کد خبر : 1594627 | 07 اسفند 1397 ساعت 13:31 | 237.2K بازدید | 0 دیدگاه

15 ورزشگاه میزبان لیگ برتر زیر ذره بین

بدترین و بهترین زمین چمن لیگ برتر کدام است؟

کیفیت اکثر زمین چمن های لیگ برتر در فصل سرد بسیار پایین آمده و همین موضوع می تواند از سطح کیفی مسابقات لیگ برتر هم بکاهد.

بدترین و بهترین زمین چمن لیگ برتر کدام است؟

به گزارش "ورزش‌سه"، یکی از مصائبی که فوتبال ایران همواره با آن دست به گریبان بوده و مشکلات زیادی نیز به وجود آورده زمین چمن های نامساعد است. از سال های قبل بسیاری از اهالی فوتبال از کیفیت زمین ها انتقاد کرده اند و این قضیه حالا که هجدهمین دوره لیگ برتر نیمه خود را رد کرده هم وجود دارد. اگرچه در سال های اخیر با ساخت چند ورزشگاه جدید و بازسازی و ترمیم چمن برخی ورزشگاه‌ها مشکلات مربوط به زمین چمن کاهش یافته اما هنوز هم زمین هایی که شرایط خوبی ندارند در فوتبال ایران به وضوح مشاهده می شود.


البته کیفیت بد زمین ها در فصل زمستان همواره بیشتر به چشم آمده است؛ چمن هایی که خوب از آنها نگهداری نمی شود، روز به روز کیفیت شان پایین تر می آید و بارش ها نیز وضعیت را اسفناک می کند. همین مساله سبب می شود تا تیم های لیگ برتری نیز نتوانند بازی های خود را با کیفیت بالا به نمایش بگذارند و به طور کلی از سطح کیفی مسابقات هم کاسته می شود.


در حال حاضر به غیر از چند ورزشگاه خوب در تهران، تبریز، مشهد و اصفهان، چمن سایر ورزشگاه ها شرایط خوبی ندارد و به نظر می رسد مسئولان فدراسیون فوتبال ، سازمان لیگ و هیات های فوتبال در شهرستان ها باید فکری اساسی به حال این موضوع کنند.

 


در ادامه به وضعیت چمن ورزشگاه هایی که مسابقات لیگ برتر در آنها انجام می شود، اشاره شده است:

6 ورزشگاه با چمن تقریبا استاندارد

 

1385513

 

ورزشگاه فولادشهراصفهان

 


با بررسی ورزشگاه هایی که مسابقات لیگ برتر در آن ها برگزار می شود می توان به این نتیجه رسید که 6 ورزشگاه چمن تقریبا مناسبی برای میزبانی از بازی ها دارند. ورزشگاه های آزادی تهران، یادگار امام و بنیان دیزل تبریز، نقش جهان و فولادشهر اصفهان و امام رضا(ع) مشهد 6 ورزشگاهی هستند که از نظر چمن شرایط ایده آلی دارند و تیم های لیگ برتری روی این چمن ها بازی های بهتری را به نمایش می‌گذارند. در این بین چمن آزادی طی 15 سال گذشته که از بازسازی اش می گذرد همواره شرایط خوبی داشته و اگرچه قبل از نیم فصل مسابقات امسال تاحدی از کیفیتش کاسته شده بود، اما مسئولان امر به خوبی از آن نگهداری کردند و اکنون آزادی شرایط خیلی خوبی دارد. چمن بنیان دیزل تبریز هم طی سال های گذشته شرایط مناسبی داشته و همواره جزو بهترین چمن ها بوده است.چمن  4 ورزشگاه دیگر هم در یکی، دو سال گذشته زیر کشت رفته و اکنون جزو مرغوب ترین ها هستند. نقش جهان و امام رضا(ع) که دو ورزشگاه تازه تاسیس محسوب می شوند و فولادشهر و یادگار امام تبریز هم سال گذشته چمن هایشان زیر کشت رفت و با گذشت زمان شرایط مناسبی برای میزبانی از مسابقات فوتبال پیدا کرده است.


وضعیت اسفناک در تهران و شهرستان ها


به غیر از 6 ورزشگاهی که از آنها نام برده شد، سایر ورزشگاه ها از نظر چمن وضعیت چندان خوبی ندارند و مربیان تیم هایی که در این ورزشگاه ها بازی کردند، همواره به شرایط چمن انتقاد داشتند.


