کد خبر : 1598556 | 23 اسفند 1397 ساعت 11:10 | 85.9K بازدید | 0 دیدگاه

نظرسنجی "ورزش‌سه" برای معرفی بهترین‌های سال ۹۷

برترین ورزشکار زن و مرد ایران را انتخاب کنید

با شرکت در نظرسنجی "ورزش سه" می‌توانید برترین ورزشکاران سال ۹۷ را در بخش زن و مرد انتخاب کنید.

برترین ورزشکار زن و مرد ایران را انتخاب کنید

 

به گزارش "ورزش سه"، مثل هر سال، در سال ۹۷ هم ورزشکاران نقش پررنگی در بالا بردن سرانه شادی بین مردم ایران داشتند. سالی که رویدادهای مهمی را در دل خود جای داده بود؛ از جام جهانی فوتبال بگیر تا بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی و همچنین رقابت های جهانی در رشته‌های مختلف از جمله کاراته، وزنه برداری و....


در روزهای پایانی سال ۹۷ به رسم همیشه با همفکری کارشناسان "ورزش سه" برترین های ورزش ایران را در رشته های مختلف به جز فوتبال که حسابش همواره از رشته های دیگر جدا بوده، به رای خواهیم گذاشت تا در نهایت بعد از یک نظرسنجی چند روز و با رای مخاطبان "ورزش سه" بتوانیم برترین ورزشکاران زن و مرد ایران در سال ۹۷ را معرفی کنیم.


در بخش مردان سهراب مرادی(وزنه برداری)،‌ شاهین ایزدیار(پاراشنا)، سعید ملایی(جودو)، بهمن عسکری(کاراته) و حسن یزدانی(کشتی) نفرات برگزیده‌ای بودند که موفقیت‌های مهمی را برای ورزش ایران رقم زدند. البته نفراتی همچون نوشاد عالمیان دارنده مدال برنز تاریخی تنیس‌روی‌میز بازی‌های آسیایی 2018، حسین کیهانی برنده غیرمنتظره ترین طلای ایران در بازی‌های آسیایی 2018 در رشته دوومیدانی، فاضل اتراچالی کاپیتان تیم ملی کبدی که همراه با این تیم طلای جاکارتا را به ارمغان آورد، سیامند رحمان قویترین مرد جهان در رشته پاراوزنه برداری، حسین وفایی در رشته اسنوکر که اخیرا توانست مرد شماره یک جهان را از پیش رو بردارد و به مقام سومی مسابقات آزاد ولز برسد و حتی احسان حدادی که با چهارمین طلای خود در بازی‌های آسیایی رکورددار شد، می‌توانستند در میان برترین ورزشکاران سال 97 قرار بگیرند.


سهراب مرادی(وزنه برداری)


با اینکه این روزها به خاطر مصدومیت از ناحیه کمر نمی توانیم سهراب مرادی را روی تخته وزنه برداری ببینیم، اما سال 97 هم برای او پر از موفقیت بود. این وزنه بردار باتجربه که قبل از المپیک 2016 به اوج آمادگی رسید و تا قبل از مصدومیت تلخ اخیر فرم خوب خود را حفظ کرده بود، در بازی های آسیایی 2018 علاوه بر کسب مدال طلا توانست رکورد یکضرب جهان را بعد از 19 سال جابجا کند. این پایان موفقیت های سهراب در سال 97 نبود و او چند ماه بعد در عشق آباد و در جریان مسابقات جهانی با وجود تغییر اوزان توانست برای دومین سال متوالی قهرمان جهان شود. همچنین رکوردهای جدیدی توسط سهراب در یکضرب، دوضرب و مجموع در دسته 96 کیلوگرم به ثبت رسید. در شرایطی که برخی این وزنه بردار را موفق‌ترین ورزشکار سال می‌دانستند، بعد از تعطیلی چند ماهه بازگشت تلخی برای سهراب رقم خورد و او که خود را برای مسابقات جام بین المللی فجر و قهرمانی آسیا آماده می کرد، با مصدومیتی مواجه شد که احتمالا به جراحی و دوری چند ماهه او از میادین می انجامد.

