کد خبر : 1388393 | 29 دی 1395 ساعت 09:15 | 5.9K بازدید | 0 دیدگاه

دربی مشهد، دربی خصوصی (یادداشت)

دربی مشهد، جدالی که کاملاً حیثیتی است و سه امتیاز آن در جدول بسیار تاثیرگذار، باز هم در روزی غیرتعطیل برگزار خواهد شد (پنجمین بار در 6 دربی) تا شاید به همه ثابت شود که وضعیت فوتبال در مشهد با سایر شهرهای کشور تفاوت دارد!

دربی مشهد، دربی خصوصی (یادداشت) 

به گزارش "ورزش سه"، دو تیم مشهدی سیاه جامگان و پدیده، امروز برای چهارمین بار (و شاید آخرین بار، حداقل با همین اسامی!) در لیگ برتر رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. مصاف دو تیم همسایه جدولی که در پایان هفته شانزدهم لیگ برتر رتبه های 12 و سیزدهم را در اختیار دارند. البته این همجواری پیش از دربی، برای دو تیم کاملا خصوصی فوتبال کشور چیز عجیبی نیست که در نیم فصل اول هم دو تیم پیش از دربی شرایط مشابهی را تجربه کرده بودند، با این تفاوت که در آن موقع بالای جدول قرار داشتند و هم اکنون پائین آن. 


تیم های 100% خصوصی فوتبال کشور که از لحاظ چارت سازمانی و تشکیلاتی به شدت با یکدیگر تفاوت دارند، در عین حال شباهت های عجیبی هم به یکدیگر دارند. از جمله این شباهت ها می توان به آخرین 3 امتیاز دو تیم اشاره کرد. آنجایی که آخرین برد هر دو تیم مشهدی به بازی مقابل ماشین سازی در مشهد و برد با حداقل گل بر می گردد (پدیده هفته یازدهم و سیاه جامگان هفته چهاردهم). ضمن آنکه هم سیاه جامگان و هم پدیده تا بدین جای فصل موفق به کسب 3 پیروزی شده اند. حال و روز مشترکشان هم که بر کسی پوشیده نیست، تیمداری شخصی با جیبی خالی و صورتی سرخ، که قطعاً دیگر هیچ کسی را به تیمداری در لیگ برتر فوتبال کشور ترغیب نمی کند! و این پسوند مشترک جلوی نام هر دو نماینده فوتبال شرق کشور: در خطر سقوط. با تفاوتی جزئی، یکی پر رنگ و دیگری پر رنگ تر.


دربی شرق کشور در حالی امروز قرار است بین دو تیم سیاه جامگان و پدیده برگزار شود که دو تیم پیش از این 3 بار دیگر در لیگ برتر به مصاف یکدیگر رفته اند که حاصل تلاش آنها دو تساوی یک -یک و پیروزی یک صفر پدیده برابر رقیب همشهری در دربی رفت فصل گذشته بوده است.


دربی چهارم پدیده و سیاه جامگان که با وجود همه شایستگی ها، به خاطر بی مهری های آشکار و نهان، توان مبارزه و قدرت رقابت با تیم های صنعتی و دولتی را ندارند، در حالی این هفته برگزار می شود که دو تیم شرایط متفاوتی را با آغاز فصل و دربی رفت تجربه می کنند. آنها در هفته اول این فصل موفق شدند از سد دو تیم بزرگ اصفهان بگذرند، در حالی که سیاه جامگان هفته گذشته برابر ذوب آهن شکست خورد و پدیده در دیداری که می توانست برنده باشد، به تساوی برابر زرد پوشان اصفهانی رضایت داد.


حالا و پیش از این دیدار بسیار مهم برای هر دو تیم، دوباره بحث هایی درباره کمک به سیاه جامگان و پدیده مطرح شده است. دوباره درباره کیفیت نامطلوب چمن ثامن، اسکوربورد خاموش ورزشگاه و دوری مسافت این استادیوم حرف زده می شود. اینکه اگر استادیوم امام رضا افتتاح می شد چه خوب بود! اینکه فوتبال در مشهد با وجود پتانسیل های بالا و حضور دو نماینده در سطح اول فوتبال کشور به حاشیه رفته است و «در بی تفاوتی» مسئولانه شهری به سر می برد... مگر چنین روزهایی که باز عده ای به هر دلیلی(!)، کمی وعده حمایت دهند و دلخوشی مختصری ببخشند که کسی به فوتبال در مشهد بی تفاوت نیست. هرچه باشد هفته های پایانی لیگ شانزدهم در تب و تاب انتخابات سال آینده برگزار می شود...


در واقع بازی دو تیم مشهدی دربی تفاوت هاست. این دیدار به قدری متفاوت از سایر بازی های لیگ است که درباره آن می توان ادعا کرد که با وجود آنکه سازمان لیگ به شدت به دنبال خصوصی کردن تیم هاست و حتی در مورد استقلال و پرسپولیس هم بارها اقداماتی صورت پذیرفته اما شاید به زودی شاهد تغییر و تحولات مدیریتی در هر دو تیم باشیم. تغییراتی که امیدواریم به صورت جذب اسپانسر انجام گیرد تا واگذاری باشگاه. همچنین در این دربی نمی توان انتظار حضور پرشور هواداران را داشت که کسی نمی تواند بُعد مسافت، ساعت نامناسب برگزاری بازی، بی انگیزگی هواداران بابت نتایج تیم های مورد علاقه شان و دلایلی از این دست را که با هیچ دورهمی، جلسه و میهمانی حل نشده انکار کرد.

دیدگاه‌ها