کد خبر : 1330605 | 20 خرداد 1395 ساعت 11:15 | 14.8K بازدید | 0 دیدگاه

معرفی تیم های یورو 2016؛ ایسلند

با جمعیتی حدود 330 هزار نفر، ایسلند با فاصله کوچکترین کشوری است که تاکنون در رقابت‌های نهایی جام‌ملت‌های اروپا حضور داشته است.

معرفی تیم های یورو 2016؛ ایسلند

به گزارش "ورزش سه"، آنها در مرحله گروهی با تیم‌های هلند، جمهوری چک و ترکیه همگروه بودند و بسیاری شانس چندانی برای صعود آنها به یورو قائل نبودند. اما بازیکنان و مربیان این کشور کوچک در شمال اروپا نظر دیگری داشتند. در اکتبر 2013 و بعد از شکست مقابل کرواسی در پلی‌آف جام‌جهانی، بازیکنان ایسلند در رختکن تیم هم‌قسم شدند که تنها راه برای جبران این ناکامی، صعود به یورو 2016 است. هر چند این ایده جاه‌طلبانه‌ای به نظر می‌رسید اما 3 پیروزی در 3 دیدار ابتدایی (دیدارهای خانگی مقابل ترکیه و هلند و دیدار خارج از خانه مقابل لتونی) که با به ثمر رساندن 8 گل و بسته نگه داشتن دروازه در هر سه دیدار همراه بود، اعتماد به نفس تیم را به میزان قابل توجهی افزایش داد.


با این شروع طوفانی، تیم ایسلند از روحیه تیمی فوق‌العاده‌ای برخوردار شد. آنها به لطف بازی سازمان‌یافته و دفاع تیمی عالی، در 7 دیدار ابتدایی 5 پیروزی به دست آوردند و تنها در خانه جمهوری چک شکست خوردند. پیروزی شگفت‌انگیز یک ـ صفر مقابل هلند در آمستردام، ایسلندی‌ها را به این نتیجه رساند که می‌توانند به یورو برسند. هرچند آنها در دیدار مقابل قزاقستان در ورزشگاه لوگاردالس وولرِ ریکیابیک به تساوی بدون گل رسیدند اما همین نتیجه کافی بود تا آنها جشن صعود به یورو را برپا کنند. به این ترتیب، در حالی که هنوز 2 دیدار به پایان رقابت‌های مرحله مقدماتی مانده بود، ایسلند صعودش به یورو را قطعی کرد. 

 

 

1118331

 

برای دهه‌ها فوتبال در ایسلند ورزشی بود که تنها در 5 ماه از سال بازی می شد. در طول زمستان‌های طولانی و سرد، تیم‌ها تمرین می‌کردند اما امکانات بازی محدود بود. آنها در سالن‌های کوچک که مربوط به ورزش‌های سالنی بود، بازی می‌کردند و گاهی هم در زمین‌هایی که از برف پوشیده شده بودند. وزش باد و توفان‌های برفی هم در این 7ماه، انجام اردوهای پیش فصل را با مشکل مواجه می‌کرد. اما از ابتدای دهه قبل فدراسیون فوتبال ایسلند و مقامات محلی پروژه‌ای را برای بهبود امکانات فوتبال آغاز کردند. 


اکنون 7 زمین در ابعاد قانونی در ورزشگاه‌های سرپوشیده در ایسلند وجود دارد و 20 زمین چمن مصنوعی نیز در نقاط مختلف کشور ساخته شده است. علاوه بر این اکنون بیشتر مدارس زمین‌های فوتبال مصنوعی دارند و فوتبالیست‌هایی در همه سنین می‌توانند در تمام سال در شرایط مساعد در این زمین‌ها تمرین کنند. 


