کد خبر : 1501652 | 11 بهمن 1396 ساعت 08:59 | 30.2K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه انتقال آیمریک لاپورته به جمع سیتیزن‌ها؛

سرمایه‌گذاری 57 میلیون پوندی پپ در بانک اسپانیایی

منچسترسیتی توانست با انتقال آیمریک لاپورته، رکورد نقل و انتقالات خود را بشکند و مدافع مستحکم اتلتیک بیلبائو را به تیم خود بیاورد.

سرمایه‌گذاری 57 میلیون پوندی پپ در بانک اسپانیایی

به گزارش "ورزش سه"، مدافع 23 ساله فرانسوی، ایالت باسک را ترک کرد تا به منچستر بیاید. منچسترسیتی با مبلغ 57 میلیون پوندی، او را راهی اتحاد کرد. در ادامه باید این نکته را نیز متذکر شد که این نهمین خرید این فصل سیتیزن‌ها و چهارمین خرید دفاعی این تیم  در فصل جاری است.


ایاکوییم مانگالا، بازیکن فرانسوی سیتیزن‌ها که در سال 2014 و با مبلغ 31.8 میلیون پوندی از پورتو به منچسترسیتی پیوست، نتوانست اعتماد گواردیولا را جلب کند و اکنون در لیست مازاد این تیم قرار دارد و این در شرایطی است که کاپیتان نیمه آبی شهر منچستر، یعنی ونسانت کمپانی، به دلیل مصدومیت‌های متوالی قابل اعتماد نیست.

 

1280029


در طی این فصل، بارها کارشناسان به مدیران و کادرفنی منچسترسیتی توصیه کردند که یک مدافع آماده را به عنوان زوجی برای جان استونز، مدافعی که تنها یک روز از لاپورته جوانتر است، جذب کنند. اکنون، سیتیزن‌ها با خرید لاپورته، این مدافع سابق تیم ملی زیر 21 ساله‌های فرانسه، توانسته‌اند تا زوج مناسبی برای استونز خریداری کنند. لاپورته با 23 سال سن، شاید به نظر شما برای بازی در لیگی تهاجمی مانند لیگ جزیره به مشکل بخورد؛ اما این ادعا زمانی رد می‌شود که می‌فهمیم دیگر تیم‌های بزرگ لیگ جزیره نیز از مدافعین جوانی در دفاع میانی استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان از اریک بایلی از منچستریونایتد، داوینسون سانچز از تاتنهام، آندریاس کریستینسن از چلسی، راب هلدینگ از آرسنال و جوگومز از لیورپول اشاره کرد؛ هرچند جو گومز بیشتر اوقات در پست دفاع راست به بازی گرفته شده است؛ اما امروز تصمیم گرفتیم تا به بهانه این انتقال مهم، آیمریک لاپورته را با مدافعان مذکور از زوایای متفاوت، مقایسه کنیم.

 

1-حرکات مثبت دفاعی:


حرکات مثبت دفاعی برای یک مدافع وسط مدرن، امری ضروری محسوب می‌شود و همین مسئله، یکی از اساسی‌ترین ملزومات برای تبدیل شدن به یک مدافع خوب است. حرکات مثبت دفاعی در جلوگیری از گلزنی حریف، که اصلی‌ترین نقش یک مدافع است؛ موثر است.  


با نگاهی به نمودار بالا متوجه می‌شوید که اریک بایلی با توجه به مدت زمان بازی محدود و کوتاه‌تر نسبت به سایر گزینه‌ها، عملکرد بسیار خوبی داشته است. مدافع جوان و ساحل‌عاجی منچستریونایتد در این فصل، در هر بازی به طور متوسط، 5.63 دفع‌توپ را به ثبت رسانده است. نکته جالب این است که این آمار، با 11 بازی کمتر نسبت به لاپورته در لیگ‌های داخلیشان به ثبت رسیده است. با وجود این تفاوت مشخص در زمان بازی‌کردن، میانگین دفع‌توپ‌های بایلی، 0.84 بهتر بوده است.


راب هلدینگ، مدافع اغلب فیکس توپچی‌ها نیز با توجه به زمان زیاد بازی، عملکرد جالب توجه‌ای در این زمینه به ثبت نرسانده است؛ اما عملکرد خوب هلدینگ در زمینه قطع توپ بوده است که او توانسته با متوسط 2.8 قطع‌توپ به ازای هر بازی، بهترین آمار را از این نظر داشته باشد. نکته اصلی این‌است که دیگر ستاره‌های این لیست، در این زمینه نتوانسته‌اند میانگینی بهتر از 2 قطع توپ در هر بازی، به ثبت برسانند و این نشان‌دهنده عملکرد خوب هلدینگ در این زمینه است.


