کد خبر : 1429523 | 04 مرداد 1396 ساعت 09:15 | 9.9K بازدید | 0 دیدگاه

نسل جدید مربیگری اوضاع فوتبال ایران را بهتر می‌کنند

لوکا: هنوز هم مربی بداخلاقی هستم

لوکا بوناچیچ بعد از سه سال به ایران بازگشته و معتقد است می‌تواند این بار با تیم گسترش فولاد به رقابت‌های قهرمانان آسیا راه پیدا کند.

لوکا: هنوز هم مربی بداخلاقی هستم

به گزارش "ورزش سه"، لوکا در گفت و گو با ایسکانیوز از بداخلاقی و نظمش در مربیگری تا تحول در فوتبال ایران با ورود مربیان جوان می‌گوید:



*لوکابوناچیچ یکی از موفق‌ترین مربیان کروات بعد از آقای برانکو در ایران است، در این مورد چه عقیده‌ای دارید؟



-وقتی در مورد موفقیت و یا عدم موفقیت یک شخصیتی حرف می‌زنیم باید بدانیم عواملی متعددی هستند که در موفقیت افراد دخیل هستند. به شخصه فکر می‌کنم که با مس کرمان موفقیت بزرگی به دست آوردم. با این تیم توانستیم جواز صعود به لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنیم. ما توانستیم تا مرحله یک چهارم پایانی این رقابت‌ها صعود کنیم. اگر از من در مورد مهم‌ترین کارم در ایران بپرسید، اعتقاد دارم با مس کار بزرگی کردم. چون زمانی شما در مورد کار کردن با تیم‌های بزرگ و تیم ملی در ایران صحبت می‌کنید، شرایط برای کار و کسب نتیجه راحت‌تر است.



*فکر می‌کنید چه عواملی باعث شده که مربیان کروات در ایران نتیجه بگیرند؟



-در مورد مربیان کروات باید بگویم که موفق ترین مربیان خارجی که در ایران کار کردند، مربیان کرواسی هستند. شاید آنها در کنار دانش فنی که دارند توانستند بیشتر از سایر مربیان خارجی، خودشان را با شرایط فوتبال ایران تطبیق دهند.

 

* مدتی از ایران دور بودید فکر می‌کنید چه تفاوت‌هایی بین لیگ قطر و ایران وجود دارد؟

-در خصوص تفاوت‌هایی که در فوتبال ایران و قطر هست می‌توانم به جرات بگویم که بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در خصوص برخورد و رفتار مسئولین و خود ورزشکاران است. در یک کلام بخواهم بگویم، در واقع حرفه‌ای گری است. البته این را هم باید بگویم که لیگ ایران نسبت به قطر قوی تر است و ایرانی‌ها فوتبال را بهتر می‌فهمند. فوتبال ایران قوی‌تر است و در واقع فانتزی تر است، ولی آنچه باعث تمایز فوتبال قطر نسبت به ایران می‌شود، وجود زیرساخت‌ها، امکانات و پول در لیگ قطر است و اینکه قطری‌ها سازماندهی و برنامه ریزی بهتری دارند، اما در کل لیگ ایران نسبت به قطر بهتر و قوی تر است.


*چه عاملی باعث شد که دوباره تصمیم بگیرید به لیگ ایران برگردید؟



-سیاست فوتبالی آقای زنوزی و باشگاه گسترش فولاد که در چارچوب آن فعالیت می‌کنند در واقع من را وادار کرد که به ایران برگردم. من از جمله مربیانی هستم که دوست دارم با بازیکنان جوان کار کنم، در حقیقت من علاقه‌مند هستم که در بازیکن سازی نقش داشته باشم. یعنی به جوان‌های ایرانی کمک کنیم تا خودشان را مطرح کنند. این سیاست آقای زنوزی و باشگاه گسترش است که باعث شد تا همکاری‌مان را برای بار دوم ادامه بدهیم.

 

*با توجه به اینکه شما سابقه نسبتاً طولانی در فوتبال ایران دارید، بهترین و بدترین خاطره شما کدام است؟



- بهترین خاطرات حضور من در ایران به زمان مربیگری‌ام در سپاهان برمی گردد. اما در مورد خاطرات بد باور کنید چیزی به یاد نمی‌آورم، چون من عادت دارم که خاطرات بد را فراموش کنم.



* شما در شهرهای مختلف ایران مثل اهواز، اصفهان، کرمان و حالا تبریز مربیگری کردید، خودتان کدام شهر و آب و هوا را بیشتر دوست دارید؟



-تمام شهرهای ایران که من در آنها کار کردم و یا آنها را دیدم زیبایی خاص خودشان را داشتند. فکر می‌کنم که ایران کشور دیدنی با آثار باستانی زیاد است. کشوری با فرهنگ غنی و زیبایی‌های طبیعی که در شهرهای مختلف با هم متفاوت است و راز جذابیت ایران برای توریستها هم در همین است. تفاوت‌های آب و هوایی و فرهنگی شهرهای ایران، جذابیت‌های گردشگری را بالا می‌برد.