توسعه فوتبال پایه که برای سال‌ها به دلیل کمبود امکانات مسدود شده بود، به میزان قابل توجهی تغییر کرد. در گذشته فوتبالیست‌های ایسلندی با قدرت بدنی‌شان شناخته می‌شدند و به جز تعداد اندکی، بقیه فاقد توانایی تکنیکی ویژه ای بودند اما بازیکنان نسل جدید ایسلند علاوه بر داشتن قوای بدنی و شرایط فیزیکی مناسب از تکنیک بهتری برخوردارند.

مهمترین بازیکنان فعلی ایسلند ژیلفی سیگوردسون و آرون گونارسون هستند که هر دو در رقابت‌های زیر 21 سال اروپا که در سال 2011 در دانمارک برگزار شد حضور داشتند. 

 

1118334


در آن تیم که برای اولین بار به آن رقابت ها راه پیدا کرده بود، بازیکنان دیگری مانند یوهان گودموندسون، برکر بیارناسون، کولبین سیگتورسون و آلفرد فینبوگاسون نیز حضور داشتند. نظم و سازماندهی از جنبه‌های مهم کار لارس لاگربک سرمربی سوئدی بوده که از سال 2011 هدایت ایسلند را برعهده گرفت. اولافور یوهانسون، سمربی قبلی ایسلند، بازیکنان جوان زیادی را به این تیم دعوت کرد؛ هر چند نتایجی که او گرفت، مطلوب نبود. آنها در این مدت تجربه با ارزشی به دست آوردند و با آمدن لاگربک توانستند به سطح تازه‌ای برسند.

 

نظرات از ایسلند


گودیون توردارسون، سرمربی سابق ایسلند: این تیم ایسلند از کیفیتی بیش از همیشه برخوردار است و بعضی از بازیکنان تیم می‌توانند در سطحی بازی کنند که سایر تیم‌ها به سختی توان مقابله با آن را دارند. روحیه تیمی فوق‌العاده ایسلندی‌ها ویژگی اصلی آنهاست. مسئول اصلی چنین جوی در تیم، لارس لاگربک است، مردی که از تجربه فوق‌العاده‌ای برخوردار است و یک تیم، پشت تیم اصلی ساخته است. مسئولان تیم فوتبال ایسلند هم به خاطر کاری که انجام داده شایسته ستایش هستند. اگر بازیکنان ما بهترین بازی‌هایشان را انجام بدهند، ایسلند می‌تواند پدیده بزرگ یورو باشد.

 

گودموندور بندیکتسون، فوتبالیست سابق و مجری تی وی اسپورت در کانال 2: چیزی در درونم می‌گوید که می‌توانم خوشبین باشم و ایسلند از گروهش صعود خواهد کرد. البته 3 تیم دیگر تیم‌های خوبی هستند اما ایسلند خوش‌شانس است که ابتدا با پرتغال بازی می‌کند و توجهات در این دیدار روی تیم حریف و به طور ویژه روی یک بازیکن است. کریستیانو رونالدو بازیکن فوق‌العاده‌ای است اما به خاطر درخشش او پرتغال گاهی "تیم" خوبی نیست. 


فکر می‌کنم اتریش سخت‌ترین حریف ماست. برای ایسلند همه چیز به این بستگی دارد که آیا ژیلفی سیگوردسون، هافبک و گلزن اصلی تیم، آماده و سرحال باشد. او بازیکن فوق‌العاده‌ای است که همیشه با کارش الگویی برای بقیه است و باعث می‌شود بقیه بهتر بازی کنند.

 

 

1118335

 

 

آرنار گونلاگ‌سون، کارشناس تی‌وی اسپورت: این تیم ایسلند بازیکنان فوق‌العاده‌ای دارد که در تاریخ فوتبال ما بی‌نظیر هستند و این نسل طلایی می‌تواند در فرانسه نمایش‌های ویژه‌ای ارائه بدهد. همه چیز به این بستگی دارد که ژیلفی سیگوردسون چطور بازی کند اما بقیه هم بازیکنان بدی نیستند. برکر بیارناسون هم اخیرا پیشرفت زیادی داشته و بازیکن با ارزشی است و فکر می‌کنم ایژور گودیانسن هم می‌تواند در تیم موثر باشد. ایسلند می‌تواند نقش لسترسیتی را در یورو بازی کند. تعدادی بازیکن که از بهترین بازیکن‌های دنیا نیستند اما در کنار یکدیگر تیمی می‌سازند که ذهنیت پیروزی دارند.

