کد خبر : 1622363 | 17 تیر 1398 ساعت 09:41 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

محرومیت همایون و توپی که بهاروند را تکان نمی دهد!

«جرم من چیست که باید 5 سال محروم شوم؟ به خاطر تاخیر در برگزاری یک بازی فوتبال؟» این حرف‌های حیرت‌انگیز حیدر بهاروند، رییس سازمان لیگ، بعد از انتشار حکم کمیته اخلاق است.

محرومیت همایون و توپی که بهاروند را تکان نمی دهد!

به گزارش ورزش سه ، بهاروند همه افتضاحی که در ماجرای برگزاری فینال جام حذفی پدید آمده را به «تاخیر در برگزاری یک بازی فوتبال» تقلیل می‌دهد. او در شب فینال حذفی، در استادیوم حاضر بود و به چشم خودش، همه اتفاقات آن شب را دیده اما فکر می‌کند تنها قصوری که سازمان تحت امرش مرتکب شده، دو سه ساعت دیرتر برگزار کردن فینال است!


در شب بازی پرسپولیس و داماش، ورزشگاه فولاد آره‌نا، با آن سکوهای مملو از جمعیت، با آن جو ملتهب و تماشاگران عصبی و ناراضی، فقط یک جرقه کم داشت تا یکی از تلخ‌ترین شب‌های تاریخ فوتبال ایران را میزبانی کند. مسابقه‌ای که عملاً امکان آغاز آن وجود نداشت و عاقبت هم با هزار ترفند و حیله سکوهای تماشاگران پر و خالی شد تا جا برای چند صد تماشاگر پشت در مانده داماش باز شود. سعید فتاحی هم برای اینکه همپای بهاروند حرکت کند، گفته: «کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به موضوع تاخیر در شروع یک بازی را ندارد و این در صلاحیت کمیته انضباطی است». یعنی دریافتن اینکه موضوع اتفاقات فینال جام حذفی، فقط «تاخیر» نیست، اینقدر کار سختی است؟


درگیری، کتک کاری، صندلی‌های شکسته، بیش از یک میلیارد تومان خسارت به ورزشگاه تازه تاسیس فولاد و بیش از 20 مصدوم در فینالی که تازه 99 درصد تماشاگران هوادار یک تیم بوده‌اند. اینها هیچ‌کدام از نگاه رییس سازمان لیگ، اتفاق مهمی نیست که بابت مسوولیت بخشی از آن اتفاق‌ها، به کسی پاسخگو باشد. بهاروند نه آن شب که روی سکو ایستاد تا مدال قهرمانی را به گردن بازیکنان بیندازد و نه امروز، ذره‌ای قصور برای سازمان لیگ متصور نیست. او پیچیده‌‌ترین مسائل را به سادگی ساده‌سازی می‌کند. فینالی که باعث شد وزیر ورزش (بی‌هیچ مسوولیت مستقیمی) بابت اتفاقات آن از مردم عذرخواهی کند را به «چند ساعت تاخیر» تعبیر می‌کند.


این برای نخستین بار نیست که بهاروند برای موضوع‌های بسیار بااهمیت، راه حل‌های ساده‌ای پیدا می‌کند. مثل ماجرای سوپرجام 98 آنجا که با خونسردی گفت «پیش‌بینی نکرده بودیم وقتی قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی، یک تیم باشد چه باید کرد؟» و چون احتمال اینکه تیمی مثل پرسپولیس در یک سال فاتح هر دو جام شده باشد را «پیش‌بینی» نکرده بودند، ساده‌ترین راه حل انتخاب شد؛‌ اهدای سوپر جام به پرسپولیس بدون برگزاری بازی!


حیدر بهاروند، از سال 95 و همزمان با ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ رااز تاج تحویل گرفت و مرد شماره یک این سازمان شد. او قبل از آن، دبیر و رییس هیأت فوتبال لرستان بود و مدیریت در تیم‌های خیبر و افلاک را در کارنامه داشت اما قدیمی‌ترهای فوتبالی می‌دانند که حیدر پیش از آن هم در فوتبال بوده. در تابستان 65 و در مرحله نیمه نهایی جام حذفی، خیبر خرم‌آباد با شوت 30 متری رضا محمدی‌اصل پرسپولیس پرستاره را برد و به فینال رسید. حیدر بهاروند که آن روزها همایون بهاروند نامیده می‌شد یکی از بازیکنان خیبر در آن بازی بود. 33 سال از آن بازی گذشته، همایون به بایگانی سپرده شده و حیدر یکی از تصمیم‌سازان فوتبال ایران است. او همراه با سعید فتاحی، با حکم کمیته اخلاق مجموعاً به 7 سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی محکوم شده. حکمی که حتی اگر در کمیته استیناف هم تایید شود، بسیار بعید است که به مرحله اجرا نزدیک شود! همانطور که از همان روز اعلام حکم تعلیق این دو نفر، آب از آب تکان نخورد و اتفاقاً بهاروند و فتاحی با قدرت بیشتری در صحنه حاضر شدند.


این روزها در فدراسیون فوتبال، هر کسی به نحو احسن مشغول انجام وظایف خودش است. کمیته اخلاق محروم می‌کند، دبیرموقت فدراسیون از صدور هر حکمی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، رییس فدراسیون تهدید به تعطیلی لیگ می‌کند و بهاروند، فتاحی و رفقا هم بابت محرومیتی که از «چند ساعت تاخیر» نصیب‌شان شده، تعجب می‌کنند.


علی مغانی - ایران ورزشی

دیدگاه‌ها