کد خبر : 1846143 | 10 مهر 1401 ساعت 15:28 | 224K بازدید | 14 دیدگاه

او را از فهرست استرالیا در جام ملت‌ها هم خط زدند

سکوت لبریز از خشم فغانی علیه خداداد!

با گذشت چند روز از حذف نام علیرضا فغانی از لیست الیت داوران او همچنان صحبتی در این خصوص انجام نداده است.

سکوت لبریز از خشم فغانی علیه خداداد!

به گزارش "ورزش سه"، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که نام علیرضا فغانی از لیست بین‌المللی داوران فوتبال ایران برای سال 2023 بیرون بیاید؛ داور شماره یک فوتبال ایران با افتخاراتی متعدد و قضاوت در بازی های مهم فوتبال و تورنمنت‌های جهانی در حالی که یکی از گزینه های اصلی سوت زدن در بازی های حساس جام جهانی قطر است، بعد از این مسابقات باید به صورت موقت هم که شده از عرصه بین‌المللی خداحافظی کند!

فغانی که همین حالا از شرایط جسمانی مناسبی برخوردار است و در لیگ استرالیا نیز مسئولیت قضاوت بازی های مهم را برعهده دارد، بدون اعلام قبلی با تصمیم اعضای کمیته داوران از لیست الیت کنار گذاشته شد و با گذشت چند روز هیچ دلیل قانع‌کننده ای از سوی کمیته داوران برای این تصمیم اعلام نشده است.

خداداد افشاریان رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در این خصوص طی روزهای گذشته اظهارنظرهای مختلفی کرده است؛ او ابتدا موضوع قرار گرفتن فغانی در آستانه 45 سالگی را بیان کرد که یک اشتباه بزرگ بود؛ چراکه چند سالی می‌شود فیفا محدودیت سنی را برای قضاوت داوران برداشته و این مساله فقط در لیگ ایران اجرا می‌شود.

افشاریان در مصاحبه دیگری اعلام کرد که فغانی مسابقات بزرگ زیادی را قضاوت کرده و با این تصمیم شانس قضاوت در جام ملت های آسیا را به داور دیگری داده‌اند! این در شرایطی است که فیفا و AFC برای تورنمنت های بزرگ شرطی برای حضور یک داور از یک کشور ندارند. همانطور که از قطر یا استرالیا چند تیم داوری در جام ملت های آسیای گذشته قضاوت کردند. به عبارت بهتر حضور فغانی در لیست بین المللی داوران، منعی را برای قضاوت سایرین در جام ملت‌ها ایجاد نمی‌کند.
**بعد از ارسال لیست به فغانی اطلاع دادند!

موضوع مهم در حذف نام فغانی از لیست ایران ناگهانی بودن این اتفاق بود؛ جلسه نهایی کمیته داوران برای تصمیم گیری درباره لیست الیت روز پنجشنبه 31 شهریورماه برگزار شد و با اینکه تصمیمات را اتخاذ کرده بودند، هیچ اعلامی در این باره نشد. یکروز بعد از این جلسه شایعاتی درباره لیست به رسانه‌ها درز کرد که البته خیلی از آنها صحت نداشت.

جالب‌تر اینکه روز یکشنبه 3 مهرماه آخرین مهلت ارسال لیست به فیفا بود که این اتفاق به صورت محرمانه رخ داد و در نهایت عصر چهارشنبه 6 مهرماه فدراسیون فوتبال به طور رسمی لیست را منتشر کرد و مشخص شد فغانی از فهرست کنار گذاشته شده است.

اتفاق عجیب اما بی‌اطلاعی خود فغانی از ماجرا بوده است. در این باره گفته می‌شود فغانی تا بعد از ارسال لیست به فیفا از خط خوردنش خبر نداشته است!

1749543

**شانس حضور در لیست استرالیا را هم از او گرفتند

همانطور که گفته شد آخرین مهلت فدراسیون های مختلف برای ارسال لیست الیت خود به فیفا روز یکشنبه 3 مهر ماه بوده است. به همین خاطر فدراسیون فوتبال استرالیا نیز لیست خود را تا آن تاریخ ارسال کرده بود. از سوی دیگر چون به فغانی از قبل اطلاعی در خصوص حذف نامش از فهرست بین‌المللی نداده بودند، او عملا نتوانست اقدامی برای حضور در لیست کشور استرالیا انجام بدهد.

شاید اگر فغانی زودتر متوجه می‌شد که فدراسیون ایران نمی‌خواهد نامش را در لیست بین‌المللی داوران قرار بدهد، با فدراسیون استرالیا رایزنی می‌کرد تا بتواند در لیست 7 نفره داوران این کشور قرار بگیرد و شانس قضاوت در جام ملت های آسیا 2023 را از دست ندهد.

حالا فغانی اگر بخواهد به قضاوت در عرصه بین‌المللی ادامه بدهد، باید تا سال اینده صبر کند و با رایزنی با فدراسیون استرالیا نامش در لیست سال 2024 این کشور قرار بگیرد.

**سکوت محض مرد پرافتخار داوری

فغانی بعد از اعلام لیست نهایی داوران الیت به یک پست اینستاگرامی که در آن برای داوران جوان آرزوی موفقیت شده بود بسنده کرد. او در روزهای گذشته هیچ اظهارنظری در خصوص مسائل پیش آمده انجام نداده اما مشخص است که از این اتفاق دلخوری هایی دارد. فغانی به عنوان داور شماره یک فوتبال ایران در سالهای گذشته بدون شک پشت‌پرده های این ماجرا را در دل نگه داشته و شاید روزی که فرصتش را به دست بیاورد، در این خصوص صحبت کند. او اما فعلا موضع سکوت در پیش گرفته و تمرکز خودرا روی جام جهانی گذاشته تا بتواند این تورنمنت مهم (شاید آخرین تورنمنت بین‌المللی دوران قضاوت) را هم با موفقیت پشت سر بگذارد.

1749544

**اختلاف مشهود است
با همه تفاسیر بالا مشخص است که اختلافاتی میان فغانی و برخی مسئولان فدراسیون فوتبال و به خصوص کمیته داوران وجود داشته است. اگرچه افشاریان در مصاحبه های خود بارها از زحمات فغانی تقدیر به عمل آورده اما سکوت فغانی را می‌توان به ناراحتی او از برخی مسائل پیش آمده نسبت داد که شایددر آینده درباره آنها سفره دلش را باز کند.

**بنیادی‌فر و سایرین به جام ملت‌ها می‌رسند؟

برخی کارشناسان داوری اعتقاد دارند با خروج نام فغانی از لیست ایران فضا برای حضور داورانی مثل موعود بنیادی‌فر و ... در جام ملت های آسیا باز می‌شود. این در حالی است که هیچ تضمینی برای این منظور نیست. البته که کمیته داوران امیدوار است بنیادی‌فر یا یکی دیگر از نفرات حاضر در لیست الیت سهمیه جام ملت های آسیا 2023 را دریافت کنند اما این حضور نیازمند تلاش داوران و رسیدن آن ها به استانداردهای مورد نظر فیفا و AFC است. البته که همه فوتبالدوستان ایرانی نیز امیدوارند داوری ایران در جام ملت های آسیا 2023 نیز در غیاب فغانی نماینده داشته باشد.

دیدگاه‌ها