کد خبر : 1329830 | 18 خرداد 1395 ساعت 10:20 | 15.3K بازدید | 0 دیدگاه

معرفی تیم های یورو 2016؛ کرواسی

اولین کاری که آنته کاسیچ بعد از پیروزی تیمش مقابل مالت و قطعی شدن صعودشان به یورو 2016 انجام داد، این بود که ادعا کرد تیمش می‌تواند با دستاورد تیم کرواسی سال 1998 که در جام جهانی فرانسه به عنوان سومی رسید، برابری کند.

معرفی تیم های یورو 2016؛ کرواسی

به گزارش "ورزش سه"، شاید این ادعای اغراق‌آمیزی به نظر برسد اما احساس عمومی در کرواسی این است که تیم این نسل بهترین تیم کرواسی از سال 98 است. حتی بعضی اعتقاد دارند که این تیم از کیفیت لازم برای قهرمانی در یورو نیز برخوردار است. البته این سطح از خوشبینی، با توجه به اتفاقات عجیبی که از تابستان گذشته با حضور کاسیچ روی نیمکت کرواسی به جای نیکو کواچ رقم خورد، عجیب به نظر می‌رسد.


کواچ در میانه رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 از کار برکنار شد و جای خود را به کاسیچ داد؛ مربی‌ای که بسیاری او را فاقد کاریزمای لازم می‌دانستند و فکر می‌کردند که توانایی کنترل ستاره‌های تیم کرواسی را نخواهد داشت اما علیرغم این بدبینی‌ها کاسیچ ثابت کرد که انتخاب مناسبی بوده است. در حالی که کواچ ترجیح می‌داد تیمش تیمی دونده و سختکوش باشد، برای سرمربی جدید، خلاقیت و تکنیک در اولویت قرار دارد و همین باعث شد تا ستاره‌هایی مانند لوکا مودریچ، ایوان راکیتیچ و متئو کواچیچ با تاکتیک‌های او شکوفا شوند. در حالی که سایر بازیکنان نیز از حضور در تمرینات او لذت می‌برند؛ تمریناتی که در آنها از نظم خشک دوره کواچ خبری نیست.

 

 

1117226

 

کاسیچ در حالی کرواسی را به یورو رساند که در زمان برعهده گرفتن این مسئولیت شرایط صعود این تیم دشوار شده بود اما با پیروزی مقابل بلغارستان و مالت آنها توانستند پشت سر ایتالیا، به یورو صعود کنند. کاسیچ همچنین نشان داد که از برخورد با بازیکنانی که در مسیر دستوراتش قرار ندارند، ابایی ندارد. او در دیدار مارس گذشته مقابل مجارستان در بوداپست، دژان لورن را نیمکتش کرد  زیرا احساس می‌کرد که او درست خودش را گرم نکرده است. او همچنین ایویکا اولیچ، مهاجم باتجربه کرواسی، را از فهرست تیم کنار گذاشت؛ در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به بازی‌های ملی زیاد اولیچ (104 بازی)، او بتواند جایی در فهرست تیم برای یورو پیدا کند.


در واقع بزرگترین مشکل کاسیچ و فدراسیون فوتبال کرواسی بازیکنان نیستند؛ بلکه هواداران تیم ملی این کشور مشکلات بیشتری برای تیم شان ایجاد کردند؛ هوادارانی که با رفتارشان در رقابت‌های مقدماتی یورو دردسرساز شدند و این باعث شد تا دیدار خانگی کرواسی مقابل ایتالیا در ژوئن 2015 پشت درهای بسته در شهر اشپیلت برگزار شود. این اتفاق بعد از آن افتاد که هواداران کروات در دیدار مارس 2015 مقابل نروژ، شعارهای نژادپرستانه دادند. آنها در همان دیدار کذایی مقابل ایتالیا که پشت درهای بسته برگزار شده بود نیز دردسرساز شدند و با ورود شبانه به ورزشگاه و کشیدن نشان صلیب شکسته روی چمن، باعث شدند تا یوفا یک امتیاز از کرواسی کم کند.


دیدار دوستانه اخیر کرواسی در ماه مارس 2016 هم به جای اینکه در زاگرب یا اشپیلت، یکی از دو قطب فوتبالی کشور برگزار شود، به شهر اوسیک منتقل شد زیرا فدراسیون فوتبال کرواسی نگران بود که هواداران خشمگین در آن شهرها دردسرساز شوند.

