کد خبر : 1390199 | 05 بهمن 1395 ساعت 17:08 | 23.3K بازدید | 0 دیدگاه

از هیرنفین تا هیرنفین؛ 

رضا گوچی شاگرد اول تیم ملی

رضا قوچان نژاد، مهاجم تیم هیرنفین پیش از پیوستن به تیم ملی پس از نزدیک به 6 سال حضور در فوتبال اروپا 26 گل به ثمر رسانده بود؛ این آمار پس از پیوستن به تیم ملی ایران به 45 گل طی 6 سال افزایش پیدا کرده است.

رضا گوچی شاگرد اول تیم ملی

به گزارش "ورزش سه"، رضا قوچان نژاد، مهاجم تیم ملی ایران شنبه شب گذشته در مقابل "پی اس وی آیندهوون" مهم ترین چهره تیمش بود و موفق شد برای اولین بار به عنوان یک ایرانی شاغل در لیگ های اروپایی هت تریک کند. قوچان نژاد با این سه گلی که به ثمر رساند دوازده گله شد و در صدر جدول گلزنان لیگ هلند قرار گرفت. گوچی حالا این شانس را دارد تا به عنوان اولین آسیایی به آقای گلی یک لیگ معتبر اروپایی دست یابد؛ آن هم در لیگی که بسیاری از چهره های شناخته شده نظیر لوئیز سوارز، زلاتان ابراهیموویچ، رونالدوی برزیلی و .. از آنجا به فوتبال دنیا معرفی شده اند و همین موضوع ارزش کار این مهاجم را دو چندان می کند.

 


قوچان نژاد تا پیش از دعوت "کارلوس کی روش" برای حضور در تیم ملی ایران، چهره ای شناخته شده برای فوتبالدوستان ایرانی نبود، اما پس از حضور در تیم ملی و گل های حساسی که به خصوص در برابر قطر و کره جنوبی به ثمر رساند، به یکی از مهم ترین مهاجمان تاریخ تیم ملی بدل شده است. مهاجم مشهدی تیم ملی همچنین این شانس را به دست آورد که با به میدان رفتن در جام جهانی 2014 و گلزنی مقابل تیم ملی "بوسنی" نام خود را در کنار ایرج دانایی فرد، حسن روشن، مهدی مهدوی کیا، حمید استیلی، یحیی گل محمدی و سهراب بختیاری زاده قرار دهد که موفق شده بودند در جام های جهانی 1978،1998 و 2006 برای تیم ملی ایران گلزنی کنند.

 

 

 


گوچی قبل از ورود به تیم ملی؛ تلاش برای مطرح شدن
نام مستعار رضا قوچان نژاد در هلند "گوچی" است؛ این بازیکن فوتبال خود را از باشگاه هیرنفین آغاز کرد و پس از دو فصل ناموفق که حضور پر رنگی در ترکیب نداشت به تیم آماتوری "Go Ahead Eagles "پیوست. قوچان نژاد در این تیم 4 بار موفق به گلزنی شد تا کم کم خود را آماده ماجراجویی های بزرگتری کند. این بازیکن تا فصل 2011-2010 در فوتبال هلند ماند و در نهایت موفق شد در باشگاه "کمبور" این کشور به دوران حرفه ای خود شکل خاصی ببخشد و نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. به ثمر رساندن 13 گل در طول یک فصل برای تیم "کمبور" از یک سو باعث جلب توجه  کشور همسایه هلند (بلژیک) به استعداد این بازیکن شد و از طرفی او را مورد توجه کارلوس کی روش قرار داد که به تازگی به فوتبال ایران وارد شده بود و به دنبال بازیکنانی بود تا وزن تجربی و حرفه ای فوتبال ایران را مطابق با استانداردهای بین المللی افزایش دهد. در نهایت این بازیکن در ژوئن سال 2011 به تیم "سنت ترویدن" بلژیک پیوست و در این تیم با ارائه نمایش های چشم گیر، کی روش را مجبور کرد تا فقط چند ماه پس از پیوستن به این تیم، او را در فهرست مردان مورد نظر خود قرار دهد.

