کد خبر : 1330673 | 16 خرداد 1395 ساعت 09:52 | 14.7K بازدید | 0 دیدگاه

معرفی تیم های یورو 2016؛ اسلواکی

اسلواکی که در مرحله گروهی با انگلیس، روسیه و ولز همگروه است، با شایستگی برای اولین بار به رقابت‌های یورو راه پیدا کرد.

معرفی تیم های یورو 2016؛ اسلواکی

به گزارش "ورزش سه"، یان کوزاک، سرمربی اسلواکی، که در میانه راه مرحله مقدماتی هدایت این تیم را برعهده گرفت، تیمی درست کرد که ترکیبی از بازیکنان با انگیزه لیگ داخلی و ستاره‌های حاضر در لیگ‌های خارجی است. در کنار ستاره‌هایی مانند مارتین اسکرتل(لیورپول)، پیتر پکاریک (هرتابرلین)، مارک همسیک (ناپولی)، تیم او بازیکنانی از تیم‌هایی مانند روزمبروک، زیلینا و اسلووان براتیسلاوا نیز دارد.

 

بعد از حضور کوزاک، تساوی اسلواکی مقابل لتونی در اکتبر 2013، امیدهای این تیم برای رسیدن به جام جهانی 2014 را از بین برد. با این وجود او از همان موقع تدارک 5 دیدار دوستانه را برای تیمش دید و اعلام کرد که قصد دارد اسلوواکی را برای اولین‌بار به یورو برساند.

 

 

1117029

.

 

او به دنبال این بود که در این دیدارهای دوستانه همان روحیه تیمی را در بین بازیکنانش ایجاد کند که این تیم در جام جهانی 2010 از آن برخوردار بود و توانسته بودند در این رقابت‌ها، ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی را 3 ـ 2 شکست دهند. آن دیدارهای دوستانه آغاز روند 12 پیروزی در 13 مسابقه اسلواکی بود. وقتی رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 شروع شد، این تیم ابتدا اوکراین در کیف شکست داد و سپس با برتری 2 ـ 1 مقابل اسپانیا در زیلینا، به روند 37 دیدار بدون شکست اسپانیا در مقدماتی رقابت‌های بزرگ پایان داد. تنها 180 دقیقه بعد از شروع مرحله مقدماتی تیم اسلوواکی نیمی از راه صعود را پیموده بود.

در درون دروازه این تیم ماتوس کوزاچیک قرار داشت و جلوتر از او زوج خط میانی این تیم، یان دوریکا و نوربرت گیومبر نشان دادند که اسلواکی می‌تواند بدون کاپیتانش، مارتین اسکرتل برای مدتی طولانی فشار حریفان را تحمل کند. اما ستاره اصلی تیم یورای کوچکا بود که در جام جهانی 2010 نیز حضور داشت.

 

او دائما حملات حریف را قطع می‌کرد و ضدحملات خطرناکی ترتیب می‌داد. او بود که گل اول اسلواکی را وارد دروازه اسپانیا کرد. جلوتر از کوچکا، مارک همسیک بود که فاصله بین خط دفاعی و محوطه جریمه حریف را طی می کرد. او که بهترین گلزن اسلوواکی در مرحله مقدماتی بود، در 28 سالگی در اوج دوران حرفه‌ایش قرار دارد.

 

 

1117028

 

بعد از این شروع رویایی اسلواکی در پاییز 2015 به اسپانیا و بلاروس باخت و بعد از تساوی صفر ـ صفر مقابل لتونی، کوزاک مجبور شد برنامه جدیدی برای تیمش طراحی کند. در دیدار مقابل لتونی و در غیاب کوچکا، در خط میانی سایر بازیکنان عملکرد مناسبی نداشتند. کوزاک دو بازیکن تیم زیر 21 ساله‌ها یعنی یان گرگوس و پاتریک هروسوفسکی را به تیمش اضافه کرد اما برای یورو اسلوواکی ستاره جوان دیگری که بخواهد در این رقابت ها بدرخشد در اختیار ندارد.

 

برای مثال در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، ولادمیر وایس تنها بازیکن جوانی بود که در رقابت‌ها درخشید و به منچسترسیتی پیوست. هر چند او همچنان برای تیم ملی اسلوواکی بازی می‌کند اما در رده باشگاهی عقبگرد زیادی داشته و حالا عضو باشگاه قطری الغرافه است.

