کد خبر : 1616526 | 19 خرداد 1398 ساعت 10:11 | 1.6K بازدید | 0 دیدگاه

حرف مفت در فوتبال ایران فراوان است

واعظ آشتیانی: در استقلال همه سخنگو هستند

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با انتقاد از نحوه مدیریت حال حاضر فوتبال ایران اعتقاد دارد نتیجه گرا بودن جامعه فوتبال ایران، مدیران را در بازه‌های مختلف زمانی تحت‌فشار قرار می‌دهد که بعضا باعث اتخاذ تصمیمات اشتباه می‌شود.

واعظ آشتیانی: در استقلال همه سخنگو هستند

به گزارش "ورزش سه"، امیر واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال،  به‌عنوان کسی که این روزهای این تیم را به‌خوبی  می‌شناسد و همچنین شناخت خوبی از فردی را دارد که چند وقتی است که وی را عامل جدایی بعضی از مدیران و بازیکنان فعلی و سابق استقلال قلمداد می‌کنند در گفتگو با خبرنگار ورزش سه درباره این موضوعات که بحث روز باشگاه استقلال است صحبت کرد.


بعضی از افراد هیئت‌مدیره  استقلال پرحرف هستند


واعظ آشتیانی ابتدا درخصوص اینکه چرا مدیران استقلال پروسه به خدمت گرفتن سرمربی را تا این حد طولانی کرده‌اند و حالا که این انتخاب صورت گرفته است چرا بازهم در اعلام او تعلل می‌کنند گفت: «من فکر می‌کنم که هیئت‌مدیره استقلال هیئت‌مدیره یکدستی نیست و درعین‌حال ضمن اینکه یکدست نیستند بعضی از آن‌ها تا حد زیادی پرحرف هستند که با صحبت‌هایشان مسائل حاشیه‌ای را ایجاد می‌کنند. این افراد اگر معتقدند مدیرعامل مأموریت دارد مربی را انتخاب کند تکلیف روشن است و مدیرعامل باید برود این کار انجام دهد ولی با توجه به اینکه می‌دانند مدیرعامل در حال عقد قرارداد است بازهم در رسانه‌ها اظهارنظرهای متناقض نسبت به این انتخاب سرمربی ارائه می‌دهند. این نشان می‌دهد یک وحدت رویه‌ای وجود ندارد. یکی از چوب‌هایی که استقلال در این چند سال‌خورده است از همین عدم انسجام در هیئت‌مدیره است.»


کسانی که از طرف وزارت تعیین می‌شوند نگاه حرفه‌ای به ورزش ندارند


وی در ادامه افزود: «متأسفانه افرادی از طرف وزارت ورزش در هیئت‌مدیره انتخاب می‌شوند که نگاه حرفه‌ای به ورزش ندارند، البته خود آقایان ادعای این رادارند که خیلی می‌فهمند ولی در عمل وقتی که خوب نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که خود این افراد پاشنه آشیل استقلال شدند و این هم برگرفته از این است که وزیر ورزش در انتخاب افراد دقت کافی به خرج نمی‌دهد.»


آشتیانی با انتقاد از مسئولان سطح کلان ورزش ایران تصریح کرد: «متأسفانه مشاوران وزیر ورزش کمترین اطلاعات را نسبت باشگاه‌ها دارند. درهرصورت استقلال اگر می‌خواهد به ثبات برسد باید در وهله اول به دنبال جا انداختن نگرش ثبات مدیریتی باشد. به نظر من همان‌طور که گفتم هم می‌شود این انتقاد را به نوع انتخاب اعضای هیئت‌مدیره توسط وزارت ورزش ربطش بدهیم. هم اینکه خود افرادی که انتخاب می‌شوند در قواره‌های یک هیئت‌مدیره‌ای که بتوانند به سروسامان گرفتن استقلال کمکی کرده باشند نیستند. من در این چند جمله می‌توانم منظور خودم را به شما برسانم.»


در استقلال همه سِمَت سخنگو را بر عهده‌دارند


وی در پاسخ به این سؤال که آیا با انتخاب یک سخنگو نمی‌توان جلوی این چندصدایی را گرفت اظهار داشت: «البته خود آقایان گفته بودند که مدیرعامل سخنگوست ولی نشان می‌دهد که در استقلال همه سِمَت سخنگو را بر عهده‌دارند و بالطبع حرف‌هایی که زده می‌شود متناقض است. همین دوگانگی حرف و عمل باعث ایجاد حاشیه‌های زیادی می‌شود و طبیعتاً رسانه هم حق‌دارد که این تناقضات را در کنار هم بیاورد. چهره باشگاه در این صورت دچار خدشه می‌شود.»


