کد خبر : 1618675 | 29 خرداد 1398 ساعت 14:56 | 4.7K بازدید | 0 دیدگاه

10 رکورد اعجاب آور پرسپولیس برانکو (گزارش)

پرسپولیس و برانکو در حالی راه خود را از یکدیگر جدا کردند که در 4 سال اخیر رکوردهایی اعجاب آور را در کنار هم خلق کرده بودند.

10 رکورد اعجاب آور پرسپولیس برانکو (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، برانکو به صورت رسمی سرمربی الاهلی شد و از پرسپولیسی ها خداحافظی کرد تا دوران او با تیم سرخپوش پایتخت سرانجام به اتمام برسد. دورانی که از فروردین 94 آغاز شد و تا خرداد 98 ادامه داشت اما حالا به خط پایان رسیده و از آن، فریم های پرتعداد در دوربین ها و خاطرات پرشمار در ذهن ها به جا مانده است. البته در این بین رکوردهایی نیز هستند که هرگز فراموش نخواهند شد.

 

1) برانکو 173 بار روی نیمکت تیم پرسپولیس نشست. او در 125 بازی لیگ برتری هدایت تیم سرخپوش پایتخت را برعهده داشت که این رکوردی ویژه محسوب می شود و در حالی رقم خورده که حمید درخشان، علی دایی، یحیی گل محمدی، مانوئل ژوزه و مصطفی دنیزلی 5 مربی پیش از او، روی هم به این تعداد بازی در لیگ برتر نرسیدند!

 

2) باتوجه به حکم سازمان لیگ، شمار جام های پرسپولیسِ برانکو به عدد 7 رسید؛ 3 قهرمانی لیگ، 3 قهرمانی سوپرجام و یک قهرمانی جام حذفی. این در حالی است که پرسپولیس از آغاز دهه 80 تا شروع دوران برانکو تنها 4 جام کسب کرده بود. همچنین قرمزها از سال 87 تا 97 یک دهه منتظر قهرمانی دهم خود در لیگ بودند تا روی پیراهن خود ستاره بزنند اما این اتفاق بدون برانکو رخ نداد.

 

3) در تاریخ باشگاه پرسپولیس این تیم 2 بار فینال جام در جام رسید اما همیشه حسرت حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را داشت. آن ها پیش از حضور برانکو حتی به یک چهارم و نیمه نهایی نیز نرسیده بودند اما با سرمربیگری پروفسور، در دو سال متوالی به نیمه نهایی و فینال صعود کردند و چه بسا اگر محرومیت نقل و انتقالاتی نبود، قهرمان هم می شدند.

 

 

4) دربی پایتخت 43 سال در حسرت داشتن شش گل بود اما برانکو در سومین حضورش در شهرآورد تهران، این اتفاق را به دست شاگردانش رقم زد. تیم او با دو گل مهدی طارمی و تک گل رضاییان و مسلمان از سد استقلال گذشت تا بزرگترین پیروزی خود در دربی تهران پس از انقلاب را تجربه کند. برانکو 4 بار استقلال را شکست داد تا رکورددار مربیان خارجی این باشگاه باشد.

 

5) پرسپولیس در این سال ها برای سه فصل متوالی مهاجمان بسیار خوبی را در اختیار داشت؛ فرشاد پیوس دهه 60، دایی و بزیک دهه 70، محسن خلیلی دهه 80 و بسیاری دیگر از مهاجمان که هرگز نتوانستند پرسپولیس را سه سال پشت سر هم صاحب کفش طلا کنند اما در دوره برانکو این اتفاق با طارمی و علیپور رخ داد و شاید اگر علیپور دقت بیشتری داشت، این عدد به 4 دوره نیز می رسید.

 

6) در تاریخ باشگاه پرسپولیس، قرمزها با هدایت آلن راجرز، استانکو پوکله پوویچ و علی پروین موفق شدند در قهرمانی لیگ دبل کنند اما هیچگاه به هت تریک دست نیافتند تا این که برانکو هدایت این تیم را برعهده گرفت و سرخ ها را به قهرمانی لیگ شانزدهم، هفدهم و هجدهم رساند.

 

7) پرسپولیس با پروفسور کمترین تعداد باخت خود در یک دوره 4 ساله را نیز تجربه کرد. آن ها از فروردین 94 تا خرداد 98 تنها در 13 بازی داخلی شکست خوردند؛ آن هم در شرایطی که چند باخت تیم پرسپولیس پس از قطعی شدن قهرمانی در لیگ بود. در واقع سرخپوشان تنها در 9.42% از بازی های داخلی خود با برانکو را مغلوب شدند یا به عبارتی از 3.8 ماه یک باخت.

 

8) قرمزها با سرمربیگری برانکو در طول بیش از 4 فصل فوتبال داخلی تنها 90 گل خوردند. این در حالی است که حتی بدون احتساب بازی های جام حذفی، در 4 سال پیش از آن 135 گل خورده بود. (از لیگ 90-91 تا 93-94)

 

 

9) در تاریخ فوتبال حرفه ای ایران، هیچ تیمی موفق به دبل در کسب لیگ برتر و جام حذفی نشده بود اما پرسپولیس برانکو به این افتخار نیز دست یافت. آن ها ابتدا با غلبه بر پارس جنوبی فاتح لیگ شدند و سپس در دو دیدار عجیب غریب، سپاهان و داماش را شکست دادند تا جام حذفی را نیز بالای سر ببرند.

 

10) پرسپولیس با برانکو در طول 4 سال 35 بازی آسیایی انجام داد که در تاریخ این باشگاه بی نظیر است. در واقع پرسپولیس پیش از برانکو تنها 27 بازی در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده بود اما برانکو توانست 3 صعود از مرحله گروهی در سال های 2015، 2017 و 2018 را رقم بزند و همچنین این تیم را به نیمه نهایی و فینال آسیا برساند.

 

به عبارتی می توان نتیجه گرفت که حضور برانکو بیش از یک مربی خارجی معمولی در باشگاه پرسپولیس اثرگذار بوده است. همچنین او رکوردهای بزرگ و کوچک دیگری را هم رقم زد و در واقع تاریخ باشگاه را به دوران پیش و پس از خود تقسیم کرد.

دیدگاه‌ها