کد خبر : 1329834 | 15 خرداد 1395 ساعت 11:02 | 18.6K بازدید | 0 دیدگاه

بازگشت وارثان هاجی

معرفی تیم های یورو 2016؛ رومانی

رومانی بار دیگر توانسته فرصت حضور در رقابتی بزرگ را به دست آورد و نمی خواهد به راحتی این فرصت را برای درخشش از دست بدهد.

معرفی تیم های یورو 2016؛ رومانی

به گزارش "ورزش سه"، بعد از 8 سال ناکامی در رسیدن به تورنمنت‌های بزرگ، رومانی سرانجام توانست جواز حضور در یورو 2016 را به دست بیاورد. رقابت‌هایی که دومین حضور رومانی در این تورنمنت‌ها از سال 2000 و زمان بازنشستگی گئورگی هاجی است؛ با این وجود انتظارات از این تیم بالاست اما باید دید که آیا این نسل از بازیکنان رومانی می‌توانند در اروپا موفق شوند یا نه. 


اگرچه آنها در 10 دیدار مرحله مقدماتی تنها 2 گل دریافت کردند اما این آمار و ارقام در فرانسه نمی‌تواند کمک زیادی به تیم آنجلو یوردانسکو بکند. آنها با فرانسه، سوئیس و آلبانی هم‌گروه هستند و اگرچه همگروهی‌هایشان مشکلات خودشان را دارند، اما بزرگترین مشکل تیم یوردانسکو خارج از فرم بودن و تعداد کمِ بازی بازیکنانی است که لیدرهای رومانی محسوب می‌شوند.

 

 

1116686

 

ولاد چیریشس (ناپولی)، رضوان رَت (رایو وایکانو) و الکس ماکسیم (اشتوتگارت) همگی فصل دشواری را در باشگاه‌هایشان سپری کردند و کمبود استعداد جدید در لیگ رومانی شرایط را بدتر هم کرده است. رومانی در مرحله مقدماتی مقابل حریفانی نه چندان قدرتمند، تنها 11 گل به ثمر رساند اما گئورگی هاجی اسطوره فوتبال کشور به این تیم امیدوار است:« ما همچنان بازیکنان با استعدادی داریم، ما تیمی مهم با بازیکنان بزرگ هستیم. ما باید بهترین بازی‌هایمان را ارائه بدهیم و با هر تیمی که روبه‌رو می‌شویم مبارزه کنیم. اگر نخواهیم در بین بهترین‌ها باشیم چرا باید به فرانسه برویم؟ چرا باید خودمان را دست کم بگیریم.» 


متاسفانه تیم فعلی رومانی فاقد کیفیت و شخصیتی که نسل هاجی از آن برخوردار بود. مهمتر از همه اینکه، این تیم  بازیکنی ندارد که بتواند پیراهن شماره 10 معروف رومانی را به تن کند. بعد از بازنشستگی هاجی در سال 2000، آدریان ایلی و آدریان موتو برای چندین سال این پیراهن را به تن کردند اما از سال 2014 این پیراهن بین 3 نفر دست به دست شد که نشان از بحران جدی در پست بازیساز در تیم دارد.


علاوه بر این تیم بهترین بازیکن رومانی در یک سال اخیر در فهرست اولیه یوردانسکو در سال 2016 قرار نداشت که نشان می‌‌دهد سرمربی رومانی بعد از انتقال کنتستانتین بودسکیو در ژانویه به تیمی از دسته دوم چین، اعتمادش را به او از دست داد. در واقع 4 بازیکن از 5 بازیکنی که در مرحله مقدماتی برای رومانی گلزنی کردند، از جمله بودسکیو در دیدارهای دوستانه ماه مارس برای رومانی به میدان نرفتند. نداشتن گزینه‌های هجومی کافی تنها نگران یوردانسکو پیش از این رقابت‌ها نیست؛ هرچند آمار از استحکام خط دفاعی رومانی خبر می‌دهد اما این تیم همیشه در رویارویی با حریفان قوی دچار مشکل می‌شود. 

