کد خبر : 1610349 | 19 اردیبهشت 1398 ساعت 10:20 | 85K بازدید | 0 دیدگاه

کابوس دقیقه 90+6 برای تیم رویایی

پایان داستان آژاکس؛ مردن در دروازه بهشت

بیش از دو دهه بعد از حکمرانی آژاکس بزرگ بر فوتبال اروپا، شاگردان اریک تن هاگ یکی از تلخ‌ترین شکست‌های نیمه‌نهایی سالهای اخیر را تجربه کرده و از رسیدن به فینال CL بازماندند.

پایان داستان آژاکس؛ مردن در دروازه بهشت

به گزارش "ورزش سه"، فصل شگفت‌انگیز آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا برای این تیم با طعمی تلخ به پایان رسید. آژاکس تا دیشب در آستانه تاریخسازی قرار داشت و انتظار می‌رفت بعد از 23 سال اولین حضور خود در فینال بزرگترین رقابت باشگاهی اروپا را تجربه کند. اما این بازگشت استثنایی و عجیب و غریب تاتنهام در یوهان کرویف آرنا بود که ورق را برگرداند تا باشگاه لندنی اولین حضورش در فینال اروپا را تجربه کند.

 

1404621

 

آژاکس نیمه اول را خوب آغاز کرد و طبق روندی که امسال برای این تیم به روندی طبیعی تبدیل شده بود، با رهبری ماتیس دی‌لیخت، بازی خوب پدیده‌های جوان و چند ستاره باتجربه توانست با اختلاف دو گل از حریف پیش بیفتد تا خود را در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به فینال ببیند. اما هت‌تریک جادویی لوکاس مورا در نیمه دوم همه این امیدها را نقش بر آب کرد تا داستان رویایی آژاکس در این فصل به پایان راه برسد.

 

با صدا در آمدن سوت پایان، اشک‌ از چشمان آژاکسی‌ها سرازیر شد تا مرثیه‌ای باشد بر فرصت از دست رفته‌ای که ممکن است تیم پایتخت هلند دیگر هرگز قادر به تکرارش نباشد.

 

1404622

 

آژاکسی که در سال 1995 میلان پرستاره را در فینال مغلوب کرد و جام قهرمانی اروپا را بالای سر برد و در سال 1996 در فینال، در ضربات پنالتی مقابل یوونتوس مغلوب شد تا نتواند دومین قهرمانی پیاپی خود در قاره سبز را جشن بگیرد بعد از آن با تصویب قانون بوسمان ضربه سختی خورد. قانونی که برای کمک به تیمهای از نظر مالی ضعیف‌تر تصویب شده بود به آژاکس که در حوض کوچک لیگ هلند همچون ماهی غول‌پیکر به نظر می‌رسید بیشترین ضربه را زد.

 

روند افول آژاکس از آن سال آغاز شد تا از سال 1996 تا سال 2018 لیگ قهرمانان تنها در سیطره باشگاه‌هایی از انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و آلمان قرار داشته باشد، البته به جز استثنای فصل 2003-2004 که پورتو و موناکو به فینال راه یافتند تا برای اولین بار دو تیم از لیگهایی به جز چهار لیگ بزرگ فینال چمپیونزلیگ را برگزار کنند.

 

1404619

 

اما آژاکس خارق‌العاده امسال موفق شد این قاعده را زیر پا گذاشته و با حذف رئال مادرید و یوونتوسِ کریستیانو رونالدو دنیا را شگفت‌زده کند. شاگردان تن هاگ امسال نشان داده بودند که لیاقت حضور در فینال چمپیونزلیگ را دارند. اما در حالیکه یوهان کرویف آرنا رویای تکرار روزهای حکمرانی آژاکس بر فوتبال اروپا را می‌دید، لوکاس مورا نظر دیگری داشت.

 

آنچه هواداران آژاکس را بیش از پیش ناراحت می‌کند این است که به نظر می‌رسد این باشگاه قادر به حفظ بسیاری از پدیده‌های امسال خود نباشد و بازیکنانی مثل دی‌لیخت، دی‌یونگ و چند نفر دیگر از ستاره‌های جوان هلندی در فصل تابستان راهی لیگهای بزرگ اروپایی شوند. شاید رویای بازگشت به سطح اول فوتبال اروپا با شکست تلخ دیشب برای هلندی‌ها به پایان رسیده باشد. برای پیدا کردن پاسخ این سوال تنها می‌توان منتظر نشست و سال آینده آژاکس را دنبال کرد.  

 

 

دیدگاه‌ها