کد خبر : 1602392 | 15 فروردين 1398 ساعت 13:45 | 77.5K بازدید | 0 دیدگاه

روزهاى ابرى فنرباغچه؛

فصل افول یک مدعی سنتی؛ قناری زرد شکار شد!

سوپر لیگ ترکیه به هفته هاى پایانى خودش نزدیک شده و رقابت بین سه مدعى اصلى کسب قهرمانى، استانبول باشاک شهیر، گالاتاسراى و بشیکتاش ادامه دارد. اما این جمع یک غایب بزرگ و سرشناس کم دارد. فِنَرباغچه.

فصل افول یک مدعی سنتی؛ قناری زرد شکار شد!

به گزارش "ورزش سه"، قنارى هاى زرد - لقب تیم فِنَر باغچه - با ١٩ قهرمانى در لیگ، ٦ قهرمانى جام حذفى و البته سابقه ٩ بار فتح سوپر کاپ از جمله پر افتخارترین باشگاه هاى این رقابت ها  شناخته مى شود. تیمى قدیمى و ریشه دار که روزگارى بازیکنانى چون کلودیو تافارل و روبرتو کارلوس برزیلى، نانى پرتغالى، نیکولاس آنلکا ى فرانسوى، درک کویت و فان پرسى هلندى را در ترکیب خود مى دیده و بر روى نیمکتش بزرگانى چون کریستوفر دام، زیکو، آلبرتو پرییرا، مصطفى دنیزلى و حتى یواخیم لو تکیه زده اند. آن ها حتى در فصل ٢٠٠٨-٢٠٠٧ با مربیگرى زیکو در میان ناباورى همگان تا مرحله یک چهارم نهایى لیگ قهرمانان پیش رفتند و تنها برابر چلسى اى زانو زدند که به فینال آن رقابت ها رسید. فصل گذشته آن ها تنها با اختلاف سه امتیاز قهرمانى را به گالاتاسراى واگذار کردند و کار خود را بالاتر از  تیم استانبول باشاک شهیر و بشیکتاش در رتبه دوم به اتمام رساندند. درست است که از آخرین قهرمانى آن در فصل ٢٠١٤-٢٠١٣ سال ها مى گذرد اما در تمام این سال ها حریفى قابل احترام، قدر و در کورس بوده اند. داستان این فصل اما حکایت دیگرى دارد.

 

1395176

 

تا این جاى فصل، نه تنها در میان سه تیم نخست جدول - به ترتیب استانبول باشاک شهیر، گالاتاسراى و بشیکتاش که هر سه از محله هاى مختلف استانبول هستند و در کنار ترابوزان اسپورى که هم مجید حسینى و هم وحید امیرى را به خدمت گرفته و به نوعى با صرف هزینه هاى گزاف در ابتداى فصل براى قهرمانى دندان تیز کرده بودند - نامى از فِنَر باغچه دیده نمى شود بلکه، این تیم مقاطعى از فصل را در رتبه هاى نازل و در منطقه خطر سقوط مى گذرانده. در حال حاضر آن ها با سى یک امتیاز از بیست و شش مسابقه، هم امتیاز با تیم آنکارا گوچو و فقط به خاطر تفاضل گل بهتر در رتبه سیزدهم جدول هیجده تیمى سوپر لیگ ترکیه قرار دارند و تنها چهار امتیاز با منطقه قرمز سقوط فاصله دارند. تیمى که از زمان تاسیسش در سال ١٩٠٧ همواره در بالاترین سطح فوتبال ترکیه حضور داشته و هیچ گاه به دسته پایین تر سقوط نکرده، این فصل فانوس بدست شده ( واژه فِنَر از واژه یونانى فاروس به معناى فانوس گرفته شده و معنى اسم این تیم باغچه فانوس است ). ترسناکتر این که این تیم تا انتهاى فصل باید به مصاف دو تیم بالا نشین گالا و ترابوزان برود. و البته بازى هاى شش امتیازى اى با تیم هاى پایین تر از رتبه خودش نیز در پیش رو دارد. شاید مهترین بازى باقى مانده آن ها همین هفته و در برابر تیم آنکارا گوچو در خانه حریف باشد. در صورت برد، فِنَر خود را جدا میکند و در صورت مساوى و یا باخت، باید بازى هاى خود برابر دو تیم بویوک شهیر و بلدیه اسپور - که هر دوى این تیم ها نیز براى فرار از سقوط به پیروزى نیاز مبرم دارند - را شکست دهد. 

