کد خبر : 1618965 | 31 خرداد 1398 ساعت 08:30 | 3.4K بازدید | 0 دیدگاه

مصاحبه اختصاصی "ورزش سه" با هافبک رئال و فرانسه؛

کارمبئو: کدام بازیکن در فوتبال شبیه علی دایی است؟

کریستن کارمبئو، ستاره سابق تیم ملی فرانسه و رئال مادرید، بعد از حضور در آکادمی ایرانسل مصاحبه ای اختصاصی با ورزش سه داشت.

کارمبئو: کدام بازیکن در فوتبال شبیه علی دایی است؟


به گزارش "ورزش سه"، دو دهه قبل یک هافبک جنگنده با موهایی منحصر به فرد در میانه میدان رئال مادرید چهره شد و در جام جهانی 1998 نیز بازی های خوبی در ترکیب فرانسه قهرمان ارائه داد. کارمبئو در چهار سال موفق به فتح لیگ قهرمانان با رئال مادرید، جام جهانی 1998 و یورو 2000 با تیم ملی فرانسه شد و روزهایی رویایی را در دوران حضور خود در مستطیل سبز طی کرد.

 

اگرچه کریستن کارمبئو مستاصل از تقاضاهای مکرر برای گرفتن سلفی بود، اما با روی خوش و حوصله پاسخ سوالات را داد. او از پاسخ در مورد تبعیض های نژادی در دوران ژان شیراک، رئیس جمهوری اسبق فرانسه طفره رفت، پپ گواردیولا را سرمربی مورد علاقه خود و این نسل تیم ملی فرانسه و کیلیان امباپه را بهترین خواند.

 

در ادامه توجه شما را به گپ و گفت با ستاره سابق رئال مادرید جلب می کنیم؛

 

-به شما خوشآمد می گوییم و امیدوارم سفر خوبی در ایران داشته باشید، چه تفاوتی در مسیر پرورش بازیکنان جوان بین کمپ استعدادیابی ایرانسل در ایران و دیگر آکادمی ها در کشورهایی مانند ایران با آکادمی های پیشرفته در جهان مانند کلیر فونتین در فرانسه وجود دارد؟

 

در ایران نیز ساختار فوق العاده ای در آکادمی ها وجود دارد و از دید من الان همه چیز عالی بوده و من شاهد اتفاقات جالبی بوده ام. استعدادهای زیادی در اینجا دیده ام و خوشحالم که امکانات خوبی در این کمپ مشاهده کرده ام.

 

-شما در سن 17 سالگی به فرانسه مهاجرت کردید و در سن 20 سالگی به سطح اول فوتبال راه پیدا کردید. در برخی مواقع در کشور آسیایی مانند ایران خیلی دیر به فوتبال معرفی می شوند. چرا در فوتبال اروپا بازیکنان در سن پایین قادرند به سطح اول فوتبال راه یابند؟

 

 

من 17 ساله بودم اما بعد از سپری کردن دوران تحصیلات واقعا بالغ شده بودم. وقتی راهی نانت شدم به من فوتبال را آموزش دادند. فوتبال یک شغل است و بچه ها باید نکات زیادی بیاموزند. من این قدرت را داشتم که خودم را با شرایط تطبیق دهم و بتوانم فلسفه ای فوتبالی که به مربیان آموزش می دادند را فرا گیرم. هر روز بیشتر و بیشتر تمرین می کردم و زندگی خود را برای رسیدن به سطح دیگر بازیکنان و سطح اول فوتبال فرانسه فدا کردم.

 

-بعد از 5 سال موفق در نانت و 2 فصل خوب در سری آ در لباس سمپدوریا، در سال 1997 و در حالیکه بارسلونا نیز خواهان جذب شما بود اما شما راهی رئال مادرید شدید و یک سال بعد نیز در فینالی که شما بازی کردید، رئال مادرید بعد از غلبه بر یوونتوس چند سال فاتح اروپا شد، ارزیابی شما از درخشان ترین دوران فوتبالی تان چیست؟

 

در فرانسه چیزهای زیادی آموختم و در فوتبال ایتالیا نیز مسائلی چون کاتاناچیو و تاکتیک های جدید را آموختم که بعد به رئال مادرید رسیدم. هرگز تصور نمی کردم روزی در رئال مادرید بازی کنم و وقتی صدای لورنزو سانز رئیس وقت باشگاه رئال مادرید را شنیدم، فقط می خواستم خیلی زود به مادرید بروم.

 

در این بین 6 ماه نیز وقفه افتاد و در مادرید اتفاقات غیرعادی و فراتر از تصور برای من رخ داد. رئال مادرید باشگاهی با تعداد زیادی بازیکنان بااستعداد و بزرگ، بازیکنانی که واقعا کهکشانی ها بودند و آنجا نیز مجبور بودم خودم را با سطح باشگاه تطبیق دهم. باید فلسفه باشگاه را قبول می کردم و زبان، ذهن و همه چیز را تغییر می دادم. برای بازی کردن در رئال مادرید باید پیشرفت می کردم. می دانستم که انتقال به رئال مادرید به معنی فتح جام های فراوان است.

 

-یک سال بعد در خانه با لباس تیم ملی فرانسه قهرمان جام جهانی و دو سال بعد در یورو قهرمان شدید. اما همیشه این ذهنیت وجود داشت که در تیم ملی فرانسه تبعیض بین بازیکنان  اصیل فرانسوی و متولد کشورهای دیگر وجود دارد؛ به عنوان مثال برخورد سرد ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه با زین الدین زیدان در هنگام اهدای مدال (کارمبئو می خندد)، آیا شما به عنوان یک بازیکن ملی  مشکل و یا تبعیضی را در این خصوص حس کردید؟

 

ما فقط باید روی ورزش تمرکز کنیم. اگر بخواهیم از مسائل سیاسی صحبت کنیم این بیرون از فضای ورزش است و این باعث کاهش انگیزه ما می شود. فوتبال مسیر پیش روی ماست و ما در نهایت موفق به کسب عنوان قهرمانی جام جهانی شدیم و مدال و جام گرفتیم. بعد از آن قهرمانی یک کشور و دنیا ما را شناختند، این قدرت فوتبال است.

 

-بر خلاف زین الدین زیدان، لوران بلان، دیدیه دشان .. (کارمبئو با خنده اشاره می کند تعداد بسیاری دیگر) به مربیگری روی آوردند، چرا شما هرگز سرمربی نشدید و به پست های مدیریتی روی آوردید؟

 

 

من 20 سال است فعالیت فوتبالی داشته و از داخل و خارج زمین شناخت کافی دارم. دوره آموزشی باکیفیت مربیگری گذرانده ام و برای من کار کردن خارج از زمین فوتبال جذاب است زیرا می توانیم باعث رشد باشگاه و نزدیک شدن آن به هواداران و بچه ها در داخل و خارج کشور شویم.

 

-آیا در آینده نیز نمی خواهید هدایت تیمی را بر عهده گیرید؟

 

من در حال حاضر دو مدرک مربیگری دارم و می توانم سطح سوم را نیز بگذرانم  اما علاقه ای به مربیگری ندارم. دوست دارم زمان خود را با خانواده، مردم و در طبیعت بگذارنم.

 

-شما تحلیل گر فوتبال هستید و طبیعتا بازی های تیم ملی ایران را نیز تماشا کردید. ایران تا آستانه صعود به دور دوم نیز پیش رفت اما با بدشانسی و بداقبالی حذف شد. آیا سبک بازی ایران خصوصا در مقابل تیم های بزرگ آنهم با یک سرمربی بین المللی مانند کارلوس کی روش در حال حاضر نیز هدایت کلمبیا را بر عهده دارد، توجه شما را جلب کرد؟

 

من بازی های ایران را تماشا کردم، یک بازی مساوی کرد و به نظر من تیم بااستعدادی بود. اما مساله  اصلی آغاز فوتبال از پایه است، بعضی بازیکنان مانند سرخیو راموس یا جرارد پیکه از فوتبال پایه آغاز کرده و تا بالاترین سطح هم رسیدند و هنگام حضور در بازی های ملی تجربه بالایی داشتند.