نقطه قوت تیم اسلواکی این است که بازیکنان این تیم در کار تیمی بسیار پرتلاش هستند. یکی از بهترین نمونه‌ها آدام نمچ است؛ بازیکنی که یک ستاره نیست اما فداکار زیادی برای تیم می‌کند. همین طور روبرت ماک که در سمت راست خط میانی دوندگی خستگی‌ناپذیری دارد.

نیمی از تیمی که در سال 2010 ایتالیا را شکست داد، در فرانسه حضور خواهد داشت و هرچند انتظار چندانی از این تیم نمی‌رود، آنها می‌توانند خیلی‌ها را غافلگیر کنند.

 

نظرات از اسلواکی:

 

مویمیر استاسکو از دنیک اسپورت: بزرگترین امتیاز ما این است که چیزی برای از دست دادن نداریم. در گروه سختی قرار داریم اما هیچ کدام از حریفان ما یک قدرت شکست ناپذیر مانند اسپانیا نیست. دیدارهای ما می‌توانند سخت و فشرده باشند. هر تیمی با بازیکنانی مانند اسکرتل و همسیک می‌توانند از 3 دیدار 3 یا 4 امتیاز کسب کنند و به مرحله بعد بروند. تنها دغدغه فعلی آمادگی بازیکنان و مصدومیت‌هاست. ما از این نظر شکننده هستیم.

 

مارسل مرسیاک مسئول بخش ورزشی رادیو و تلویزیون اسلواکی: بازیکنان ما در مرحله مقدماتی اعتماد به نفس زیادی به دست آوردند. یان کوزاک به این تیم اعتماد به نفس و صبر داد و بازیکنان هم از اینکه پشت سر او حرکت کنند، راضی هستند. کوزاک همیشه به عنوان مربی‌ای شناخته می‌شود که دوست دارد فوتبال بازی کند و تیمش خلاقیت داشته باشد نه اینکه بازی حریف را تخریب کند. تیم‌های او بازی ترکیبی جالبی ارائه می‌دهند؛ ما در فرانسه خواهیم بود تا از یکی از بهترین لحظات فوتبالمان در 25 سال اخیر لذت ببریم.

 

1117024

 

لادسیلاو هارسانی سایت آکتوالنِه: اسلواکی یک تیم تازه وارد در یورو است اما فکر نمی‌کنم از پیش باخته باشد. تیمِ کوزاک با شکست دادن اسپانیا و اوکراین در مرحله مقدماتی نشان داد که از شجاعت و ثبات برخوردار است. اسلواکی با روحیه بالایی بازی کرد و از نظر تاکتیکی منظم بود. هم به شکل تیمی و هم فردی. به نظر من انگلیس مدعی اصلی گروه است اما اسلواکی می‌تواند با روسیه و ولز برابری کند. فکر می‌کنم رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی هدف واقع‌بینانه‌ای برای اسلواکی خواهد بود.

 

آنها چطور بازی می‌کنند؟

بزرگترین نقطه قوت اسلواکی در خط دفاعی منسجم و باتجربه این تیم است که برای سال‌ها در کنار هم بازی می‌کنند. مجموع تعداد بازی‌های ملی مدافعان این تیم بیش از 250 است. پشت سر آنها ماتوس کوزاچیک، دروازه‌بان باتجربه تیم، به ندرت اشتباه می‌کند و روی شوت‌های دور حریفان واکنش‌های دیدنی دارد. با چنین استخوان‌بندی‌ای در عقب زمین، یان کوزاک می‌تواند خط هافبک و خط حمله مختلفی بسازد؛ معمولا با دو هافبک دفاعی، 3 هافبک هجومی و یک مهاجم.

 دیگر ویژگی مهم اسلواکی خط هافبک پرتلاش این تیم است. ویکتور پکوفسکی و یورای کوچکا همیشه آماده بازگشت به عقب و کمک به خط دفاعی هستند و این به مارک همسیک، ستاره تیم اجازه می‌دهد که تمرکز بیشتری روی حملات داشته باشند.