 

*شما در اکثر تیمهایی که حضور داشتید جزو تیمهای بالای جدولی بوده، فکر می‌کنید گسترش هم امسال جزو مدعیان باشد؟



- انتظار من به شخصه از گسترش فولاد این است که امسال بتوانیم تعدادی بازیکن جوان، به فوتبال ایران معرفی کنیم. بازیکنانی که در تیم گسترش فولاد حضور دارند، آینده خوبی دارند. یعنی ما می‌خواهیم با این جوانها در لیگ برتر، تیمی را بسازیم  که هدفش مبارزه برای لیگ قهرمانان آسیا، خواهد بود.



* از قرعه کشی لیگ راضی هستید؟



-در مورد قرعه کشی باید بگویم که خیلی چیزها بستگی به شروع و استارت لیگ دارد. اگر شروع ما در لیگ، خوب باشد می گویند، آن قرعه خوبی داشتند و اگر هم لیگ را بد شروع کنیم، همه می گویند قرعه بدی داشته است، اما من اعتقادم بر این است که ما با تمام این تیم‌ها باید بازی کنیم چه زودتر و چه دیرتر فرقی نمی‌کند، پس بهتر است که بازی به بازی جلو برویم و تمرکزمان روی تیم خودمان باشد.



*فکر می‌کنید در لیگ امسال، کدام تیمها مدعی باشند؟ حضور آقای برانکو در پرسپولیس و رویارویی شما با او هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؟



-در مورد تیمهای مدعی سؤال کردید باید بگویم که همیشه 4 تیم بزرگ تراکتورسازی، سپاهان، پرسپولیس و استقلال جزو مدعیان هستند. در مورد رقابت‌های من و برانکو در قالب دو تیم گسترش و پرسپولیس سؤال کردید، من فکر می‌کنم این مساله بیشتر برای رسانه‌ها جذاب باشد. چون اولین باری که ما دو نفر به عنوان مربی روبه روی هم قرار گرفتیم به 25 سال پیش برمی گردد و این مساله برای ما امری عادی است.



*صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2018 روسیه را چطور می‌بینید؟



- من مطمئن هستم، صعود تیم ملی ایران به روسیه یک موفقیت خوبی برای فوتبال ایران است که من باید قبل از هر چیزی به خود بازیکنان و کادر فنی حضور در جام جهانی را تبریک بگویم. در کنار اینها من مطمئنم فدراسیون هم حمایت‌های لازم را برای این مهم انجام داده از حالا به بعد تیم ملی باید اهداف بزرگ‌تری را دنبال کند.



* آقای نصیر زاده معتقد بود که بوناچیچ در فوتبال ایران یکسری بداخلاقی‌هایی داشته که به خاطر تعصبش بوده، ولی لوکا دیگر تغییر کرده، نظر خودتان در این مورد چیست؟



-من مربی سختگیری هستم که سعی می‌کنم همیشه در چارچوب نظم و انضباط کار کنم، نمی‌توانم خودم را تغییر بدهم. شاید بعضی‌ها اسمش را بداخلاقی بگذارند و عده‌ای هم بگویند مربی سختگیری هستم. ولی آنچه که من می دانم این است که نمی‌توانم خودم را تغییر دهم. مطمئنم این من هستم که به راحتی خودم را نمی‌توانم تغییر بدهم. من نسبت به شغل و باشگاهم تعصب دارم. از اول هم همین‌طور بودم شاید بعضی از آدم‌ها به خطر تجربیات اما آدم‌ها با تجربیاتی که به دست می‌آورند، تغییر کنند ولی در مورد من این اتفاق نیفتاد، ولی من همچنان پایدار و وفادار به نظم و کار و انضباط هستم.

 

* وقتی که در قطر بودید فوتبال ایران را دنبال می‌کردید؟ حالا که بعد از چند سال برگشتید فکر می‌کنید فوتبال ما چه تغییراتی کرده است؟



-مطمئنم تغییرات در فوتبال ایران صورت گرفته همین طوری که همیشه در همه جا با بازیکنان و مربیان جدید تغییرات ایجاد می‌کنند نسل جدید مربیان در ایران روی سرکار آمدند که من هم باور دارم که آنها می‌توانند فوتبال ایران را بهبود ببخشند. من هم از قطر فوتبال ایران را دنبال می‌کردم و خوشحالم که پیشرفت‌هایی صورت گرفته و من مطمئن هستم با حضور نسل جدید مربیان شرایط بهتر هم خواهد شد.

 

شقایق آسیایی

دیدگاه‌ها