 

اگر فوتبال پایه خود را مانند تیم های زیر 16 و 17 سال داشته باشید، پراکندگی حضور بازیکنان کمتر می شود و گاهی شاید 7 یا 8 بازیکن اصلی تیم ملی از یک رده باشند و تنها با چند تغییر می توان تیم خود را ساخت.

 

-تیم فرانسه در جام جهانی 2018 مقتدرانه قهرمان شد. این تیم بازیکنان بزرگی چه در زمین و چه در نیمکت در اختیار دارد، آیا فکر می کنید همانند نسل شما آنها نیز می توانند در یورو 2020 و جام جهانی 2022 در قطر موفقیت های متوالی را تکرار کنند؟

 

من امیدوارم چنین اتفاقی رخ دهد. دیدیه دشان بازیکنان خود را به خوبی می شناسد و استعدادهای فراوانی نیز در اختیار دارد. با اضافه شدن 2 الی 3 بازیکن شرایط بهتر هم خواهد شد. برای ادامه این فلسفه نیاز به تغییر نیست زیرا ترکیب فرانسه در حال حاضر تیمی جوان است.

 

کیلیان امباپه در این سن موفق به فتح جام جهانی شده و باید دید در ادامه قادر به انجام چه کارهایی خواهد بود و به نظر من هدف اول دیدیه دشان استمرار این روند است. دشان نقطه اتصال بین نسل ما و نسل فعلی بازیکنان فرانسه است و همانند دوران ما منظم و گروهی بوده و تنها به بازی گروهی فکر می کند.

 

 

دو ماه قبل پیش بینی کردید بارسلونا قهرمان لیگ قهرمانان می شود، اما شکست غیرمنتظره در آنفیلد همه چیز را تغییر داد. چرا بارسلونا در سال های اخیر علیرغم موفقیت در لالیگا، نمی تواند این روند را در لیگ قهرمانان نیز تکرار کند؟

 

من طرفدار بارسلونا نیستم و بیشتر می توانم در مورد رئال مادرید صحبت کنم زیرا فرهنگ من رئال مادرید است. به نظر من بارسا می توانست قهرمان شود اما نمی دانم چه اتفاقی در آنفیلد رخ داد و این تیم نتوانست بازی همیشگی خود را تکرار کند.

 

-شاید سوال کلیشه ای باشد اما بازیکن مورد علاقه شما بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو کیست؟

 

کریستیانو رونالدو از لالیگا رفت اما مسی همچنان در لالیگا بازی می کند پس انتخاب من مسی خواهد بود (با خنده)، اما من در حال حاضر می توانم ادن هازارد را نیز انتخاب کنم.

 

-شما در دوران ورزشی خود بازیکنی پرانرژی، جنگنده و با تکل های محکم بودید، در بین بازیکنان فعلی دنیای فوتبال کدام بازیکن را بیشتر شبیه خود می دانید؟

 

نمی دانم، پل پوگبا؟ وی از من تکنیکی تر و دونده تر است و در پست بازیکن آزاد بازی می کند، فوتبال بسیار نسبت به گذشته تغییر کرده است و من نمی توانم بگویم کدام بازیکن شبیه من است، این را شما باید بگویید. شما پاسخ بده، چه بازیکنی در فوتبال شبیه علی دایی است؟

 

-به جز سرمربیان بزرگ فرانسوی، کدام سرمربی در دنیا شما را تحت تاثیر قرار می دهند؟ مربیانی با افکار هجومی مانند پپ گواردیولا و یورگن کلوپ یا مربیان با رویکرد دفاعی مانند ژوزه مورینیو؟

 

من گواردیولا را ترجیح می دهم زیرا وی در لالیگا، بوندسلیگا و لیگ برتر قهرمان شده و فصل بعد نیز به دنبال فتح لیگ قهرمانان خواهد بود.