مدیرعامل اسبق استقلال درباره این‌که چه عواملی باعث می‌شود که بستر برای رشد افرادی در استقلال مهیا شود، که پیش‌ازاین کارنامه درخشانی در عرصه مدیریت ورزشی ندارند تصریح کرد: «این را در نظر داشته باشید که ما منظورمان از مدیران ارشد بیشتر مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره است. درهرصورت این افراد باید در انتخابشان کسانی را بر سرکار بیاورند که از توانمندی لازم در عرصه‌های مختلف خصوصاً در مجموعه باشگاه‌داری برخورد دار بوده و تجربیات خوبی را در کارنامه مدیریتی‌شان بالأخص تأکید می‌کنم در امر ورزشی داشته باشند.


در دوران من مجموعه را با 18 نفر اداره می‌کردم


 باید افرادی به خدمت گرفته شوند که علاوه بر یک تجربه موفق، همگان او را به‌عنوان یک مدیر ورزشی خوش‌نام بشناسند کسانی که صاحب یک ایده و یک هدف از پیش تعیین‌شده باشند. چون‌که استقلال و پرسپولیس جای آزمون‌وخطا نیست. من واقعاً برایم جای تعجب است که در استقلال و پرسپولیس که صرفاً یک تیم هستند و هیچ شباهتی با باشگاه ندارند، اصلاً جایگاهی به اسم معاونت ورزشی چه معنی می‌تواند داشته باشد. یعنی پست‌هایی تراشیده‌اند که باعث می‌شود 90 تا 100 نفر پرسنل، در مجموعه به کار مشغول شوند درحالی‌که در دورانی که من برمن مسند کار بودم مجموعه را با 18 نفر اداره می‌کردم.»


او در همین ارتباط در ادامه افزود: «استقلال و پرسپولیس تنها دو تیم فوتبال هستند. چرا نمی‌خواهیم بپذیریم. وقتی پست معاونت برای شخصی تعریف می‌شود که باشگاه دارای رشته‌های متعددی باشد و این معاون ورزشی در آن صورت بنا به اختیاراتش که توسط اعضای هیئت‌مدیره تعیین می‌شود می‌تواند نظارت بر عملکرد کلی این رشته‌ها داشته باشد. ظهور چنین افرادی با اختیارات عمل زیاد باعث می‌شود که تصمیمات متناقض باشد و رفتارها متفاوت به نظر برسد و این را شاید به توان به همان موتور مولد ایجاد حاشیه تشبیه کرد.


وزارت ورزش چرا لیست پرداخت بدهی‌ها را منتشر نمی‌کند؟


وی با پراهمیت خواندن انسجام عمل در یک هیئت‌مدیره تیم گفت: «وقتی هیئت‌مدیره منسجم نیست شما اطمینان داشته باشید که در مدیران داخلی باشگاه هم انسجام نخواهد بود. یعنی زمانی  یک باشگاه وحدت دارد که در رأس هرم،  هیئت‌مدیره، وحدت و انسجام وجود داشته باشد. وقتی‌که آنجا با مشکل مواجه می‌شوید، قطعاً در بخش مدیران میانی هم همین مشکلات وجود خواهد داشت و به همین صورت این نقصان در مجموعه تسری پیدا می می‌کند.»


واعظ آشتیانی درباره اینکه استقلال بااین‌همه بدهی به چه شکل می‌تواند دست روی یک مربی خارجی بگذارد همچنین درخصوص اینکه باشگاه استقلال مدعی شده است که 70 میلیارد طلب دارد اظهار داشت: «وزیر ورزش در چند روز گذشته مصاحبه کرده  و گفته بود که ما 90 درصد بدهی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس را پرداخت کرده‌ایم. خب اگر واقعاً پرداخت کردید چرا روی سایت مدارک آن را نمی‌گذارید.

 

1411764


در فوتبال ایران هیچ مدیری بابت اشتباهاتش مواخذه نمی‌شود


 متأسفانه در فوتبال ایران و خصوصاً استقلال و پرسپولیس هیچ مدیری بابت عملکرد اشتباهش مواخذه نمی‌شود و بسیار عجیب است که در این خصوص هیچ پروتکلی تعریف‌نشده است. لذا هر مدیری که می‌آید کلی بدهی و دیون برای مدیر بعدی هدیه می‌گذارد و همین قضیه ادامه دارد. چه مدیران حال چه مدیران گذشته قراردادهای نجومی می‌بندند و برایشان اهمیتی ندارد که در آینده چه کسی هست و چه کسی نیست آن‌ها فقط در حال پیش بردن زمان حال خودشان هستند. یکی مدعی می‌شود، من شاه‌ماهی صید کردم دیگری خبر از ترکاندن بمب می‌دهد و.... یعنی رفتارهای پوپولیستی انجام می‌دهند که تاوانش را بیت‌المال می‌دهد. هر وزیر ورزشی هم می‌آید در عین تعجب شبیه همین آدم‌ها می‌شود.»


