کد خبر : 1587954 | 10 بهمن 1397 ساعت 14:20 | 15.2K بازدید | 0 دیدگاه

زمان ما می خواستند سرمربی تیم ملی را دار بزنند

خطیبی: چرا برنامه 20 ساله نداریم؟

مهاجم سابق و گلزن تیم ملی ایران با اعلام این مطلب که ما زمان زیادی است که شکست خورده هستیم، معتقد بود نباید این قدر بعد از هر باخت به دنبال مقصر بگردیم و بهتر است برای یافتن مشکلاتمان آسیب شناسی واقعی در فوتبال صورت بپذیرد.

خطیبی: چرا برنامه 20 ساله نداریم؟

به گزارش "ورزش سه"، بعد از این که تیم ملی ایران در رقابت های جام ملت های آسیا 2019 از دور رقابتها در یک قدمی فینال حذف شد با رسول خطیبی مهاجم اسبق تیم ملی گفتگو کردیم.

 

 وی با اشاره به عدم پرداختن ریشه ای به شکست در این سال ها گفت:«من معتقدم که تیم ملی دیروز بازی را واگذار نکرد بلکه فوتبال ما 40 سال پیش بازی را واگذار کرده است .چرا که در طول این مدت هیچ وقت به شکل درست و اساسی و ریشه ای به شکستمان نگاه نکرده ایم و هیچ گاه  برای آسیب شناسی و برای حل معضلات برنامه ای نداشته  ایم تا برای یک بارهم که شده از جنبه واقعی دلیل عدم موفقیتمان را بررسی کنیم.»

 

 رسول خطیبی که در تمام رده های سنی پایه لباس تیم ملی رابر تن کرده است اظهار داشت:« قطعا در این چند سالی که در رده های محتلف سنی ،از نوجوانان گرفته تا جوانان و امید و بزرگسالان در فوتبال ایران بازی کردم این رامی دانم و از نزدیک همواره واقعیت ها را می دیدم که هیچ برنامه ریزی برای آینده نداریم .خب طبیعی است با این شرایط  قطعا به مشکل بر می خوریم .»

 

 خطیبی در ادامه گفت:«  اگر نگاهی به فدراسیون های حال حاضر  و اخیر ایران داشته باشیم می بینیم که کسانی که در درجه بالای فنی هستند هیچ جایی در این فدراسیون ها نداشته اند و واقعا با یک نفر و دو نفر نمی شود تیم ملی را از ابعاد فنی کنترل کرد.

 

 ما باید انسان های برجسته ای را بیاوریم و دلایل شکست ها و موفقیت های خودمان را بررسی و آسیب شناسی کنیم.»

 

1363597

 

خطیبی که در جام ملت های آسیا 2007 مقابل کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی بازی را در ضربات پنالتی  واگذار کردند در خصوص  باخت های اخیر تیم ملی اعتقاد  دارد: « همیشه هر وقت شکست می خوریم ،اشکالات را بر گردن دیگران انداختیم . برای مثال وقتی که به کره در جام ملت ها باختیم آن هم در ضربات پنالتی، طوری رفتار کردند که می خواستند سرمربی تیم ملی را دار بزنند.

 

 الان هم که تیم ملی نتیجه نگرفته است می خواهیم کی روش را خراب کنیم . باور بفرمایید مشکل ما این نیست. مامشکل فوتبالمان غلط بودن ساختار فوتبالمان،  نبود برنامه ریزی، یک کار گروه آسیب شناسی متخصص است . متاسفانه ما آینده نگر نیستیم و فقط امروز را می بینیم .»

 

وی با اشاره به بازی مقابل ژاپن اظهار کرد:« ممکن است بعضی ها ازمن ناراحت شوند ولی بیشترین مشکل ما بر می گردد  به فرهنگ فوتبالیمان . شما به گلی که دیروز ما از ژاپن دریافت کردیم دقت کنید، ما اگر در پایه ها این جور مسائل را برای بازیکنانمان توضیح دهیم در بزنگاه های حساس، دیگر کمتر  دچار مشکل دیروز می شویم .»

 

 خطیبی با اعلام این که هیچ روند علمی از پایه درتیم های ملی  وجود ندارد  و بازیکنان در سن های بالا تازه خودشان را نشان می  دهند گفت:« شما الان بینید از این تیم ملی چند بازیکن از تیم های پایه به این جا رسیده اند .  کدام یک از این 23 نفر در سه رده تیم ملی بازی کرده اند.فکر می کنم  3  تا 4 بازیکن و این فاجعه است. 

 

 خیلی از بازیکنان ملی ما  تازه در سن  23 تا 24 سالگی  کشف می شوند  و این بازیکن طبیعتا نه تیم ملی نوجوانان دیده است ،  نه جوانان و نه امید و به یک باره سر از تیم ملی بزرگسالان در می آورد.»

 

وی در پایان راه حل برون رفت تیم ملی از دست این باخت ها را چنین می داند :«ما باید برنامه ریزی کنیم که بازیکنانی که تیم ملی نوجوانان را تشکیل می دهند باید در تیم جوانان حضور پیدا کنند و این پروسه تا رسیدن آن بازیکن در سطح تیم ملی بزرگسالان ادامه پیدا کند.

 

امیدوارم  وزیر ورزش و حتی رییس جمهور و دولت یک جلسه اضطراری بگذارد در مورد آینده فوتبال از متخصصان  و دلسوزان واقعی دعوت به عمل بیاورند تا یک برنامه تدوین شده را ارائه بدهیم و فدراسیون فوتبال صرف نظر از نتیجه طبق برنامه ای که  برای 20 سال آینده  تدوین کرده است جلو برود.»

دیدگاه‌ها