 

 

1116688

 

از بین 4 پست خط دفاعی این تیم، تنها جایگاه چیریشس قطعی است؛ بازیکنی که در سری A یک نیمکت‌نشین دائمی است. رضوان رت، کاپیتان رومانی، که بیش از 100 بازی ملی دارد نیز یکی دیگر از دغدغه‌های یوردانسکو است. مدافع چپ سابق وستهام و شاختاردونتسک، در 35 سالگی فصل خوبی را سپری نکرد و 4 ماه از سال را به دلیل مصدومیت از دست داد و به همین دلیل ممکن است نتواند با آمادگی کامل در یورو حضور پیدا کند.

 

علیرغم همه این مشکلات آنها امیدوارند از فرصت حضور در فرانسه به خوبی استفاده کنند. علیرغم نتایج متوسط آنها در رقابت‌های اروپایی (تنها یک پیروزی در 13 دیدار مرحله گروهی که مقابل انگلیس در یورو 2000 به دست آمد) بازی‌های رومانی در حال حاضر براساس گرفتن فشار حریف و استفاده ضدحملات پایه ریزی می شود. برای رومانی ناامیدی و هیجان در یورو می‌تواند در کنار هم رقم بخورد آیا این می‌تواند نیرو محرکه آنها برای صعود به مرحله بعد باشد؟ 

 

نظرات از رومانی


گئورگی هاجی ستاره سابق تیم‌ملی: البته ما می‌توانیم از مرحله گروهی عبور کنیم. باید روی این مساله تمرکز داشته باشیم. اگر به این موضوع حتی فکر هم نکنیم چطور می‌توانیم انجامش دهیم. باید هر روز با ذهنیت پیروزی زندگی کنیم. باید بهترین بازی‌مان را ارائه بدهیم. هر بازیکنی باید به خوبی آماده شود  تمرکز کافی داشته باشد. ما باید فوتبال خوبی به نمایش بگذاریم زیرا همه حریفان ما خوب هستند و ما باید در سطح آنها بازی کنیم. 


دن پترسکیو، ملی‌پوش سابق رومانی: نمی‌توانم درک کنم که چرا نمی‌توانیم از این گروه صعود کنیم. ما می‌توانیم با 3 امتیاز به مرحله بعد برویم و اگر 4 امتیاز کسب کنیم هیچ مشکلی برای رفتن به مرحله بعد نداریم. 

 

1116696

 


ویکتور پیتورکا، سرمربی سابق رومانی: چه گروه خوبی داریم. می‌توانید تصور کنید که وقتی در سال 2008 متوجه شدم که با فرانسه، ایتالیا و هلند همگروه شدیم چه واکنشی داشتم. من احساسم را نشان ندادم اما می‌دانستم که قلبم دارد از جا کنده می‌شود. ما باید روی تیم‌هایی که با آنها روبه‌رو می‌شویم، تمرکز کنیم. آنها حریفان آسانی نیستند اما باختن به رومانی مثل باختن به هلند نیست.

 


آنها چطور بازی می‌کنند؟


رومانی بدون هیچ غافلگیری تاکتیکی‌ای مقابل حریفانش در گروه A قرار خواهد گرفت. این موضوع به دلیل محدود بودن گزینه‌های آنجل یوردانسکو در خط دفاعی و البته شیوه محتاطانه همیشگی او است. تاکتیک تیم او معمولا بین 1ـ3ـ2ـ4 و 2ـ4ـ4 کلاسیک، متغیر است و دومی احتمالا تنها در آخرین دیدار مرحله گروهی مقابل آلبانی به عنوان پلن A مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رومانی احتمالا مالکیت توپ را به تیم‌های حریف می‌دهند زیرا مهمترین حربه آنها برای رسیدن به گل در دیدار مقابل فرانسه و سوئیس ضدحملات خواهد بود. این شیوه‌ای بود که رومانی در مرحله مقدماتی مقابل حریفان نه چندان قدرتمندی همچون ایرلند شمالی و مجارستان نیز به کار گرفت. یوردانسکو در مورد 7 پست از ترکیب اصلی‌اش برای اولین دیدار مقابل فرانسه گزینه مشخصی ندارد.

