایط‌مان عالی شد و تا هفته دهم باخت نداشتیم. در هفته دهم فکر می‌کنم در تبریز بازی را ۳ بر ۲ واگذار کردیم. در آن بازی هم داوری بسیار ضعیف بود و ما واقعا مستحق باخت نبودیم. حتی شنیدم که ایشان ۴ یا ۵ هفته از قضاوت محروم شده بودند اما در کل برای اینکه موفق شویم انسجام خوبی داشتیم.

1619611

*برخی می‌گویند آقای عنایتی با توجه به عملکرد خوبی که در یکی دو سال اخیر داشتند و در حال حاضر هم تیمی ندارند، اگر یک سرمربی نتیجه نگیرد و یا در میانه فصل اتفاقاتی بیفتد، سرمربی آلترناتیو تیم‌های لیگ برتر هستند. 
عنایتی: من آرزو نمی‌کنم که یک مربی نتیجه نگیرد بلکه آرزو می‌کنم اگر قرار است من کار کنم  یک مربی، خوب نتیجه بگیرد و به تیم دیگری برود. دوست دارم اگر قرار است کاری برای من ایجاد شود با موفقیت یک مربی باشد و آن مریی به خاطر عملکرد خوبش از تیم جدا شود چون از جمله آدم‌هایی نیستم که دعا کنم کسی موفق نشود و من جای او بروم. واقعا به این صورت نیست و امیدوارم اگر فردا روزی شرایطی مهیا می‌شود فضای مثبت و خوبی باشد تا بتوانم به آن چیزی که در سرم است برسم و ایده‌ای را که برای خودم دارم جلو ببرم‌.

* در پایان از تیم ملی صحبت کنید شرایط پیچیده‌ای در آستانه جام جهانی به وجود آمده است.
عنایتی: در مورد تیم ملی در این چند ماه گذشته بسیار صحبت کردیم. با توجه به اتفاقاتی که مانند یک سریال کلافه کننده و منفی برای فوتبال ما اتفاق افتاد، من نمی‌خواهم این مسائل را باز کنم چون فکر می‌کنم مقداری جو نسبت به گذشته آرام‌تر شده و ما نشان دادیم در شرایط سخت اتفاقات بزرگ را بهتر رقم می‌زنیم. من این مسائل را به فال نیک می‌گیرم و انشاالله با یک همبستگی خوب بین وزارت، نمایندگان، فدراسیون و بازیکنان شرایط خوبی ایجاد شود تا ما در یک تورنمنت بزرگ بتوانیم شرایط خوبی داشته باشیم. مطمئنا با شناخت دورادوری که از بازیکنان تیم ملی و کادر فنی دارم این اتفاق خواهد افتاد و انشالله همه در راستای موفقیت تیم ملی تلاش خواهند کرد‌.  

 

*مصاحبه از: حسین بزرگی

دیدگاه‌ها