کد خبر : 69312 | 09 اسفند 1390 ساعت 07:35 | 8.8K بازدید | 0 دیدگاه

جدال برای برد یازدهم

تاریخچه بازی‌های ایران و قطر

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون شانزده بار برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این شانزده مسابقه، تیم کشورمان به ده پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده و سه بار به نتیجه تساوی مقابل قطری‌ها رضایت داده است.

تاریخچه بازی‌های ایران و قطر

   تيم ملي فوتبال ايران، چهارشنبه شب این هفته در تهران در چهارچوب مقدماتي جام جهاني برزيل به مصاف تیم قطري مي‌رود که سبک خاص فوتبالش هميشه حريفان را آزار داده است. تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون شانزده بار برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این شانزده مسابقه، تیم کشورمان به ده پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده و سه بار به نتیجه تساوی مقابل قطری‌ها رضایت داده است.نخستین دیدار دو تیم در تاریخ یازدهم آذر 1367 در دوحه در چهارچوب بازی‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد.

 در آن دیدار که مرحوم دهداری، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، تیم ملی با گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، دو بر صفر به برتری رسید.

در نخستین دیدار تاریخ دو تیم که با قضاوت میشل، داور فرانسوی در شهر دوحه و در چهارچوب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد، تیم ملی ایران با این ترکیب به مصاف حریف رفت:عابدزاده، زرینچه، مهدی فنونی زاده، مرتضی فنونی زاده (72نامجو مطلق)، نادر محمدخانی، کرمانی مقدم، قایقران، مرفاوی(75 انصاری فر)، محرمی، پیوس و باوی.سرمربی: پرویزدهداری

از جمع مربیان، محمد مایلی کهن با چهار بار مربیگری مقابل قطر از این حیث رکورددار است و در میان بازیکنان، عابدزاده به همراه دایی، هر کدام با پنج حضور مقابل قطر از این جهت دارای رکورد جالبی هستند؛ افزون بر این که علی دایی با به ثمر رساندن چهار گل، بهترین گلزن ایران مقابل قطر بوده است.

علیرضا نیکبخت واحدی نیز سه گل برای تیم ملی مقابل قطر به ثمر رساند و کریم باقری، وحید ‌‌هاشمیان، میلاد میداودی و احسان حاج صفی نیز هر کدام دو بار موفق به گشودن دروازه قطر شدند.

*جدال ایران و قطر برای ششمین بار در راه جام‌جهانی

پیش از این، ایران و قطر پنج بار در دیدارهای مقدماتی جام جهانی برابر هم به میدان رفته‌اند که حاصل آن، سه برد و یک باخت و یک تساوی برای ایران بوده است. در این بازی‌ها، ایران ده بار دروازه تیم ملی فوتبال قطر را باز کرده و شش بار هم برابر حریف دروازه‌اش گشوده شده است.تاریخچه دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر به شرح زیر است:

بازی شماره 1: ایران دو، قطر صفر ـ ‌ 11 آذر 1367 دوحه، جام ملت‌های آسیا؛ گل‌ها: کریم باوی، فرشاد پیوس.

بازی شماره 2: ایران دو، قطر صفر ـ 28 اردیبهشت 1375 ‌تبریز، دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا حکیم زاده، ادموند اختر.

بازی شماره 3: ایران یک، قطر صفر ـ 11 خرداد 1375 ‌دوحه، دوستانه‌؛ ‌گل: ابراهیم تهامی.

بازی شماره 4: ایران سه، قطر صفر ـ 11 مهر 1376 ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: کریم باقری ـ دو گل، علی دایی.

بازی شماره 5: قطر دو، ایران صفر ـ 16 آبان 1376 ‌دوحه انتخابی جام جهانی.

بازی شماره 6: قطر یک، ایران دو ـ 10 مرداد 1380 ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علی دایی ـ دو گل.

بازی شماره 7: قطر دو، ایران یک ـ 29 بهمن 1382 ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.

بازی شماره 8: ایران سه، قطر یک ـ 22 مهر 1383 ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا نیکبخت واحدی، مهدی مهدوی کیا، علی دایی.

بازی شماره 9: قطر دو، ایران سه‌ ـ 4 فروردین 1386 ‌دوحه انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: وحید‌هاشمیان ـ دو گل، آرش برهانی.

بازی شماره 10: فروردین 1386 ‌دوحه، دوستانه‌؛ : ایران یک، قطر صفر ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.

بازی شماره 11: قطر صفر، ایران صفر ـ 20 دی 1386 ‌دوحه دوستانه.

بازی شماره 12: ایران شش، قطر یک ـ 21 مرداد 1387 ‌تهران، مسابقات غرب آسیا‌؛ ‌گل‌ها: میلاد میداودی ـ دو گل، احمد آل نعمه، احسان حاج صفی،‌‌هادی عقیلی، جلال رافخایی.

بازی شماره 13: قطر صفر، ایران یک ـ 19 آبان 1387 ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: غلامرضا رضایی.

بازی شماره 14: قطر سه، ایران دو ـ 7 دی 1388 ‌دوحه تورنمنت قطر‌؛ ‌گل‌ها: میلاد زنیدپور، احسان حاج صفی.

بازی شماره 15: ایران صفر، قطر صفر ـ دی 1389 ‌دوحه، دوستانه.

بازی شماره 16: ایران یک، قطر یک ـ شهریور 1390 ‌دوحه، مقدماتي جام جهاني برزيل؛ ‌گل‌:‌هادی عقیلی.

 گفتنی است، دو تیم، یازده بار در دوحه با هم روبه‌رو شده‌اند که ایران، شش بار قطر را برده و دو بار نیز به این تیم باخته است. سه بازی ایران و قطر در دوحه نیز مساوی شده است. تیم ملی در سه بازی پایانی خود برابر قطر در دوحه، دو تساوی و یک باخت داشته است.

 

دیدگاه‌ها