 

-برویم سراغ تیم مورد علاقه شما رئال مادرید، آنها بعد از سه فصل فوق العاده و یک فصل فاجعه آمیز، تابستان امسال ستاره هایی چون ادن هازارد، لوکا یوویچ، فرلان مندی ... را جذب کرده و قصد دارند بازیکنانی چون پل پوگبا و کریستن اریکسن و  ستاره های دیگر را راهی برنابئو کنند؟ آیا تصمیم زیدان برای بازگشت به مادرید درست بود؟

 

به نظر من تصمیم زیزو درست بود زیرا رئال مادرید خانه اوست و او باشگاه را به خوبی می شناسد. این باشگاه بعد از سه سال صرفه جویی  حالا تصمیمی منطقی برای جذب بازیکنان گرفته است.

 

هدف روال مادرید این است که موفقیت های گذشته را تکرار کند و هم در لیگ قهرمانان و هم در لالیگا به موفقیت دست یابد. به نظر من زیدان موقعیت خوبی برای کسب موفقیت های بیشتر دارد.

 

 

-شما در کنار بازیکنان بزرگی در سری آ، لالیگا و تیم ملی فرانسه بازی کرده اید. کدام بازیکن بیش از همه شما را تحت تاثیر قرار داد؟

 

من با ستاره های بزرگ و فراوانی همبازی بوده ام. اولین خورخه بورچه گا آرژانتینی تاثیر فراوانی روی من داشت. زمانیکه در نانت همبازی وی بودم خورخه 28 ساله و من 19 ساله بودم و وی تاثیر فراوانی روی من داشت زیرا وی با آرژانتین قهرمان جهان شده بود.

 

در ادامه در ایتالیا با ستاره های زیادی مانند روبرتو مانچینی همبازی شدم که بازیکن متفاوتی بود. در رئال مادرید و در تیم ملی فرانسه نیز با بهترین جهان همبازی بودم.

 

-در نهایت پس ستاره ای را نمی توانید انتخاب کنید؟

 

نه، دلیلش هم این است که شاید این انتخاب دوران ورزشی من را تحت الشعاع قرار دهد زیرا به جز بازیکنان سرشناس، حتی بازیکنان گمنام دسته دو یا سه نیز روی فوتبال من تاثیر زیادی داشتند.

 

اما در نهایت باید بگویم زیدان فوق العاده بود و من از بازی کنار او لذت بردم.

 

-شاید انتخاب دشواری باشد اما به نظر شما از بین نسل 1998، نسل 2018 و حتی نسل 1980 که ستاره هایی مانند میشل پلاتینی داشت، به نظر شما کدام نسل را می توان نسل طلایی فوتبال فرانسه دانست؟

 

من نسل فعلی فوتبال فرانسه و از این نسل کیلیان امباپه را انتخاب می کنم زیرا او می تواند وارث فوتبال فرانسه باشد و در وی DNA بازیکنان قبلی وجود دارد.

 

-به عنوان سوال آخر، بهترین بازیکن سال 2019 جهان از نظر شما بین لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، ویرژیل فن دایک، کیلیان امباپه، ادن هازارد و .... اگر قرار باشد شما برنده را اعلام کنید، رای شما چه کسی خواهد بود؟

 

کار راحتی نیست، رونالدو موفق به فتح لیگ ملت های اروپا شد، ادن هازارد لیگ اروپا و لیونل مسی لالیگا را فتح کردند، ستاره های متفاوتی وجود داشته و برای رای دادن پارامترهای مختلفی وجود دارد اما رای من در نهایت با وجود فن دایک، بین مسی و رونالدو خواهد بود.

 

کارمبئو در ادامه نظر من را پرسید؟ پاسخم این بود، ادن هازارد.

 

مصاحبه از: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها