کد خبر : 1329824 | 17 خرداد 1395 ساعت 10:55 | 13.7K بازدید | 0 دیدگاه

معرفی تیم های یورو 2016؛ لهستان

میزبان دوره قبل رقابت های یورو این بار امیدوار است این بار عملکرد بهتری داشته باشد. چهارسال قبل، لهستانی‌ها به خاطر برگزاری مناسب یورو 2012 به همراه اوکراین، با ستایش‌های زیادی روبه‌رو شدند. در آن سال همه چیز عالی بود به جز نمایش‌های ناامیدکننده تیم ملی این کشور که در گروهش در رتبه آخر قرار گرفت.

معرفی تیم های یورو 2016؛ لهستان

به گزارش "ورزش سه"، لهستانی‌ها که به لطف برگزاری یورو از ورزشگاه‌های مدرنی برخوردار شدند و در آن سال‌ها رشد اقتصادی فوق‌العاده‌ای داشتند، به دنبال این بودند که در فوتبال به موفقیت برسند اما نتایج یورو 2012 آنها را راضی نکرد. وقتی لهستان در آخرین دیدار مرحله گروهی یورو 2016 توانست جمهوری ایرلند را 2 ـ 1 شکست دهد و با قرار گرفتن در رتبه دوم پشت سر آلمان به یورو برسد، هواداران فوتبال در این کشور این اتفاق را یک موفقیت بزرگ دانستند. 


بازیکنان در ورزشگاه ورشو طوری جشن گرفتند که انگار جام قهرمانی را برده‌اند اما منتقدان معتقدند که صعود مستقیم لهستان تنها به لطف افزایش تعداد تیم‌های یورو از 16 به 24 بوده است؛ حتی روبرت لواندوفسکی، ستاره لهستان، هم از رسانه‌ها خواست تا در مورد موفقیت آنها اغراق نکنند. او گفت:«ما را قهرمان اروپا نبینید هنوز راهی طولانی در پیش است.» 

 

1117143

 

اما وقتی لهستان در دیدارهای دوستانه ماه مارس مقابل صربستان (1 ـ صفر) و فنلاند(5 ـ صفر) به پیروزی رسید انتظارات از این تیم به میزبان قابل توجهی افزایش پیدا کرد؛ حتی بعضی از رسیدن تیم به فینال یورو 2016 صحبت کردند. این‌‌بار آرتور بروک دروازه‌بان لهستان بود که خطاب به هواداران گفت: «لطفا این بادکنک را باد نکنید.» 


البته به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال لهستان به اندازه هواداران خوشبین نیست زیرا آغاز فصل جدید لیگ این کشور را پیش از پایان یورو 2016 اعلام کرد. زبیگنیو بونیک، رئیس فدراسیون فوتبال لهستان، بعد از ناکامی این تیم در رسیدن به جام جهانی 2014 با هدایت والدمار فورنالیک، تصمیم بزرگی گرفت و آدام ناوالکا را به عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد. بونیک، ناوالکا را یک انتخاب بی‌نقص توصیف کرده بود. این مربی که از شخصیتی کاریزماتیک برخوردار است، تاکید زیادی روی نظم دارد که به ساختن روحیه‌ تیمی کمک کرد؛ عاملی که نقش کلیدی در صعود لهستان داشت. با این وجود علیرغم پشت سر گذاشتن مرحله مقدماتی با موفقیت قرارداد ناوالکا تنها تا همین تابستان تمدید شد. به همین دلیل این سوال مطرح است که اگر بونیک برای کار او ارزش قائل است، چرا قرارداد او را برای مدت بیشتری تمدید نکرد؟ 


وقتی لهستان در اکتبر 2014 برای اولین بار در تاریخش  توانست آلمان را شکست دهد، سراسر این کشور غرق در شادی شد. تنها افراد معدودی بودند که به این واقعیت دقت کردند که لهستان در نیمه اول این دیدار نمایش ضعیفی داشت و ممکن بود با اختلاف 2 یا 3 گل شکست بخورد. خوشبختانه در نیمه دوم آنها توانستند دروازه قهرمان جهان که پروسه بازسازی بعد از جام جهانی را پشت سر می گذاشت، را دوبار باز کند. 


به جز آخرین دیدار لهستان در مرحله مقدماتی مقابل ایرلند، سایر دیدارهای این تیم در این مرحله از همین الگو پیروی می‌کرد؛ بازی‌هایی نامتعادل با 2 قطب متضاد در نیمه‌های اول و دوم. بعد از شکست دادن ایسلند با نتیجه 4 ـ 2 در دیدار دوستانه خانگی در نوامبر 2015، هیمیر هالگریمسون، یکی از دو سرمربی ایسلند، اعلام کرد که لهستان یکی از قوی‌ترین تیم‌های اروپا در خط حمله است.