 

 

1117228

 

داوور شوکر، رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی و مهاجم سابق فوتبال این کشور، نیز از سوی هواداران با شعارهای تندی روبه‌رو شد. همین‌طور زدراوکو مامیچ، نایب رئیس فدراسیون کرواسی، از سوی هواداران بارها مورد توهین قرار گرفت به ویژه از سوی هواداران هایدوک اشپیلت زیرا مامیچ یکی از مدیران باشگاه دیناموزاگرب است و با توجه به 10 قهرمانی پیاپی این تیم در لیگ کرواسی، اتهام‌هایی در مورد نفوذ او روی تصمیم‌های داوری به گوش می‌رسد.


مطمئنا هیچ یک از تیم‌های همگروه در یورو یعنی ترکیه، جمهوری چک و اسپانیا از این تیم هراسی ندارند اما این خوش‌بینی وجود دارد که با توجه به اینکه بازیکنان کرواسی از کار با کاسیچ راضی‌تر هستند، احتمال دارد که بتوانند در فرانسه به مراحل بالاتری برسند؛ حتی بالاتر از جایی که تیم سال 98 به آن دست پیدا کرده بود.


 
نظرات از کرواسی:


چیرو بلاژویچ، سرمربی سابق کرواسی: تا حالا همه چیز برای کاسیچ آسان بود. رسیدن تیم کرواسی به مرحله نهایی یورو کاملا منطقی بود. برای تیمی که چنین بازیکنان درخشانی دارد، طبیعی است که به جمع 4 تیم برتر اروپا برسد. حالا آنطور که کروات‌ها می‌گویند همه چیز شیروعسل است اما باید ببینیم که او چطور با مشکلاتی که از این به بعد وجود دارد روبه‌رو می‌شود. من تردیدهایی در مورد او دارم.


ایگور استیماچ، کاپیتان سابق کرواسی: بزرگترین ویژگی کاسیچ، فلسفه‌بافی‌اش نیست بلکه این است که راحت صحبت می‌کند و نظراتش را می‌گوید. البته کاسیچ شناخت زیادی از فوتبال دارد و من تردیدی ندارم که او می‌تواند کرواسی را به مراحل بالاتر برساند.

 

 

1117227


 

ایوو سوساک سرمربی سابق تیم زیر 21 ساله‌های کرواسی: کاسیچ از رسانه‌ها گریزان نیست و با آنها در نمی‌افتد. او انتقادات را می‌پذیرد و آماده است تا از نظرات استفاده کند و از انتخاب‌هایش دفاع کند؛ چه در مورد بازیکنان و چه در مورد تاکتیک کلی تیم.


یوزیپ اسکوبلار، مهاجم سابق یوگسلاوی: تردیدی در مورد دانش و توانایی کاسیچ وجود ندارد. او یک حرفه‌ای تمام عیار، با تجربه‌ی زیاد است و می‌تواند ستاره‌های تیم ملی کرواسی را مدیریت کند. مهمتر از همه او نشان داد که وقتی لازم باشد می‌تواند بازیکنان بی‌نظم را سرجایشان بنشاند؛ مانند وقتی که سرمربی دیناموزاگرب بود.
 
 
آنها چطور بازی می‌کنند؟


لوکا مودریچ و ایوان راکچیچ سمبل‌های نسلی هستند که بیش از 4 سال است در کنار هم بازی می‌کنند و با داشتن چنین ستاره‌هایی کرواسی با اعتماد به نفس پای به یورو می‌گذارد. سیستم این تیم در طول چند سال اخیر کمی تغییر کرده، آنها در دیدارهای دوستانه مشکلاتی با سیستم 2ـ5ـ3 داشتند و همین باعث شد تا آنته کاسیچ تصمیم بگیرد با دو مهاجم و یک هافبک محوری که خط دفاعی را پوشش می‌‌دهد بازی کنند؛ هر چند نقش این هافبک دفاعی تا اندازه‌ای مشکل‌ساز شد.


نیکو کواچ سرمربی سابق کرواسی دوست داشت از دو بازیکن (مودریچ و راکیتیچ) در مقابل خط دفاعی استفاده کند اما به این ترتیب آنها فاصله زیادی با دروازه حریف داشتند و نمی‌توانستند در حملات به اندازه کافی موثر باشند.