*با اینکه عمر ورزشگاه غدیر اهواز زیاد نیست و 4، 5 سال از قدمت آن می گذرد اما چمن این ورزشگاه کیفیت قبل را ندارد . مشکل اصلی در خوزستان در فصل گرما است. با توجه به بالا رفتن بیش از حد دمای هوا در تابستان ها معمولا چمن در اهواز و سایر شهرستان های خوزستان وضعیت ایده آل ندارد و چمن غدیر هم حالا دستخوش اتفاقات عجیب شده است. این چمن اگرچه ظاهربدی ندارد اما بسیار فشرده است و به همین خاطر انتقادی که مربیان و بازیکنان به آن وارد می کنند این است که اصطلاحا توپ در آن گیر می کند و نمی شود رویش به طور طبیعی فوتبال بازی کرد.


*ورزشگاه شهدای شهرقدس در سال های اخیر از نظر چمن تقریبا دومین ورزشگاه پراستفاده تهران بوده است؛ چمن این ورزشگاه معمولا کیفیت خوبی هم داشته اما به مرور زمان از کیفیت آن کاسته شده و حالا همه از شرایطش ناراضی اند. آخرین بازی ای که روی این چمن برگزار شد مسابقه سایپا و تراکتورسازی بود که بازیکنان دو تیم نسبت به وضعیت چمن گلایه مند بودند.

 

1385514

 

ورزشگاه شهدای شهرقدس تهران


*دستگردی و تختی دو ورزشگاه دیگر پایتخت بودند که در سال های گذشته میزبانی مسابقات لیگ برتر را برعهده داشتند اما کیفیت چمن این دو ورزشگاه به قدری بد شده که دیگر حتی سایپا و پیکان هم قبول نمی کنند بازی های خانگی شان را در این دو ورزشگاه انجام بدهند و به ورزشگاه شهر قدس روی آورده اند.


*چمن ورزشگاه تختی جم بعد از اینکه ابتدای لیگ هفدهم مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت، یکی از بهترین چمن های لیگ برتر بود. تا همین چند ماه پیش هم همه مربیانی که به شهرستان جم می رفتند از کیفیت این چمن رضایت داشتند و از آن به عنوان یکی از بهترین ها یاد می کردند اما بارش های اخیر و پرتعداد در استان بوشهر و شهرستان جم از کیفیت این چمن کاست و آخرین بازی ای که روی آن انجام شد(پارس جنوبی و نساجی) به یک زمین باتلاقی شباهت داشت. حالا اما ظاهرا با کاهش بارش ها چمن تختی شرایط بهتری پیدا کرده و باید دید در بازی با سایپا وضعیت این زمین چگونه شده است.


*چمن ورزشگاه تختی آبادان با وجود اینکه در فصل گرما شرایط سختی را تجربه می کند، اما در فصل زمستان می تواند بهتر قابل استفاده باشد. با این حال چمن ورزشگاه آبادان هم استانداردهای لازم برای میزبانی از لیگ برتر را ندارد و به همین خاطر نمی توان خیلی روی آن حساب باز کرد.


*چمن ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان هم جزو چمن های بد است. بیشتر قسمت های این زمین دیگر چمن ندارد و به زمین های خاکی شباهت پیدا کرده است. همین است که پرسپولیسی ها بعد از انجام بازی با نفت بشدت نسبت به شرایط این زمین گلایه داشتند و این مساله را یکی از عوامل توقف مقابل نفت دانستند.

 

1385515

 

ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان

 

دو چمن مصنوعی با کیفیت متوسط


در بین ورزشگاه هایی که میزبان لیگ برتر هستند دو تیم شمالی کشور بازی های خانگی شان روی چمن مصنوعی برگزار می شود. ورزشگاه سردار جنگل رشت و ورزشگاه وطنی قائمشهر به خاطر وضعیت جغرافیایی این دو شهرستان چمن مصنوعی دارند. در این بین ورزشگاه سردار جنگل به خاطر تازه بودن، چمن مصنوعی بهتری دارد و تیم ها راضی ترند اما ورزشگاه قائمشهر هم کیفیتش متوسط است و وضعیتش طوری نیست که نتواند میزبان مسابقات لیگ برتر باشد. با این وجود اما بازی در چمن مصنوعی اتفاقی نیست که بشود بابتش خشنود بود. احتمال بالای مصدومیت بازیکنان و عدم توانایی اجرای دستورات تاکتیکی همیشگی در این زمین باعث می شود تا مربیان همواره از بازی در چمن مصنوعی فرار کنند و به همین خاطر نمی شود زمین های قائمشهر و رشت را هم جزو زمین های خوب دانست.

 

 

1385516

 

ورزشگاه تختی جم

دیدگاه‌ها