کد خبر : 1619649 | 03 تیر 1398 ساعت 10:56 | 1.7K بازدید | 0 دیدگاه

سایه موفقیت های برانکو روی مربی بعدی؛

پرسپولیس و شانزدهمین خارجی روی نیمکت (گزارش)

تیم پرسپولیس به زودی چهل و یکمین مربی تاریخ خود را خواهد شناخت؛ کسی که احتمالا از قاره سبز برای هدایت این تیم به ایران خواهد آمد.

پرسپولیس و شانزدهمین خارجی روی نیمکت (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، یک هفته از اعلام خبر سرمربیگری برانکو در تیم الاهلی عربستان می‌گذرد. ایوانکوویچ که کار خود در پرسپولیس را 17 فروردین 94 آغاز کرد، روز 26 خرداد گفت که راهی الاهلی خواهد شد و داستانش با پرسپولیس به پایان رسیده است. او چهلمین مربی قرمزها بود که 7 جام مختلف را با آن ها به دست آورد و دوران باشکوهی را برایشان رقم زد اما در نهایت باوجود داشتن یک سال قرارداد، به خاطر عدم تعهد باشگاه پرسپولیس به مفاد این قرارداد توانست آن را فسخ کند و به عربستان برود.

 

شانزدهمین خارجی

 

حالا پرسپولیسی ها در تکاپو برای انتخاب سرمربی جدید هستند. پس از این که حضور یحیی گل محمدی روی نیمکت سرخ ها منتفی شد، باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که مربی خارجی را ظرف چند روزه آینده معرفی می کند. قرمزها در تاریخ خود 15 مربی خارجی داشته اند که اولین آن ها آلن راجرز بود و آخرینشان هم برانکو ایوانکوویچ؛ کسانی که موفق شدند در قهرمانی لیگ با پرسپولیس دبل کنند.

 

ناکامی یحیی در دبل

 

در تاریخ باشگاه پرسپولیس 33 مربی مختلف در سمت سرمربیگری قرار گرفتند. علی پروین و حمید درخشان سه دوره مختلف به نیمکت پرسپولیس رسیدند، رجبعلی فرامرزی، مصطفی دنیزلی و علی دایی نیز دو بار در مقاطع مختلف به عنوان سرمربی انتخاب شدند. حضور یحیی در پرسپولیس می توانست او را نیز به لیست دبل کرده ها اضافه کند اما حمیداوی مانع از این اتفاق شد.

 

مربی از کشوری جدید؟

 

15 مربی خارجی پرسپولیس همیشه از اروپا آمده اند. انگلستان، شوروی، آلمان، کرواسی، هلند، ترکیه و پرتغال کشورهایی هستند که در پرسپولیس مربی داشته اند. در این بین کروات ها با 6 دوره مربیگری رکورددار هستند و مصطفی دنیزلی نیز با دو دوره کار در پرسپولیس، رکوردی شخصی را در اختیار دارد. حالا احتمال دارد مربی جدید سرخ ها از کشوری جدید باشد.

 

چالش قیاس با برانکو

 

پیش از برانکو، نیمکت پرسپولیس برای خارجی ها خیلی خوش یمن نبود. از آغاز لیگ برتر، وینکو بگوویچ، راینر زوبل، آری هان، مصطفی دنیزلی، نلو وینگادا، زلاتکو کرانچار و مانوئل ژوزه روی نیمکت این تیم نشستند اما هیچ یک موفق به کسب جام قهرمانی نشدند. حالا مربی خارجی طبیعتا با برانکو مقایسه خواهد شد و چالش های سختی را خواهد داشت اما هواداران پرسپولیس باید بدانند که به جز برانکو، اغلب خارجی ها عملکرد خوبی در تیمشان نداشته اند و شاید انصاف نباشد که مربی بعدی به خاطر مقایسه با برانکو تحت فشار قرار گیرد.

 

انتخاب مدیران؛ ثبات کادرفنی؟

 

پرسپولیس در 4 سال پیش از برانکو شش مربی مختلف را روی نیمکت خود دید. استیلی، دنیزلی، ژوزه، گل محمدی، دایی و درخشان حتی یک جام هم برای سرخ ها نیاوردند اما برانکو موفق شد در همین فرصت زمانی، 7 بار این تیم را به قهرمانی برساند. این در حالی است که باتوجه به جریمه فیفا، دیرکرد پرداخت و... پرسپولیس برای آن 6 مربی هزینه بیشتری نسبت به برانکو متقبل شد. اکنون مدیران پرسپولیس باید انتخابی را انجام دهند که ثبات را در کادرفنی قرمزها ایجاد کند چرا که در 4 فصل اخیر، همین «ثبات» در کادرفنی، کادر بازیکنان و... منجر به رقم خوردن نتایج خوب شد.

دیدگاه‌ها