 

1117138

 

اشاره او یک نکته داشت. لواندوفسکی با 13 گل بهترین گلزن لهستان در مرحله مقدماتی بود. اما همه تیم سزاوار ستایش بود زیرا آنها به ثمر رساندن 33 گل بهترین خط حمله را در مرحله مقدماتی یورو به جا گذاشتند اما از سوی دیگری لهستان در مرحله مقدماتی گل‌های زیادی دریافت کرد. در بین تیم‌هایی که توانستند به طور مستقیم به یورو صعود کنند، تنها جمهوری چک آمار دفاعی ضعیف‌تری از لهستان داشت. در واقع چک 14 گل دریافت کرد و لهستان 10 گل. اگر آنها بتوانند خط ‌دفاعی‌شان را مستحکم کنند می‌توانند به یکی از قوی ترین تیم‌های یورو تبدیل شوند. اما از جام جهانی 2002 به این سو آنها در 4 تورنمنت در همان مرحله گروهی حذف شدند. 


لازم به ذکر است که انتظارات از تیم لهستان در آن تورنمنت‌ها نیز به اندازه حال حاضر بالا بود. آیا آنها می‌توانند این‌بار رویای هواداران را برآورده کنند یا خیر؟


نظرات از لهستان


یرزی دودک، دروازه‌بان سابق تیم ملی لهستان: ما در گروه جالبی قرار داریم. این گروه برای همه دشوار است. آلمان مدعی اصلی محسوب می‌شود. ایرلند شمالی اگرچه به عنوان ضعیف‌ترین تیم یاد می‌شود اما می‌تواند همه را غافلگیر کند. امیدوارم این اتفاق در دیدار ابتدایی مقابل لهستان رخ ندهد. تیم ما می‌تواند برای رسیدن به مرحله حذفی در آخرین دیدار با اوکراین مبارزه کند. آمادگی بالای لواندوفسکی برای تیم اهمیت زیادی دارد اما ما می‌توانیم به طور جمعی هم قوی باشیم. صعود از مرحله گروهی حداقل انتظار از تیم لهستان است.


یرزی اِنگل، سرمربی سابق تیم ملی: لهستان تیمی است که چندین ستاره فوتبال اروپا را در اختیار دارد و انتظار از این تیم برای موفقیت بالاست. براین اساس آنها باید به مرحله حذفی برسند پس از آن به این بستگی دارد که حریف‌شان در مرحله حذفی چقدر قوی باشد اما در مجموع لهستان تیم خوب و جذابی است. معتقدم آنها می‌توانند در این تورنمنت به عنوانی دست پیدا کنند.

 

1117142

 

داریوژ اشپاکوفسکی، معروف‌ترین گزارشگر تلویزیون لهستان: این تیم از پتانسیل فوق‌العاده‌ای برخوردار است و می‌تواند در یورو 2016 خوب کار کند. حداقل هدف این تیم صعود از مرحله گروهی است. کلید موفقیت پیروزی در دیدار ابتدایی مقابل ایرلند شمالی است که حریف آسانی محسوب نمی‌شود. اگر لهستان مانند بهترین بازی‌هایش در مرحله مقدماتی بازی کند و بازیکنان کلیدی‌اش مصدوم نشوند، می‌تواند بازی‌های بسیار فوق‌العاده‌ای به نمایش بگذارند و به موفقیت برسند. در مجموع من خیلی خوشبین هستم.


آنها چطور بازی می‌کنند؟
لهستان چه با سیستم 1ـ3ـ2ـ4 بازی کند و چه با 2ـ4ـ4، اسکلت اصلی تیم ثابت است. لوکاژ فابیانسکی یا وویژک شزنی درون دروازه قرار می‌گیرند، کامیل گِلیک در مرکز خط دفاعی، گرگورز کریچوویاک هافبک دفاعی، آرکادیوش میلیک هافبک هجومی یا مهاجم دوم و روبرت لواندوفسکی تک مهاجم تیم است. لواندوفسکی غیرقابل جانشین و با فاصله بهترین ستاره لهستان در حال حاضر است.

