کد خبر : 1299363 | 05 بهمن 1394 ساعت 16:40 | 65.7K بازدید | 2 دیدگاه

مروری بر یک اتفاق تاریخی

مصوبه فیفا و تحریم جام جهانی توسط ایران

حکم ای اف سی برای بازی ایران در زمین بی طرف خاطره اعمال فشار فیفا به ایران در دهه 1980 میلادی را زنده کرد.

مصوبه فیفا و تحریم جام جهانی توسط ایران
به گزارش "ورزش سه"، مسابقات فوتبال جام جهانی 1986 عرصه‌ای بود که ایران با یک تیم بزرگ و ستارگانی بی شمار می‌توانست در آن حضور یابد اما این مسابقات توسط ایران تحریم شد. علت تحریم این مسابقات، اجبار فیفا و صدور بیانیه‌ای درباره کشورهای درگیر جنگ بود، بر این اساس کشورهای درگیر جنگ حق میزبانی در مسابقات رسمی زیر نظر فیفا را نداشتند.

این بیانیه در سال 1984 صادر شد، ایران که اعلام کرده بود توان حفظ امنیت را در مسابقاتی به میزبانی مشهد دارد به این تصمیم اعتراض کرد و در مسابقات مقدماتی شرکت نکرد.

برگزاری مسابقات ورزشی بین المللی و برگزاری مناسبت‌های اجتماعی وکمیسیون های بین المللی هم در این دوران ممکن نبود حتی یک بار عراق میزبان کشورهای غیر متعهد بود و صدام حسین قول داده بود مشکلی پیش نیاید و امنیت را تأمین کند اما شهید بزرگوار، عباس دوران به بغداد رفت و با جنگنده‌اش دیوار صوتی را شکست اما متاسفانه هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت، او در حال سقوط هواپیما را به ساختمان اجلاس کوبید که قرار بود 2 روز بعد مراسم در آن برگزار شود، از آن به بعد ایران و عراق و سایر کشورهای درگیر جنگ مورد ممنوعیت در این عرصه قرار گرفتند و ایران آن چنان که گفتیم از میزبانی محروم شد.

کشورمان در سال 64 و 65 در دروازه مردانی چون بهروز سلطانی، وازگن صفریان و حافظ طاحونی را داشت، در دفاع پنجعلی، رجبی، فرزام نیا، محمود معمار، شاهین بیانی، شکورزاده، حاجیلو، فنونی زاده، میر آخوری و عبادزاده، در خط میانی، قایقران، درخشان، شاهرخ بیانی، احدی، مختاریفر، مهران نجفی، عربشاهی، ودر خط حمله ناصر محمدخانی، پیوس، چنگیز، علیدوستی، یکه،به اوی، بیژن طاهری و... را داشتیم، تیم قدرتمند ما از میزبانی و حضور در المپیک محروم شد، در سال 64 ایران برای نشان دادن امنیت و قدرت تأمین آن مسابقات بین المللی دهه فجر را با حضور تیم‌های امید رومانی و لهستان، تیم ملی سوریه و پاکستان و غنا برگزار کرد. بعد از جام جهانی 1986 ایران ممنوعیت خود از شرکت در مسابقات بین المللی پذیرفت و در مسابقات مقدماتی المپیک 1988 سئول شرکت کرد.

دیدگاه‌ها