کد خبر : 1327491 | 02 خرداد 1395 ساعت 13:06 | 71.8K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش روز:

بارسلونا-سویا، جام جامداران در کوپا دل ری

شاید فینالی از این بهتر برای کوپا دل ری امسال نمی شد متصور شد، فینالی بین پادشاهان کسب جام های اروپایی در 10 سال اخیر، فینالی بین بارسلونا و سویا.

بارسلونا-سویا، جام جامداران در کوپا دل ری

به گزارش "ورزش سه"، امشب ویسنته کالدرون مادرید، میزبان بارسلونا و سویا در فینال کوپا دل ری خواهد بود. بارسلونا که به تازگی دومین قهرمانی متوالی خود در لالیگا را جشن گرفته، برای ثبت یک دبل جدید به مصاف سویایی خواهد رفت که همین چهارشنبه موفق شد با غلبه بر لیورپول در فینال لیگ اروپا، برای سومین بار متوالی قهرمان این جام شود. سویا نیز امشب انگیزه مضاعفی برای دبل کردن دارد.

 

1113517

 

آخرین فینالی که این دو تیم مقابل هم قرار گرفتند به تابستان گذشته بر می گردد که در تفلیس، سوپرکاپ اروپا را برگزار کردند. دیداری که بارسا ابتدا 4-1 پیش افتاد اما در ادامه سه گل دریافت کرد و به لطف گل دققه 115 پدرو بود که توانست برنده از زمین خارج شده و فاتح سوپرکاپ شود.

 

اگر به آمار این دو تیم در 10 سال اخیر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که هر دو تیم در این مقطع تبدیل به متخصص حضور در فینال های اروپایی شده اند. از سال 2006 هیچ تیمی مثل بارسلونا و سویا موفق به کسب جام های اروپایی نشده است. در 10 سال اخیر بارسلونا با کسب 4 لیگ قهرمانان و 3 سوپرکاپ اروپا پرافتخارترین تیم اروپا بوده و پس از این تیم، سویا با 5 لیگ اروپا و یک سوپرکاپ اروپا قرار دارد. این دو تیم را اتلتیکو با کسب 4 جام و رئال، بایرن، میلان، چلسی و زنیت با کسب 2 جام اروپایی تعقیب می کنند.

 

1113518

 

سال 2006 سویا برای اولین بار در تاریخ خود فاتح لیگ اروپا شد؛ عنوانی که 4 بار دیگر نیز تا به امروز تکرار کرده است. بارسا نیز همان سال توانست برای دومین بار قهرمان چمپیونزلیگ شود.آبی اناری ها توانستند سال های 2009، 2011 و 2015 نیز این عنوان را تکرار کنند. 5 قهرمانی در لیگ اروپا برای سویا و 4 عنوان قهرمانی چمپیونزلیگ برای بارسا در 10 سال اخیر. به شدت خیره کننده!

این دو تیم سال 2006 در سوپرکاپ اروپا نیز به مصاف یکدیگر رفتند که سویا با درخشش خاوی پوئرتای فقید موفق به پیروزی بر بارسلونای رونالدینیو و اتوئو شد. بارسلونا 9 سال بعد در تفلیس توانست انتقام آن شکست را بگیرد.

 

1112714

 

سویا و بارسلونا سوای اینکه چه تیمی امشب پیروز شود، چند ماه دیگر در سوپرکاپ اسپانیا نیز به مصاف یکدیگر خواهند رفت. هر تیمی امشب قهرمان شود، در آن بازی فرصت هت تریک در کسب جام را پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که هواداران بارسا بیش از همیشه چشم به فینال لیگ قهرمانان بین رئال و اتلتیکو دارند؛ چه اگر رئال در آن بازی مغلوب شود، فرصت سه جامه شدن(قهرمانی چمپیونزلیگ، سوپرکاپ اروپا و جام جهانی باشگاه ها) را از دست داده و این بارسلونا خواهد بود که با کسب قهرمانی احتمالی در کوپا دل ری و سوپرکاپ اسپانیا، می تواند سه جامه شود؛ در حالیکه رئال مادرید یک سال بدون جام دیگر را پشت سر خواهد گذاشت. چه چیزی بهتر از این برای یک هوادار بارسلونا؟

 

بارسا تاکنون در کوپا دل ری 37 فینال را تجربه کرده و با 27 قهرمانی در این جام، پرافتخارترین تیم است. آنها اولین عنوان مهم تاریخ خود را نیز سال 1910 در همین جام کسب کرده اند. سویا نیز امشب هشتمین فینال خود در کوپا دل ری را تجربه خواهد کرد. اندولوسی ها تاکنون 5 بار فاتح این جام شده اند.

 

1113516

 

هر دو تیم فصل 1945-1946 نیز در آخرین هفته لالیگا و در دیداری فینال گونه به مصاف هم رفتند. بارسا برای قهرمانی به برد نیاز داشت و برای سویا یک تساوی هم کافی بود. آن بازی 1-1 تمام شد تا سویا به تنها عنوان قهرمانی تاریخ خود در لالیگا دست یابد.

 

سویا در تمام سالیان اخیر به تیمی معروف شده که پاپس نمی کشد حتی اگر با اختلاف از حریف خود عقب باشد. شاگردان اونای امری این مساله را در سوپرکاپ اروپای سال گذشته برابر بارسا به خوبی اثبات کردند. بسیاری معتقدند که این تیم خسته از مصاف سنگین با لیورپول، امشب برابر بارسا شانس چندانی نخواهد داشت اما اونای امری به شدت با این فرضیه مخالف است و تیمش را از لحاظ انگیزشی برتر از بارسلونا می داند.

اگر بدانید که سویا در صورت کسب عنوان قهرمانی در کوپا دل ری این شانس را دارد تا با قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا و اروپا، پرافتخارترین سال تاریخ حیات خود را رقم زده و سال را با 4 جام به اتمام برساند، به امری بابت این اظهارنظر حق خواهید داد.

 

کاتالونیا یا اندولوسیا؟ بارسلونا یا سویا؟ آنچه مسلم است اینکه برنده این فینال که به فینال جام جامداران شهره شده، فصل را به بهترین شکل خودش به اتمام خواهد رساند. ویسنته کالدرون خوش شانس است که امشب میزبان یک فینال تاریخی خواهد بود.

دیدگاه‌ها