 


دوران پس از ورود به تیم ملی؛ آغاز چهره شدن  
ورود قوچان نژاد به تیم ملی فوتبال ایران در ابتدا با واکنش هایی از سوی برخی همراه بود، اما تجربه خوشایند حضور فریدون زندی در ایران، کار را برای این بازیکن آسان تر کرده بود.  اکتبر سال 2011 این بازیکن توسط کی روش دعوت شد و در همان فصل نیز قوچان نژاد موفق شد با به ثمر رساندن 11 گل در تیم بلژیکی شرایط خوبی را برای خود رقم بزند. 


دعوت این بازیکن به تیم ملی و درخشش در ترکیب تیم "سنت ترویدن" گوچی را مورد توجه باشگاه مطرح "استاندارد لیژ" بلژیک قرار داد؛ گوچی در مجموع 460 دقیقه برای این تیم به میدان رفت و 4 گل هم به ثمر رساند. اگرچه قوچان نژاد در تیم استاندارد لیژ فرصت کمی برای به میدان رفتن به دست آورد، ولی در همان دقایق کوتاه هم نشان داد چه مهاجم تاثیرگذار و  موقعیت شناسی است.


تمام این اتفاقات در کارنامه حرفه ای باشگاهی قوچان نژاد در شرایطی رقم می خورد که بازی های تاثیرگذار او همراه با تیم ملی، ما را به سومین جام جهانی در تاریخ فوتبال ایران رساند. بی شک اگر دو گل زیرکانه و البته هوشمندانه این بازیکن فرصت طلب در دو دیدار برابر قطر و کره جنوبی نبود، رویای رسیدن به برزیل 2014 محقق نمی شد.


پیوستن به چارلتون، الکویت، الوکره و دوباره چارلتون را می توان از نقاط تاریک زندگی حرفه ای قوچان نژاد به شمار آورد؛ او در این مدت 3 گل برای چارلتون به ثمر رساند و 9 گل برای الوکره و الکویت؛ گل هایی که زیاد به چشم نیامد و به خصوص 3 گل او در تیم چارلتون که در معرض سقوط به دسته سوم قرار داشت، سوخت. مصدومیت ها نیز در این مدت عملکرد گوچی را که برای کسب درآمد بیشتر به فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس وارد شده بود، تحت تاثیر قرار داده بود.

 

 

1161164

 


تصمیم خوب برای بازگشت به هیرنفین و اوج گیری مجدد
پس از جام جهانی 2014 رضا قوچان نژاد شرایط خوبی را سپری نمی کرد. اما پس از پیوستن به تیم هیرنفین (دوران فوتبال گوچی با همین تیم آغاز شده بود) بار دیگر این بازیکن را در تیم‌های باشگاهی‌اش احیا کرد.

 

قوچان نژاد در سال 2016 یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی 2018 بوده است و همینطور در تیم هیرنفین نیز با به ثمر رساندن 12 گل به صدر جدول آقای گلی لیگ برتر رسیده است.


با تمام این تفاسیر و افت و خیزهایی که در دوران باشگاهی قوچان نژاد در طول این چند ساله شاهد بوده ایم، عملکرد او در تیم ملی و تحت نظر کارلوس کی روش همیشه خوب و موثر بوده است. گوچی با گلی که در اولسان کره جنوبی به ثمر رساند، تیم ملی را به برزیل 2014 رهنمون ساخت و همینطور گل حساسی که روی فرصت طلبی اش در دیدار مقابل قطر (اولین دیدار مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه) به ثمر رسید، شروع درخشانی را برای تیم ملی در ورزشگاه آزادی رقم زد.


در مجموع می توان به این موضوع اشاره کرد که عملکرد این بازیکن پس از پیوستن به تیم ملی روند صعودی را طی کرده است و حالا در آستانه رسیدن ایران به جام جهانی 2018 روسیه، قوچان نژاد در بهترین فرم دوران حرفه ای خود قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها