کد خبر : 1355764 | 16 شهریور 1395 ساعت 14:33 | 7.9K بازدید | 0 دیدگاه

داورزنی: استعدادیابی درست رمز موفقیت است

رئیس فدراسیون والیبال با یادآوری هدف والیبال ایران در آینده که قرار گرفتند در بین چهار تیم برتر جهان است، گفت: استعدادیابی درست رمز موفقیت این رشته ورزشی در آینده و رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده است.

داورزنی: استعدادیابی درست رمز موفقیت است

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا،  محمدرضا داورزنی در دوازدهمین جلسه هماهنگی روسای استعدادیابی سراسر کشور افزود: یکی از کلید واژه های موفقیت در المپیک دقت در استعدادیابی است. تیمی که سکوی المپیک را نشانه رفته است، باید از رده سنی پایه برایش سرمایه گذاری شود

.

وی با بیان اینکه اگر به چهار تیم برتر المپیک دقت کنید، متوجه می شوید که در استعدادیابی باید به دنبال چه عواملی باشید، گفت: در 10 سال گذشته کار و تلاش زیادی برای والیبال انجام شده است که نتیجه آن کسب رتبه هفتم جهان است که در این مدت 20 پله صعود در رده بندی جهانی والیبال ایران داشته است

.

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: اگر بخواهیم در آینده والیبال ایران در بین چهار کشور برتر جهان باشد، باید به استعدادیابی به صورت اصولی توجه شود. حتی اگر بخواهیم رتبه فعلی نیز حفظ کنیم، باید تلاش زیادی کنیم زیرا دیگر کشورها در تلاش برای بهبود والیبال خود هستند

.

وی در ادامه به مشکلات استعدادیابی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: انتظار داریم که آموزش و پرورش در این زمینه فعالتر باشد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. 15 میلیون دانش آموز پسر و دختر در مدارس کشور هستند که برای استعدادیابی در هر رشته ورزشی بهترین گزینه ها هستند اما متاسفانه تا کنون اینگونه نبوده و فدراسیون والیبال نیز مجبور است از صفر تا 100 این کار را خودش انجام دهد

.

دکتر داورزنی تا تاکید بر اینکه کمیته استعدادیابی وظیفه سنگینی در این خصوص بر عهده دارد، گفت: آکادمی های سراسر کشور باید مرکز پرورش استعدادهای والیبال شوند، آکادمی ها باید با یک نظام آموزشی هماهنگ فعالیت های خود را دنبال کنند تا پرورش استعدادها در سراسر ایران یکسان باشد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از راه اندازی آکادمی ها فعالیت های اقتصادی برای یک گروه خاص نبوده است، گفت: باید استانداردها و اصول لازم در آکادمی ها رعایت شود. هدف ایجاد آکادمی ها کمک به والیبال ملی است. البته طبیعی است که این مراکز باید هزینه های خود را تامین کنند اما نباید هدف اصلی و ماموریت آنها فراموش شود.

رئیس فدراسیون والیبال با تاکید بر شاخص های فیزیکی برای استعدادیابی در والیبال گفت: استعدادیابی مجلی برای حل مشکلات آینده والیبال است. باید بازیکنانی زیر نظر کمیته استعدادیابی پرورش یابند که بعد از 6 سال، بازیکنان سطح جهان باشند.

 

وی با اشاره به اینکه 6 تیم نخست رده بندی جهان والیبال در 10 سال گذشته تغییرات ناچیزی در رتبه های خود و در گروه شش تیم برتر جهان داشتند، گفت: استعدادهای خوبی در ایران داریم و اگر شرایط شش تیم برتر جهان را از نظر فیزیکی و جسمانی بررسی کنیم، می توانیم بازیکنان خوبی برای آینده والیبال ایران کشف کنیم. در این زمینه نقش روسای استعدادیابی استان ها اهمیت زیادی دارد و کشف استعدادهایی که قابلیت سرمایه گذاری دارند، از وظایف مهم آنان است.

 

داورزنی به ضرورت استاندارد سازی سالن های والیبال در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع بسیار مهم است زیرا نبود استانداردهای لازم سرمایه های والیبال را از بین می برد. بازیکنان فدراسیون که سرمایه این رشته ورزشی هستند حق ندارند در محیط های غیر استاندارد بازی کنند و اگر به استاندارد سازی تاکید می کنیم به همین دلیل است که با هزینه بسیار کم می توان سالن را استاندارد کرد.

 

وی در پایان به اهمیت بدنسازی در سنین پایه ورزش والیبال اشاره کرد و گفت: بیشترین مصدومیت های بازیکنان به دلیل نبود بدنسازی علمی و مناسب در سنین پایه است. شرایط بدنی بازیکنان در استعدادیابی باید جدی گرفته شود تا انشاالله در آینده به اهداف والیبال دست یابیم.

 

دوازدهمین جلسه روسای استعدادیابی مردان و زنان سراسر کشور امروز (سه شنبه) با حضور محمدرضا داورزنی رئیس، محمود افشاردوست دبیر، جعفر هوتهم رئیس کمیته استعدادیابی و نمایندگان استعدادیابی سراسر کشور برگزار شد.

 

برنامه ریزی برای مسابقات والیبال نونهالان کشور در سال 95 است که قرار است در دهه سوم مهرماه با نام «پیشکسوتان فقید والیبال» برگزار شود، تعیین شرح وظایف ناظرین آکادمی های سراسر کشور و اهدای ابلاغ نظارت به ناظرین از جمله محورهای این نشست دو ساعته بود.

 

همچنین در این نشست مسائلی مطرح شد که مهترین آنها به قرار زیر است:

 

استعدادیابی در والیبال شامل سه مرحله کلی است (استعدادیابی، پرورش و نخبه پروری) که کمیته استعدادیابی فدراسیون در مرحله دوم است و به همین دلیل ضرورت دارد که تیم ملی والیبال نونهالان با حضور بازیکنان 11 دیماه سال 79 به بعد تشکیل شود.

معرفی بازیکنان به تیم ملی والیبال نوجوانان از سوی کمیته استعدادیابی انجام شود و بعد به اردوی این تیم ملی دعوت شوند.

مسابقه تکنیک ها برای یکسان سازی آموزش بین آکادمی ها برگزار شود.

مسابقه بین آکادمی ها جایگزین مسابقات باشگاهی نونهالان قهرمانی کشور شود.

 

دیدگاه‌ها