کد خبر : 1612919 | 30 اردیبهشت 1398 ساعت 23:55 | 25.3K بازدید | 0 دیدگاه

ماجراجویی 22 ساله به نقطه پایان رسید

خداحافظ آقای ژاوی؛ مهندس تکرارنشدنی

قصه 22 سال حضور در فوتبال حرفه ای در سطح اول باشگاهی در اروپا و آسیا در ورزشگاه بزرگ پایتخت ایران به نقطه پایان خود رسید.

خداحافظ آقای ژاوی؛ مهندس تکرارنشدنی

به گزارش "ورزش سه"، کمتر کسی تصور می کرد بازی خداحافظی ژاوی هرناندز از دنیای فوتبال حرفه ای روزی مقابل دیدگان طرفداران ایرانی ستاره ماتادورها بهتر است بگوییم کاتالان ها، برگزار شود اما این اتفاق افتاد تا در آخرین روز از مرحله گروهی ACL 2019 پرسپولیس و السد در جدالی که جنبه تشریفاتی داشت زمینه وداع مهندس اسپانیایی را فراهم کنند.


39 سال پیش یعنی 25 ژانویه 1980 در شهر تراسانا در کاتالان به دنیا آمد و از سال 1991 وقتی تنها 11 سال داشت جذب آکادمی لاماسیا شد تا بعد از شش سال به تیم B بارسلونا برسد. بازیکنان انگشت شماری هستند که در تمام طول دوران حرفه ای خود تنها با پیراهن یک باشگاه به میدان رفته و افتخارآفرینی کردند که یکی از این بازیکنان ژاوی هرناندز نام دارد.


ستاره ای که طعم فوتبال مدرن را طرفداران بارسلونا با رهبری او چشیدند و سال ها خیال شان از میانه میدان آسوده بود. تنها کافی است به آمارهایی که ژآوی با آبی اناری ها همین طور ماتادورها به ثبت رساند، نگاهی بیاندازید تا پی ببرید فوتبال جهان چه جواهری را از دست داد. مهندس هنرمند و باهوش که آهنگ فوتبال تهاجمی و زیبای بارسا با رهبری او نواخته شد و میلیون ها طرفدار در سرتاسر جهان را مبهوت خود کرد.

 


از سال 1997 تا 1999 برای بارسلونای B به میدان رفت و از سال 98 به صورت غیررسمی و از سال 2000 به عنوان بازیکنی حرفه ای به یکی از ارکان موفقیت های کاتالان ها تبدیل شد تا در این سال ها 505 بار به میدان برود و 58 بار گلزنی کند. سال 2015 وقتی ژاوی به این نتیجه رسید که وقت خداحافظی با کاتالان ها رسیده راه سفر به دوحه را در پیش گرفت تا بیش از چهار سال تجربیاتش را به عنابی ها منتقل کند. شاید به جرات بتوان گفت حضور چنین ستاره ای بود که باعث دگرگونی فوتبال قطر و افزایش اعتماد به نفس ستاره های جوان اما دوملیتی قطر در راه کسب اولین قهرمانی قطر در آسیا شد.
ژاوی با پیش بینی رویایی خود از قهرمانی قطر در شبکه الکاس با محبوبیتی دو چندان روبرو شد تا جایگاهی ویژه تر در برنامه های میزبان آتی جام جهانی داشته باشد. شاید به خاطر همین فشردگی هم بود که ستاره اسپانیایی با وجود تمایل السدی ها برای تمدید قرارداد تصمیم به خداحافظی گرفت اما ژاوی برای تکمیل هنرنمایی هایی خود ابتدا زمینه صعود السد به مراحل نهایی ACL را فراهم کرد به خصوص در مصاف با پاختاکور ازبکستان که گلزنی های او باعث نجات قهرمان قطر شد.


ژاوی تا قبل از سفر به تهران و رویارویی با تیمی که مانع عملی شدن آخرین آرزوی او در دوران فوتبال حرفه ای اش شده بود هم السد را به قهرمانی این کشور رساند هم صعود تیم به جمع 16 تیم برتر لیگ قهرمانان را فراهم کرد تا با خیالی آسوده گام به ایران بگذارد. شماره 6 زعیم در بازی با پرسپولیس خیلی تلاش کرد تا مانع شکست تیمش شود به خصوص با پاس های طلایی که برای مهاجمان ساخت اما هنرمندی او نیز به داد السد نرسید تا ماجراجویی ستاره تکرار نشدنی فوتبال اسپانیا و جهان در آزادی با باخت در جنگ تشریفاتی به پایان برسد.

 


از حالا به بعد تمام طرفداران ژاوی درست مثل ستاره های بزرگی که خداحافظی کردند، باید خود را برای دیدن چهره بازیکن محبوب شان در شکل و شمایلی متفاوت آماده کنند. این شکل می تواند در کسوت سرمربی باشد چون بسیاری از گمانه زنی ها از نشستن ژاوی روی نیمکت قطر میزبان جام جهانی 2022 یا نیمکت بارسلونا بعد از کنار رفتن ارنستو والورده نه چندان محبوب در بندرکاتالان حکایت دارد.

 

دیدگاه‌ها