کد خبر : 1616587 | 19 خرداد 1398 ساعت 13:40 | 1.7K بازدید | 0 دیدگاه

شوکی که تاج به فوتبال وارد کرد:

تابلوی ورود ممنوع جلوی یک نماینده ایران در آسیا

رییس فدراسیون فوتبال از احتمال حذف یکی از نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا سخن گفته؛ مساله ای که می تواند تراکتورسازی تبریز را به آسیا برساند.

تابلوی ورود ممنوع جلوی یک نماینده ایران در آسیا

به گزارش "ورزش‌سه"، ماجرای بدهی های باشگاه های ایرانی و به خصوص تیم های پرطرفدار به بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران مساله جدیدی نیست. دیگر عادت کرده ایم که هر چند وقت یکبار یکی از بازیکنان یا مربیان خارجی سابق تیم های لیگ برتری از آنها به فیفا شکایت کند و با صدور حکم نهایی این تیم ها در آستانه محرومیت قرار بگیرند و یا اینکه محکوم شوند. طی دو سه سال گذشته اما کنفدراسیون فوتبال آسیا تمهیداتی اندیشیده تا بتواند از میزان بدهی های تیم ها به نفرات خارجی شان کم کند.


بر این اساس AFC برای باشگاه ها پروانه حرفه ای صادر می کند و باشگاه هایی که نتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند از حضور در لیگ قهرمانان آسیا منع می شوند و مشمول جریمه های سنگینی خواهند شد. از این رو باشگاه های ایرانی پرطرفدار طی یکی دو سال گذشته به تکاپو افتادند تا بتوانند پرونده های فیفایی خود را مختومه کنند اما حجم بالای بدهی ها و در آمدهای پایین باشگاه ها معمولا مانع از تسویه حساب کامل با طلبکاران شان می شود.


در چنین شرایطی قانون منع حضور تیم های بدهکار در لیگ قهرمانان آسیا برای فصل آینده نیز اجرا می شود و حالا مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال یک هشدار جدی به فوتبالی ها داده است. رییس فدراسیون در نشست خبری امروز خودش اعلام کرده که یکی از باشگاه های ایرانی که مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2020 را هم به دست آورده، به دلیلی پرونده بازی که در فیفا دارد احتمال دارد نتواند در این رقابت ها شرکت کند. تاج گفته است: «متاسفانه شکایت ها از باشگاه های ایرانی خیلی زیاد است. یکی از باشگاه ها پرونده بازی دارند که احتمال دارد نتواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. اگر آن ها نتوانند در لیگ قهرمانان حضور پیدا کنند ما از تیم بعدی استفاده می‌کنیم. هر تیمی نتواند مجوز بگیرد تیم بعدی جایگزین آن خواهد شد.»


در فصلی که گذشت پرسپولیس قهرمان لیگ برتر و جام حذفی به همراه تیم دوم لیگ که سپاهان اصفهان است به طور مستقیم سهمیه آسیایی کسب کردند و استقلال تهران و پدیده مشهد دو تیمی هستند که باید با حضور در پلی آف شانس خود را برای حضور در دور گروهی لیگ قهرمانان امتحان کنند.


حال اینکه کدام یک از 4 تیم مذکور ممکن است از لیگ قهرمانان کنار بروند، جای سوال دارد. با گمانه زنی در این خصوص می توان متوجه شد که سپاهان به عنوان یکی از خوش حساب ترین باشگاه های ایرانی بعید است تیم مورد نظر مهدی تاج باشد و احتمالا باشگاهی که رییس فدراسیون از احتمال حذفش از لیگ قهرمانان آسیا سخن گفته از بین استقلال، پرسپولیس یا پدیده مشهد خواهد بود. استقلال و پرسپولیس که مشخص است بدهی های نسبتا زیادی به بازیکنان و مربیان سابق خود دارند و از طرفی پدیده نیز دو فصل پیش بود که با جریمه کسر 6 امتیاز مواجه شد.


مساله بعدی اما احتمال جایگزینی یک تیم دیگر در لیگ قهرمانان است. اگر تیم مورد نظر مهدی تاج که ظاهرا AFC به پرونده های بازش در فیفا ایراد گرفته، تیم پنجم لیگ برتر جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب می کند. تراکتورسازی تبریز که چندی قبل از پدیده به اتهام استفاده از بازیکن غیرمجاز شکایت کرده، به عنوان تیم پنجم لیگ برتر حالا این شانس را پیدا خواهد کرد تا درصورت حذف یکی از نمایندگان ایران جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کند. اتفاقی که تحققش هنوز مشخص نیست و باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی در این خصوص رخ می دهد.

دیدگاه‌ها