 عده‌ای صرفاً به دلیل حسادت در زمان من هم این جوان را زیر سؤال می‌بردند


واعظ درباره اینکه این روزها می‌بینیم که تعدادی از بازیکنان استقلال نسبت به شخص خاصی که در زمان شما هم در باشگاه حضور داشت موضع گرفته‌اند و علت جدایی بسیاری از افراد را به حضور این فرد ربط داده‌اند خاطرنشان کرد: «این آقا قبل از اینکه بنده به باشگاه استقلال بیایم آقای فتح‌الله زاده برای ایشان حکم زده بود و حضور داشتند و با ایشان کار می‌کردند و حکم مکتوب آن‌هم در اسناد دفتر باشگاه موجوداست. بنده ایشان را مدتی به‌عنوان مسئول دفترم در وزارت صنایع درزمانی که معاونت وزارت صنایع بودم گماردم و بعداً که به استقلال آمدم ایشان همراه من به استقلال آمد، اما هیچ اختیاری که امروزه در فضای مجازی از آن دم می‌زنند نبود.»


وی در دفاع از کسی که امروز او را سیبل کرده‌اند تأکید کرد: «ایشان همان عنوانی که در زمان آقای فتح الله زاده داشتند در زمان من هم داشتند اما به‌هیچ‌وجه اختیار اجرایی نداشتند. منتهای مراتب یک عده‌ای معلوم‌الحال که حسادت زیادی به این جوان داشتند صحبت‌هایی را همان موقع هم مطرح می‌کردند والان هم که بیکار هستند و کسی تحویلشان نمی‌گیرد می‌نشینند و حرف‌های بی‌ربط می‌زنند. اصلاً چنین چیزی  مبنی بربستن تیم به دست این آقا نمی‌تواند ذره‌ای حقیقت داشته باشد.»


 وی همچنین گفت: «همان‌طور که گفتم این حرف‌ها برگرفته از ذهن بیمار یک عده افراد بیکار است که هنوز هم بیکار هستند. برخی از این افراد بیکار که بیشتر در توهم به سر می‌برند ظاهراً زبان آدم را متوجه نمی‌شوند؛ لذا با این افراد باید با زبان قانون برخورد شود. این افرادی که این‌گونه حرف‌ها را مطرح می‌کنند اگر جسارت دارند با صراحت بگویند ایشان در زمان واعظ آشتیانی این‌کا‌رهای خلاف را انجام داده تا من تکلیفشان را مشخص کنم. اگر جسارت دارند بگویند تا من ازنظر حقوقی این حرف‌ها را دنبال کنم و در صورت اینکه مدرکی نداشته باشند کاری کنم که از کرده خود پشیمان شوند.»


حرف مفت در جامعه ورزش فراوان است


وی در ادامه افزود:« حرف مفت در جامعه ورزش فراوان است ولی چون کسی نبوده است که با این حرف‌های بی‌ارزش برخورد کند بعضی‌ها جسارت پیدا کردند. من یک نفر را بابت چنین حرف‌هایی به دادگاه بردم و در دادگاه او را محکوم کردم تا درس عبرتی شود. حالا هم اگر کسی دوست دارد، این حرف‌های بی‌ارزش را ادامه دهد، تا او را به دادگاه ببرم.»


قبل از انتخاب مربی باید به فکر ساختن زیربنای مناسب باشیم


واعظ در پایان درباره ورود استراماچونی و اینکه آیا او می‌تواند دوای درد استقلال باشد گفت: «ورزش ما یک ورزش نتیجه گرا است و کار زیر بنایی نمی‌کنیم. حاضریم برای رسیدن به نتیجه هرگونه هزینه و یا مربی و بازیکنی را بیاوریم تا نتیجه حاصل شود. به سمت سازندگی و ساختن قدم برنمی‌داریم و همین عامل باعث می‌شود که نتوانیم یک انتخاب ‌درستی را داشته باشیم و درعین‌حال هواداران ما هم صبور نیستند و به همین خاطر مدیران تحت‌فشار قرار می‌گیرند. من فکرمی کنم مدیران وقت برای اینکه نتیجه بگیرند مجبورند هواداران را راضی نگه‌دارند. من معتقدم اگر یک گفتگوی بین مدیران و هواداران برگزار شود و در آن جلسه این موضوع را مطرح کنند که ما ابتدا به دنبال ساختن زیربناهای یک باشگاهی هستیم و چند سالی را به‌اصطلاح فرجه بگیرند و بروند به سمتی که توأمان با ساخت زیربناها نتیجه هم به دست بیاورند ایده آل ترین کار ممکن است. اگر این کار را توانستند انجام دهند می‌توانند بگویند که موفق هستند در غیراینصورت موفقیت حاصل نمی‌شود و بعضا اگر پیروزی‌هایی هم به دست آید صرفاً اتفاقی و مقطعی است.»

دیدگاه‌ها