کد خبر : 1269577 | 01 مهر 1394 ساعت 15:15 | 150.9K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش ویژه مارکا

استقلال کاتالونیا؛ مقدمه ای برای سقوط بارسلونا

این احتمال که ایالت کاتالونیا به زودی از کشور اسپانیا جدا شود، روز به روز قوت می گیرد و در این صورت دیگر شاهد حضور بارسلونا در لالیگا هم نخواهیم بود.

استقلال کاتالونیا؛ مقدمه ای برای سقوط بارسلونا
به گزارش "ورزش سه"، یکشنبه پیش رو، در ایالت کاتالونیا، رفراندومی منطقه ای با محوریت به استقلال رسیدن این ایالت از اسپانیا برگزار خواهد شد و طبق نظرسنجی ها، اقبال عمومی، به جدایی این ایالت از کشور اسپانیاست.

هنوز این اتفاق رخ نداده اما تنش  و جدل از همین حالا بین سیاستمداران کاتالونیا با مادرید بالا گرفته و ترکش های آن، ورزش اسپانیا را نیز تحت الشعاع قرار داده است.  در کاتالونیا این روزها از سوی مقامات ورزشی این ایالت، موضع گیری مشخصی نسبت به این رفراندوم شاهد نیستیم. روز گذشته، رئیس یکی از باشگاه های فوتبال کاتالونیا در همین زمینه گفت که پاسخ ما شاید به مذاق برخی سیاستمداران خوش نیاید و ترجیح می دهم آن را علنی نکنم.

بر کسی پوشیده نیست که در صورت جدایی کاتالونیا، آسیب اقتصادی جدی به باشگاه های فوتبال این ایالت وارد خواهد آمد. آنها یا باید به بازی در لیگ متوسط و ضعیف کاتالونیا رضایت دهند یا بازی در لیگ کشوری دیگر را تجربه کنند که در هر دو صورت از لحاظ مالی به نفعشان نخواهد بود. برای این کار البته باید تغییری در قوانین ورزشی کشور فرضی کاتالونیا نیز به وجود بیاید. همچون کشوری مثل آندورا که تیم فوتبالش در لیگ های فوتبال منطقه ای کاتالونیا به میدان می رود.

باشگاه فوتبال بارسلونا مثال خوبی در این زمینه است. این باشگاه بزرگ، سالانه 150 میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی درآمد دارد. در هنگام مذاکره با شبکه های تلویزیونی، دیدار ال کلاسیکو با رئال مادرید، برگ برنده ای است که این باشگاه همواره در اختیار دارد و می تواند تنها به سبب اهمیت و بزرگی این بازی، قراردادهای کلانی ببندد.
بطور مثال، کشوری مثل آمریکا، شاید تنها بخاطر یک بازی رئال مادرید و بارسلوناست که حاضر می شود امتیاز پخش بازی های بارسلونا را خریداری کند.

اگر کاتالونیا از اسپانیا جدا شده و بارسلونا از لالیگا اخراج شود، همه چیز برای این باشگاه مثل یک فاجعه خواهد شد. بطور مثال کدام شبکه تلویزیونی حاضر است با مبلغی بالا، امتیاز پخش لیگ کاتالونیا را خریداری کند، دیدار جیرونا و سابادل، برای کدام بیننده تلویزیونی جذابیت خواهد داشت؟ بطور حتم ستارگانی چون مسی، سوارز، نیمار و حتی کایسیدو(اسپانیول) نیز حاضر به بازی برای بارسلونا و اسپانیول در لیگ کاتالونیا نخواهند بود.
همچنین بارسلونا سالانه درآمد هنگفتی نیز از راه بلیط فروشی مسابقات کسب می کند که در صورت جدایی کاتالونیا از اسپانیا، در این زمینه نیز دچار خسران خواهد شد.

میگل کاردنال، رئیس شواری عالی ورزش اسپانیا، روز گذشته به همین نکته اشاره کرده و نتیجه گرفته بود که به مرور، بارسلونا تبدیل به باشگاه هایی چون آژاکس و سلتیک خواهد شد. باشگاه هایی که پس از ورود پول به فوتبال و حق پخش های تلویزیونی کلان، ار دور رقابت برای قهرمانی در لیگ قهرمانان و حتی لیگ اروپا خارج شدند؛ چون شبکه های تلویزیونی حاضر نیستند پول زیادی برای خرید حق پخش لیگ های هلند و اسکاتلند پرداخت کنند.

آژاکس هم اکنون تنها 25 میلیون یورو سالانه از این طریق کسب درآمد می کند که یک ششم درآمد سالانه بارسلوناست. با توجه به تمام نکاتی که در بالا ذکر شد، می توان اینگونه نتیجه گرفت که به استقلال رسیدن کاتالونیا، مقدمه ای برای سقوط تیم های فوتبال این منطقه و بخصوص بارسلونای بزرگ خواهد بود.

ترجمه: رضا سیف

دیدگاه‌ها