کد خبر : 1530646 | 25 خرداد 1397 ساعت 17:33 | 28.1K بازدید | 0 دیدگاه

بررسی دلیل تحقیر عربستان مقابل میزبان؛

پروژه شکست خورده عربستان برای جام جهانی

پوریا جراجی بدنساز فوتبال لیگ برتر با بررسی داده های آماری وضعیت جسمانی دو تیم عربستان و مصر به شرایط این دو تیم پرداخته است.

پروژه شکست خورده عربستان برای جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، پوریا جراحی که در تیم های لیگ برتر ایران سابقه حضور به عنوان مربی بدنساز را دارد، در گفتگویی مفصل به دیدار افتتاحیه جام جهانی پرداخته است و با بررسی داده های آماری توضیح داده که چرا عربستان در مصافی یک طرفه با نتیجه 5 بر صفر مغلوب روسیه شد.

 

بررسی مورد نظر ما فقط از لحاظ جسمانی است


اول اینکه در واقع تحلیل ما فقط از نظر جسمانی است.بازی را از این منظر بررسی کرده ایم اما لزوما دلیل شکست عربستان برابر روسیه صرفا این موضوع نیست و مسائل دیگری نیز اهمیت داشته اند.

 


نمایش دو تیم، بیانگر کیفیت لیگ های دو کشور بود


عربستان 9 بازیکن را به لالیگا می فرستد که در یک پروژه شکست خورده 6 بازیکن اصلا به تیم ملی دعوت نمی شوند و 3 بازیکن دیگر در بازی دیشب بازیکن ذخیره بودند. عربستان در واقع جز معدود تیم هایی به شمار می رود که تنها سه بازیکن خارج از کشور دارد و تقریبا 20 بازیکن آنها در لیگ داخلی بازی می کنند. البته روسیه هم چنین شکلی دارد، اما چیزی که آمار نشان می دهد، بیانگر کیفیت لیگ های داخلی دو کشور است. البته تیم های دیگری هم هستند مثل اسپانیا و انگلیس که مثلا در تیم ملی انگلیس هیچ بازیکنی بیرون از لیگ جزیره بازی نمی کند، اما کیفیت این لیگها با هم قابل مقایسه نیست.

 


میزان دوندگی عربستان و روسیه


در مجموع روسیه طبق آمار با میانگین 13 کیلومتر میانگین دوندگی بیشتری دارد. در آمار بازیهای گوناگون به طور معمول اختلاف اینقدر زیاد نیست و نزدیک بهم است. اگر هم چنین وضعیتی پیش بیاید، به خاطر مهارت تیم مقابل است. مثلا بارسلونا می تواند این شرایط را مقابل تیم های حریف خود داشته باشد. 

 

 

میانگین دوندگی 


میانگین دوندگی برای روسیه برای روسیه  11.4 کیلومتر بوده و برای عربستان 10.1 کیلومتر بوده است. البته در این آمار دروازه بان ها که معمولا بین 3 تا 5 کیلومتر طی بازی فعالیت دارند به حساب نمی آیند. در این فاکتور 1 کیلومتر اختلاف وجود دارد، که عدد بزرگی است. تاکید می کنم که تیمی که از نظر مهارت شرایط بدتری از حریف خود دارد، باید این را از طریق دوندگی جبران کند که عربستان اصلا این شرایط را نداشته است.

 

 

کدام بازیکنان بیشترین دوندگی را داشته اند؟


بیشترین بازیکنی که در عربستان دوندگی داشته سلمان الفرج بوده که 11.3 کیلومتر دوندگی داشته، اما در روسیه بیشترین دوندگی مربوط به گولووین بوده که 12.7 کیلومتر دویده که دوندگی گولووین برای این مقطع فصل بسیار قابل توجه است، چون بازیکنان بعد از فصل طولانی و پرفشار به جام جهانی آمده اند.

1310079

تاثیرگذاری فاکتور جسمانی بر لحظات حساس بازی 


گولووین همچنین عدد وحشتناک 69 را برای اسپرینت (استارت های سرعتی) داشته و تاپ اسپید (سرعت حداکثر) او هم 30 کیلومتر در ساعت بوده که مقدار نسبتا خوبی است. روی صحنه گل دوم بازی استارت بسیار خوبی داشت که به دلیل سرعت بهتر نسبت به مدافع عربستان توانست زودتر به توپ برسد. بالاترین سرعت مدافع عربستان 28 کیلومتر در ساعت ثبت شده و برای گولووین بالاتر از 30 کیلومتر در ساعت. در زمان استارت های بلند معمولا بازیکنان قدبلندتر به دلیل طول گام بیشتر موفق تر هستند و نکته قابل توجه اینکه گولووین 10 سانتی متر هم کوتاه تر از مدافع عربستان (اساما) است اما در صحنه گل مدافع عربستان سرعت مناسبی نداشت و نتوانست زودتر به توپ برسد.

 

 

کمترین میانگین دوندگی در دو تیم؟


کمترین بازیکن روسیه 10 کیلومتر دویده است ( بازیکنانی که 90 دقیقه بازی کرده اند) و بیشترین بازیکن 12.7؛ اما در تیم عربستان کمترین بازیکن 8 کیلومتر دویده و بیشترین بازیکن 11.3 کیلومتر دودیده است. در اینجا نیز اختلاف اعداد قابل توجه است. 