 

اما چه بر سر نایب قهرمان فصل پیش آمده که این تیم پر افتخار به این حال و روز افتاده؟ از نظر طرفداران، پاسخ شاید در تغییرات مدیریتى باشگاه نهفته باشد. بعد از اتمام فصل گذشته در رتبه دوم، با توجه به نمایش هاى نه چندان زیبا و تماشاگر پسند و همچنین با به وجود آمدن شائبه هاى مالى و اتهام هایى در خصوص تبانى جهت نتیجه گیرى توسط مدیر نوزده سالِ اخیر تیم، "عزیز ییلدیریم"، با فشار هواداران سکان مدیریت به فرد جدیدى به نام "على کوچ" واگذار گردید. از همان روزهاى نخست حضور "کوچ"، سیاست  هاى ریاضتى باشگاه شروع شد. هزینه ها کاهش و چند ستاره تیم براى جبران تراز منفى باشگاه فروخته شدند. در ابتدا همه چیز مثبت به نظر مى رسید و آن ها حتى در بازى هفته نخست حریفشان را شکست دادند. اما با بروز اختلاف بین اعضاى کادر فنى و بازیکنان با مدیریت جدید، روزهاى تلخ هواداران از راه رسید و تیم چند هفته ى پیاپى روى نوار باخت حرکت کرد.

 

1395173

 

اولین واکنش مدیر جدید تغییر سرمربى بود که شُک حاصل از آن تنها یک هفته دوام داشت و فِنَر دوباره رنگ پیروزى و آرامش را به خود ندید. این بار اما به جاى تغییر مدیریت یا کادر فنى، پالایش درون تیم و از میان بازیکنان صورت گرفت. چندین بازیکن یاغى اخراج و یا به تیم هاى دیگر قرض داده شدند و چندین بازیکن با جریمه مواجهه و یا به تیم دوم تبعید شدند. جاى خالى آن ها هم با بازیکنان نه چندان با کیفیت تیم دوم یا پایه و چند خرید صورت گرفته توسط کادر جدید پر شد. هواداران که خود را مسئول این افت یا حداقل شریک جرم مى دانستند با حضور گسترده در ورزشگاه اختصاصى در جریان بازى هاى خانگى، سعى در حمایت و ترمیم این رابطه خدشه دار شده داشتند.

 

1395171


اتفاقا این حضور در مقاطعى از فصل و بخصوص در بازى با رقیب دیرینه اشان بشیکتاش، کاملا مؤثر بود و آن ها بعد از کسب تساوى در بازى رفت لیگ، در جریان جام حذفى موفق به شکست بشیکتاش و کنار زدن آن ها شدند. اما اوج هیجان در جریان بازى برگشت دو تیم در لیگ شکل گرفت. جایى که بشیکتاش در نیمه نخست با سه گل پیش بود، به یک باره ورق برگشت و در یک بازى جذاب و دراماتیک و تنها در دوازده دقیقه سه گل خورده را جبران کردند تا هم غرور خود را حفظ کنند و هم دو امتیاز حساس از رقیبى که در کورس قهرمانى است، پس بگیرند.

 

حالا اما تنها هشت مسابقه به انتهاى این فصل باقى مانده. هواداران این تیم به بازى هاى باقى مانده تیمشان چشم امید بسته اند تا بلکه غرور خدشه دار شده ى خود را در فصل بعد با برخاستن ققنوسى از خاکستر کابوس وار امسال دوباره باز یابند.

 

حامد صادقیان

 

دیدگاه‌ها