 

آنها چطور بازی می‌کنند؟


از زمانی که لارس لاگربک در اکتبر 2011 هدایت ایسلند را برعهده گرفت از سیستم 2ـ4ـ4 در تیم استفاده کرد؛ همان سیستمی که سال‌ها در تیم کشورش، سوئد استفاده کرده بود. در تیم سوئد تاکید اصلی او روی انسجام و بازی تیمی، چه در دفاع و چه در حمله بود. در طول سال‌ها ایسلند بازیکنان خوبی پرورش داده بود که بعضی از آنها بازیکنان فوق‌العاده‌ای بودند. اما از نظر تعداد بازیکنان خوب در یک دوره معین، آنها در حال حاضر در بهترین شرایط قرار دارند. 


برای اولین‌بار همه بازیکنان ایسلند یا حداقل آنهایی که در تیم ملی بازی می‌کنند، در حفظ توپ راحت هستند و می‌توانند در زمان مناسب با سرعت و قدرت بالا حمله کنند. این نقل قول قدیمی که بگوید یک زنجیر هیچ وقت قوی‌تر از ضعیف‌ترین حلقه‌اش نیست را همه در این تیم تایید می‌کنند. همه بازیکنان پذیرفتند که باید با صددرصد توان بازی کنند. برای تیمی مانند ایسلند که قرار است در یک تورنمنت بزرگ بازی کند، 95 درصد توان هم کافی نیست. 


در این تیم هیچ بازیکنی خیلی ستاره نیست. نمونه بسیار خوب هافبک تیم ژیلفی سیگوردسون است که در مرحله گروهی با 6 گل بهترین گلزن تیمش بود و در عین حال با دوندگی فوق‌العاده یکی از بهترین بازیکنان تیم در فاز دفاعی نیز محسوب می شود. سیگوردسون و آرون گونارسون زیرنظر لارس لاگربک نقش‌های مهمترین در تیم برعهده گرفتند. مانند برکر بیارناسون، یوهان گودموندسون و مهاجم تیم کولبین سیگتورسون که هرچند در این فصل در رقابت‌های باشگاهی در گلزنی ثبات نداشته اما مطمئنا در فرانسه در ترکیب اصلی ایسلند خواهد بود زیرا آمارگلزنی او با تیم ملی بسیار خوب است؛ در واقع یک گل در هر دیدار.

 

1118332


سیگتورسون در نیم فصل اول فصل اخیر افت داشت اما در ماه‌های اخیر بار دیگر اوج گرفت. در حالی که بیارناسون این فصل در ترکیب بازل خیلی خوب کار کرد. کاپیتان تیم، آرون گونارسون در مرحله مقدماتی فوق‌العاده کار کرد اما نگرانی‌هایی درباره او وجود دارد زیرا در این فصل چندان در ترکیب اصلی کاردیف‌سیتی قرار نگرفت. هانس هالدورسون، دروازه‌بان اول ایسلند، هم در آخرین دیدار مرحله گروهی به دلیل در رفتن شانه در تمرینات شرکت نکرد و در آخرین دیدار مرحله گروهی حضور نداشت و به تازگی توانست بار دیگر در میادین حضور پیدا کند. 