 

 

شرایط دو تیم در دوئل های زمینی


تا اینجا هر چه گفتیم در مورد کلیت دوندگی ها بود که اشاره شد. در مجموع 146 دوئل اتفاق افتاده که 80 تا را روسیه برده و تنها 66 برد سهم عربستان بوده؛ عربستان 45 درصد دوئل ها را برده و روسیه 55 درصد. در دوئل های هوایی نیز روسیه 37 بار برنده شده و عربستان تنها 13 بار. برنده شدن دوئل ها تنها به شرایط جسمانی بازنمی گردد و به سطح مهارت هم بستگی دارد ولی قطعا یک بخشی از آن مسائل جسمانی است. البته فرهنگ فوتبال روسیه طوری است که مسائل فیزیکی اهمیت زیادی دارد و این رقم طبیعی است ولی اختلاف معنادار است.

 

 

کیفیت دوندگی دو تیم


کیفیت دوندگی یعنی اینکه از میزان کل دوندگی، میزان دوندگی با شدت بالا یا پایین و با متوسط چقدر است. تیم روسیه تنها 100 متر بیشتر از تیم عربستان دویدن های با شدت بالا دارد. تعداد اسپرینت های روسیه فقط 4 تا بالاتر است ولی در دوندگی های با شدت متوسط اختلاف خیلی زیاد است اختلاف دو تیم 1.1 دهم کیلومتر است. روسیه 5.7 و عربستان 3.97 کیلومتر (3970 در مقابل 5070 که اینجا اختلاف معنی داری را می بینیم). در مجموع در کیفیت دوندگی هم عربستان از روسیه پایین تر بوده است.

 

 

دوندگی بر حسب مالکیت توپ (مالکیت عربستان 60 درصد و روسیه 40 درصد)


میانگین دوندگی روسیه وقتی مالک توپ بوده، 3400 متر بوده است ولی وقتی عربستان مالک توپ بوده حدود 4000 متر دوندگی داشته. اختلاف 800 متر است در حالی که عربستان 20 درصد مالکیت را بیشتر در اختیار داشته و زمان واقعی بازی (actual play time) عربستان 10 دقیقه بیشتر از روسیه بوده. عربستان 33 دقیقه زمان مفید بازی داشته و روسیه 23 دقیقه. در واقع عربستان بیشتر بازی کرده و روسیه کمتر ولی کیفیت روسیه در مجموع در این فاکتور هم بیشتر بوده است. 


زمانی که توپ در اختیار تیم حریف بوده، روسیه نزدیک 5200 متر دوندگی داشته و برعکس زمانی که روسیه صاحب توپ بوده، عربستان 3610 متر دوندگی داشته؛ این اختلاف طبیعی است چون عربستان بیشتر مالک توپ است. در حالکیه عربستان بیشتر مالک توپ بوده ولی روسیه با دوندگی بیشتر به آنها اجازه کار نداده؛ اختلاف اینجا 1500 متر است. اما زمانی که عربستان توپ داشته، نسبت به زمانی که روسیه توپ را در اختیار داشته، اختلاف تنها 800 متر است.  عربستان اینجا بزرگترین مشکل را برای خلق موقعیت داشته و در واقع عربستان نتوانسته در زمان مالکیت توپ، با دوندگی بالا تیم حریف را تحت فشار قرار دهد، موقعیت خلق کند و... و تنها با پاس های زیاد و خنثی سودی از این مسئله نبرده و به همین دلیل حتی نتوانسته حتی یک شوت در چارچوب داشته باشد.

 

 

جمع بندی 


عربستان 9 بازیکن خود را با آن شرایط به اسپانیا فرستاد؛ اما 6 بازیکن جزو لیست نهایی تیم نبودند و 3 بازیکن هم در ترکیب اصلی بازی دیشب نبودند. از میان بازیکنان داخلی برخلاف کی روش برخی از بازیکنان را مدت زمان بیشتری در اختیار داشت. پس اینکه در نهایت چه اتفاقاتی افتاده که عملکرد تیم اینگونه بوده، نشان می دهد مشکلاتی وجود داشته که برای تحلیل دقیقتر بایستی بررسی که چه اتفاقاتی در دوره آماده سازی رخ داده؛ آیا حواشی خواصی در تیم رخ داده که از نظر ذهنی بر روی تیم اثرگذار بوده یا تعویض پی در پی مربیان قبل از جام در این بین نقش داشته. به نظر میرسید عربستان از نظر آماده سازی شرایط بسیار خوبی داشت، بازیکنان را برای مدت بیشتری در اختیار داشت با تیم های بزرگی مثل ایتالیا و آلمان بازی کرد. و اکنون این سوال وجود دارد که مشکل اصلی در این بین کجا بوده است. در اینجا دو احتمال وجود دارد؛ یا برنامه آماده سازی مشکل داشته است و یا این بازی یک اتفاق بوده که برای تیم از نظر دهنی به هم ریخته بوده و باید برای تحلیل دقیقتر  تا بازی دوم صبر کنیم. به شخصه حدس من این است که عربستان شرایط خوبی از لحاظ جسمانی ندارد. در سوی دیگر روسیه از نظر جسمانی شرایط نسبتا خوبی دارد، با این حال روسیه مقابل عربستان فوق العاده نبود و در واقع عربستان بسیار ضعیف بوده است. روسیه را نیز باید در بازی های بعدی ببینیم تا عیار واقعی آنها مشخص شود.

دیدگاه‌ها