کد خبر : 1610300 | 18 اردیبهشت 1398 ساعت 21:58 | 384K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه اتفاقات دیدار شب گذشته ذوب آهن و الزورا

آیا ورزشگاه کربلا را ایرانی‌ها ساخته‌اند؟ (گزارش)

هواداران فوتبال و همچنین بازیکنان ذوب آهن بعد از درگیری‌های شکل گرفته در پایان دیدار با الزورا، ادعایی را در خصوص ساخت ورزشگاه کربلا مطرح کردند که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

آیا ورزشگاه کربلا را ایرانی‌ها ساخته‌اند؟ (گزارش)

به گزارش "ورزش سه" به نقل از تسنیم دقایق پایانی دیدار دو تیم الزورا عراق و ذوب آهن با درگیری طرفداران حریف با شاگردان علیرضا منصوریان همراه شد. اتفاقی که در پایان با خشم بازیکنان ذوب آهن و چالش در فضای مجازی در خصوص محل میزبانی رقیب و امکاناتی که ایران برای ساخت استادیوم کربلا شکل داده و اکنون به محل درگیری علیه بازیکنان ایرانی تبدیل شده، همراه بود. رشید مظاهری و میلاد فخرالدینی اعلام کردند که این ورزشگاه با پول مردم ایران ساخته شده و از این موضوع اظهار تأسف کردند. این ادعا به یکی از مباحث جنجالی فضای مجازی مبدل شده اما واقعاً هزینه ساخت این ورزشگاه توسط ایران پرداخت شده است؟


طرح سال 2013 و با همکاری ترکیه


بررسی اخبار منتشرشده و همچنین اظهارات مسئولان عراقی در خصوص مجموعه ورزشی مدینة الریاضیه کربلا نشان می‌دهد که این مجموعه یکی از مهمترین پروژه‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان عراق بوده که طرح اولیه آن در سال 2013 به‌تصویب رسیده و با مشارکت یک شرکت از کشور ترکیه همچنین با نظارت شرکت دیگری از ایتالیا ساخته شده است.


در طول اجرای این پروژه که قرار بود در 30 ماه به بهره‌برداری برسد بارها به‌دلیل تأخیر در تأمین منابع مالی مباحثی بین وزرای ورزش و وزرای اقتصاد عراق مطرح شد، از جمله در تابستان سال 2014 جاسم محمد بن جعفر وزیر ورزش و جوانان عراق در خصوص پیشروی پروژه ورزشگاه کربلا گفته بود: پیشرفت این پروژه به 62 درصد رسیده هرچند نسبت به پیش‌بینی قبلی هنوز 5 درصد فاصله داریم و دلیل این فاصله عدم تأمین منابع مالی لازم است. در واقع تأخیر در تأمین اعتبارات تأثیر منفی خواهد داشت و موجب می‌شود شرکت طرف قرارداد نتواند به تعهدات خودش عمل کند. در همین راستا از هیئت وزیران و وزارت اقتصاد درخواست می‌کنم راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند. تصمیم وزارت اقتصاد جهت حمایت مالی از پروژه‌های زیر 10 میلیارد دینار و عدم کمک به پروژه‌های بزرگتر قطعاً نادرست بوده و تأثیر منفی در پیشرفت کار خواهد داشت.


دیار علی نماینده شرکت بهادر کول ترکیه هم که اجرای پروژه را به‌عهده داشت در این خصوص عنوان کرده بود: کار طبق برنامه پیش می‌رود و اگرچه قرار بود به پیشرفت 67 درصد برسیم اما با توجه به عدم تأمین منابع مالی از سوی وزارت ورزش 5 درصد از برنامه زمان‌بندی‌شده عقب هستیم، با وجود این، اگر نیازهای پروژه تأمین شود در زمان مقرر کار را تکمیل خواهیم کرد.

 

1404543


دعوت دوباره برای مشارکت ساخت


در ماه می سال 2015 مرکز رسانه‌ای وزارت ورزش و جوانان عراق از تمام علاقمندان به سرمایه‌گذاری در پروژه ساخت مجموعه ورزشی مدینة الریاضیه دعوت می‌کند تا جهت مشارکت در بخشی از این مجموعه پیش‌قدم شوند، این در حالی است که در همین مقطع زمانی مراحل نهایی تکمیل مجموعه به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شده و باز هم وزارت ورزش عراق در انتظار دریافت کمک‌های مالی از دولت است.


از سوی دیگر علی المیالی جانشین استاندار کربلا در فوریه سال 2016 پیرامون این پروژه گفته بود: کار شبانه‌روزی برای تکمیل ورزشگاه کربلا به مراحل پایانی رسیده و این مجموعه با حمایت وزارت ورزش عراق و هزینه‌ای بالغ بر 114 میلیارد دینار عراق توسط یک شرکت ترکیه‌ای ساخته می‌شود.

 

1404542


هزینه 116 میلیارد دیناری وزارت ورزش عراق


رافد سعد مدیرکل ورزش و جوانان استان کربلا در تاریخ 26 می 2016 در مصاحبه با پایگاه عین العراق با قدردانی از وزیر ورزش این کشور پیرامون ساخت استادیوم کربلا گفته بود: ساخت ورزشگاه با حمایت‌های دولت و با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها به مراحل نهایی رسیده در حالی که وزیر ورزش و جوانان در بازدید اخیر برای انجام مراحل نهایی کار دستور اکید صادر کرد و تاکنون وزارت ورزش و جوانان بیش از 116 میلیارد دینار عراق برای ساخت این استادیوم هزینه کرده است.


جاسم الخطابی رئیس شورای شهر کربلا نیز در ژانویه سال 2019 از تلاش‌های وزارت ورزش و جوانان این کشور و سرمایه‌گذاری گسترده این وزارت در استان کربلا خصوصاً ساخت مجموعه ورزشی مدینة الریاضیه قدردانی کرد.


با این توضیحات به نظر می‌رسد شایعه مربوط به ساخت استادیوم کربلا توسط ایران که پیش از این به محلی برای چالش در فضای مجازی تبدیل شده بود، صحت ندارد و ایران درگیر ساخت این پروژه نبوده است.

 

1404545

دیدگاه‌ها