کد خبر : 1588786 | 13 بهمن 1397 ساعت 22:27 | 21.1K بازدید | 0 دیدگاه

خودمان را همواره کوچک می شماریم

صمد مرفاوی: اعتراض تمرکز تیم را به هم می‌زند

بعد از اتمام جام ملت های آسیا و عدم راه یابی تیم ملی ایران به فینال این دوره از رقابت ها نظرات مختلفی در این باره به وجود آمده است. یکی ازافرادی که تیم ملی ایران را مستحق قهرمانی می دانست صمد مرفاوی بود .

صمد مرفاوی: اعتراض تمرکز تیم را به هم می‌زند

 به گزارش  "ورزش سه"، صمد مرفاوی یکی از ملی پوشان اسبق تیم ملی است  که در سال 1990 همراه با آن نسل طلایی موفق شدند در بازی های آسیایی پکن به مقام قهرمانی آسیا برسند . با او در ارتباط با شرایط کلی بازی ها و تیم ملی ایران گفتگو کردیم.


وی درارتباط با قهرمانی تیم ملی قطر در این رقابت ها گفت:« این جام واقعا پرازشگفتی بود و همان طورکه دیدیم درنهایت هم با یک شگفتی به پایان رسید.قطر بعد از طی کردن یک مسیربسیارسخت وگذشتن از سد تیم هایی مثل عربستان،عراق،کره جنوبی،امارات،ژاپن، واقعا مستحق قهرمانی بود.


اما  کمترکسی می توانست این سرنوشت را برای جام  پیش بینی کند چرا که تاریخ نشان داده است که  برای قهرمانی باید احتیاج به شخصیت قهرمانی هم داشته باشید ومن شخصا خودم قطر را فاقد چنین شخصیتی می دیدم ، اما به مروردر طول رقابت ها، بازی به بازی این تیم آن شخصیت و وجهه لازم را برای قهرمانی پیدا کرد.»


مرفاوی درهمین رابطه ادامه می دهد:« این نشان می دهد که یک برنامه ریزی طولانی مدت و منظم برای قطری ها طراحی شده بود و باید بپذیریم  که به حق به قهرمانی دست یافتند. قطری ها با ارائه یک فوتبال منطقی و با برنامه که همه دراختیار تاکتیک تیمی بودند به هدفشان رسیدند .


عنابی ها درطول جام، فوتبال به روز و انعطاف پذیری را به نمایش گذاشتند . شما ببینید یک بازی با سه دفاع و بازی دیگربا چهار دفاع به زمین می روند ولی بازهم همه چیزمرتب است ونشان دهنده انعطاف تاکتیکی در ذات تیم است.»


 وی بعد ازپرداختن به فوتبال قطر، درخصوص تیم ملی ایران اعتقاد دارد:« ما وقتی که از یک مربی برخوردار هستیم که به مدت 8 سال در راس کادر فنی تیم حضور دارد همه کارشناسان و پیشکسوتان و اکثر مردم انتظار دارند  که این تیم به قهرمانی دست پیدا کند . ضمن اینکه با توجه به حضور سرمربی به روز و پیشرفته ما دیگر نمی توانیم انگ فوتبال سنتی را به تیم اطلاق کنیم وقتی کی روش در راس کادر است مطمئنا تیم ملی، فوتبال به روزی را باید ارائه دهد .»


صمد مرفاوی که در تیم های زیادی سابقه مربی گری دارد درادامه با دفاع ازعملکرد تیم ملی خاطر نشان کرد:« فراموش نکنید که ما در طی این جام درقواره یک تیم بازنده ظاهر نشدیم و واقعا می توانستیم به عنوان قهرمانی دست پیدا کنیم منتهای مراتب ما باز هم به خودمان باختیم چرا که اخلاق درون تیمی مناسبی نداشتیم .»

 

او در ارتباط با اخلاق درون تیمی توضیح بیشتری می دهد و می گوید:« اخلاق درونی تیم ما در طول این چند سال همواره معترض و پرخاشگر و طلب کارمأبانه بوده است، چه درون تیم و چه بیرون تیم وضعیت به همین شکل بوده است.  بیرون تیم ما هم اعتراض سرمربی به هم چیزاز جمله مربیان مختلف،زمین چمن، وزیر و کلا رفتار حق به جانبی را همیشه شاهد بودیم . با این تفاسیر بازیکن وقتی سرمربی تیمش را می بیند که دائم معترض است،  به صورت طبیعی از وی تاثیر می پذیرد و این باعث عدم تمرکزش در زمین می شود. همین امر عدم تمرکز منجر به ارتکاب اشتباه  می شود. همانطور که در بازی های قبل ما از اشتباهات تیم های دیگر استفاده کردیم و بردیم .

 

 من معتقدم اگر دربازی ژاپن آن اشتباه را نمی کردیم تیم به این صورت به هم نمی ریخت. اگر  روال عادی بازی طی می شد محال بود با  چنین دفاع منسجمی با 3 گل  مغلوب ژاپن شویم.


شما به تک تک بازیکنان قطری نگاه کنید و ببینید آیا با بچه های ما قابل مقایسه بودند؟ اما به دلیل داشتن آرامش و تمرکز لازم وهمچنین اتحاد کامل و بی ادعایی به عنوان قهرمانی رسیدند.


 آنها بعد از برد مقابل تیم های بزرگ هیچ کدامشان ادعایی نکردند و یا پستی را درصفحات شخصیشان منتشرنکردند و درعین حال سعی در حفظ تمرکزشان تا انتهای بازی ها داشتند. شما مطمئن باشید فلیکس سانچس درایجاد نظم و تمرکز لازم تاثیر بسیار زیادی را داشته است برعکس سرمربی تیم ملی ایران .


مرفاوی در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی درآینده، نظراتش را اینگونه اظهارمی کند:« متاسفانه ما همواره تفکرات غلطی داریم که خودمان را تحقیر می کنیم .ما در تمام زمینه ها توانایی و پتانسیل بالایی داریم منتها ما قدرخودمان را نمی دانیم . اگر یک خارجی بیاید و یک کار اشتباهی را انجام دهد و یک مربی ایرانی بیاید همان کار اشتباه را تکرار کند ما عمل خارجی را درست می پنداریم و کار ایرانی را تقبیح می کنیم  و این تفکر بسیار غلط است . این باعث می شود ما از درون ضربه بخوریم و به شکوفایی و پرورش استعداد هایمان  لطمه وارد کنیم.

 

من ازکسی دفاع نمی کنم، ولی مربی داشتیم که به جام ملت ها رفت و هنگامی  که برگشت او را محاکمه کردیم، اما یک مربی خارجی دو دوره موفق نشد و آب از آب تکان نخورد و این کار درستی نیست .
اگر قرار است  ما نیروهای خودمان را کوچک بشماریم  آن اعتماد به نفس لازم  از بین می رود و به طورطبیعی بازیکن دیگر از وی حرف شنوی ندارد . پس تا وقتی اوضاع و تفکرات به همین نحو باشد باید مربی خارجی بیاوریم .»

 

دیدگاه‌ها