کد خبر : 1855420 | 04 آذر 1401 ساعت 13:26 | 8.2K بازدید | 1 دیدگاه

ماجرای این میزبانی مکزیک متفاوت بود؛

قهرمانی پله و برزیل با ابدی شدن ژول ریمه (عکس)

در این قسمت از داستان های جام جهانی فوتبال، به سراغ نهمین دوره آن می رویم.

قهرمانی پله و برزیل با ابدی شدن ژول ریمه (عکس)

به گزارش ورزش سه، این قسمت از داستان های جام جهانی فوتبال را با نهمین دوره آن مورد بررسی قرار می دهیم، تورنمنتی که به میزبانی کشور مکزیک برگزار شد.

جام جهانی هر چهار سال یکبار شور و شوق زیادی را در دل مردم به راه می اندازد، تماشای فرهنگ و سنت های آدم های مختلف از سراسر دنیا و آشنایی با آنها زیبایی های زیادی را به تصویر می کشد که زن و مرد، پیر و جوان همگی پیگر آن هستند.

نهمین دوره این رقابت ها همانطور که گفته شد به میزبانی کشور مکزیک و با حضور 16 تیم در چهار گروه و 5 ورزشگاه برگزار گردید، در این مسابقات کشورهای مکزیک (میزبان)، شوروی، بلژیک، ال سالوادور، ایتالیا، اروگوئه، سوئد، رژیم صهیونیستی، برزیل، انگلیس، رومانی، چک اسلوواکی، آلمان غربی، پرو، بلغارستان و مراکش حاضر بودند.
برای نخستین بار جام جهانی در آمریکای ‌شمالی و بدون حضور تیم‌های فرانسه، آرژانتین، مجارستان و اسپانیا برگزار شد. تیم ملی آرژانتین نتوانست جواز حضور در جام جهانی را که در سال ۱۹۷۰ در مکزیک برگزار شد، کسب کند. این تیم با بولیوی و پرو هم‌گروه بود و هر دو بازی را باخت و حضور در جام جهانی را از دست داد.
نهمین دوره جام جهانی، نقطه عطف دیگری را از نظر پخش تلویزیونی مسابقات در اختیار داشت، تا جایی که برای برخی دیدارها با شبکه های تلویزیونی هماهنگی ایجاد می شد و بعضی از دیدارها نیز ساعت 12 ظهر برگزار می گردید.
این ماجرا باعث نارضایتی بسیاری از بازیکنان و مربیان مواجه شد، چون در آن وقت ظهر گرمای شدیدی در کشور مکزیک حکم فرما بود.
از نکات قابل توجه این تورنمنت می توان به نبود خشونت ها و بازی های فیزیکی اشاره کرد، این دوره بدون اخراج حتی یک بازیکن به پایان رسید.
در این رقابت ها تیم میزبان، بازی خود را با نتیجه تساوی بدون گل برابر شوروی آغاز کرد، ولی در نهایت موفق شد با کسب 5 امتیاز پشت سر همین تیم از گروه صعود کند.
یکی از تیم های قدرتمند این مسابقات بی شک برزیل بود، برزیلی که پله را در اختیار داشت. پله پیش از شروع رقابت ها اعلام کرده بود که در مسابقات جام جهانی حضور پیدا نمی کند، ولی در لیست نهایی برزیل قرار داشت و در نهایت هم موفق شد به سومین عنوان قهرمانی خود در رقابت های جام جهانی دست پیدا کند.
جذاب ترین بازی جام؛ ژرمن ها حریف ایتالیا نشدند
دو تیم در مرحله نیمه نهایی این رقابت ها به مصاف یکدیگر رفتند، دیداری که با حضور بیش از 100 هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه آزتکا شهر مکزیکو سیتی برگزار شد.

قضاوت این بازی بر عهده آرتورو یاماساکی از کشور مکزیک بود، آلمان ها در سال های 1970 تیم خوبی را در اختیار داشتند و بازیکنان خوبی در ترکیب این تیم جای گرفته بودند که چهار سال قبل آنها را به فینال رقابت های جام جهانی رساندند.
ولی بازی برای آنها به خوبی آغاز نشد و دقیقه 8 مسابقه بونینسنیا موفق شد دروازه آلمان را باز کند، این پایان ماجرا نبود، ژرمن ها دقیقه 90 بازی کار را به تساوی کشیدند تا این دیدار به وقت های اضافه برود.
در وقت های اضافی مولر افسانه ای دقیقه 94 آلمان را پیش انداخت و 4 دقیقه بعد بورگنیچ گل تساوی را برای ایتالیا به ثمر رساند.
ریوا دقیقه 104 بازی را 3 بر 2 به سود ایتالیا کرد و مولر دقیقه 110 دبل کرد تا باز هم بازی با نتیجه مساوی دنبال شود.

1769187

اما دقیقه 111 ریورا تیر خلاص را زد تا ایتالیا راهی فینال این رقابت ها شود.
فردای این مسابقه خبر قابل توجهی پخش شد؛ 23 زندانی در زندان تیکستلای مکزیک از حواس پرتی نگهبان ها به خاطر تماشای دیدار آلمان و ایتالیا بهره بردند و از آنجا فرار کردند.
ابدی شدن جام ژول ریمه با قهرمانی پله و رفقا
فینال این مسابقات با حضور بیش از 107 هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه آزتکا برگزار شد، دو تیم برزیل و ایتالیا تیم های حاضر در بازی فینال بودند، دیداری که به قضاوت رودی گلاکنر از آلمان شرقی آغاز شد.
برزیلی ها در مرحله گروهی توانسته بودند بالاتر از انگلیس، رومانی و چک اسلوواکی با 6 امتیاز صدرنشین گروه خود شوند و در مراحل حذفی هم با پشت سر گذاشتن تیم های پرو و اروگوئه راهی فینال این مسابقات شدند.
در طرف دیگر ایتالیا با کسب 3 امتیاز و کنار زدن اروگوئه و سوئد به عنوان تیم اول راهی دور حذفی شد، آنها در مرحله یک چهارم نهایی مکزیک میزبان را با نتیجه 4 بر یک شکست دادند و در نیمه نهایی مقابل آلمان به پیروزی رسیدند تا حریف برزیل در بازی فینال شوند.

1769190

دیدار فینال شروع طوفانی برزیلی ها را به همراه داشت و آنها دقیقه 18 توسط پله به گل اول بازی رسیدند، اما دقیقه 37 ایتالیا بوسیله بونینسنیا بازی را به تساوی کشاند تا نیمه اول با همین نتیجه به پایان برسد.
در نیمه دوم این مسابقه ایتالیا حرفی برای گفتن نداشت و سه بار توسط ژرسون، جیرزینیو و کارلوس آلبرتو دروازه اش را باز شده دید.
در پایان مسابقه برزیل قدرتمند توانست جام این رقابت ها را بالای سر ببرد، و بعد از سومین قهرمانی آنها طی 12 سال جام ژول ریمه برای همیشه به این کشور اهدا شد.
ماریو زاگالو نیز به اولین نفری تبدیل شد، که هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازیکن جام جهانی را بالای سر می برد.
گرد مولر با 10 گل زده بهترین گلزن این مسابقات شد و تیم های برزیل، ایتالیا، آلمان غربی و اروگوئه عنوان های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. 

1769195
1769196

حسین علیرضایی

دیدگاه‌ها