 

زمانی که آدام ناوالکا هدایت لهستان را برعهده گرفت، انتقادهایی از لواندوفسکی می‌شد. به ویژه به این خاطر که به اندازه دیدارهای باشگاهی در رده ملی گل نمی‌زد اما ناوالکا به حمایتش از او ادامه داد و با دادن بازوبند کاپیتانی به او اعلام کرد:«من باید سبک بازی تیم را بازسازی کنم تا بیشترین استفاده را از مهارت و توانایی‌های لواندوفسکی به عنوان تمام‌کننده ببریم.»

 

1117145


لواندوفسکی در گذشته مشکلاتی برای بازی به عنوان تک مهاجم داشت اما اکنون از حمایت میلیک که به عنوان مهاجم دوم یا هافبک هجومی بازی می‌کند، برخوردار است. این همکاری ثمربخش بود و باعث شد لواندوفسکی با زدن 13 گل بهترین گلزن مرحله مقدماتی باشد ضمن اینکه میلیک هم آمار 6 گل زده و 6 پاس گل را به جای گذاشت.

 

برای اینکه تیم لهستان موفق باشد باید بال‌های تیم یعنی یاکوب بلاژوفسکی و کامیل گروسیچکی آماده باشند و موقعیت‌های گلزنی ایجاد کنند. مشکل بزرگ تیم در خط دفاعی است. تردیدهایی در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در قلب خط دفاع در کنار گلیک بازی کند، وجود دارد. یک مشکل دیگر در سمت چپ خط دفاعی جایی که ماسئی ریبوس بازی می‌کند. 


درباره سرمربی:

 

1117146


 

آدام ناوالکا (لهستانی ـ 58 ساله)


این هافبک سابق ویسلا کراکو در جام جهانی 1978 در کنار زبیگنیو بونیک بازی کرد. این دوستی باعث شد تا بونیک بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال لهستان در سال 2013،  ناوالکا را از تیم گورنیک زابر‌زه به تیم ملی ببرد. او که مدتی دستیار لئوبین هاکر در تیم ملی لهستان بود، بزرگترین موفقیتش را در سال 2001 با ویسلا کواکو با قهرمانی در لیگ و جام اتحادیه لهستان به دست آورد. او که یک مربی ایده‌آل‌گراست، از بازیکنانش انتظار زیادی برای حفظ نظم تیمی دارد.


ناوالکا از زبان خودش:


1- کار کردن در تیم ملی یک افتخار بزرگ است و هر مربی‌ای آرزوی آن را دارد. من برای این کار آماده‌ام و هیچ چیز نمی‌تواند تمرکز من را به هم بزند. 


2- برای من جزییات مهمترین چیز هستند. آنها هستند که موفقیت را رقم می‌زنند. 


3- من باید اشتیاق برای پیروزی را در بازیکنان ببینم نه تنها در طول بازی‌ها بلکه در تمام جلسات تمرینی.


4- من بازیکنان خلاق را که برای تیم کار می‌کنند، نه برای خودشان، تحسین می‌کنم. نیاز نیست که بازیکنان حتما استعداد فوق‌العاده‌ای داشته باشند؛ اگر آنها با هم خوب کار کنند، می توانند بیش از آنچه پتانسیل فردی‌شان نشان می‌دهد به موفقیت برسند. 


5- بازیکنان باید آماده باشند که برای تیم ملی عرق، خون و اشک بریزند.

 


لیست لهستان برای رقابت های یورو 2016:


دروازه بانان: آرتور بوروک (بورنموث) لوکاس فابیانسکی (سوانزی سیتی) وویچک شزنی (آاس رم )

 

مدافعان: تیاگو سیونک (پالرمو ) کمیل گلیک (تورینو) آرتور یرژایچک (لژیا ورشو) میکال پازدان (لژیا ورشو) لوکاس پیشچک (بروسیا دورتموند) بارتوش سالامون (کالیاری) یاکوب واورزینیاک (لژیا گدانسک)

 

هافبک ها: یاکوب بلاژیکوفسکی (فیورنتینا) کمیل گروشیسکی (رن) توماژ یودلوویک (لژیا ورشو) بارتوژ کاپوستکا (کراکوویا) گرگورژ کریچوویاک (سویا) کارول لینتی (لژ پوزنان) کریشتوف ماچینسکی (ویسلا کراکوف) اسلاوومیر پشکو (لژیا گدانسک) فیلیپ استارژینسکی (زاگولبی لوبین) پیوتر زیلینسکی (امپولی)

 

مهاجمان: آرکادیوش میلیک (آژاکس آمستردام) روبرت لواندوفسکی(بایرن مونیخ) ماریوش استپینسکی (رخ خورژوف)

دیدگاه‌ها