 

1390236


شاهین ایزدیار(پاراشنا)


شاید تا قبل از اعزام به جاکارتا فقط طرفداران خاص ورزش نام شاهین ایزدیار را شنیده بودند، اما حالا او به پسر طلایی ایران مشهور شده و خیلی از مردم به واسطه کسب ۶ مدال طلا در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ با چهره و افتخارات این پسر ۲۵ ساله آشنا هستند. بدون شک کاروان ایران در بازی های پاراآسیایی جاکارتا کسب عنوان سومی خود را مدیون شاهین ایزدیار است که از همان روز نخست مسابقات استارت موفقیت های طلایی خود را زد و توانست با ادامه دادن این روند ۶ مدال طلا و یک نقره به ارمغان بیاورد. این یک اتفاق تاریخی حداقل برای ورزش ایران بود که باعث شد شاهین القاب مختلفی از جمله مایکل فلپس ایرانی را در کنار نام خود ببیند.

 

1390237


حسن یزدانی(کشتی)

 

شاید درخشش حسن یزدانی در مسابقات مختلف حالا دیگر برای علاقه مندان به کشتی و عموم مردم به یک عادت تبدیل شده باشد، اما نمایش فوق‌العاده او روی تشک در هر مسابقه‌ای مو به تن طرفدارانش سیخ می‌کند. نابغه جویباری کشتی ایران که در آخرین روزهای سال ۹۶ توانست مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا را از آن خود کند، چند ماه بعد برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی روی تشک رفت. همانطور که پیش بینی می شد در آسیا هیچ کشتی گیری نتوانست حریف جدی‌ای برای حسن یزدانی باشد و او مثل مسابقه انتخابی‌اش در ایران در قاره کهن هم به راحتی قهرمان شد و مدال طلا را بر گردن آویخت. یزدانی که خودش می دانست هنوز یک ماموریت انجام نشده در سال ۹۷ دارد، با تمام انگیزه برای تکرار مدال طلای خود در جهان به بوداپست پای گذاشت. از شانس بد او در همان دور نخست با دیوید تیلور که یک بار توانسته بود در کرمانشاه یزدانی را ضربه فنی کند، روبه رو شد. این فینال زودهنگام برای حسن یزدانی پایان تلخی داشت و این گربه سیاه آمریکایی بار دیگر نابغه ایرانی را شکست داد. البته این هم پایان کار یزدانی نبود و او با حضور در گروه شانس مجدد به مدال برنز جهان رسید؛ اگرچه خودش راضی نبود. اخیرا هم بعد از چند ماه دوری از کشتی یزدانی در جام دانکلوف نمایش بی نظیری داشت و توانست با امتیاز عالی از سد همه حریفان نامدارش عبور کند و به مدال طلا برسد.

 

 

1390239


بهمن عسگری(کاراته)


با اینکه کاراته کاهای ایرانی در سال های اخیر بارها افتخارات بزرگی مثل قهرمانی در جهان و بازی های آسیایی را تجربه کرده‌اند، اما درخشش ملی پوشان این رشته در سال ۹۷ یک چهره ویژه داشت؛ کسی که توانست هم در میدان آسیایی و هم جهانی با شکست تمامی حریفانش طلایی شود. بهمن عسگری از نظر خیلی از کارشناسان رشته های رزمی یکی از برترین ورزشکاران سال ۹۷ بوده چون هیچ شکستی در کارنامه اش ثبت نشده و به بالاترین افتخارات هم دست پیدا کرده است. این کاراته کای وزن ۷۵ کیلوگرم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ یکی از طلایی های ایران لقب گرفت. او چندی بعد هم در مسابقات جهانی مادرید با درخشش فوق العاده اش توانست سومین طلای جهانی خود را ثبت کند تا از این نظر یکی از پرافتخارترین کاراته کاهای تاریخ لقب بگیرد.

