کد خبر : 1623466 | 22 تیر 1398 ساعت 11:17 | 1.6K بازدید | 0 دیدگاه

چرا شهرداری به بخش خصوصی واگذار نمی شود؟

بلاتکلیفی محض در تیم ریشه‌دار تبریز

باشگاه شهرداری تبریز در بحث مالکیتی همچنان در بلاتکلیفی محض به سر می برد.

بلاتکلیفی محض در تیم ریشه‌دار تبریز

به گزارش "ورزش‌سه"، باشگاه شهرداری تبریز اولین باشگاه شمالغرب کشور است که مجوز تاسیس آکادمی خود را از فدراسیون فوتبال در سال ۸۹ دریافت تا زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادهای برتر در استان آذربایجان شرقی و حتی منطقه شمالغرب کشور فراهم شود.


باشگاه شهرداری و تیم بزرگسالان این باشگاه که یکی از بازیکن ساز و قدیمی ترین تیم های تبریز به حساب می آید در ادوار گذشته با تکیه بر بازیکنان بومی در سطوح مختلف مسابقات کشوری حضور داشته و سبب شده تا بازیکنان زیادی از قبیل سیروس دین‌محمدی، غلامحسین دین‌محمدی، حسین خطیبی، رسول خطیبی، مهدی بخشی‌زاده، ستار همدانی، علیرضا اکبرپور، محمد سالک جباری، جواد رشیدی، ایرج نیکجو، محمد فاتح، میر معصوم سهرابی، علی صالح‌پناه، حیدر جعفری، اصغر پورحسین، تقی تختی کیانی، حبیب پاک‌نژاد، جلیل زنده‌دل، صمد صبحی، جواد فرمانی، رضا ولی‌پور، سید علی داغی، علیرضا نیک‌مهر، عباس چمنی و علی ولدی  و.... به فوتبال کشور معرفی شوند و حتی بسیاری از این افراد موفق شدند از این تیم به تیم ملی فوتبال نیز برسند.


اما پس از چند دوره حضور در سطوح  مسابقات کشور حال این باشگاه با یک چالش جدی چون مالکیت رو به رو شده و همچنان در این بحث مهم در بلاتکلیفی محض به سر می برد پس از اینکه سال گذشته شورای شهر تبریز تصویب کرد تا باشگاه شهرداری تبریز طبق بخشنامه وزارت کشور از تیمداری در ورزش قهرمانی و حرفه ای منع گردد وضعیت تیم بزرگسالان این باشگاه نیز که بایستی در رقابت های لیگ یک حضور می یافت در هاله ای از ابهام قرار گرفت اما با فشار فوتبالی ها، مردم و البته سیاسیون استانی شورای شهر و شهرداری تبریز مجبور شد تا با دور زدن قوانین از این تیم در رقابت های لیگ دسته اول حمایت کنند تا این تیم با کمترین هزینه و با تکیه بر جوانان بومی موفق شود در فصل گذشته تنها امتیاز لیگ یکی استان آذربایجان شرقی را حفظ کند.


حال پس از گذشت یک سال از این ماجرا شهرداری تبریز تصمیم بر فروش امتیاز لیگ یکی خود گرفته و با ارسال نامه ای به اداره ورزش و جوانان آمادگی خود را از واگذاری این امتیاز با اولویت انتقال در داخل استان اعلام کرد.


در این بین شنیده می شود یکی از متقاضیان خرید این امتیاز اقدام به خرید امتیاز لیگ یکی شهرداری تبریز کرده و حتی توافقات نهایی بین وی و شهرداری تبریز صورت گرفته و موافقت کمیسیون ماده پنج اداره ورزش و جوانان نیز اخذ شده است اما گفته می شود تنها مانع این انتقال امتیاز هیئت فوتبال استان آذریایجان شرقی است.


در بحث اول گفته می شود استانداری آذربایجان شرقی نامه ای را به وزارت کشور ارسال کرده و از این نهاد مهم کشوری ناظر به دهیاری و شهرداری ها درخواست کرده تا آنها نیز به مانند شهرداری بوشهر مجوز تیمداری را در مدت کوتاهی دریافت کنند.


وزارت کشور در نامه ارسالی به شهرداری بوشهر به این نهاد دولتی حداکثر یک سال فرصت داده تا تیم شاهین با نام و نظارت شهرداری در رقابت های لیگ برتر حاضر و هزینه جاری این تیم از محل اسپانسر تامین شود و طی این یک سال نسبت به واگذاری تیم شاهین از سوی شهرداری بوشهر اقدام گردد  اما سوال دومی که ایجاد می شود این است که با فرض اینکه همین مجوز نیز برای شهرداری تبریز صادر شد آیا اسپانسری در این مدت کم تا شروع لیگ یک وجود دارد که حاضر به حمایت از تیم شهرداری آن هم در لیگ یک باشد؟


اما دومین بحث در خصوص انتقال امتیاز شهرداری تبریز این است که هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی اعتقاد دارد در صورتی که وزارت کشور این مجوز را صادر نکند امتیاز شهرداری تبریز به هیئت فوتبال واگذار شود مسئله ای که در گذشته نیز در بسیاری از تیم ها چون صبای قم انجام و سبب نابودی این تیم قدیمی و ریشه دار در فوتبال کشور شد!


دو فصل پیش صبای قم پس از سقوط از لیگ برتر به لیگ یک نتوانست خریدار و اسپانسری را جهت شرکت در لیگ یک جذب کند تا در نهایت تیم با درخواست کریم بهرامی به هیئت فوتبال استان قم واگذار و پس از واگذاری امتیاز تیمی که سال ها در لیگ برتر کشور با تیم های بزرگی چون استقلال ، پرسپولیس ، تراکتورسازی و سپاهان بازی می کرد با حمایت هیئت فوتبال قم در رقابت های لیگ یک شرایط نابسامانی داشته باشد تا در نهایت به لیگ دسته دوم سقوط کند.

 

دیدگاه‌ها