کد خبر : 1627575 | 11 مرداد 1398 ساعت 17:46 | 4.5K بازدید | 0 دیدگاه

مایگا - دیاباته؛ بعد از ۲۷ بازی مشترک

تهران برای شیخ و مادیبو بهشت می‌شود؟

با نگاهی به کارنامه دیاباته و مایگا به شباهت فراوان این دو مهاجم اهل مالی هم از لحظه کاری و هم از لحاظ تجربه می رسیم. دو یار سابق که حالا رقیب یکدیگر هستند.

تهران برای شیخ و مادیبو بهشت می‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، شاید کمتر کسی فکر این را می کرد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات تابستانی به صورت مشترک دو مهاجم اهل مالی را به لیست خود اضافه کنند.  در ابتدا آبی های پایتخت با نظر استراماچونی، شیخ دیاباته را به خدمت گرفتند و او با ثبت رکورد خارق العاده در تمرینات استقلال امید را در دل هواداران برای داشتن فصلی خوب زنده کرده است. از طرفی پرسپولیسی‌ها نیز با اصرار گابریل کالدرون اقدام به جذب مهاجم سابق وستهم انگلیس یعنی مادیبو مایگا کردند.

 

دو مهاجمی که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و حالا باید رو به روی یکدیگر قرار بگیرند. بگذارید به برخی از نکات مشترک کارنامه مایگا و دیاباته اشاره کنیم. این دو در سال ۲۰۱۲ زوج خط حمله تیم پرستاره مالی را تشکیل می دادند. تیمی که بازوبند کاپیتانی اش بر بازوی سیدو کیتا، بازیکن سابق بارسلونا بسته شده بود.  مالی در آن سال دوران طلایی را در جام ملت‌های آفریقا که به میزبانی مشترک گابن و گینه برگزار می شد پشت سر گذاشت.

 

این تیم تا مرحله نیمه نهایی همراه‌ با دیاباته و مایگا پیش رفت و در آنجا با نتیجه یک بر صفر مغلوب ساحل عاج به رده بندی رفت تا با غنا بازی کند.  مالی در این مرحله با دو گل دیاباته حریف سرشناس خود را شکست داد و به مقام سوم آفریقا رسید.  البته این را باید گفت که مهاجم جدید پرسپولیس در آن زمان به علت مبتلا شدن به بیماری مالاریا در بیمارستان بستری شد و مسابقات حساس تیم ملی کشورش در مراحل نهایی را از دست داد.

 

1421339

1423452

عملکرد شیخ دیاباته در تمامی مسابقات (رسمی و دوستانه‌) که در فصل قبل پشت سر گذاشته است.

 

نکته هیجان انگیز و مشترک دیگری که در مورد این دو مهاجم وجود دارد این است که آنها قبل از اینکه به سن بیست سالگی برسند به فوتبال فرانسه مهاجرت کردند و هر دو به بازیکنان فیکس تیم خود تبدیل شدند. دیاباته در بوردو و مایگا در سوشو بازی کردند و دوران بسیار خوبی از خود به جا گذاشتند. البته که چند سال بعد از زمانی که این دو ۲۴ ساله بودند طلایی ترین فرصت خود برای حضور در سطح اول فوتبال اروپا را از دست دادند.  در آن زمان نیوکاسل به دنباله این بود در نقل و انتقالات ژانویه مایگا را با ۸ میلیون یورو جذب کند. موضوعی که مورد موافقت باشگاه فرانسوی یعنی سوشو قرار نگرفت و حتی آنها به علت اقدام ناشایست نیوکاسل شکایت را به فیفا مطرح کردند.  اما مایگا در تست پزشکی این باشگاه شرکت کرد و نتوانست نمره قبولی را دریافت کند و به این ترتیب بار دیگر به سوشو بازگشت. دیاباته نیز در همین سال در لیست خرید لاتزیو ایتالیا قرار گرفت اما به دلایل مختلف این انتقال هم سرانجامی نداشت.

 

اما باید به این نکته اشاره کنیم که مایگا بعدها به وستهم انگلیس با هدایت آلاردایس منتقل شد. باشگاهی که در فوتبال جزیره معروف به این است که در این چند سال مهاجم گلزن جذب خود نکرده است.  با این حال مایگا دو گل مهم برای این تیم انگلیسی به ثمر رسانده است. یه گل مهم او به تاتنهام در لیگ کاپ است که وستهم آن بازی را دو بر یک پیروز می‌شود و این مهاجم محبوبیت بالایی کسب می‌کند. دیگر گل مهم مایگا نیز به چلسی در وایت هارلین است و هواداران به همین دلیل شعاری ساختند که در آن گفته می‌شد مایگا در جایی جز وایت هارلین گلزنی نمی‌کند. پس باید گفت مهاجم جدید پرسپولیس تخصص خوبی در گلزنی در مسابقات دربی دارد.

 

1423387

 

1423451

عملکرد مادیبو مایگا در تمامی مسابقات (رسمی و دوستانه‌) که در فصل قبل پشت سر گذاشته است.

 

با نگاهی که به روند این دو مهاجم در چند سال اخیر می اندازیم به روند نزولی آنها می رسیم. دیاباته چند سال قبل به تیم عثمانلی اسپور ترکیه پیوسته است اما هیچ گاه حضور ثابتی در ترکیب این تیم نداشته و به تیم های دیگری مانند متز فرانسه، بنونتو ایتالیا و الامارات قرض داده شده و دلیل این همه انتقال معلوم نیست‌. مایگا نیز علی‌رغم کارنامه خوب گلزنی‌ای که دارد در تیم بوریرام تایلند تنها سه بازی انجام داده و در میانه فصل هم جدا شده است. جدایی که دلیلی برای آن وجود ندارد و نمی‌توان به مصدومیت و یا اختلاف با باشگاه آن را مرتبط دانست.

 

نکته جالب توجه دیگر این است که دیاباته و مایگا در طول دوران بازی خود به جام زیادی دست پیدا نکرده و اکثراً در تیم های میانه جدول یا پایین جدولی بازی می کردند. مایگا که هیچ جامی ندارد و تنها با النصر عربستان به فینال جام پادشاهی صعود کرده و به مقام دوم رسیده است. دیاباته نیز در تمام طول عمر بازی خود تنها یک جام با بوردو در فرانسه به دست آورده است.

 

حالا با توجه به نوسان قیمت دلار در بازار ایران و همچنین علاقه مربیان به استفاده از مهاجمان با قدرت بدنی بالا و همچنین قدرت سرزنی خوب این دو مهاجم ۳۱ ساله به فوتبال ایران و بزرگترین تیم های پایتخت آمده اند. تجربه نشان داده که آمدن مهاجمانی با این کارنامه در فوتبال ایران که با درخشش آن‌ها توامان شده است، بازار خوبی برای آنها در خاور میانه و کشورهای عربی به وجود آورده است.  به همین دلیل باید منتظر ماند و عملکرد مایگا و دیاباته را زیر نظر گرفت بلکه آنها به این واسطه بار دیگر خود را به سطح اول فوتبال اروپا برسانند. مسئله‌ای که با توجه به سنی که دارند بعید خواهد بود. به نظر می‌رسد که این دو‌ با توجه به آمار مشابهی که با یکدیگر دارند رقابت جالب توجهی برای آقای گلی با یکدیگر در لیگ ایران خواهند داشت که همین مسئله رقابت بین دو رقیب دیرینه را جذاب می‌کند.

دیدگاه‌ها