 

 

1116695

 

 

سیپریان تاتاروسانو درون دروازه، ولاد چیریشس در مرکز خط دفاعی، اوویدیو هوبان و میهای پینتیلی به عنوان هافبک‌های دفاعی در ترکیب اصلی قرار خواهند گرفت. به جز این 4 نفر، بقیه پست‌ها مشخص نیست. نیکولا استانچیو، هافبک هجومی تیم که اولین دیدار ملی‌اش را در ماه مارس مقابل لیتوانی انجام داد و 4 روز بعد مقابل اسپانیا بهترین بازیکن زمین شد، احتمالا پدیده رومانی در این رقابت ها خواهد بود. او می‌تواند پشت تک مهاجم تیم، فلورین آندونه که به خوبی از فضاها استفاده می‌کند، به میدان برود.

 

یوردانسکو گزینه‌های زیادی در کناره‌های زمین ندارد و گزینه‌هایش به بازیکنانی خارج از فرم، ناآماده یا بازیکنانی از پست‌های دیگر محدود می‌شود. اینکه چطور او از این گزینه‌ها بهره بگیرد سرنوشت رومانی در یورو را رقم خواهد زد. 


معرفی سرمربی:

 

1116692


آنجل یوردانسکو (رومانیایی ـ 66 ساله)


او تیم‌ملی رومانی را در جام‌جهانی 1994 به مرحله یک چهارم نهایی رساند و 4 سال بعد در فرانسه به مرحله یک هشتم نهایی رسیدند؛ به همین دلیل فدراسیون فوتبال رومانی او را به عنوان مربی قرن این کشور معرفی کرد. او در سال 2004 از تیم‌ملی رومانی جدا شد و با اعلام بازنشستگی در سال 2007 وارد دنیای سیاست شد اما بعد از اخراج ویکتور پیتورکا در سال 2014، او برای سومین‌بار هدایت رومانی را برعهده گرفت. انتظار می‌رود او بعد از یورو 2016 به عنوان مدیرفنی رومانی فعالیت کند و یکی از کمک‌هایش جای او را به عنوان سرمربی بگیرد.


یوردانسکو از زبان خودش:


1- یورو 2016 با رقابت‌هایی که بسیاری از بازیکنانم تاکنون تجربه کرده‌اند کاملا متفاوت خواهد بود. 


2- ما مقابل هیچ تیمی برتر نیستیم باید سخت کار کنیم و امیدوار باشیم که بتوانیم مقابل هر یک از 3 حریف‌مان در مرحله گروهی نتیجه بگیریم. فرانسه قهرمان سابق دنیاست، سوئیس بازیکنان خیلی خوبی دارد و آلبانی نیز در چند سال اخیر خیلی خوب کار کرده و پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است.


3- من اصلا نمی‌خواستم بار دیگر سرمربی رومانی شوم  و حتی می‌توانیم بگویم اولین پیشنهاد رئیس فدراسیون رومانی را رد کردم. اما تنها در تماس دوم بود که پاسخ مثبت دادم زیرا به خوبی درک کردم که فوتبال رومانی و تیم ‌ملی کشور در شرایط خیلی ویژه‌ای هستند.

 

 

 

لیست رومانی برای رقابت های یورو 2016:

 

دروازه بانان: چیپریان تاتاروسانو (فیورنتینا) کاستل پانتیلیمون (واتفورد) سیلویو لانگ (آسترا جورجیو)


مدافعان: ولاد چـیریشس (ناپولی) دراگوش گریگوره (السیلیه) الکساندرو ماتل (دینامو زاگرب) کریستین ساپونارو (پاندوری تارگو جیو) والریکا گامان (آسترا جورجیو) رضوان رت (رائو وایکانو) کاسمین موتی (لودوگورتس) استلیانو فیلیپ (دینامو بخارست)

 

هافبک ها: گابریل تورژه (عثمانلی اسپور) الکساندرو چیپسیو (استوا بخارست) اویدیو هوبان (هاپوئل بیر شوا) لوسین سن مارتین (الاتحاد) میهای پینتیلی (استوا بخارست) آدرین پوپا (استوا بخارست) آندری پرپلیتا (لودوگورتس) نیکولای استانچیو (استوا بخارست)


مهاجمان: بوگدان استانکو (گنچلر بیرلیعی) کلودیو کشرو (لودوگورتس) فلورین آندونه (کوردوبا) دنیس آلیبک (آسترا جورجیو)



 

دیدگاه‌ها