کد خبر : 1858160 | 18 آذر 1401 ساعت 10:29 | 7.5K بازدید | 0 دیدگاه

مبادله بسکتبالیست آمریکایی با دلال اسلحه!

ستاره تیم ملی بسکتبال زنان امریکا که در روسیه دستگیر شده بود، با یک دلال اسلحه روسی مبادله شد.

مبادله بسکتبالیست آمریکایی با دلال اسلحه!

به گزارش "ورزش سه" بریتنی گرینر، ستاره تیم ملی بسکتبال زنان آمریکا که از فوریه ۲۰۲۲ در روسیه در زندان به سر می‌برد، به عنوان بخشی از روند  تبادل زندانی بین مسکو و واشنگتن، آزاد شده و در حال بازگشت به کشورش است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «او در امنیت است. در هواپیما نشسته و دارد به خانه بر می‌گردد.» بایدن گفت که با گرینر صحبت کرده است.
وزارت خارجه روسیه با تایید مبادله بسکتبالیست آمریکا با ویکتور بوت، دلال اسلحه، اعلام کرد که این تبادل در فرودگاه ابوظبی صورت گرفته و او هم‌اکنون به روسیه بازگشته است.

بریتنی گرینر از ماه فوریه ۲۰۲۲ به اتهام قاچاق مواد مخدر در روسیه زندانی بود. او را اواسط ماه نوامبر به یک اردوگاه مجرمان در جمهوری موردووی روسیه برده بودند. منطقه موردویا در نواحی مرکزی روسیه به شرایط خشن زندان‌ها و آب و هوای سرد شهرت دارد.
جو بایدن، پاییز امسال به مذاکرات فشرده جدید برای تبادل زندانی امید بسته بود. او در کنفرانس خبری پس از انتخابات میان دوره‌ای گفته بود: «امیدوارم اکنون که انتخابات را پشت سر گذاشته‌ایم، آقای پوتین بتواند با ما گفت‌وگو کند و آماده باشد تا درباره مبادله زندانیان به طور جدی‌تر حرف بزنیم.»

1777491

مسکو سرانجام تمایل خود را برای تبادل زندانیان با آمریکا نشان داد و نام ویکتور بوت را روی میز مذاکرات گذاشت. این تاجر سابق اسلحه که به "دلال مرگ" شهرت دارد، در یکی از زندان‌های آمریکا محکومیت ۲۵ ساله خود را سپری می‌کرد.

بریتنی گرینر ۳۲ ساله آمریکایی در فرودگاه شرمتیوو مسکو به دلیل حمل کارتریج‌های سیگار الکتریکی در چمدانش که حاوی مقادیر کمی روغن شاهدانه بود، دستگیر شد. گرینر گفته بود که کانابیس را برای تسکین درد ناشی از آسیب های ورزشی مصرف می‌کند. اما در روسیه، حتی استفاده پزشکی از این مواد نیز غیرقانونی است.
سرانجام در اوایل اوت سال جاری گرینر به ۹ سال زندان محکوم شد. درخواست تجدیدنظر این قهرمان لیگ زمان آمریکا و دارنده دو مدال طلای المپیک، در پایان ماه اکتبر به جایی نرسید.

دیدگاه‌ها