کد خبر : 1610381 | 19 اردیبهشت 1398 ساعت 13:37 | 27.5K بازدید | 0 دیدگاه

آژاکس-تاتنهام: کمتر اشتباه کن و پیروز شو

تاتنهام دیشب موفق شد با بازگشتی رویایی در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا آژاکس را با گلی در ثانیه های پایانی بازی 3-2 شکست داده و راهی فینال رقابتها شود تا در آن بازی مقابل لیورپول صف آرایی کند.

آژاکس-تاتنهام: کمتر اشتباه کن و پیروز شو

به گزارش ورزش سه، کم کم آژاکس اریک تن هاگ را باور کرده بودیم. از اصول گره خورده او با پپ گواردیولا که خود برتافته از هلند رینوس میشل و یوهان کرایف بود, صحبت های زیادی انجام دادیم. اما به یک باره قصه به وارونه ترین شکل ممکن برایمان باز تعریف شد. قصه از جایی شروع شده بود که تاتنهام پوچتینودر خانه مغلوب آژاکس شده بود.تیم پوچ طی 7 بازی آخرخود 5 بار زمین را با شکست ترک کرده بود و به همین خاطر و با توجه به شناخت‌مان آژاکس, صعودشان را غیرممکن تلقی می‌کردیم. اما طی دوشب غیرممکن باز تعریف شد. آنهم توسط دو تیم انگلیسی و دو مربی صاحب سبک. پس باید همین‌جا پرسش اصلی را مطرح کنیم: پوچتینو چگونه آژآکس مخوف اریک تن هاگ را حذف کرد؟ آیا باید معجزه در فوتبال را بدون منطق و تئوری آن‌ هم در بالاترین سطح ممکن, باور کنیم؟

  

 سیستم دوتیم

 

1404673

 

 آژاکس کارش را با سیستم 4-2-3-1 آغاز کرد. با حضور دی‌یانگ و شون در میانه زمین و ون ده بیک یک خط جلوتر. دولبرگ جایگزین شده با نرس.

 

1404674

 

پوچتینو با درس گرفتن از بازی رفت, وانیاما و سیسوکو را همزمان در ترکیب قرار داد. این بار او  آرایش اشتباه بازی رفت را تکرار نکرد. به جای روی آوردن به دفاع 3 نفره و سیستم 3-1-4-2 او سیستم 4-2-3-1 را برگزید. حضور دو هافبک دفاعی کمی برنامه های آژاکس را برای بازی‌سازی بین خطوط مختل کرده بود. ون ده بیک که در بازی رفت55 لمس توپ را در میانه زمین تاتنهام ثبت کرده بود, این بار آمارش با افت محسوسی مواجه شد و به 48 لمس توپ رسید.

 

اما اشتباه تاتنهام در این سیستم

 

1404675

 

 

عکس بالا ضعف پوچتینو را در اجرای پلن دوم نشان می‌دهد. پلن اول اجازه ندادن به آژاکس برای بازی¬سازی در بین خطوط بود. بدین منظور باید فاصله دو هافبک دفاعی با خط دفاع کاهش پیدا می‌کرد. و تاتنهام حالت compact می‌گرفت. اما این جمع شدن باعث ایجاد حفره در دو گوش تاتنهام شد. جایی که حکیم زیاش استاد قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی است. 

 

اشتباه دوم تاتنهام

 

 

1404676

 

 

عکس بالا مربوط به قبل از به ثمر رسیدن گل اول است. یارگیری نفر به نفر با ماتیاس ده لیخت که خطرناک ترین بازیکن آژاکس در توپ های هوایی است. بنابراین هرچه قدر او را در رسیدن به هدفش ناکام کنید, قطعا موفق ترید.

 

1404677

 

 

تصویر بالا درست بعداز اقدام ده لیخت برای گلزنی, ثبت شده. او حالا بدون فشار و یارگیری نفر به نفر در گپ ایجاد شده وسط زمین قرار گرفته که خب سرنوشت این توپ مشخص است و تاتنهام بهای این اشتباه را پرداخت.

 

اما اشتباهات آژاکس

 

1404679

 

این یک موقعیت 5 برابر 4 است. تا به این‌جای کار تاگلیافیکو و بلیند در شعاع حرکتی دو بازیکن تاتنهام قرار گرفته اند. اگر بازی تاتنهام و لیورپول در آنفیلد را به خاطر داشته باشید, ورجیل ون دایک در چنین صحنه‌ای موفق به مهار حمله تاتنهامی‌ها شد.

 

1404680

 

بعداز گذشت چندثانیه دو بازیکن تاتنهام در نزدیکی باکس حریف قرار گرفته اند. آن هم بدون مزاحمت و با همراهی دو مدافع آژآکس.  در واقع بازیکنان تاتنهام از قرار گرفتن در موقعیت 5 برابر 4 به 3 دربرابر 4 رسیده اند اما بازهم برتری ازآن خودشان است.

 

اشتباه دوم آژآکس

 

1404681

 

هون سون مین یکی از بهترین بازیکنان تاتنهام برای انجام دادن ترفند بازی بدون توپ است. او در این صحنه 3 بازیکن آژآکس را در رادار خود قرار داده و با انجام دادن ترفند بازی بدون توپ, فضارا برای بازیکن مقابلش ایجاد کرده. در واقع مدافعان آژآکس با علم به این موضوع, مین کره‌ای را برای رسیدن به خواسته‌اش همراهی کردند.

 

اشتباه سوم آژاکس

 

1404682

 

این چیدمان آژآکس در زمان شکل گیری ضدحمله تاتنهام است. دو گل تاتنهام در این بازی از روی ضدحمله شکل گرفت. آن‌هم با ارسال توپ بلند در بین خطوط و انتقال توپ سریع. اینکه آژاکس بی محابا تر به حمله روی می‌آورد و ترسی از شکل گیری ضدحمله حریف ندارد کمی عجیب و دور از انتظار بود. حالا باتوجه به از دست دادن توپ از سوی آژاکس, انجام دادن قطع توپ و یا بازپس‌گیری توپ  امری الزامی بود. اما تاتنهام در این بازی موفق شد 18 بار قطع توپ انجام دهد و در مقابل آژاکسی‌ها تنها 8 بار.

 

این‌ها اشتباهات تاثیر گذار هر دوتیم در این بازی بود.  پس بدون رخ دادن چنین اشتباهاتی, رسیدن به معجزه صعود تقریبا غیر ممکن بود.

 

شهبد پورصفر

دیدگاه‌ها