 

 

1117223

 

از زمان آمدن کاسیچ، او اجازه داد تا آنها نقش بیشتری در کارهای هجومی و ایجاد موقعیت داشته باشند و البته در مواقع لزوم باید وظایف دفاعی‌شان را نیز انجام دهند. در مقابل این میلان بادلی است که نقش هافبک دفاعی را برعهده دارد. در شرایط ویژه نیکو کالینیچ یکی از دو مهاجم تیم، از ترکیب کنار گذاشته می‌شود و مارسلو بروزویچ به خط میانی اضافه می‌شود به این ترتیب ماریو مانژوکیچ به تنهایی در خط حمله بازی می‌کند.


 مشکل بزرگ کاسیچ غیبت یوزیپ پیواریچ است. پیواریچ مدافع چپ تیم است که به دلیل مصدومیت لیگامنت نمی‌تواند در یورو حاضر باشد. دماگوی ویدا جای پیواریچ را خواهد گرفت اما به اندازه کافی در کارهای هجومی موثر نیست. شاید کاسیچ از سیمه ورسالیکو هم بتواند استفاده کند، هر چند این بازیکن در سمت راست بسیار موثرتر است.


 
معرفی مربی:

 

 

1117225


 

آنته کاسیچ (کرواسی‌ ـ 62 ساله)


او در دوران بازی چندان معروف نبود و سپس یک مغازه تعمیر تلویزیون باز کرد و در همان زمان مربیگری تیم آماتوری کارخانه را برعهده گرفت. او که از سال 1986 هدایت 13 باشگاه را برعهده داشت، تنها در دیناموزاگرب به موفقیت رسید و توانست با این تیم در سال 2012 به هر دو جام رقابت‌های داخلی کرواسی برسد؛ هر چند بعدا اخراج شد. انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی کرواسی با انتقادهای زیادی همراه بود زیرا بسیاری احساس می‌کردند که عروسک خیمه شب‌بازی زدراوکو مامیچ، قدرتمندترین مرد فوتبال کرواسی، خواهد بود.


 
 
کاسیچ از زبان خودش:
1- نه مورینیو و نه تومسیلاو ایوویچ که بهترین مربی تاریخ کرواسی است، هیچ کدام بازیکنان بزرگی نبودند.


2- این پنجمین باری است که ما در رقابت‌های یورو حضور داریم. در این 5 دوره ما تنها در سال‌های 1996 و 2008 توانستیم از مرحله گروهی صعود کنیم و هر دو بار در یک چهارم نهایی شکست خوردیم. اکنون می‌خواهیم دوباره تلاش کنیم در یک چهارم نهایی حریفان قدرتمندی در انتظار ما خواهند بود. اگر بتوانیم آنها را حذف کنیم فکر می‌کنم می‌توانیم به فینال برسیم.


3- از این نسل فوتبال کرواسی انتظار می‌رود که حداقل موفقیت جام جهانی 1998 را تکرار کند. فکر کنم فرانسه بار دیگر برای ما خوش‌شانسی می‌آورد و ما می‌توانیم جزو 3 تیم اول باشیم.

 

 

 

فهرست کامل کرواسی برای یورو 2016:

 

دروازه بان‌ها: دنیل سوباشیچ (موناکو) لووره کالینیچ (هایدوک اشپلیت) ایوان وارگیچ (ریکا)

 

مدافعان:  داریو سرنا (شاختار) دوماگوژ ویدا (دیناموکیف)  شیمه ورسالیکو (ساسولو)  ودران کورلوکا (دینامو مسکو)  گوردون شیلدنفلد (دینامو زاگرب) تین یدوای (بایر لورکوزن) ایوان استرینیچ (ناپولی)

 

هافبک ها: لوکا مودریچ (رئال مادرید)  ایوان راکیتیچ (بارسلونا) میلان بادلی(فیورنتینا)  متئو کوواچیچ (رئال مادرید)  مارسلو بروزویچ (اینتر)  مارکو روگ (دینامو زاگرب)  آنته چوریچ (دینامو زاگرب)  ایوان پریشیچ (اینتر)

 

مهاجمان:  ماریو مانژوکیچ (یوونتوس) نیکولا کالینیچ (فیورنتینا) آندری کراماریچ (هوفنهایم) مارکو پیاکا (دینامو زاگرب) دویه کوپ (مالاگا)

 

دیدگاه‌ها