آمار بعدی در زمینه حرکات مثبت دفاعی مربوط به بلاک کردن‌هاست. در این زمینه نیز ستاره نوظهور شیر‌های لندن، یعنی آندریاس کریستینسن با میانگین0.8 در هر بازی، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. درست است که در این معیار‌ها، لاپورته عملکرد خیلی خوبی نداشته است؛ اما باید توجه داشت که او از همه مدافعین، تعداد بازی بیشتری داشته است.

 

1280028

 

2- تسلط روی توپ:


اما معیار دوم، معیاری مطرح شده است که یکی از معیار‌های اصلی گواردیولا برای انتخاب مدافعین تیمش است. شاید گواردیولا تنها مربی در لیگ جزیره باشد که توانایی‌های مدافعین برای پاس‌های دقیق را به شدت زیر نظر می‌گیرد و این نیز به دوران بازی او باز می‌گردد. او در دوران بازی خود در بارسلونا، زیر نظر یوهان کرویف، آموزش دید که تمامی بازیکنان و به خصوص مدافعین، باید تسلط مناسبی بر روی توپ داشته باشند.


زمانی که موضوع پاس‌های سالم روبه‌جلو، مطرح می‌شود؛ می‌فهمیم که در این زمینه، آیمریک لاپورته از داوینسون سانچز به شدت عقب افتاده است و شاید یکی از دلایل این امر، این باشد که سانچز پرورش‌یافته آکادمی آژاکس است و در آکادمی آژاکس نیز فلسفه پاس‌های زیاد و با دقت بالا مطرح است. در این فصل لیگ جزیره، داوینسون سانچز توانسته است 80.83 درصد از پاس‌های روبه‌جلوی خود را سالم به مقصد برساند که آماری فوق‌العاده است.  البته دلیل این تفاوت آشکار میان سانچز و لاپورته، شیوه بازی متفاوت دو تیم اتلتیک‌بیلبائو و تاتنهام است. طبیعتا ستاره خط دفاعی تاتنهام، مدت زمان بیشتری توپ را در اختیار داشته است و به همین دلیل، آمار بهتری دارد. شاید در این زمینه، نمی‌توان توانایی‌های لاپورته را به خوبی با دیگر ستاره‌های این لیست، سنجید.

 

1280027

 

3-دوئل‌های تن به تن:


یک مدافع وسط خوب، باید عملکرد مناسبی در زمینه دوئل‌های تن به تن و موفقیت در آن‌ها داشته باشد. در زمینه تکل‌های موفق، جوگومز که اغلب در پست غیرتخصصی خود بازی کرده است؛ آمار بهتری دارد.  او با 59.09 درصد، آمار بسیار عالی را به ثبت رسانده است. پس از گومز، کریستینسن و لاپورته، قرار دارند.


اما وقتی نوبت به موفقیت در نبرد‌های هوایی می‌رسد، لاپورته پس از بایلی و با اختلافی اندک در مکان دوم قرار می‌گیرد. همانطور که حتما می‌دانید، نبرد‌های هوایی و موفقیت در آن‌ها برای موفقیت یک مدافع وسط در لیگ جزیره، الزامی است؛ اما در زمینه خطا‌های مرتکب شده، راب هلدینگ از جمع توپچی‌ها، بیش‌تر از همه مرتکب خطا شده و مدافع دانمارکی چلسی، بهترین عملکرد را از این نظر داشته است.

 

1280025


نتیجه گیری:


هیچ شکی درباره این که لاپورته یک خرید آینده‌نگرانه و مثبت برای خط‌دفاعی سیتیزن‌هاست، نیست. لاپورته باید  تفکرات خود را از فلسفه فوتبال واگذاری توپ به حریف در ایالت باسک به فلسفه فوتبالی گواردیولا و مالکیت توپ، تغییر دهد.


لاپورته مدت‌زمانی را برای عادت کردن به فوتبال انگلستان، نیاز دارد؛ اما به نظر می‌رسد که او می‌تواند به خوبی از پس این کار بر بیاید.

 


ترجمه: محمد مهدی موسی‌پور
منبع: اسکواکا

دیدگاه‌ها