دیگر بازیکنان مهم تیم، راگنار سیگوردسون و کاری آرناسون دو مدافع میانی تیم، هستند که با بازی‌های خوبشان در مرحله گروهی کمک کردند تا این تیم آمار تنها 6 گل خورده در 10 دیدار مرحله مقدماتی را به جا بگذارند. ایسلند در دیدارهای دوستانه اخیرش خوب کار نکرده اما آنها امیدوارند که با شروع یورو بار دیگر نمایش‌های خوبشان را تکرار کنند. بازگشت ایژور گودیانسن به تیم ملی در تابستان قبل روحیه تیم را افزایش داد. این مهاجم باتجربه که سابقه بازی در چلسی و بارسلونا را دارد، هنوز می‌تواند در داخل و خارج زمین کمک زیادی به ایسلند بکند. ایسلند در سال‌های اخیر پلن B ویژه‌ای نداشته است. با این وجود، هرگاه تیم حریف با 5 هافبک بازی کرده، این تیم به جای اینکه با اضافه کردن یک هافبک دیگر به سیتم 1ـ5ـ4 یا حتی 2ـ5ـ3 تغییر آرایش بدهد، یک یا هر دو مهاجم شان به عقب برمی‌گردد و در مقابل هافبک‌ها و مدافعان کناری آنها در حملات نقش بیشتری را به عهده می‌گیرند.


معرفی مربی:

 

1118336


 

لارس لاگربک (سوئد ـ 67 ساله)


او از سال 2011 هدایت ایسلند را برعهده دارد. او به عنوان کمک مربی، سرمربی و سرمربی مشترک بین سال‌های 2000 تا 2008 با سوئد در 5 یورو و جام جهانی پیاپی حضور داشت. او بعد از اینکه نتوانست سوئد را به جام جهانی 2010 برساند، استعفا داد. تیم‌های او بسیار منظم و سازمان‌یافته هستند و خودش تمرکز زیادی روی جزییات دارد. قرارداد او بعد از یورو به پایان می‌رسد.


او در سال 2011 و با آمدن لاگربک، به عنوان کمک او معرفی شد و با توجه به اینکه همکاری بسیار خوبی با او داشت، دو سال بعد به عنوان سرمربی مشترک انتخاب شد. او که یک دندانپزشک است، معمولا با هواداران در کافه‌ها دیدار می‌کند و با آنها بر سر تاکتیک‌های مختلف بحث می‌کند. او تا سال 2018 قرارداد دارد و انتظار می‌رود با جدایی لاگربک به تنهایی سرمربی ایسلند شود.

 

لاگربک از زبان خودش
1- من نمی‌گویم که یک قهرمان هستم. مارتین لوترکینگ، نلسون ماندلا و آدم‌هایی مثل آنها قهرمان‌های واقعی هستند. 


2- صعود به تورنمنت‌های بزرگ با سوئد یک افتخار بود اما صعود با ایسلند یک اتفاق ویژه است. هواداران احساس غرور می‌کنند و شما هم می‌توانید این سربلندی را احساس کنید.

 

هالگیریم سون از زبان خودش


1- من این افتخار را حاصل کار مربیان جوان در ایسلند می‌دانم. آنها احتمالا در بین بهترین‌های دنیا جای می‌گیرند.


2- نمی‌توانم منتظر رسیدن یورو باشم. هرچند این رقابت‌ها پایان راه نیست موفقیت مثل یک سفر است نه مقصد.

 

 

لیست نهایی ایسلند برای یورو 2016:

 

دروازه بان‌ها: هانس هالدورسون، اوگماندور کریستینسن، اینگوار یونسن

 

مدافعان: برکر ساوانسون، هوردر مگنوسن، رانار سیگوردسون، کاری آرناسون، آری اسکولاسون، هاکور هائوکسون، سویر اینگاسون، دیر هرمانسون

 

هافبک ها:، ژیلفی سیگوردسون، آرون گونارسون، امیل هالفردسون، برکر بیارناسون، یوهان گودموندسون، تئودور بیارناسون، رونار سیگویانسون، آرنور تراستاسون

 

مهاجمان: ایگور گودیانسن، آلفرد فینبوگاسون، کورباین سیگتورسون، یون بووارسون

دیدگاه‌ها