کد خبر : 1624240 | 25 تیر 1398 ساعت 12:00 | 1.8K بازدید | 0 دیدگاه

فرایند تعلیق؛ ایران 8 تا 9 ماه فرصت دارد

دیروز شایعه تعلیق فوتبال برای یکی دو ساعتی به روی زبان ها آمد، درست در همان ساعاتی که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نام ایران را از رنکینگ برداشته بود.

فرایند تعلیق؛ ایران 8 تا 9 ماه فرصت دارد

به گزارش "ورزش سه"، این اتفاق تلخ چند سال پیش برای ایران رخ داده بود. زمانی که علی آبادی رییس وقت ورزش کشور محمد دادکان، رییس فدراسیون فوتبال را بعد از بازگشت از جام جهانی آلمان از کار برکنار کرده بود. گویی که نمی دانست بر اساس قانون فیفا فقط اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال می توانند رییس را برکنار کنند. این اتفاق بد هر از گاهی برای تیم های آسیایی تکرار می شود. در سال های اخیر این شرایط بد را کویت تجربه کرده بود.

 

بهانه این بار تعلیق فوتبال ایران که در رسانه ها مطرح شد مهیا نکردن حضور بانوان دراستادیوم های فوتبال به خصوص استادیوم آزادی است. اگر چه فدراسیون فوتبال در تلاش است از این مانع عبور کند و حتی می خواست بازی تیم ملی در برابر امید را هم با حضور تماشاگران برگزار کند اما واقعیت این است که فدراسیون فوتبال به تنهایی در این باره تصمیم گیرنده نیست و برای فراهم کردن مقدمات حضور بانوان در استادیوم های فوتبال نیاز به مجوز نهادهای قانونی هم دارد.

 

اما از نظر حقوقی تعلیق فوتبال یک کشور به یکباره رخ نمی دهد و یک پروسه طولانی مدت است. این پروسه از زمانی که یک کشور از فیفا اخطار می گیرد تا تعلیق می شود دست کم 8 تا 9 ماه طول می کشد و می توان گفت در این برهه از زمان خطری ایران را تهدید نمی کند و شاید تنها فدراسیون فوتبال برای مهیا کردن حضور بانوان در استادیوم های فوتبال اخطار گرفته باشد. از نظر حقوقی بدین شکل است ابتدا فیفا در خصوص خطایی که فدراسیون فوتبال مرتکب شده نامه می زند و استعلام می گیرد. بعد از پاسخ استعلام کمیته تعیین وضعیت فدراسیون ها تشکیل جلسه می دهد و پاسخ را  بررسی می کند و اگر در خصوص خطایی که اتفاق افتاده به باور برسد به شورای عالی فیفا پیشنهاد تعلیق می دهد. در یکی از چهار جلسه سالیانه شورای عالی فیفا این موضوع مطرح  و‌ تعلیق اعلام می شود و یا به فدراسیون مربوطه فرصت دیگری داده می شود.

 

اگر در حال حاضر فدراسیون فوتبال به خاطر عدم حضور بانوان در استادیوم های فوتبال اخطار گرفته باشد باید گفت چند ماهی برای تغییر وضعیت فرصت دارد. البته خبرهای رسیده حاکی از آن است نامه ای در این باره به فدراسیون فوتبال ارسال شده است و از این فدراسیون خواسته شده بازی های مقدماتی جام جهانی در تهران و در استادیوم آزادی را با حضور خانم ها برگزار کند.

 

دیدگاه‌ها