 

1390240


سعید ملایی(جودو)


در سال‌های اخیر رشته جودو با افت عجیبی مواجه شده بود و حتی حسرت افتخارات آسیایی هم بر دل جودوکاران مانده بود. با ظهور تک ستاره ای به نام سعید ملایی این حسرت ها به پایان رسید و جودوی ایران بعد از ۱۵ سال دیگر در سطح جهان صاحب مدال طلا شد. این جودوکار خوش تکنیک ایرانی که حالا رنکینگ اول دنیا را در اختیار دارد، در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ هم شانس کسب مدال طلا بود، اما با ناداوری در فینال به مدال نقره بسنده کرد. یکی، ۲ ماه بعد ملایی دست به کار بزرگی زد و به حسرت ۱۵ ساله جودوی ایران برای کسب مدال طلای مسابقات جهانی پایان داد و روی سکوی قهرمانی ایستاد. به جز این ۲ رویداد مهم، ملایی دائما درگیر حضور در مراحل مختلف گرندپری است که در این مسابقات هم به مدال های ارزشمندی دست پیدا کرده؛ اگرچه چند باری هم قرعه نحس مانع دستیابی او به هدفش شده است.

 

1390241

 


* بخش زنان


در بخش زنان سارا خادم‌الشریعه(شطرنج)، ساره جوانمردی(تیراندازی)، زهرا کیانی(ووشو)، فریده ظریف‌‌دوست(کبدی) و سارا بهمنیار(کاراته) نفراتی بودند که با توجه به افتخارات خود در سال 97 جزو برترین ها قرار گرفتند.


همچنین نفراتی چون نازنین ملایی و هدیه کاظمی دارنده مدال نقره بازی های آسیایی در رشته قایقرانی، مرجان سلحشوری دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی در رشته پومسه تکواندو، الهه و شهربانو منصوریان دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از دیگر گزینه هایی بودند که شایستگی حضور در بین برترین ها را داشتند.


سارا خادم الشریعه(شطرنج)


در سال های اخیر علاقه مندان به ورزش و به ویژه آنهایی که ورزش بانوان را دنبال می کنند، با نام سارا خادم الشریعه آشنا شده اند. این دختر شطرنج باز که در رده سنی جوانان به افتخارات مهمی دست یافت و با قهرمانی در جهان نامی برای خود در دنیای شطرنج دست و پا کرد، در سال ۹۷ یک افتخار تاریخی را برای ایران رقم زد. خادم الشریعه در بخش زنان مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای جهان در شهر سن پترزبورگ روسیه، با ۲ مدال نقره در ۲ بخش سریع و برق آسا به کار خود پایان داد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که تمامی بزرگان شطرنج دنیا در روسیه حاضر بودند و دختر ایرانی حتی جزو شانس کسب مدال هم به شمار نمی رفت، اما با درخشش خود همه نگاهها را خیره کرد. اتفاق مهم و تاریخی کسب مدال طلای مجموع مسابقات شطرنج سریع و برق آسای جهان بود که به سارا خادم الشریعه رسید تا او حالا نامش به عنوان یکی از قهرمانان جهان در تاریخ ثبت شود.

 

1390242


ساره جوانمردی(پاراتیراندازی)

 

همواره در چند سال گذشته از ساره جوانمردی به عنوان یکی از ستاره های ورزش زنان نام برده شده و امسال هم بار دیگر این تیرانداز شایستگی خود را ثابت کرد. جوانمردی که سابقه کسب ۲ مدال طلا در پارالمپیک ریو را دارد، در بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هم در ۲ بخش تپانچه بادی ۱۰ متر و ۵۰ متر توانست دبل طلایی خود را کامل کند. این تیرانداز ایرانی در بخش معلولان که در چند سال اخیر افتی را تجربه نکرده و همواره در رشته خود بی رقیب بوده، حالا هم یکی از امیدهای اصلی ایران برای پارالمپیک ۲۰۲۰ به شمار می رود. جوانمردی بدون شک ستاره کاروان ایران در بازی های پاراآسیایی جاکارتا در بخش زنان بود.

