کد خبر : 1618834 | 30 خرداد 1398 ساعت 09:51 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

خامس تفاوت بین کلمبیا و قطر؛

دیوار آهنین کی روش فرو ریختنی نیست!

به نظر می رسد که کارلوس کی روش همان رویکردی را که در تیم ملی ایران داشت، اکنون به کالبد کلمبیا دمیده است.

دیوار آهنین کی روش فرو ریختنی نیست!

به گزارش "ورزش سه"، کلمبیا یک تیم بسیار منظم از لحاظ تاکتیکی است و یک فوتبال درگیرانه، با انگیزه مفرط و با برنامه را ارائه می دهد. کلمبیا در بازی مقابل یک حریف قدرتمند همچون قطر، به خوبی جنگید و برای هر دقیقه از بازی، برنامه داشت. یاران کی روش از لحاظ آمادگی بدنی و میزان دوندگی نیز در سطح بسیار بالایی بودند و در طول 90 دقیقه، هرگز کم نیاوردند. کی روش تیمی را ساخته که پا به پای حریفان می جنگد، پرسینگ می کند، همچون گلادیاتورها در دوئل ها پیروز می شود، تاکتیک در حد اعلاء دارد و به قدری می دود و می رزمد تا حریف را از پای در آورده و با استفاده از کوچک ترین فرصت و در مقتضی ترین زمان ممکن، ضربه نهایی را بر پیکر حریف وارد می آورد. کلمبیا هم در بازی مقابل آرژانتین و هم در بازی مقابل قطر، چنین ویژگی هایی داشت و هرگز دچار فراز و فرود نشد.

 

1414064

 

تیم یک دست و منظم کی روش در هر دو بازی نخست خود در کوپا آمه ریکا توانسته دروازه اش را بسته نگه دارد و جالب این که همه گل های کلمبیا در 20 دقیقه پایانی بازی به ثمر رسیده اند. قطر همان تیم مخوف و پُر مهره ای است که عنوان قهرمانی آسیا را یدک می کشد و از لحاظ فنی، تاکتیکی و بدنی هیچ چیز از حریفان قدر خود در کوپا آمه ریکا کم ندارد. شاگردهای فلیکس سانچز در این بازی نیز پا به پای کلمبیا دویده و جنگیدند و قدرت تقریبا پایاپای با حریف خود داشتند اما «عنابی ها» مغلوب نبوغ خامس رودریگز شدند. پاس ناب خامس در بالاترین کلاس جهانی فوتبال، باعث شد تا ضربه سر دووان زاپاتا در آخرین دقایق بازی، قفل دروازه سعد الشیب را بشکند و تک گل سه امتیازی کلمبیا به ثمر برسد. اکنون کلمبیا تنها تیمی است که هر دو بازی خود را با پیروزی به پایان رسانده و می توان این تیم را یک مدعی جدی برای فتح کوپا آمه ریکا دانست.

 

کارلوس کی روش سرمربی کلمبیا دو تغییر را در ترکیب تیمش نسبت به دیدار با آرژانتین ایجاد کرد و این بار دووان زاپاتا و راجر مارتینز را از ابتدا در خط حمله به بازی گرفت. زاپاتا مهاجم با تجربه آتالانتا در نقش مهاجم نوک و مارتینز نیز به عنوان مهاجم راست انجام وظیفه می کردند. نیمکت نشینی رادامل فالکائو و استفاده از زاپاتا به جای او، تصمیم جالبی بود. فیلیکس سانچز سرمربی قطر با همان ترکیب بازی نخست، به میدان رفت. امید اصلی قطری ها، المعز علی مهاجم ارزشمند تیم الدحیل بود که طی 8 بازی ملی قبل، 10 بار برای «عنابی ها» گلزنی کرده بود.

 

کی روش دقیقا همان تخصص اصلی خود یعنی ترمیم خط دفاعی و ساخت یک دیوار آهنین را برای تیم ملی کلمبیا نیز به کار گرفت. یکی از مشکلات همیشگی کلمبیا طی چند سال گذشته، ضعف در امور دفاعی بود ولی «لوس کافه تروس» در این بازی، برای چهارمین بار پیاپی کلین شیت کرد که از سال 2013، بی سابقه بوده است. یکی از دردسرهای کی روش، ترافیک خط هافبک کلمبیا بود و او ویلمار باریوس را به سایر هافبک های تیمش ترجیح داد و اتفاقا یک نقش کلیدی را به او سپرد. جالب این که هافبک های مطرح تری مانند ادوین کاردونا و جفرسون لرما تبدیل به نیمکت نشین شده اند. کی روش تلاش داشت تا با سیستم 3-3-4، حریف آسیایی را آچمز کند. نباید فراموش کنیم که او به خوبی با فوتبال قطر آشنا بوده و چند بار نیز به همراه تیم ملی ایران، با قطر رو به رو شده بود.

 

1414076

 

کلمبیا در نیمه اول، برتری نسبی داشت و روی هوا بهتر از قطری ها عمل می کرد اما برتری فنی کلمبیا، چندان محسوس نبود. این رویه در نیمه دوم نیز ادامه یافت ولی خامس رودریگز با پاس رؤیایی اش، تفاوت این دو تیم را رقم زد. از 8 گل اخیر کلمبیا در بازی های رسمی، 4 گل با پاس های خامس به ثمر رسیده. او در این بازی، 7 پاس کلیدی داد و 4 موقعیت بزرگ را خلق کرد. 97 لمس توپ و 60 پاس موفق نیز در کارنامه خامس به ثبت رسید. کلمبیا چهارمین برد پیاپی و چهارمین کلین شیت پیاپی را به دست آورد تا کی روش نشان دهد که در ساخت دیوارهای آهنین دفاعی، یک استاد به تمام معناست.

 

باید از بازی خوب قطر نیز یاد کنیم و بدون تعارف باید اعتراف کرد که تیم کنونی قطر، فراتر از فوتبال آسیا است. قطری ها چند بار در ضد حمله برای کلمبیا دردسر ساز شدند ولی بعد از دریافت گل در دقیقه 85، به یک باره یاران سانچز به شدت از لحاظ روحی افت کرده و اگر کلمبیا کمی خوش شانس بود، به گل دوم نیز دست پیدا می کرد. قطر با این تیم، می تواند حرف های زیادی در جام جهانی 2022 بزند و دهان منتقدینی که فوتبال این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس را شایسته میزبانی جام جهانی نمی دانند را ببندد. حتی اگر قطر از گروه خود صعود نکند، باز هم یک میهمان شایسته برای کوپا آمه ریکا بوده است.

 

محمدرضا شعاعی

دیدگاه‌ها