 

1117026

 

اسلواکی همچنین از بال‌های سرعتی برخوردار است که بهترین آنها روبرت ماک است. ضمن اینکه آدام نِمِچ، تنها مهاجم تیم، می‌تواند برای مهاجمان حریف دردسر ایجاد کند. هرچند او چندان شناخته شده نیست اما می‌تواند به لطف حمایت همسیک، ماک و ولادمیر وایس بدرخشد.

با توجه به اینکه بیشتر بازیکنان اسلواکی نزدیک به 30 سال دارند، کوازک باید در یورو درباره تعویض‌هایش به درستی عمل کند. این مساله می‌تواند بزرگترین دردسر اسلوواکی در یورو باشد زیرا آنها هیچ بازیکن جوان تاثیرگذاری که بتواند در 15 دقیقه پایانی در مقابل تیم خسته حریف کاری از پیش ببرد، ندارند. البته بسیاری از بازیکنان کلیدی کوزاک در جام جهانی 2010 مقابل ایتالیا و هلند بازی کردند و می‌دانند که چطور باید در بالاترین سطح در تمام 90 دقیقه تمرکزشان را حفظ کنند.

 

معرفی سرمربی:

 

1117027

 

یان کوزاک (اسلواکی ـ 62 ساله)

او در یورو 1980 و جام جهانی 1982 برای تیم چکسلواکی بازی کرد و با تیم کاسیچه، در رقابت‌های چمپیونزلیگ مقابل منچستریونایتد و یوونتوس قرار گرفت. با توجه به روابط خوبی که او در جمهوری چک دارد، بیشتر بازیکنانش را بیش از لیگ اسلواکی، از لیگ چک انتخاب می کند. او همچنین از ستاره‌های باتجربه‌ای مانند مارک همسیک و یورای کوچکا برخوردار است که می‌تواند از تجربه باشگاهی‌شان در تیم ملی استفاده کند. کوزاک تا نوامبر 2017 با تیم ملی اسلوواکی قرار دارد.

 

کوزاک از زبان خودش:

1- من در تمام زندگی‌ام در کنار فوتبال بوده‌ام. من فوتبال را از یک مجتمع مهندسی الکترونیک آغاز کرده‌ام.

 

2- نمی‌خواهم بگویم که به کار معتاد هستم اما هر روز ساعت‌ها بازی‌های مختلف را تماشا می‌کنم، آنها را آنالیز می‌کنم و برای بازی بعدی آماده می‌شوم.

 

3- من تلاش می‌کنم تا به بازیکنان دیگری هم فرصت بدهم تا خودشان را نشان بدهند اما از قدرت و کیفیت تیم اصلی‌ام آگاه هستم.

 

4- وقتی این شغل را برعهده گرفتم باید ریسک‌های آن را هم می‌پذیرفتم زیرا از سابقه کافی برخوردار نبودم. امیدوارم با کار صادقانه‌ام پاسخ اعتماد کسانی که من را باور داشتند را بدهم.

 

فهرست نهایی اسلواکی برای یورو 2016:

 

دروازه‌بانان: ماتئوس کوزاچیک (ویکتوریا پلژن)، یان موچا (اسلووان براتیسلاوا) و یان نووُتا (راپید وین)

 

مدافعان: پیتر پکاریک (هرتابرلین)، میلان اسکرینیار (سامپدوریا)، مارتین اسکرتل (لیورپول)، نوربرت گیومبر (رم)، یان دوریکا (لوکوموتیو مسکو)، کورنل سالاتا (اسلووان براتیسلاوا)، توماس هابوکان (دینامو مسکو) و دوسان اسوِنتو (اف‌سی کلن)

 

هافبک‌ها: مارک همسیک (ناپولی)، یورای کوکا (میلان)، میروسلاو استوچ (بورسا اسپور)، ولادیمیر ویس (الغرافه)، روبرت ماک (پائوک)، پاتریک هروسووسکی (ویکتوریا پلژن)، یان گروگوس (یابلونک)، ویکتور پکووسکی (زیلینا)، استانیسلاو سستاک (فرنکواروس) و اوندری دودا (لیگا ورشو)

 

مهاجمان: میچل دوریس (ویکتوریا پلژن) و آدام نِمچ (ویلم).

دیدگاه‌ها