 

 

1390243


زهرا کیانی(ووشو)


یکی از مدال های غیرمنتظره و شیرین ورزش زنان ایران در بازی های آسیایی توسط زهرا کیانی به دست آمد. دختر تالوکاری که با درخشش خیره کننده خود به رقابت با حریفان قدرتمند شرق آسیایی پرداخت و با اجرای فرم فوق العاده در چند بخش توانست به مدال نقره ای دست پیدا کند که از نظر خیلی از کارشناسان ارزشش به اندازه طلا بود. ووشوی زنان ایران در بخش تالو تاکنون هیچ افتخاری در بازی های آسیایی ثبت نکرده بود، اما این زهرا کیانی با نمایشی بی نقص توانست یک مدال تاریخی را به ارمغان بیاورد و به همین واسطه نامش جزو برترین ورزشکاران سال ۹۷ هم قرار گرفت.

 

1390245

 

فریده ظریف‌دوست(کبدی)


تنها مدال طلای زنان ورزشکاران در بازی‌های آسیایی توسط ملی‌پوشان رشته کبدی کسب شد. دختران کبدی‌کار ایران که برخی تصور می کردند سقف آرزوهایشان در جاکارتا کسب مدال نقره است، در مسیر خوشبختی گام برداشتند و در فینال از سد تیمی گذشتند که شاید قبل از این شکست آن یک رویا به حساب می آمد. قهرمانی در بازی های آسیایی برای نخستین بار با شکست هند که کبدی ورزش اولش به حساب می آید، بازتاب گسترده ای داشت و باعث تحسین همگان از دختران کبدی کار شد. فریده ظریف دوست، کاپیتان تیم ملی کبدی بانوان به عنوان نماینده این تیم که دست به تاریخ سازی زد، در جمع برترین ورزشکاران سال ۹۷ قرار گرفت. ظریف دوست باتجربه علاوه بر بحث های فنی به عنوان بزرگتر در بحث های روحی و روانی هم کمک زیادی به سایر همبازیانش داشت و نقش یک کاپیتان را به خوبی در قهرمانی کبدی کاران دختر بازی کرد.

 

1390246


مائده برهانی(والیبال)


یکی از اتفاقات ویژه سال ۹۷ برای ورزش زنان به ویژه رشته والیبال لژیونر شدن چند تن از ملی پوشان این رشته بود. مائده برهانی، کاپیتان تیم ملی والیبال بانوان که قبلا هم سابقه بازی در سوپرلیگ بلغارستان را در کارنامه داشت، بعد از درخشش در ترکیب تیم ملی این بار از ترکیه پیشنهاداتی را دریافت کرد. این بازیکن بعد از اینکه همراه با تیم ملی در کاپ آسیا خوش درخشید، با پیشنهاداتی از سوپرلیگ ترکیه مواجه شد، اما به خاطر شرط نداشتن حجاب نتوانست به این کشور برود. چندی بعد تیمی از لیگ ترکیه که یک سطح پایین تر از سوپرلیگ به حساب می آمد، سراغ کاپیتان تیم ملی بانوان ایران آمد. مائده برهانی که در پست قطر پاسور یکی از برترین های آسیا به شمار می‌رود، در ماههای اخیر در ترکیب تیم کچورن اسپور ترکیه توانست درخشش خیره کننده‌ای داشته باشد. او در خیلی از بازی ها بیش از ۲۰ امتیاز کسب کرده و امتیازآورترین بازیکن زمین لقب گرفته تا خیلی زود به ستاره تیمش تبدیل شود.

 

1390247

دیدگاه‌ها